Johtavaksi hiiltyvä sähköeriste

Anonyymi

Oli vanhan termostaatin liitinrunko liitinruuvien väliltä hiiltynyt sähköä johtavaksi. Muovi on sellaista mustaa kovaa "bakeliittia". Onko tämä hiiltymisominaisuus vain noiden vanhojen muovien ominaisuus, vai hiiltyvätkö nykyisetkin muovilaadut yhtä lailla?

12

191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Yksi syy kaapeleiden kuormitusrajoille on, että kuori hiiltyy ja muuttuu tummaksi. Eriste ei enää ole eriste vaan alkaa johtamaan sähköä.

    • Anonyymi

      Kyllä ne nykyisetkin hiiltyy. Yleisin ongelma on huono liitos joka kuumenee. Harvemmin tehoja siirretään niin paljon, että se aiheuttaisi kuumenemisen.

    • Anonyymi

      Rapsuttelin sen hiiltyneen bakeliitin pois. Aikamoinen monttu siihen olikin palanut, täytin montun epoksiliimalla. Hiihtymän kautta oli vastusmittarin mukan 35 ohmin "oikosulku", nyt ei mittari värähdäkään edes isoimmalla alueellakaan.

      • Anonyymi

        Minkä termostaatin? Eli noin 1500w teho kulkenut johonkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä termostaatin? Eli noin 1500w teho kulkenut johonkin?

        600W sähkölämmittimen termostaatti. Ollut jotain ukkosylilyöntiä tai pintavirtaa liitinruuvista toiseen, josta saanut alkunsa?


    • Anonyymi

      Vau, aivan mahtavaa, mitähän näin kätevää seuraavaksi?

      • Anonyymi

        Siinä jää kädettömät suu auki ihmettelemään. 😎


    • Anonyymi

      Kerran oli mulla eräs auto, ja kauan omistusajan jälkeen sille mallisarjalle oli ilmaantunut Trafilla takaisinkutsu, selityksenä virtalukon jokin eriste "rasva", joka vanhemmiten on saattanut muuttua sähköä johtavaksi, ilmeisesti joitakin autopaloja aiheuttanut. Kuka noista tietää miten eri materiaalit käyttäytyvät ikäännyttyään.
      Vanhemmissa tietokoneissakin muovikuoret on vuosikymmeniä ikäännyttyään alkaneet kellastua ja kaikki varmaan jo tietääkin miten hauraita hyvin vanhat muoviosat ovat, murenevat suunnilleen käsiin.

      • Anonyymi

        Sähköautot ovatkin vanhetessaan hengenvaarallisia ja uutenakin kun vikaantuvat tai ajaa kolarin.


      • Anonyymi

        Hauskoja kokemuksia autojen sisätilanlämmittimistä.

        Lämmitin n:o 1 rupesi polttamaan satunnaisesti sulaketta. Lopulta syy selvisi, kun liitosjohtoon (kumikaapeli) paloi reikä. "suolistin" kaapelia vähän enemmän, todetakseni, että pehmeän kumikuoren sisään oli leivottu jäykät muovikuorelliset johtimet, joiden kuori oli hajonnut ihan murusiksi. Varmaankin siitä syystä, ettei kestänyt pakkasessa taivuttelua. Moni kakku päältä kaunis....

        Lämmitin n:o 2 taas (päällepäin Calixin oloinen kiinankopio) taas yllätti sillä, ettei lähtrenyt puhalllin pyörimään. Sattumalta huomasin moisen pistäessäni piuhaa tolppaan kiinni.

        Kädessä pyöretellen ilmeni, että puhaltimen moottori & siipipyöräpaketti kolisi kotelon sisällä ihan irrallaan. Tällekin ruumiinavaus, missä paljastui, että heikkolaatuinen muovi oli vanhetessaan kovettunut ja haurastunut, jolloin kaikki moottorin kiinnikkeet olivat pettäneet. Ja tämä vain parin vuoden ikäisessä vehkeessä. Irrallaan moottori "kaatui" niin, että siipipyörä kiilautui jumiin. Onneksi huomasin heti, koska muutoin olisi testettu, onko kinkit asentaneet oikeasti toimivia ylilämpösuojia vai pelkät feikit....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hauskoja kokemuksia autojen sisätilanlämmittimistä.

        Lämmitin n:o 1 rupesi polttamaan satunnaisesti sulaketta. Lopulta syy selvisi, kun liitosjohtoon (kumikaapeli) paloi reikä. "suolistin" kaapelia vähän enemmän, todetakseni, että pehmeän kumikuoren sisään oli leivottu jäykät muovikuorelliset johtimet, joiden kuori oli hajonnut ihan murusiksi. Varmaankin siitä syystä, ettei kestänyt pakkasessa taivuttelua. Moni kakku päältä kaunis....

        Lämmitin n:o 2 taas (päällepäin Calixin oloinen kiinankopio) taas yllätti sillä, ettei lähtrenyt puhalllin pyörimään. Sattumalta huomasin moisen pistäessäni piuhaa tolppaan kiinni.

        Kädessä pyöretellen ilmeni, että puhaltimen moottori & siipipyöräpaketti kolisi kotelon sisällä ihan irrallaan. Tällekin ruumiinavaus, missä paljastui, että heikkolaatuinen muovi oli vanhetessaan kovettunut ja haurastunut, jolloin kaikki moottorin kiinnikkeet olivat pettäneet. Ja tämä vain parin vuoden ikäisessä vehkeessä. Irrallaan moottori "kaatui" niin, että siipipyörä kiilautui jumiin. Onneksi huomasin heti, koska muutoin olisi testettu, onko kinkit asentaneet oikeasti toimivia ylilämpösuojia vai pelkät feikit....

        Kannattaako ostaa puolen kymmentä tulipalon aloittajaa vai ostaa kerralla se kunnollinen lämmitin? Maksaa jotain 50e.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaako ostaa puolen kymmentä tulipalon aloittajaa vai ostaa kerralla se kunnollinen lämmitin? Maksaa jotain 50e.

        N:o 1 ei ollut oman autoni lämmitin, joten syytön siihen ole. N:o 2 meni kyllä omaan piikkiin.

        Molemmat kyllä hyviä opetuksia siitä, miten päällisin puolin kelvollisen oloinen vehje voi olla ihan paskoista materiaaleista tehty.

        Eikä merkkivalmstajakaan aika laatua takaa. Halpuutus on muotia ja kiinan pojat muutenkin ketterästi vaihtaa materiaalit halvempiin ja liitosjohdot lyhyempiin sen jälkeen, kun on tehtaan mallikappaleet hyväksytty ja tuotanto laitettu käyntiin.

        Ns piraatit saattavat tulla ihan samalta valmistuslinjalta kuin merkkituotteet. Pojat vaan tekee vähän enemmän vekottimia kuin mitä asiakas tilasi. Tuli hyvin ilmi, kun jostain elektroniikkavehkeestä antoi valmistaja ohjeeksi, että pitää laite avata ja jostain mikropiiristä (jonka valmistuttaja toimittanut?) piti lukea kaikki merkinnät. Siellä oli koodeissa joku pieni ero aidon ja piraatin välillä.... aika päivänselvää, että samassa tehtaassa molemmat tehty!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      8108
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3912
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1916
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1380
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      33
      1224
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      31
      1109
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      12
      980
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      857
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      832
    10. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      797
    Aihe