Här diskuteras ofta, främst på dålig finska, om olika mängder. Populära mängder är givetvis svenskspråkiga, finskans andel i Finland, finnarna i Sverige, Ryssland som viktig(aste) handelspartner, Sverige som en obetydlig handelspartner och engelskan som jordens lingua franca. Hur ligger det till på riktigt?
- Enligt EU är mängden svenskspråkiga och finskspråkiga i förhållandet 5:1.
- Finskans andel i Finland slokar jämt och ligger nu kring 86 %. Riktningen är neråt, varför invandrare tvångsförfinskas med sovjetiska metoder.
- Från Sovjet importerade Finland närmast olja och lite gas, till sovjeterna fick mera fnatt än vanligt och gick in för att mörda även ukrainare, utöver georgier och andra mindre folk
- Sovjeterna har nu stulit samtliga västliga företag i Sovjet. Vilken fin handelspartner. Undrar när någon dåre igen vill göra affärer med dem
- Sovjets population är inte ens 1/3 av EU:s och Sovjets ekonomi är mindre än Hollands
- Handeln med Sverige är i det långa loppet mest lukrativt för Finland, så Sverige köper mycket tjänster. Något som aldrig ingår i tullens statistik
- Mängden finnar i Sverige spelar ingen roll. Sverige är svenskt.
- Engelskan talas inom EU i Irland och på Malta, vilka bägge är tvåspråkiga stater. Det är ca. 4 M. människor sammanlagt. Inte ens 1 % av EU:s invånare.
Med dessa faktum i bakfickan kunde diskussionerna bli givande.
Skulle proportioner vara något?
2
200
Vastaukset
- Anonyymi
Fenno har tydligen låtit sitt intellekt skina igen. En diskussion med faktum som grund för åsikter skulle få speciellt språkaktiva ut ur sina andliga fängelsen?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1651606
- 104931
- 75753
- 51635
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa17618ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40547Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45498Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m158486Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;188428- 26419
