Sähkötarkastus

Anonyymi

Minulla on rintamamiestalo vuodelta -56. Talon olen omistanut runsaat 20 vuotta, olen nyt myymässä sitä.
Ostajaehdokkaan kanssa katselimme sähköasennuksia ja asennusmateriaaleista ja kalusteista voi ilmi selvästi päätellä, että sähköasennuksia on tehty pitkin vuosia, mahdollisesti jopa omatoimisesti. Itse en ole sähköasennuksia teettänyt tai tehnyt eikä minulla ole mitään asiapapereita tehdyistä asennuksista. En aikanaan taloa ostaessani ymmärtänyt sellaisia pyytää, eikä välittäjäkään asiaan tuolloin puuttunut.
Ostajaehdokas vaatii nyt minun teettävän sähkötarkastuksen asennuksista ja niiden kelvollisuudesta.
Nyt pitäisi sellaisesta asiakirja saada. Kenen puoleen käännyn ja mitä maksaa, satasia, tuhansia ?

11

115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Urakoitsijat tekee, jos tekee. Mieluummin kysyisin firmalta, joka tekee sähkösaneerauksia. Jokainen asennus pitää arvioida sen hetkisten säädösten mukaan. Hinta riippuu miten tarkkaan syynätään. Jakorasioiden, pistorasioiden, kytkien ja laitteiden avaus ja sähkömittaukset. Ongelmattomana on suhteellisen nopea operaatio ja kesto riippuu talon koosta. Hyvissä olosuhteissa maksaa joitain satasia.

      Ongelmia tulee silti lähes varmasti eikä läheskään kaikki mittauksissa tulevat viat ole asennusvirheitä. Ajan kanssa vanhimmat asennukset rapautuu pikku hiljaa kumminkin ja eri aikoina on ollut eri kriteerit mikä kelpaa. Mittaukset tehdään nykyisten määräysten mukaan.

    • Anonyymi

      Käyttöönottotarkastus ja päytäkirja tuli lakiin 1996.
      Noin vanhoille asennuksille ihan passeli tarkastus voisi olla sähköurakoitsijan tekemä kunnossapitotarkastus. Vaatimukset tulevat asennusajankohdan vaatimuksista.

    • Anonyymi

      Kun talo on sähköstetty 1956 voi sanoa että sähköasennukset ovat uusimisiässä. Vaikkakin joitan omatoimikorjauksia olisikin tehty, tai juurikin sen vuoksi. Kauppakirjaan vain maininta että sähköasennukset on uusimiskunnossa. Ostaja tekee sitten mitä tykkää sähköille.

      • Anonyymi

        Talo kuulu olevan vuodelta -56 ja sähköasennukset ainakin osin uudempia.
        Olisihan ne hyvä ja vastuullista käydä sekä myyjän että ostajan kannalta jonkun vähän asiaa tuntevan katsomassa. Pääsee ainakin alkuun, kun tuntuu arveluttavan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Talo kuulu olevan vuodelta -56 ja sähköasennukset ainakin osin uudempia.
        Olisihan ne hyvä ja vastuullista käydä sekä myyjän että ostajan kannalta jonkun vähän asiaa tuntevan katsomassa. Pääsee ainakin alkuun, kun tuntuu arveluttavan.

        Niin juuri, mutta ei ole enää myyjälle ajankohtainen.


    • Anonyymi

      Googlaamalla sähkölaitteiston kuntotutkimus ja sieltä valitset sopivan asiantuntijan.

    • Anonyymi

      Sen ikäisessä talossa tarkastuksen tulos on ilman muuta: on uusittava. Kustannus vähintään kymppitonnin.

      • Anonyymi

        Muuhun tarvittavaan remonttiin suhteutettuna pikkurahoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuhun tarvittavaan remonttiin suhteutettuna pikkurahoja.

        56 vuonna rakennetun talon ostajalle kymppitonni ei ole pikkuraha. Sinulle saattaa olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        56 vuonna rakennetun talon ostajalle kymppitonni ei ole pikkuraha. Sinulle saattaa olla.

        Melkein väittäisin, että 70-vuotiaan, halvalla rakennetun talon ostaminen viimeisillä rahoilla on ehkä huonoin idea mitä voi keksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melkein väittäisin, että 70-vuotiaan, halvalla rakennetun talon ostaminen viimeisillä rahoilla on ehkä huonoin idea mitä voi keksiä.

        Toisaalta sodanjälkeisten aikojen tyyppitalo hyvällä paikalla on varma ratkaisu. Koeteltuja, ja kaiken voi korjata varsin helposti. Jos osaa ja haluaa itse väkertää.
        Mahdollisesti rakennuksen keskelle sijoitettu tulisija ratkaisukin alkaa olla lämmityksen kannalta energiatehokas. Käyttövesi- ja viemärit muutamassa putkihaarassa.
        Kysehän olikin siitä minkälainen on kenelläkin pinkka.
        Pyöreiden sulakkeita kyseleviä sähkötyökauppureita tosin piisaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      52
      3857
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2138
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1624
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      1474
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1428
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      20
      1332
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1228
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1154
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      10
      1089
    10. 22
      1066
    Aihe