Minulla on rintamamiestalo vuodelta -56. Talon olen omistanut runsaat 20 vuotta, olen nyt myymässä sitä.
Ostajaehdokkaan kanssa katselimme sähköasennuksia ja asennusmateriaaleista ja kalusteista voi ilmi selvästi päätellä, että sähköasennuksia on tehty pitkin vuosia, mahdollisesti jopa omatoimisesti. Itse en ole sähköasennuksia teettänyt tai tehnyt eikä minulla ole mitään asiapapereita tehdyistä asennuksista. En aikanaan taloa ostaessani ymmärtänyt sellaisia pyytää, eikä välittäjäkään asiaan tuolloin puuttunut.
Ostajaehdokas vaatii nyt minun teettävän sähkötarkastuksen asennuksista ja niiden kelvollisuudesta.
Nyt pitäisi sellaisesta asiakirja saada. Kenen puoleen käännyn ja mitä maksaa, satasia, tuhansia ?
Sähkötarkastus
12
291
Vastaukset
- Anonyymi
Urakoitsijat tekee, jos tekee. Mieluummin kysyisin firmalta, joka tekee sähkösaneerauksia. Jokainen asennus pitää arvioida sen hetkisten säädösten mukaan. Hinta riippuu miten tarkkaan syynätään. Jakorasioiden, pistorasioiden, kytkien ja laitteiden avaus ja sähkömittaukset. Ongelmattomana on suhteellisen nopea operaatio ja kesto riippuu talon koosta. Hyvissä olosuhteissa maksaa joitain satasia.
Ongelmia tulee silti lähes varmasti eikä läheskään kaikki mittauksissa tulevat viat ole asennusvirheitä. Ajan kanssa vanhimmat asennukset rapautuu pikku hiljaa kumminkin ja eri aikoina on ollut eri kriteerit mikä kelpaa. Mittaukset tehdään nykyisten määräysten mukaan. - Anonyymi
Käyttöönottotarkastus ja päytäkirja tuli lakiin 1996.
Noin vanhoille asennuksille ihan passeli tarkastus voisi olla sähköurakoitsijan tekemä kunnossapitotarkastus. Vaatimukset tulevat asennusajankohdan vaatimuksista. - Anonyymi
Kun talo on sähköstetty 1956 voi sanoa että sähköasennukset ovat uusimisiässä. Vaikkakin joitan omatoimikorjauksia olisikin tehty, tai juurikin sen vuoksi. Kauppakirjaan vain maininta että sähköasennukset on uusimiskunnossa. Ostaja tekee sitten mitä tykkää sähköille.
- Anonyymi
Talo kuulu olevan vuodelta -56 ja sähköasennukset ainakin osin uudempia.
Olisihan ne hyvä ja vastuullista käydä sekä myyjän että ostajan kannalta jonkun vähän asiaa tuntevan katsomassa. Pääsee ainakin alkuun, kun tuntuu arveluttavan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Talo kuulu olevan vuodelta -56 ja sähköasennukset ainakin osin uudempia.
Olisihan ne hyvä ja vastuullista käydä sekä myyjän että ostajan kannalta jonkun vähän asiaa tuntevan katsomassa. Pääsee ainakin alkuun, kun tuntuu arveluttavan.Niin juuri, mutta ei ole enää myyjälle ajankohtainen.
- Anonyymi
Googlaamalla sähkölaitteiston kuntotutkimus ja sieltä valitset sopivan asiantuntijan.
- Anonyymi
Sen ikäisessä talossa tarkastuksen tulos on ilman muuta: on uusittava. Kustannus vähintään kymppitonnin.
- Anonyymi
Muuhun tarvittavaan remonttiin suhteutettuna pikkurahoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muuhun tarvittavaan remonttiin suhteutettuna pikkurahoja.
56 vuonna rakennetun talon ostajalle kymppitonni ei ole pikkuraha. Sinulle saattaa olla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
56 vuonna rakennetun talon ostajalle kymppitonni ei ole pikkuraha. Sinulle saattaa olla.
Melkein väittäisin, että 70-vuotiaan, halvalla rakennetun talon ostaminen viimeisillä rahoilla on ehkä huonoin idea mitä voi keksiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Melkein väittäisin, että 70-vuotiaan, halvalla rakennetun talon ostaminen viimeisillä rahoilla on ehkä huonoin idea mitä voi keksiä.
Toisaalta sodanjälkeisten aikojen tyyppitalo hyvällä paikalla on varma ratkaisu. Koeteltuja, ja kaiken voi korjata varsin helposti. Jos osaa ja haluaa itse väkertää.
Mahdollisesti rakennuksen keskelle sijoitettu tulisija ratkaisukin alkaa olla lämmityksen kannalta energiatehokas. Käyttövesi- ja viemärit muutamassa putkihaarassa.
Kysehän olikin siitä minkälainen on kenelläkin pinkka.
Pyöreiden sulakkeita kyseleviä sähkötyökauppureita tosin piisaa.
- Anonyymi
Minin ne sähköt hajoo,yht äkki kun talo myydään.
Wi mulla ainakaa olut mitään Ongelmaa kun ostaja kävi niin kuumana.
Älä myy balittajalle joka jonyt vaatii uutta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1727143
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes672906- 562208
Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se671395Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3651346- 561284
Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l191219Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä171030Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384998Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni79990