Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Nopea mutta tiloiltaan mukava vene cruising käyttöön

Anonyymi

Millaisia otsikon mukaisia venetyyppejä löytyy? Kriiteereinä seuraavat ominaisuudet:

- Nopeahko ja kevyessä tuulessa kulkeva, LYS mielellään 1,2 tai yli
- hinta max 100te
- Vuosimalli 1990 uudempi mutta mieluiten 2000 luvun puolelta
- Pituus min 36ft (pienempää en koe tiloiltaa riittäväksi)
- Sopii 2 aikuisen sekä kahden lapsen asuttavaksi tiloiltaan 1kk ajoille
- Tilapäisesti pystyttävä majoittamaan 4 aikuista
- Konstruktio vähintään pohjan osalta umpilaminaattia, mieluiten kokonaan
- Laminoudut laipiot, ei liimatut
- Eväköli
- Peräsin skegillä
- Ei barduunoita
- Avomerikäytön kestävä (vuoden reissu karibialle pitäisi onnistua)
- Takila mallia kestävä (ei tarvitse olla puhelintolppa mutta pitää pystyä luottamaan avomerellä)
- Hallittavissa 2 hengen miehistöllä, suuri plussa jos onnistuu myös single-handed

Onko haussa yksisarvinen vai onko olemassa veneitä jotka eivät itselle tule mieleen?

Veneellä ei ole tarkoitus kisata mutta veneen pitäisi kulkea oman purjehdusnautinnon vuoksi myös kevyemmässä tuulessa, moottoriveneily ei kiinnosta.

Skegistä voidaan kriteerien osalta joustaa mikäli konstruktio on muuten kestäväksi osoittautunut.

31

760

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      - Nopeahko ja kevyessä tuulessa kulkeva, LYS mielellään 1,2 tai yli
      - Avomerikäytön kestävä ( =Atlantin ylitys mukava? )

      Eikö nämä ole vähän poissulkevia? Sen pitäisi olla kevyt, mutta samalla tukeva?

      • Anonyymi

        Niin, etenkin kun veneeseen lastataan varusteet Karibiaa varten, kärsii sen kevyen tuulen ominaisuudet.


      • Anonyymi

        No ei. Kyse oli vähintään 36-jalkaisesta ja 1990 jälkeen tehdystä, mielellään 2000-luvun veneestä. Noissa pitää erityisesti hakea, että löytäisi LYS-luvultaan alle 1,2:n veneitä. HR 36:n jälkeen tulleet HR:tkin ovat olleet yli 1,2:n. Bavari 36 (00-luku) LYS oli spinnulla 1,19.

        Hinta, koko ja ikä viittaa Bavaria/Hanse/Beneteau jne., mutta niillä ei muut kriteerit täyty. Bavaria taitaa olla noista ainoa, jossa laipiot on laminoitu edes runkoon, mutta siinäkään ei kanteen. Skegiä noissa ei ole.

        Pohja on käytännössä kaikissa veneissä umpilaminaattia. Kyljet on monessa kerrosrakennetta ja itse en näe siinä mitään huonoa.

        Mahtuuhan moneen alle 36-jalkaseen 4 hyvin nukkumaan ja 1 kk ei ole mikään ongelma 2 2.

        Onhan noilla Bavarioilla ja ainakin yhdellä Dufourilla suomalaiset monesti Atlannin ylittäneet ja muutama kiertäneet maailman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei. Kyse oli vähintään 36-jalkaisesta ja 1990 jälkeen tehdystä, mielellään 2000-luvun veneestä. Noissa pitää erityisesti hakea, että löytäisi LYS-luvultaan alle 1,2:n veneitä. HR 36:n jälkeen tulleet HR:tkin ovat olleet yli 1,2:n. Bavari 36 (00-luku) LYS oli spinnulla 1,19.

        Hinta, koko ja ikä viittaa Bavaria/Hanse/Beneteau jne., mutta niillä ei muut kriteerit täyty. Bavaria taitaa olla noista ainoa, jossa laipiot on laminoitu edes runkoon, mutta siinäkään ei kanteen. Skegiä noissa ei ole.

        Pohja on käytännössä kaikissa veneissä umpilaminaattia. Kyljet on monessa kerrosrakennetta ja itse en näe siinä mitään huonoa.

        Mahtuuhan moneen alle 36-jalkaseen 4 hyvin nukkumaan ja 1 kk ei ole mikään ongelma 2 2.

        Onhan noilla Bavarioilla ja ainakin yhdellä Dufourilla suomalaiset monesti Atlannin ylittäneet ja muutama kiertäneet maailman.

        Minulla on Bavaria 38 ja lähtisin sillä han turvallisin mielin kiertämään maapalloa. LYS siinä on ihan kohtuullinen, mutta se ei kyllä täytä "kevyessä tuulessa kulkeva" edellytystä. Joudun joskus "kryssimään" genaakkerilla että pääsisi vähän eteenpäin kevyessä tuulessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, etenkin kun veneeseen lastataan varusteet Karibiaa varten, kärsii sen kevyen tuulen ominaisuudet.

        Vauhti tippuu kuormattuna, mutta LYS-luku pysyy silti samana, eli asialla ei ole vaikutusta aloittajan kriteereihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vauhti tippuu kuormattuna, mutta LYS-luku pysyy silti samana, eli asialla ei ole vaikutusta aloittajan kriteereihin.

        Ei LYS kerro miten vene käyttäytyy eri tuulissa. Esim. H vene on nyt LYS 1.07 ja minun Bavarialla 1.20, mutta kevyessä myötätuulessa H vene on nopeampi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei LYS kerro miten vene käyttäytyy eri tuulissa. Esim. H vene on nyt LYS 1.07 ja minun Bavarialla 1.20, mutta kevyessä myötätuulessa H vene on nopeampi.

        Ei kerro, mutta tuskin H on missään kelissä nopeampi kuin mikään Bavaria, jonka LYS-luku on n. 1,2. Ellei sitten H-purjehdi spinnulla kevyessä ja Bavaria ilman. Ainakin Bavaria 36 on H:ta nopeampi kevyessä myötätuulessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kerro, mutta tuskin H on missään kelissä nopeampi kuin mikään Bavaria, jonka LYS-luku on n. 1,2. Ellei sitten H-purjehdi spinnulla kevyessä ja Bavaria ilman. Ainakin Bavaria 36 on H:ta nopeampi kevyessä myötätuulessa.

        No ehkä olen sitten vaan huono purjehtimaan kun kevyessä myötätuulessa kevyet pienet veneet menee nopeammin. Outoa tietysti että kun tuulensuunta muuttuu tai tuulennopeus kasvaa niin sitten opin taas purjehtimaan ja minun Bavaria 38 on nopeampi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ehkä olen sitten vaan huono purjehtimaan kun kevyessä myötätuulessa kevyet pienet veneet menee nopeammin. Outoa tietysti että kun tuulensuunta muuttuu tai tuulennopeus kasvaa niin sitten opin taas purjehtimaan ja minun Bavaria 38 on nopeampi...

        Oisko pohja likainen tai epätasainen? Tai sitten vaan purkeijeiden trimmit pielessä. Tietysti 38-jalkaisen vauhtiero on valtava H-veneeseen nopeuden kasvaessa, jolloin huonommillakin trimmeillä tai pohjan kunnolla on nopeampi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oisko pohja likainen tai epätasainen? Tai sitten vaan purkeijeiden trimmit pielessä. Tietysti 38-jalkaisen vauhtiero on valtava H-veneeseen nopeuden kasvaessa, jolloin huonommillakin trimmeillä tai pohjan kunnolla on nopeampi.

        Purjeiden trimmaaminen väärin kevyessä suorassa myötätuulessa vaati jo aika paljon :)
        Ei pohja kilpavenekuntoinen ole, mutta ihan ok. Minun venenaapurini jolla on samankokoinen ruotsalainen "laatuvene" valittaa myös että hänen vene ei kulje kevyessä myötätuulessa ja hän on sen verran pedantti että hänen veneen pohja on kyllä sileä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Purjeiden trimmaaminen väärin kevyessä suorassa myötätuulessa vaati jo aika paljon :)
        Ei pohja kilpavenekuntoinen ole, mutta ihan ok. Minun venenaapurini jolla on samankokoinen ruotsalainen "laatuvene" valittaa myös että hänen vene ei kulje kevyessä myötätuulessa ja hän on sen verran pedantti että hänen veneen pohja on kyllä sileä.

        Varsin usein näkee aivan liian kireälle skuutattuja spinnuja. Vie todella paljon vauhdista. Kevyessä tuulessa nopein tapa edetä myötätuuleen on leikkaaminen. Suuri ero yrittää suoraan myötätuuleen verrattuna leikkaamiseen optimaalisesti.

        Suuret erot taidoissa on kevyessä ja kovassa tuulessa. Keskituulessa kaikki saavat veneet kulkemaan.

        Bavaria 38:n pitäisi olla 6 solmun myötätuulessa 0,5 solmua nopeampi ja siitä ero kasvaa yli solmuun tuulen koventuessa.
        http://data.orc.org/public/od/2022/hboat.od.html?nav=1
        http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/163879


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varsin usein näkee aivan liian kireälle skuutattuja spinnuja. Vie todella paljon vauhdista. Kevyessä tuulessa nopein tapa edetä myötätuuleen on leikkaaminen. Suuri ero yrittää suoraan myötätuuleen verrattuna leikkaamiseen optimaalisesti.

        Suuret erot taidoissa on kevyessä ja kovassa tuulessa. Keskituulessa kaikki saavat veneet kulkemaan.

        Bavaria 38:n pitäisi olla 6 solmun myötätuulessa 0,5 solmua nopeampi ja siitä ero kasvaa yli solmuun tuulen koventuessa.
        http://data.orc.org/public/od/2022/hboat.od.html?nav=1
        http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/163879

        Outoa on että Bavarian pituus ja leveys ei vastaa varustamon tietoja enkä ole tarkistusmitannut niitä, tosin ei se heitto ole iso. Minulla on rullaiso joka on vähän pienempi ja eri köli, mutta sillä kölillä ei pitäisi myötätuulessa olla iso vaikutus.

        Olet oikeassa että myötätuulessa pitäisi leikata mutta jos minä rupean kauniina kesäpäivänä
        kryssimään myötätuulessa, niin miehistö vetää minua turpaan. Kun kilpaillaan niin sitten se on eri asia, mutta silloin minulla on kyllä eri vene käytössä.

        Mutta kyllä postaamasi linkki osoittaa että olin väärässä. Ehkä olen vaan tottunut siihen että olen nopeampi kuin kevyet pienet veneet että sitten kun mennään melkein samaa vauhtia niin se tuntuu oudolta. Ja ehkä vuodet ovat kullanneet muistoja, 70-luvulla mielestäni H-vene oli raketti kevyessä tuulessa.


    • Anonyymi

      Johan totesi jossain jaksossa, että Najad 440 on nopea matkavene. Lukujen valossa ei välttämättä siltä vaikuta, mutta oleellista matkapurjehduksessa on suorituskyky, joka saadaan käytännössä. Tällöin raskaammat vaihtoehdot saattavat ohittaa veneet, joissa on enemmän potentiaalia.

      https://ransailing.se/s-y-ran-ii/

    • Anonyymi

      Jää rahaa varusteluun kun ostat vaikka Ruotsista Contrast 36. Taikka vähä keskimäärin hintavampi ja harvoin tarjolla oleva Forgus 36. Painavia veneitä joilla hyvä LYS ja silti klassista profiilia pohjan muodossa, minun mielestä hyvä yhdistelmä valtamerille. Hyvin myytävissä myös eteenpäin kun se aika koittaa. Skandi pursia.

      Valmiiksi varusteltu edellistalven Karibialla seilannut nyt Porvoossa oleva ranskalainen yli 40 jalkainen löytyy myös nettiveneestä. Vaikuttaisi hyvälle yksilölle. Hintapyyntökin vähä yli 100 K.

      • Anonyymi

        Contrast 36 valmistus lopetettu -87 eli ei löydy kriteerit täyttävää. Miten 5,5 tn 36-jalkainen on mielestäsi painava?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Contrast 36 valmistus lopetettu -87 eli ei löydy kriteerit täyttävää. Miten 5,5 tn 36-jalkainen on mielestäsi painava?

        Jaa joku vanha jo myydyn myynti ilmoitus puhui 7000. No sailboatdata sanoo 5500, ei ole 36 ft sarjaan paljon. Mun moka

        Tossa jo myydyn Forgus 36 ilmoitus, se ainakin osuu kriteereihin mutta löytyykö tollasta

        http://m.batagent.se/se/boats/images/3044


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Tollanenkin ol tullut just myyntiin, hintapyyntö hiukan karkaa mutta muutoin voisi sopia kuin nyrkki silmään? Ja ehei, en omista ikävä kyllä tuotakaan venettä. Sama suunnittelija ehkä oman veneeni kanssa toki kenties on.

      https://m.nettivene.com/purjevene/sweden-yachts/888974

      • Anonyymi

        Myydäänkö näin vanhoja "tavallisia" veneitä oikeasti edes lähellä tuota pyyntihinta?
        Ottaisin mieluummin vaikka vähän lainaa ja ostaisin mielummin uuden veneen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myydäänkö näin vanhoja "tavallisia" veneitä oikeasti edes lähellä tuota pyyntihinta?
        Ottaisin mieluummin vaikka vähän lainaa ja ostaisin mielummin uuden veneen.

        No selvittäkää joku mitä maksaa uusi vastaavan tasoinen skandipursi. Joku 300 000? Nuo on oikeesti tasokkaita vehkeitä. Ei voi verrata uusiin ranskiksiin tai bavoihin tuota, vaikka nekin hyviä veneitä on. Peter Norlin ollu vielä ton suunnittelussa mukana. LYS 1,24


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myydäänkö näin vanhoja "tavallisia" veneitä oikeasti edes lähellä tuota pyyntihinta?
        Ottaisin mieluummin vaikka vähän lainaa ja ostaisin mielummin uuden veneen.

        Näköjään tuota 390 mallia tehty vuosina 1991-2006. Että aika tuorein visioin toi piirrusteltu, ja jos olisi loppupäästä tuotantoa niin tulis enempi fiilis että uudempi nykypursihan se siellä. Onkohan tossa skegiä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No selvittäkää joku mitä maksaa uusi vastaavan tasoinen skandipursi. Joku 300 000? Nuo on oikeesti tasokkaita vehkeitä. Ei voi verrata uusiin ranskiksiin tai bavoihin tuota, vaikka nekin hyviä veneitä on. Peter Norlin ollu vielä ton suunnittelussa mukana. LYS 1,24

        Varmaan hyvä vene, mutta 30 vuotta vanha ja design luultavasti 40 vuotta. Mutta jos mielestäsi hinta on sopiva, niin osta pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan hyvä vene, mutta 30 vuotta vanha ja design luultavasti 40 vuotta. Mutta jos mielestäsi hinta on sopiva, niin osta pois.

        Eikun design on tuoretta, 1991-2006 on tota mallia tehty. Ja Peter Norlin on ollut hyvä suunnittelija, juuri tätä mallistoa piirteli ihan nykyaikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikun design on tuoretta, 1991-2006 on tota mallia tehty. Ja Peter Norlin on ollut hyvä suunnittelija, juuri tätä mallistoa piirteli ihan nykyaikaan.

        Onko -91 tullut vene nykyaikaa? Tuosta on 31 vuotta. Onko silloinkaan ollut moderni? Norlin oli loistava suunnittelija, mutta yhtään modernia venettä en muista hänen suunnitelleen, toisin kuin Södergren, jonka FG 335, Sirena 36 ja Sera 29 olivat varsin moderneja, puhumattakaan Tarac 33:sta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko -91 tullut vene nykyaikaa? Tuosta on 31 vuotta. Onko silloinkaan ollut moderni? Norlin oli loistava suunnittelija, mutta yhtään modernia venettä en muista hänen suunnitelleen, toisin kuin Södergren, jonka FG 335, Sirena 36 ja Sera 29 olivat varsin moderneja, puhumattakaan Tarac 33:sta.

        Olet varmasti oikeassa, pointti vaan oli että 1991 vuoden vene voi olla tuoretta designia tai 70 luvun lopun/80 alun. Siinä on iso ero. Ketjun aloittaja haki 1990 luvun puolelta, niin toi nimenomaan on, toisin kuin jotkut muut. Ja kenties monia uudempia paremmin toi Svensson sopisi kriteereihin. Hinta kenties pitkä, mutta pyynti on pyynti, ja kunto sekä päivitysten tilanne ehkä puoltaa suolaista hintaa. Mutta eikös vaan, että laadukkaita noi on, ja ehkä niitä merkkejä joista ei ole typerää maksaa, jos hyvä yksilö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet varmasti oikeassa, pointti vaan oli että 1991 vuoden vene voi olla tuoretta designia tai 70 luvun lopun/80 alun. Siinä on iso ero. Ketjun aloittaja haki 1990 luvun puolelta, niin toi nimenomaan on, toisin kuin jotkut muut. Ja kenties monia uudempia paremmin toi Svensson sopisi kriteereihin. Hinta kenties pitkä, mutta pyynti on pyynti, ja kunto sekä päivitysten tilanne ehkä puoltaa suolaista hintaa. Mutta eikös vaan, että laadukkaita noi on, ja ehkä niitä merkkejä joista ei ole typerää maksaa, jos hyvä yksilö.

        Kovin 80-luvun näköinen mielestäni. Kalteva kapea perä, levein kohta keskellä, josta kapenee voimakkaasti jne. IOR-muotoilua. Myynnissä olevassa sentään on peräpeiliin tullut uimataso, jota ei esitteessä ole.

        https://www.swedenyachts.se/wp-content/uploads/2019/01/sid1.pdf


    • Anonyymi

      Rahaa pöytään niin saa mitä haluaa.

      Ilmaisia lounaita ja höyhenenkevyttä pomminvarmaa purjevenettä ei ole olemassa.

    • Anonyymi

      Outremer catti edelliseltä vuosituhannelta. Tuskin löytyy skegiä, mutta muuten menee riman yli korkealta. LYS-luku saattaa puuttua, mutta sen kokoinen minkä mainitulla rahalla saa kulkee jopa kevyen tuulen luovilla paremmin kuin mainitun mittaluvun yksirunkoiset. Muissa olosuhteissa vastaa 1.3...2.0 mittaluvun veneitä, ja tiloja on enemmän kuin vaadit. On umpilaminaattia ja valtameriä ylitetty jopa useimmilla yksilöillä.

    • Anonyymi

      Ei tuo oo ollenkaan mahdoton yhtälö. Varsinkin jos veneen ikä ei oo kiveen kirjoitettu kriteeri. Valtameriä ajatellen riittävän vahva rakenne sekä vakaus on tietenkin ykkös asia. Mukavat tilat, jos tää tarkoittaa toimivaa pentteriä sekä takakajuuttaa ja seisomakorkeutta salongissa ja raikasta puhdasta siistiä meininkiä, niin edelleen ollaan realismissa kiinni. Purjehdus ominaisuudet kohtuullisen hyvät, eikö sekin ole aivan ok tavoite. 80 ja 90 luvun alun skandipursista löytyy, ja vanhoista ranskalaisistakin. Alotuspostaaja varmaan tietääkin tämän, ja tuskin kukaan voi mitään merkkiä ehdottaa jota hän ei tiedä. Silti avaus keskusteluun oli hyvä, ja aina joku voi tuoda jonkun seikan uudesta näkökulmasta. Hyvä yksilö vaan löydettävä niiden kriteerit täyttävien joukosta. Ulkomaiden sailorit sanoo jotenkin näin, "pääasia että rakastat venettäsi." on hassua, että 100 000 saa valtamerikelpoisen mukavan asumiseen kelpaavan reissu veneen, ja jopa puolellakin rahalla voi saada. Ainut asia missä nykyään on hinta - hyöty- laatu kohdillaan, on purjeveneet. Kiva että edes joku asia on halpaa. Autot, asunnot ja kesämökit taasen on järjettömän hintaisia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2307
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1447
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1419
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      64
      1226
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe