Karpaattienkellosiemenpussissa lukee:siemenet koulitaan.
Mitä se tarkoittaa?
Kouliminen
1
335
Vastaukset
- multasormi
Koulimiseksi kutsutaan taimien istuttamista itämisvaiheen jälkeen taimikasvatusruukkuihin tai -alustoille. Taimet koulitaan kun niissä on kaksi lehtiparia: ns. sirkkalehdet ja seuraava lehtipari. Tartu toisella kädellä taimeen ja irrota toisessa kädessä olevalla tikulla yhden taimi tai taimiryhmä kasvualustastaan. Toimi varovasti, jotta hennot juuret eivät vaurioidu.
Taimet istutetaan uudelleen siihen syvyyteen, jossa ne kasvoivatkin. Jos varsi kuitenkin on venähtänyt liian pitkäksi, taimen voi istuttaa hieman syvemmälle. Istutusruukun mullan on oltava tasaisen kosteaa ja astian niin syvä, että juuret mahtuvat siihen suorana. Maa taimen ympärillä tiivistetään painelemalla.
Taimet kastellaan varovasti esim. suihkuttamalla ja ne voidaan peittää harsolla, joka on tuettu tikuilla etteivät hennot alut taivu. Jos istutat useita taimia samaan laatikkoon jätä väliin n. 5-10 cm.
Koulinta tekee taimet vankemmiksi, ja jos kasvatuksen aloittaa varhain keväällä on taimien kasvu jo pitkällä silloin kun kasvukausi avomaalla alkaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873277
- 623037
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4332530- 802323
- 802313
- 962056
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j361913- 121656
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201643Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil311499