Mikäs se on teidän tapanne saada vieraanne tuntemaan itsensä tervetulleeksi?
Äitienpäivä oli ja meni, siivositko itsesi uuvuksiin - leivoitko melkeinpä seuraavan äitienpäivänkin tarpeiksi?
Mitenkäs toimit jos yllätysvieras pöllähtää lyhyellä varoitusajalla? Joku lehti neuvoi katsastamaan etukäteen 'hätälaskupaikat', so. kolot joihin voi tyrkätä isommat vaatekasat tuolinselkämyksiltä jne. Vieläpä väitti, että pelkkä mattojen ripsujen oikominen saa kodin yleisilmeen siistiksi. :)))
Tuon ehtii ehkä tehdä siinä ajassa minkä vie yllärin kännykkäsoitto 'pihaportilta' ovikellolle?
Vai otatko vieraasi vastaan hötkyilemättä ja halauksin, iloisena siitä että muistivat?
Tulipa mieleen...
34
1786
Vastaukset
- meillä
Ihan rauhassa voivat tulla ja olla, ei paljon häiriinnytä.
Hyvät päivänjatkot vaan sullekin! - Len
Onhan tässä oloneuvoksella sen verran aikaa, jotta paikat suht.koht. oordningissa on. Pakastimesta löytynee aina jotain tarjottavaa, joten TERVETULOA vain. Nykyään yleensä on tapana sopia tapaamiset, joten jää ne iloiset yllätysvierailut kokematta.
- sekaista
En vain ole siivoojatyyppi, en edes viihdy steriilissä huushollissa. Joskus sitä häpeilin, mutta kun vieraat viihtyvät ja hauskaa on, niin enpä enää stressaa.
Meillä mökillä on niin rento meininki, että vieraat itse lämmittävät saunan tai käyvät jääkaapilla, jos minä nyt olen syventynyt vaikka lasten kanssa leikkimiseen. Ollaan kai erilaisia tässäkin asiassa.Toisinaan kuulee sanottavan, 'ettei meille voi...'jne, mutta jos ajattelee, että ne vieraat ovat tulossa tapaamaan MEITÄ - eivät mattojamme, huonekalujamme tms., niin stressi vähän helpottaa.
- juusii?
Tulipa minullekin mieleen vuosien takainen reissu merkkipäiväpakolaisena. Kyseisen päivän aamuna olimme siippani kanssa hotellihuoneessa juhlistamassa päivää ns. aikuisten leikeillä. Oli kuuma, muutenkin.....
Ovelta kuului kesken kaiken ponteva koputus ja kiirehän siinä tuli.
Jotain kalsaria toinen ehti yllensä vetämään ja ovelle. Varovainen kurkistus ja nuori neitonen helmiä käsivarrellaan, kauppasiko vai olisiko peräti lahjoittanut, ei siinä pyrskinnän keskellä selvinnyt, siipan kalsarit olivat asettelultaan nimittäin jotenkin toispuoliset ja....
Minä en kyennyt nauruani pidättelemään, mahtoi kauppias hämmästyä, kun ovi melkeinpä paukautettiin 'kiitos ein' kanssa kiinni ja huoneessa kaikui sen päiväinen remakka.
Sen jälkeen ne housut olivat tietynnimiset.- mitä......
...kymmeniä siinä vieteltiin? :DD
- MUMMELI1
Minulle on vieraat tervetulleita milloin vain.Minä myöskin tykkään asua siistissä ja järjestyksessä olevassa kodissa (ehkä liiankin) joten vieraat eivät yllätä.
Myöskin jotain tarjottavaa aina löytyy.
Tykkään kuitenkin kutsua myös sovitun aikataulun mukaisesti,oikein illallis vieraita.
Nytkin on lauantaina tulossa yhdet ja kävin jo katselemassa uuttaa liinaakin pöytään kun tuntuu entiset niin tutuilta.
Ruokalista on jo suunniteltu viimeisen päälle.
Entisten vieraiden (lapsenlapsien sotkut on juuri
siivottu ja lakanat pesty.)
Ennen kävi enemmän yllätysvieraita ja olikin mukavaa.
Nyt on muutama tuttava joka piipahtaa yllättäen.
heidän kanssaan on tosi hauskaa silti.
Joskus on miehen "edustus" vieraista vähän paineita ,mutta yleensä en vieraita jännitä.Nuo edustusjutut ovatkin oma lukunsa ja kaipa sitä silloin tulee oltua muutenkin valmiimpana ottamaan vastaan vähän yllättävätkin miitingit?
- Roope63
TiaLiinu kirjoitti:
Nuo edustusjutut ovatkin oma lukunsa ja kaipa sitä silloin tulee oltua muutenkin valmiimpana ottamaan vastaan vähän yllättävätkin miitingit?
niin lenti matot ulos täältä,
on imuri imenyt roskat tuolta,
ja moppi heilunut täällä.
On pirtti puhtaana mulla,
voi tyttö luokseni tulla.
Tulipa tänään tehtyä ;))))) Roope63 kirjoitti:
Tulipa tänään tehtyä ;)))))Nyt kun brutosta
on poissa taara
iltaa iloista
voi viettää Saara?
---Saara, joka oli aina niin iloinen---
Onnittelut muuten, kun 'tuli tehtyä'!TiaLiinu kirjoitti:
Nyt kun brutosta
on poissa taara
iltaa iloista
voi viettää Saara?
Onnittelut muuten, kun 'tuli tehtyä'!mutta on myös asumisen jälkiä.
Ennen olin siisti,kolme kertaa matot ulos,ja nuohousta.
Elämäni on nyt yksin eloa ja luulisi että paikat on kunnossa,mutta vaatteita löytyy tuolinkarmilta ja maton hapsut eivät ole ojennuksessa.
Olen tullut siihen tulokseen ,että aikansa voi kuluttaa muutenkin,kuin siivoamalla.
Vieraita käy vähän,mutta ne jotka käyvät,ovat niin tuttuja ,että en heidän takia pingota.
Ennen oli pöytä "koreana",nyt on jokus jotakin pakkasessa,ja tuttavani hyväksyvät mitä on.
Kyllähän sitten ,jos on oikein kutsunut vieraita ,emännän ylpeydellä kutsun kahvi,tai ruokapöytään.
Tänä päivänä ei kukaan syö kahvileipää (laihdutetaan) ja liika siivouskin on julistettu turhaksi,,kohtuudella kaikkea,minun huushollissa;))- Roope63
TiaLiinu kirjoitti:
Nyt kun brutosta
on poissa taara
iltaa iloista
voi viettää Saara?
Onnittelut muuten, kun 'tuli tehtyä'!sinä iloinen Saara
kun sait poistettua taaran
niin oisko suuri vaara
jos hiihtelisit yli vaaran
ja saapuisit luo vaarin ;))))) Roope63 kirjoitti:
sinä iloinen Saara
niin oisko suuri vaara
ja saapuisit luo vaarin ;)))))Löytäisinpä sukuhaaran,
ja sieltä sulle Saaran
joka ottais kivan vaarin,
eikä luottais kylän baariin.
Heti hänet tänne toisin
sulle kumppaniksi soisin,
ystävänne tahdon olla,
osaan olla sovinnolla. :)))Roope63 kirjoitti:
Tulipa tänään tehtyä ;)))))ja hymyilen Mona Lisan hymyä,ja ilkikurisuus hiipii hymyyni,,,,
Roope63 kirjoitti:
sinä iloinen Saara
niin oisko suuri vaara
ja saapuisit luo vaarin ;)))))vaarikin tanssia,jalat satsaa ihan kuin nuorena,mutta nyt sen täytyy kerätä voimia jaksaa kiikkua vaaran päälle sieltä vasta juoksee tyttö vaarinsa luo,
- Hintriika
Roope63 kirjoitti:
sinä iloinen Saara
niin oisko suuri vaara
ja saapuisit luo vaarin ;)))))on taara. Kuinka ilman sitä tulee toimeen Saara? Pitäisi Saaralla (kun lumi suli ja kevät tuli) olla kaara, jolla ylittää vaara, valita oikea tienhaara. Mutta Roope ei tietä näytä, ei savumerkkejä edes näytä.
- Roope63
Hintriika kirjoitti:
on taara. Kuinka ilman sitä tulee toimeen Saara? Pitäisi Saaralla (kun lumi suli ja kevät tuli) olla kaara, jolla ylittää vaara, valita oikea tienhaara. Mutta Roope ei tietä näytä, ei savumerkkejä edes näytä.
kiskoja sä käytät, niin toiveeni sä täytät
Et tarvii silloin kaaraa, ei sulla suurtaa vaaraa,siis silloin käytän kaaraa ja kurvaan tien haaraan sinut sieltä poimin, sul tienoon näytän mi savumerkkii käytän :)))))
- seniori1938
Minä olin ennen sellainen luutu kourasa hössöttäjä,mutta sitten luin jostakin tutkimuksen:perheenemäntä joka käyttää 5tuntia tai yli viikossa siivoukseen on siivoushullu.Siihen loppui minun hössötykset ja hyvin on pärjännyt "normaali"siivouksella.
- Trina
kun hössötettiin, mutta ei enää.
Aamulla pannaan paikat jotensakin kuntoon.
Tiskit pois ja roskat lattialta, jos niitä on.
Pakasteessa on aina pullaa ja keksejä löytyy
kaapista.(jos ukko ei ole niitä iltahuvikseen
popsinut)
Yllätysvieras voi astua huoletta "tupaan",
sen lupaan. Ainakin joitakin tutkimuksia saamme kiittää, ettei se huono omatunto yhtenään päsmäröi.
Itsekin luin, kuinka henkilö, jonka työpöytä on järjestyksessä, on neuroottinen.
Toinen tutkimus totesi näiden bakteereja tappavien puhdistusaineiden aiheuttavan vaikka minkälaisia allergioita. Ja kolmas vielä siihen, että monen vessanpytty on puhtaampi kuin leikkuulauta. :DTiaLiinu kirjoitti:
Ainakin joitakin tutkimuksia saamme kiittää, ettei se huono omatunto yhtenään päsmäröi.
Itsekin luin, kuinka henkilö, jonka työpöytä on järjestyksessä, on neuroottinen.
Toinen tutkimus totesi näiden bakteereja tappavien puhdistusaineiden aiheuttavan vaikka minkälaisia allergioita. Ja kolmas vielä siihen, että monen vessanpytty on puhtaampi kuin leikkuulauta. :Dettä roopen siivoukselle löytyy jokin selitys, eikä se varmaan hukkan mennyt,onneksi ei olla enää niin tarkkoja siivouksen kanssa kuin oli ennen, silloinha ei ehtisi ollenkaan nettiin,minäkin kannoin toisesta kerroksesta matot ulos melkein joka päivä,mutta naapurin nainen kävi pyytämässä mieheni kantamaan mattonsa ulos oli puolta isompi kuin minä, en silloin huomannut että minunkin matot samalla viedä,oli kolme pikkuista,
- Äiti
pääsky kirjoitti:
että roopen siivoukselle löytyy jokin selitys, eikä se varmaan hukkan mennyt,onneksi ei olla enää niin tarkkoja siivouksen kanssa kuin oli ennen, silloinha ei ehtisi ollenkaan nettiin,minäkin kannoin toisesta kerroksesta matot ulos melkein joka päivä,mutta naapurin nainen kävi pyytämässä mieheni kantamaan mattonsa ulos oli puolta isompi kuin minä, en silloin huomannut että minunkin matot samalla viedä,oli kolme pikkuista,
On sulla äijä, en paremmin sano.
Otan osaa. - Len
Näyttää niin siistiltä, jos ei ole silmälasit päässä. Mutta lasien läpi kun katselen, jo näkyy hellan nappuloiden koloissa ja ympärillä pinttynyttä likaa, ikkunat ovat harmaat, hyllyillä ja pöydillä pölyä. Ei kun lasit äkkiä koteloon.
- Trina
Len kirjoitti:
Näyttää niin siistiltä, jos ei ole silmälasit päässä. Mutta lasien läpi kun katselen, jo näkyy hellan nappuloiden koloissa ja ympärillä pinttynyttä likaa, ikkunat ovat harmaat, hyllyillä ja pöydillä pölyä. Ei kun lasit äkkiä koteloon.
Siinä on vaan se ikävä puoli, että vieraille ei
voi sanoa, että jospas nyt ottaisit silmälasit
pois, ennenkuin astut sisälle.
Siinä olisikin yksi uusi ihmettelemisen aihe
esim. ulkomaalaisille vieraille. Hehän jo ihmette-
levät suomalaisten tapaa riisua kengät jalasta
mennessään kylään.
Tuo silmälasien poistaminen pätee kyllä peiliin
katsoessa. Ilman silmälaseja sitä näyttää van-
hakin ihan mukiin menevältä.
Niin että kyllä silmälasit on tuiki tarpeen,
varsinkin silloin, kun on vieraita tulossa,
näkee just ne paikat, mihin uskoo vieraan
ensimmäiseksi silmänsä iskevän. Ne sitten vain
huitaisee luutulla ja sillä siisti. - Len
Trina kirjoitti:
mennessään kylään.
huitaisee luutulla ja sillä siisti.Ai ku tuo oliki mukavast sanottu ja viel runomitas. Mutt´nyt mie mään kyll´katsomaa jääkiekkoo. HEIPPA!
- kirjar1
Trina kirjoitti:
mennessään kylään.
huitaisee luutulla ja sillä siisti." Talo elää tavallaan, vieras tulee ajallaan. "
Mennessäni vierailulle en mene tarkastamaan kotia, en pyyhi etusormella hyllyjen reunoja tutkiakseni onko pölyt pyyhitty...
en välitä vaikka tuolilla on emännän villatakki, tai olohuoneen pöydällä puoliksi juotu kahvikuppi... telkkaria katsoessa siihen otettu ja puhelimeen vastatessa siihen unohtunut.
Jos menen yllätysvieraana, en odota emännällä olevan monia sortteja tarjottavaa, eikä hän ole pahoillaankaan niiden puutteesta, sillä... syödä voin kotona ja emäntä tarjoaa mitä hänellä sattuu kotona olemaan, aina emme tarvitse mitään "särvintä" seurustelumme, keskustelumme tueksi, voimme vain istua ja jutella, kertoa ja kuunnella, sillä siksi juuri sinne vieraana poikkesinkin, en passattavaksi.
Ja jos minulta kysytään millaiset verhot siellä oli, useimmiten en voi vastata, sillä en minä niitä sillä silmällä katsonut että voisin myöhemmin arvostella tai lausua mielipiteeni, mutta jos me niistä jotain emäntämme kanssa olimme puhuneet, silloin nekin ovat jääneet mieleen.
Ihailen toki siistiä kotia, kauniita esineitä ja hyvin hoidettuja huonekasveja,...mutta ymmärrän myöskin, että kaikilla ei ole varaa pitää yhtäkään huonetta "sliipattuna" yllätysvieraiden varalle, asunto kun on kokonaan käytettävä asumiseen ja päivittäiset elämän jäljet jättävät jälkensä... jos kodissa sananmukaisesti "asutaan", eikä se ole vain asunto.
Siivotaan sisaret, mutta ei jätetä elämättä.
Pieni pöly hyllyn reunalla, tai taulun kehyksessä...kuka sitä katsoo, edes silmälaseilla.. ja jos katsoo.. sellainen vieras on turhamainen ja arvostelee emäntää myös paljosta muusta kuin siivoamattomuudesta.
Hyvä ystävä astuu ovesta ja hyväksyy sinut siistissä ja sekaisessa kodissasi, mutta likaisessa ( ja sehän on ihan eri asia) kodissa ei viihdy emäntä eikä vieras.
Sekaista saa olla mutta ei likaista.
Kutsuttujen vieraiden ajaksi ne roikkuvat vaatteetkin tulee korjattua tuolin selkänojalta ja tarjoiluunkin on silloin varauduttu, mutta poikkea vain luokseni kun ohi kuljet, ovi on aina auki, huutele ovella olenko sisällä, tai kurkkaa puutarhaan, kesällä olen useimmiten siellä, tai istun takapihalla... aina minut jostain pihapiiristä löydät...
Tervetuloa, siivouspäiväni on lauantai, silloin matotkin ovat ulkona...mutta voit poiketa.
Tule meille vaan..silloin myös leivotaan, heti aamusta, ennen siivoamisia.
Ps. Joskus on sattunut niinkin, että poikkeava yllätysvieras on hakannut matot avukseni, kun on sattunut siivousaikana pirttiini poikkeamaan.- -
ja siinä siivouksen lomassa on juotu kuppi kahvia, vaihdettu kuulumisia, eikä mikään harmittanut emäntää eikä vierasta.
Tällaista on minulla vierailut ja vieraat, järjestetyt juhlat olivat erilaisia, mutta niistä ei tällä kertaa. Äiti kirjoitti:
On sulla äijä, en paremmin sano.
Otan osaa.naisilla oli 40v. sitten tarkasti omat työt,miestä hävetti olla matto telineellä kaverit nauroivat että akka määräilee on tossun alla,siitä pitivät tarkkaan huolta miehet itsekkin joutuisivat jos naapurinkin mies tkee akkain töitä
TiaLiinu kirjoitti:
Ainakin joitakin tutkimuksia saamme kiittää, ettei se huono omatunto yhtenään päsmäröi.
Toinen tutkimus totesi näiden bakteereja tappavien puhdistusaineiden aiheuttavan vaikka minkälaisia allergioita. Ja kolmas vielä siihen, että monen vessanpytty on puhtaampi kuin leikkuulauta. :DVoi tuon näinkin sanoa:
Jollakin on työpöytä täynnä papereita, ideoita, eli sekaisin, siis pääkin on sekaisin.
Ajattele, miltä näyttää sen päässä, jonka työpöytä on tyhjä?
beataB (kyselin…..)beataBarbara kirjoitti:
Voi tuon näinkin sanoa:
Jollakin on työpöytä täynnä papereita, ideoita, eli sekaisin, siis pääkin on sekaisin.
beataB (kyselin…..)Mitäs sitten sanoisit siihen, kun joku juttu 'aloitetaan puhtaalta pöydältä'?
Mitähän silloin aivoalueella tapahtuu? :)))
Voihan ne järjestyksessä olevat paperit ja muut kamat kertoa myös hyvin tehdystä työstä, ehkäpä ne tutkimusten mainitsemat neurootikon piirteet näyttäytyvät näinkin.
Jaa-a, entäs ne sotkukasat? Luulenpa, että saa siinä ideanikkarilla olla aikamoinen muisti, jos tietää missä keossa mikin aatos piileksii.
Näitähän näkee varsinkin tietotekniikan kanssa touhuavien työpisteissä, printtipilvenpiirtäjiä. Itsellä oli muinoin työkaveri, jonka huoneeseen mahtui tärkeäkin muistilappunen selkeästi esille vain siihen tyhjään työtuoliin. :DD- ihmisellä
beataBarbara kirjoitti:
Voi tuon näinkin sanoa:
beataB (kyselin…..)ja rationaaliseen työskentelyyn tottuneella työpöytä on lähes tyhjä ja valmiina käyttöön. Päälle jää tilaa ajatteluun.
- kunniaan
ihmisellä kirjoitti:
ja rationaaliseen työskentelyyn tottuneella työpöytä on lähes tyhjä ja valmiina käyttöön. Päälle jää tilaa ajatteluun.
Järjestys se on epäjärjestyskin.
- Helena04
"Tule käymään, milloin sinulle vain sopii, ohimennessäsi vaikka, tässähän minä kotona, useimmiten" - sanon. Olen itsekin tällainen ex tempore -ihminen. Olen mikä olen ja koti on sellainen kuin on, minunlaiseni.
Kun sitten kutsun kyläilemään, siivoan ja valmistelen tarjoilua. Mutta ei maailmoja kaataen!
Halailen mielelläni tervetulleeksi! :)- Roope63
sit seuraavalla kerralla kun käyn sielläpäin että kiitokset vaan:)) heleätä helluntaita sinullekin sinne täältä aurinkoisesta maakunnastakin :))))))
- Helena04
Roope63 kirjoitti:
sit seuraavalla kerralla kun käyn sielläpäin että kiitokset vaan:)) heleätä helluntaita sinullekin sinne täältä aurinkoisesta maakunnastakin :))))))
Noin sitä pitää! :)
Paistaa se meilläkin - vieläkin jopa.
Toivottavasti huomennakin. Heleätä Helluntaita! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1417999Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432071Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja252010- 911673
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811607Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071060Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5999- 51970
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28850- 34832