Sopivat haulit

Anonyymi

Nii tosiaan kun nyt metsästyskausi lähenee nii kertokaapa viisaammat minkälaisia paukkuja voin ampua haulikollani. Haulikossani ei ole rautahaulikelpoisuus merkkiä joten en vissiin voi ainakaan rauta/tungsten paukkuja ampua mutta voinko ampua esim sinkkipaukkuja jotta voisin metsästää vesilintuja?

2

191

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Voit ampua keveitä muistaakseni maksimissaan 950 bar teräspaukkuja ja esim kiekkoradalla voi millä tahansa vanhallakin haulikolla ampua keveitä teräspaukkuja. Seuraava kysymys kuuluu mikä on patruunapesän pituus haulikossasi?
      Itse radalla siirtynyt kokonaan teräkseen, koska ovat ihan yhtä hyviä paukkuja kuin lyijykin. Etuna enemmän hauleja ja halvempi hinta.
      Keveissä teräs metsästyslatingeissa tulee ongelmaksi olematon läpäisyteho.
      Olen tehnyt omalla 12/76 ranskanlilja merkinteisessä haulikossani terästestejä useilla eri merkeillä millä korvaan jatkossa lyijyn ja nopeat karkeammat teräsmagnumit on vähintään yhtä hyviä kuin lyijykin.
      Olen huomannut että koko 3.6mm menee jo järjestään 9mm vanerista läpi myös 40 metristäkin eli teho vähintään yhtä hyvä kuin lyijyllä. Vielä kun hakee sopivan peiton antavan merkin niin siinä. Itse ostan jatkossa teeren, metson, jäniksen, ketun, kauriin korvaaviksi näitä testaamiani 3.6mm-3.8mm teräksiä.
      Kaatuu yhtä varmasti. Teräksen etu on myös se, että se ei muovaudu heti osuessaan.
      Tungsten on tehokas paukku erikoistilanteisiin, mutta varsinaisesti syömäriistaa en sillä lähtisi metsästämään koska paukku pääsee oikeuksiinsa melkein vasta 50 metrin matkalla. Alle tämän matkan esim kauriista ei juuri syötävää jää.
      Itse ilveksen sillä kaatanut ja metson pudotin todella pitkältä.
      Olen ymmärtänyt, että tungstenit keveillä latauksilla mitä ne varsinaisesti on olisi ihan joka haulikkoon sopivia, mutta niitä ei saa ampua puolisuppeaa suppeammasta kuten ei terästäkään.
      Olen ihmetellyt mitä varsinaisesti "teräshaulikelpoisuus" merkintä tarkoittaa, koska se itse nimenä on hämäävä. Paremminkin kyse on siitä että ne on koeistettu kovemmille latauksille 1350 bar. Korjatkoon joku jos muistan tuon maksimin väärin. Eli magnum latauksille. Tutullani on 12/76 haulikko ilman ranskanlilja merkintää, mutta aikansa kyseltyään selvisi että hän voi ampua myös sillä kovempia teräsmagnumeja, koska paineet on mitattu kestämään ja kuitenkin sitä terästä voi jokatapauksessa ampua kaikilla haulikoilla ja 12/70 sitten niitä keveämpiä latauksiakin.
      Jos teräs itsessään olisi ongelma, niin ei sitä silloin voisi kuin rajoitetusti ampua, mutta kyse ei siis ole teräksestä vaan paineista. Tuo sekoitti kyllä jokaisen asiaa pähkäilevän.

• Anonyymi

Kiitos vastauksesta! Tämä auttoi paljon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      87
      1704
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1212
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1113
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      67
      896
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      102
      861
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      808
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      721
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      712
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      661
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      653
    Aihe