Lasikuituveneen pohjan korjaus

Juki

Terve,

tuli täräytettyä puoliplaanissa 10 senttiä vedenpinnan alapuolella sijaitsevaan kiveen. Seurauksena n. 15-20 senttiä pitkä mutta leveydeltään "ohut" naarmu veneen pohjassa. Kyseessä on 4,2 metrinen lasikuituvene, jossa on lasikuidun päällä jonkinmoinen muovilaminointi. Syntyneen naarmun kohdalta kivi on nirhaissut muovilaminoinnin pois ja lasikuitu on näkyvissä. Vene on kaksi viikkoa sitten tapahtuneen osuman jälkeen nostettu trailerille kuivumaan.

Kuinka moinen vahinko tulisi korjata? Kannattaako tehdä itse vai jättää suosiolla ammattilaiselle? Jos itse tekeminen kannattaa, niin millä menetelmillä ja aineilla? Onko tietoa asiallisista venekorjaamoista pääkaupunkiseudulla? Paljonkohan moisen korjauttaminen suurin piirtein maksaa?

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

31

34390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikko.g.

      Pintakerros on gelcoatia. Noin pienen vaurion voit helposti korjata itse. Hanki esim. Biltemasta tai Motonetista gelcoat-korjaustäytettä, jolla paikkaat vaurion. Jos naarmu on iso/syvä, voit laittaa ensin pohjaksi lasikuitukittiä, jota myös saat em. paikoista. Jos lasikuitukerrokseen on tullut niin paljon vauriota, että tarvitsee kuiduttaa hieman, hanki pieni määrä lasikuitumattoa ja hartsia. Jokaisesa isommassa marketissa tai esim Biltemassa on valmiita veneenkorjaussarjoja, joissa on mukana tarvittavat värkit.

    • Mac

      ...itse.
      Jos ei ole raapaissut syvää naarmua lasikuituun, niin niin polyesteriä naarmun pohjalle ja gelcoatia pintaan. Tulee siistin näköistä, vaik'ei taida pohjasta minnekään näkyäkään.

    • Juki

      Onnistuuko tämän gelcoat- paikkausaineen kanssa pelaaminen veneen ollessa oikeinpäin, vai onko aine niin "litkua" että paikkaaminen ei onnistu koska paikkausaine valuu pois alaspäin olevalta naarmukohdalta?

      Naarmu on sitä kokoluokkaa, että lasikuiduttamaan ei varmaankaan tarvitse alkaa.
      Mitäs tämä polyesteri oikein on? Ei varmaankaan liity mitenkään lasikuitukittiin? Jonkinlainen pohjustusaine tuolle celcoat- paikkausaineelle?

      • Mac

        Ymmärtääkseni samaa tavaraa kuin tuo hartsi. Laittaisin lähinnä siltä varalta, että lasikuidussa on kuituja nirhaantunut esiin.


    • Pilot 22

      Vesilinjan alapuolelle ei suositella korjaukseen gelcoat täytettä.Käytä alapuolisiin korjauksiin sitä varten tehtyä EPOKSITÄYTETTÄ,niin kestää veneen iän eikä läpäise vettä.Lukemalla Hempelin tai Internationalin ohjevihkosia tämäkin asia selviää,samoin kysymällä asiaatuntevalta myyjältä.Se ,että onhan siinä lasikuidun päällä alkujaankin gelcoat pinta,ei ole sama asia kuin jälkeen tehty paikkaus.gelcoat.Useimmissa paikkaus satseissa lukeekin,että älä käytä vesilinjan alapuolisiin kohteisiin.

      • Hota

        Yamarinin gelcoatissa ei ollu mainintaa etteikö sopivi vesirajan alle. Jututin monia myyjiä ja kukaan niistä ei tiennyt etteikö se sopisi sinne. Osaatko sanoa että onko tämä yamarinin gelcoat sitä mitä ei suositella veden alle??

        Tahna on laitettu ja se on hiontaa vaille, saa kelvata minulle.


      • Pilot 22
        Hota kirjoitti:

        Yamarinin gelcoatissa ei ollu mainintaa etteikö sopivi vesirajan alle. Jututin monia myyjiä ja kukaan niistä ei tiennyt etteikö se sopisi sinne. Osaatko sanoa että onko tämä yamarinin gelcoat sitä mitä ei suositella veden alle??

        Tahna on laitettu ja se on hiontaa vaille, saa kelvata minulle.

        En tiedä kyseisen gelcoatin soveltuvuudesta vedenalaisiin osiin.Kuitenkin jos haluaa pelata varman päälle niin oikea aine on tuo epoksitäyte(2-komponenttinen).On myös mahdollista ostaa lasikuitufirmoista"ihan oikeaa"gelcoatia,johon lisätään kovettajaa ja levitys käy vaikka siveltimellä tai telalla.Kyseinen aine on sitä samaa mitä veneessä on tuo pintakerros.Tuotetta on saatavana useissa väreissä ja tämän vedenläpäisykyky on varsin huono."Oikea"gelcoat ei ole samaa kuin paikkauksiin tarkoitettu aine.


      • kuksa
        Hota kirjoitti:

        Yamarinin gelcoatissa ei ollu mainintaa etteikö sopivi vesirajan alle. Jututin monia myyjiä ja kukaan niistä ei tiennyt etteikö se sopisi sinne. Osaatko sanoa että onko tämä yamarinin gelcoat sitä mitä ei suositella veden alle??

        Tahna on laitettu ja se on hiontaa vaille, saa kelvata minulle.

        paikkaukset tehdään lasikudulla mielummin päälipuolelta ja fiksaus,tiivistys tehdään gelgoatilla ja viimeiseksi hionta ja kiilotus.Ptää pomminvarmasti vettä ja kun,sen tekee huolella ei sitä paikkauskohtaa erota.Sano veneesi tyyppi ja vm. niin voin antaa gelgoatin värinumeron.Alkuperäiseen veneen pohjaan ei saa levittää ebokseja jaym..


      • ottaa päähän
        kuksa kirjoitti:

        paikkaukset tehdään lasikudulla mielummin päälipuolelta ja fiksaus,tiivistys tehdään gelgoatilla ja viimeiseksi hionta ja kiilotus.Ptää pomminvarmasti vettä ja kun,sen tekee huolella ei sitä paikkauskohtaa erota.Sano veneesi tyyppi ja vm. niin voin antaa gelgoatin värinumeron.Alkuperäiseen veneen pohjaan ei saa levittää ebokseja jaym..

        Terve, minulla on menossa korjaukseen Bayliner 1950 capri vm. 1995, mikähän voisi olla gelcoat värikoodi, valkoinen alaosa ja tumman sininen yläosa.


      • x
        ottaa päähän kirjoitti:

        Terve, minulla on menossa korjaukseen Bayliner 1950 capri vm. 1995, mikähän voisi olla gelcoat värikoodi, valkoinen alaosa ja tumman sininen yläosa.

        Piti sitten avata 5.5 vuotta vanha ketju jotta sait sanaisen arkkusi avattua?

        On meitä joka asemalle!


      • xo
        x kirjoitti:

        Piti sitten avata 5.5 vuotta vanha ketju jotta sait sanaisen arkkusi avattua?

        On meitä joka asemalle!

        Ja sinä näköjään jäit asemalle.

        Ei siinä mitään pahaa ole, jos jatkaa vanhaa ketjua. Olisit jättänyt lukematta.

        Sitä paitsi jos joku etsii tähän asiaan tietoa myöhemmin niin nyt löytyy samasta ketjusta.


      • Anonyymi

        Arsalin Jeti 500 epoksihartsi on hyvä ja edullinen.


      • Anonyymi
        xo kirjoitti:

        Ja sinä näköjään jäit asemalle.

        Ei siinä mitään pahaa ole, jos jatkaa vanhaa ketjua. Olisit jättänyt lukematta.

        Sitä paitsi jos joku etsii tähän asiaan tietoa myöhemmin niin nyt löytyy samasta ketjusta.

        Minä luen tätä ketjua vuonna 2022! Eihän tiedon tarve mihinkään katoa.

        Mitä väliä sillä on, koska ketju on aloitettu? On jotkut sitten pölhöjä.


    • Hota

      Teen itse samaa ensimmäistä kertaa. TOsin en ajanut kiville, vaan ostin veneen jossa on pieniä halkeamia gelcoatissa. Hion niitä vähän auki ja gelcoat tasotetta. Sitten hionta ja kiillotus ja vahaus.
      www.terpol.fi löytyy vähän ohjeita

      Kyllä homma onnistuu veneen allakin. Tosin hiontavaihe voi ottaa vähän käsille.
      - tänään hiontahommiin -

      • Yamarin

        Minulla on 90 luvun Yamarini jossa on hieman vihertävä pinta. Onko gelcoatti maalattu vai onko se gelcoatti itsessään sen väristä?


      • hota
        Yamarin kirjoitti:

        Minulla on 90 luvun Yamarini jossa on hieman vihertävä pinta. Onko gelcoatti maalattu vai onko se gelcoatti itsessään sen väristä?

        Mulla 97 yamarin ja sen väri on vaalean sininen tai turkoosi, se näiden uusien tummansininen - valkoisten edeltäjä. Jos samasta puhut niin koko gelcoat on sen väristä.


    • toppi

      Kaikki puhuu tässä keskustelussa gelcoatista. Eikös se ole topcoat, mikä on aivan ulommaisena kerroksena? Eli topcoat on gelcoat parafiini.

      Eli onko tämä topcoat vedenpitävää koska käytetään pinnassa ja vastaavasti gelcoat ei ole varsinainen vedeneristäjä?

      • sfsdfsd

        Gelkkaria käyttävät veneentekijät, sillä he saavat muottia vasten gelkkarillakin sileän pinnan. Topparissa on mukana parafiinia ja sitä käyttävät lähinnä omatoimiset rakentelijat, jotka eivät käytä muotteja.


      • aktiivikäyttäjä
        sfsdfsd kirjoitti:

        Gelkkaria käyttävät veneentekijät, sillä he saavat muottia vasten gelkkarillakin sileän pinnan. Topparissa on mukana parafiinia ja sitä käyttävät lähinnä omatoimiset rakentelijat, jotka eivät käytä muotteja.

        Ainut ero topparissa ja geelissä nimenomaan on tuo parafiiniöljy. Geeli ei kuiva vapaassa ilmassa vaan ainoastaan muottia vasten. Pinta jää tavallaan tahmeaksi. Toppari kuivuu kunnolla, mutta jos on veneenrakennustöissä tms. jäänyt oikeanväristä geeliä voi siihen lisätä 1-2% parafiiniä ni pitäis tulla toimivaa kamaa.


    • Sirius

      Tärkein vaihe on siinä että ko naarmu on varmasti kuiva ja puhdas ennenkuin alat sen korjaamisen.
      Kuivaamista voit tehostaa esim varovasti lämmittämällä ko aluetta. tämän jälkeen kun olet varma että se on kuiva (myös kapillaarivesi on poistunut/poistettu)aloitat korjaamisen. Mahdollisia korjausaineita suosittelan valittavaksi seuraavsta kahdesta. Gelgoat, josta on tehty (parafiinilla)topgoatia, eli ns topparia. Tai epoksihartsilla. Molempia saat hyvistä rauta/värikaupoista. Valmista topparia ja kovettajaa saat pieneen puhtaaseen lasipurkkiin lasikuituvenefirmasta.(kovettajalle oma pieni purkki). Nyt työhön:Topgoat korjaus. Karhenna hiomapaperilla naarmuan pohjaa,.Tee sopiva satsi kovettimella annostellusta topgoatista ja laita sitä ko naarmu täyteen. (jos väri ei ole erikoinen saat liki samaa sävyä venefirmasta)Anna kuivua pari pv. Kuivumista ja kovettumista voi tehostaa varovasti esim jähmettymisen jälkeen lämmittämällä, tai lämmittämällä ko naarmua juuri ennen täytön laittoa.Kun kovettuminen on tapahtunut lisää topparia niin ettei ko alueelle jää kuoppaa. Epoksin käyttö: karhenna ja puhdista
      hyvin,lämmitä ja suorita kovettimella annostellulla epoksilla ko naarmu. Epoksisi on vamastikin väritöntä .. suorita uusi täyttö jos on jäänyt kuopalle. Molemmissa on eduksi, epoksille jopa välttämätöntä että alus on käännetty niin että naarmu on ylöspäin.(jää sinne minne pitää)
      Ps epoksilla saat varmasti vettäpitävämmän täytön.

    • Juki

      Tuli veneen pohja nyt sitten viikonloppuna paikkailtua. Ostin Lauttasaaren Maritimista Marine Epoxy -nimistä ainetta (Plastic Padding). Juurikin tuota aikaisemmin kuvailtua 2-osaista epoksitäyteainetta. Aine oli melko kallista (20 euroa), mutta sen käyttö oli helppoa ja pakkauksen mukana tuli hyvät käyttöohjeet.

      Ennen työn aloittamista todettiin, että työ on helpompi tehdä kun vene on käännettynä. Ei muuta kuin vene tyhjäksi, moottori irti, vene pois trailerilta ja kyljelleen. Kahteen otteeseen olen
      tuota epoksia nyt laittanut. Vielä pitäisi tehdä viimeistelyhionta ja sen jälkeen maalaus, mutta taitaa tuo homma hiukan siirtyä huonojen kelien vuoksi.

      Kiitoksia kaikille kysymyksiin vastanneille. Täällä käyty keskustelu korjausehdotuksineen antoi paljon tietoa minulle uudesta asiasta ja auttoi valitsemaan oikean korjausmenetelmän.

    • 2223334

      vittu mitä vatipäitä täällä on. huomatkaa että GELCOAT JA TOPCOAT OVAT AIVAN ERI TUOTTEITA JA ERI PAIKKOIHIN TARKOITETTU!

      • vat i pää

        Nyt kun itse ruudinkeksijä saapui paikalle ( tosin 8 vuotta myöhässä) niin kyllä meidän kelpaa..
        Ja toisekseen eine niin kauhean eri tuotteita ole. Parafiini ainut komponentti joka puuttuu geelistä.
        Ja juuuu... olen muutaman tuhannen venettä tehnyt itse mutta odotan innolla mitä kaikkea opinkaan sinulta.


    • veneprojekti2

      Näin tein (ja teen) tässä itse paraikaa vanhalle 6 m HT-lasikuitupaatille (pohja on aiemmin jo hiottu, kuivatettu, epoksimaalattu ja myrkkymaalattu ammattilaisen toimesta):

      - kyljet hiottu auki kokonaan, kun vanha maali hilseili ja työn jälki oli huono muutenkin. Hionnan jälkeen joissain kohti lasikuitu esillä, jossain vanhaa gelcoatpintaa jäljellä mutta hiottu mataksi.

      - keulan hiertymävaurio kuidutettu hartsilla ja matolla, hiottu täältä erityisesti terve lasikuitu esiin johon korjauksen tartunta

      - vedettu Bilteman epoksihartsipohjamaali 2,5 litraa (34,90 €) vesirajasta kylkilistaan koko vene (pohjahan oli aiemmin tehty, nyt epoksi sentti vanhan rajan päälle)

      - hiottu maalauksen jäljiltä suurimmat epätasaisuudet ja valumat pois (kuitenkin niiin että epoksipinta jää, ei siis enää gelcoatille/kuidulle)

      - massattu Bilteman epoksitäytteellä 1 litra (21,90 €)vanhan hiotun pinnan maalauksen kuidutuksen epätasaisuudet (tavoteltu siis mahdollisimman tasainen pinta pintamaalille). Täytettä ei menny läheskään koko purkkia, eniten tietysti sinne keulaan jossa jouduttiin kuiduttamaan eikä uutta kuitua viitsinyt hioa ihan tasaseksi että se kestää eikä siitä tule liian ohutta.

      - hiotaan täyte sileäksi (mutta sopivalla karkeudella pintamaalin tarttumiseksi)

      - pinnat maalataan Bilteman 2-k-polyuretaanimaalilla pariin kertaan välihionnalla (3 litraa, a 24,90 €).

      Saa nähä kuinka siisit (tai ei) pinnasta tulee, kun ruiskua ei o käytössä vaan telat ja pensselit ja mitä se kestää.

      Kaikki maalit, kemikaalit, työvälineet jne. tuli maksamaan noin 400 €, sen lisäksi noin viikon verran joka ilta töiden jälkeen omaa työtä kaksi viikonloppua.

    • ford

      tere pitäis saada laminoitua umpeen 2kpl vetolaitteen reikiä .löytyiskö kohtuuhintaista tekijää.

      • Kaksi tarjolla

        Haluatko hyvän vai halvan?


    • teukka3

      Mä oon laittanu silikonia siihen kolloon ja sylkässy aina sormen päähän. Vetäny sit sormella yli, siis sillä sormella missä ei oo räkää..

    • Mestari65

      Kustannustehokkain keino pienien kolhujen paikkaamiseen on 2-komponenttien epoksikitti. Tällä pystyy syvyys suunnassa täyttämään aina 2 senttiin asti syvät kolot ja ottaa hiottuun kuituveneen pohjaan kiinni kun tauti. On myös helppo hioa ja muotoilla.
      Pohjamaaliksi 2-komponentti epoksimaali, kahteen kertaan vedettynä.
      Pintamaaliksi 2-komponentti uretaanimaali, kahteen kertaan.
      Levitys joko ruiskulla tai telalla. Näillä saat useaksi vuodeksi (jossei pohja paljoa kiviin kolise) varmasti veden järven puolella pysyvän pohjan veneeseen .

    • Ei_oma_ongelma_enää
    • Anonyymi

      Ei ole mitään käytännön merkitystä vaikka vetäisit naarmun päälle sikaflexiä, estää veden imeytymisen lasikuituun ihan yhtähyvin kuin nuo kalliimmat ja vaikeammat keinot. Näin olen itse tehnyt ja ei ole ilmennyt mitään ongelmia.

    • Anonyymi

      Suosittelen viemään ammattilaiselle. Ei kustanna noin pieni vaurio paljoa. Terveisin Pentti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1382
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1170
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1052
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    Aihe