ERCP-tutkimuksen eli sappi- ja haimateiden varjoainekuvauksen jälkeen on suosituksena, että "kotona pitää olla aikuinen henkilö auttamassa toimenpiteen jälkeen vuorokauden ajan."
Osaako joku kertoa, miksi? Mitä riskejä liittyy siihen, jos on yksin kotona?
ERCP-tutkimuksen jälkeen avustaja kotona?
3
355
Vastaukset
- Anonyymi
En tiedä riskeistä mutta voisi kuvitella että kaikki varjoaineet ovat "ylimääräistä mönjää verisuonissa". Joten se on kai hieman vaarallista?
- Anonyymi
Voi olla. Tai sitten avustaja on hyvä olla senkin takia, kun toimenpide tehdään sedaatiossa eli kevytnukutuksessa. Toimenpiteen jälkeen illalla voi olla vielä vähän sekaisin ja tarvita avustajaa, mutta näitä on turha enää arvuutella. Vastaus kysymykseen selviää vain kokeilemalla ja se minun on nyt määrä tehdä ensi viikolla. Toivotaan, että kaikki menee hyvin. Yritän muistaa tulla tänne rapostoimaan, kun olen kotiutunut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi olla. Tai sitten avustaja on hyvä olla senkin takia, kun toimenpide tehdään sedaatiossa eli kevytnukutuksessa. Toimenpiteen jälkeen illalla voi olla vielä vähän sekaisin ja tarvita avustajaa, mutta näitä on turha enää arvuutella. Vastaus kysymykseen selviää vain kokeilemalla ja se minun on nyt määrä tehdä ensi viikolla. Toivotaan, että kaikki menee hyvin. Yritän muistaa tulla tänne rapostoimaan, kun olen kotiutunut.
Jep. HUS:n kotihoito-ohjeen mukaan ERCP:n jälkeen: "Jos pääset kotiin toimenpidepäivän iltana muista, että:
- moottoriajoneuvolla ajaminen on kielletty
- alkoholin juominen on kielletty
- sinulla täytyy olla aikuinen seuralainen kotona yön yli
Huomatkaa ohjeen sana 'iltana'. Jos kotiutus on jo iltapäivällä ja vointi hyvä, on vaikea keksiä pakottavaa syytä, miksi täytyisi olla ikuinen seuralainen kotona yön yli. Toki jos siltä tuntuu, on hyvä olla varovainen ja hankkia jostain seuralainen varmuuden vuoksi.
Ohje lienee osittain varmuuden vuoksi annettu. Sedaation jälkeen joku voi olla vielä illalla pöpperöinen ja voihan sitä tulla ilmi jotain yllättävää tehtyyn toimenpiteeseen liityen vielä yöllä, vaikka tosi harvinaista olisikin enää siinä vaiheessa tulla eteen yllätyksiä.
Vyömäinen vatsakipu voi viitata haimatulehduksen, verioksentelu, mustat ulosteet, kuume ja heikotus ovat syitä ottaa yhteyttä toimenpiteen tehneeseen sairaalaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1276332Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/745812297Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk461560Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1121318Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna881186- 661038
Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.481035Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll641010Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain
muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.27968- 63946