Ostin purkin forten diesel -polttoaineeseen lisättävää puhdistusainetta joka kuulemma putsaa suuttimet jne. Pitää vaan ajaa tankkia vajaammaksi sillä puhdistustarkoituksessa lisättäessä saa löpöä olla vain 25l tankissa.
Taka -ajatuksena minulla on tasoittaa tyhjäkäyntiä mikä vähän ravistaa kuumalla koneella. Forten aineet on niin kovassa maineessa että eiköhän tuota uskalla tankkiin laittaa, tuskin se ainakaan paikkoja rikkoo.
Myyjä kertoi nykydieselin olevan vähemmän voitelevaa ja suuttimiin kertyvän jäämiä kuten hartsia!? ok, nää on myynninedistämispuheita mutta kertoi tuo heppu että jotkut käyttää 2t öljyä säännöllisesti varmistaakseen polttoaineen kanssa tekemisissä olevien osien voitelun.
Jos jollakulla on kokemuksia forten tai muun vastaavan puhdistusaineen käytöstä niin kertokaa ihmeessä. Laitan omat kokemukset heti kun saan tankin ajettua riittävän tyhjäksi että voin tuon lisäineen sinne kaataa. Maalipinta ei kuulemma tuosta tykkää jos läikkyy, on sen sortin myrkkyä...
forte diesel ihmepuhdistaja...
14
26999
Vastaukset
- asiantuntija
laita tärpättiä pari desiä ,se ajaa saman asian!!
Laitoin ruohonleikkurin bensan sekaan tärpättiä
niin johan otti kierroksia!!
ja tulppa ,mootoreineen puhdistui kummasti. - sorppi
Tuolla uutisryhmässä joku tiesi kertoa, että parhaan tuloksen
saavuttamiseksi forte pitäs laittaa suoraan suodattimeen tms.
JOs sen tankkiin lykkää, kaikki sinne kertyny -ska lähtee
aineen mukaan ja saattaa osaltaan liastaa paikkoja tai ainakin
heikentää puhdistuksen tehoa.
Tiedä sitten...- Mese22
200D oli aikoinaan 85-86 Helsingissä vehossa takuu korjauksessa koska kone ravisti niin perkel... pitkällisen tutkinnan ja mietinnän jälkeen vanhempi Diisel puolen asentaja hoksasi että hydrauliset venttiilin nostimien öljy reijät oli tukossa ja siitä koneen armoton ravistus, selvisi että auton omistaja oli vaihdattanut siihen jotkut erikois ohuet pesevät öljyt ja ne oli ajanut karstat pieniin ventiilin ohjurien öljy reikiin eikä hydraulinen säätö pelannut.
olkaa varovaisia jos laitatte öljyn sekaan puhdistus ainetta. Mitä moottori öljyä käytätte 124:sarjan diiseleissä?? Itselläni on Shell Rimula ultraa 10w-40 Täyssynteettistä, ostan aina 20L kerralla 22,5mk/L - mazda
Mese22 kirjoitti:
200D oli aikoinaan 85-86 Helsingissä vehossa takuu korjauksessa koska kone ravisti niin perkel... pitkällisen tutkinnan ja mietinnän jälkeen vanhempi Diisel puolen asentaja hoksasi että hydrauliset venttiilin nostimien öljy reijät oli tukossa ja siitä koneen armoton ravistus, selvisi että auton omistaja oli vaihdattanut siihen jotkut erikois ohuet pesevät öljyt ja ne oli ajanut karstat pieniin ventiilin ohjurien öljy reikiin eikä hydraulinen säätö pelannut.
olkaa varovaisia jos laitatte öljyn sekaan puhdistus ainetta. Mitä moottori öljyä käytätte 124:sarjan diiseleissä?? Itselläni on Shell Rimula ultraa 10w-40 Täyssynteettistä, ostan aina 20L kerralla 22,5mk/LHei mainitsit että sulla oli mesessä ongelmia nostimien kans. mulla on mazdassa sama homma. eli mitä ne huollossa teki sille että tuli kuntoon, on nimittäin kalliita uudet nostimet!
- juha
se korjaamon myyjäkin sanoi että voi laittaa suoraan suodattimeen niin saa paremman tehon. Litkun kaataminen suoraan suodattimeen saattaisi onnistua mutta menee kuitenkin lotraamisen puolelle. Sitäpaitsi Forte valmistajana on tarkoittanut litkun sekotettavaksi naftaan eli heitän purkin sisällön tankkiin huomenna, katsotaan tapahtuuko mitään dramaattista korvin kuultavaa paranemista tyhjäkäynnissä. Tuossa 124 200d:ssä näkee aika hyvin naftan karkeasuodattimesta mitä tankista alkaa irrota. Jos karkeasuodatin muuttuu mustaksi tuon mömmön lisäyksen jälkeen niin tietää että kannattaa vaihtaa kummatkin suodattimet...
Tänään kyllä kone aukesi kummasti kun ajoi 160km matkan 120 - 140km/h, irtosi ylimääräiset karstat! Olen joskus miettinyt koska tuon 200d:n kiertokanki tulee moikkaamaan mua pihalle kun annan sille happea motarilla.....
- j-P
myös koneen kannakkeet. Ne jos on rikki, niin kone ravistaa ja lujaa. Joskus on luultu että pannussa on käyntihäikkää, mutta kannatinkumit vaihtamalla se parani kummasti.....
- juha
se on yksi mahdollisuus mutta sangen kallis ja imusarjan alla oleva kannatin on ***tumainen vaihtaa. Kyllä tuo moottori aika hyvin heiluu kun venakopan kannesta tönii. Vähän hankala arvioida koneen kannakkeiden kuntoa jos ei ole vieressä verrokkiautoa missä on uudet kannakkeet.
- J-P
juha kirjoitti:
se on yksi mahdollisuus mutta sangen kallis ja imusarjan alla oleva kannatin on ***tumainen vaihtaa. Kyllä tuo moottori aika hyvin heiluu kun venakopan kannesta tönii. Vähän hankala arvioida koneen kannakkeiden kuntoa jos ei ole vieressä verrokkiautoa missä on uudet kannakkeet.
Jos sinulla on mahdollisuus päästä katsomaan autoasi altapäin, huomaat kyllä onko kannakkeet hajonneet. Siis puhki, lässähtänyt pohjaan ja öljyt pihalla. Kyllä koneen kuuluukin heilua jonkin verran, mutta se on sellaista "hallittua heilumista". Ei tolkutonta ravistamista joka vie paikat hampaista. Jos en muista väärin, maksoivat kannakkeet (pari) markoissa 1000-1500. JOS ne on rikki, ne on paree vaihtaa ennen kuin koneesta katkeaa korvakkeet. Siihen tarvitaankin sitten jo motoruppiakin kovempia toimenpiteitä.
- Galant
Moi
Minullakin oli galantissa ongelmia nostimien kanssa (bensa galant). Piti nimittäin kylmänä pahaa naputusta, mut laitettiin fortea koneeseen ja käytettiin puol tuntia ja sit öljyn vaihto niin johan rupes käymään nätisti. Kyl tää forte pitäs olla ihan kunnon aine eikä mikään motoruppi. - motorika
onko kellään kokemusta motox diesel injection cleaner 250ml tuotteesta.
- carva
käykö-toimiiko diesel 100 suutimen puhdistuaineena.
- Käytin_joskus
90-luvun loppupuolella polttoaineen sekaan laitettavaa lisäainetta jonka nimeä en muista. Auto oli upouusi Volvo 850 TDI joka kävi kylmänä jotenkin karkeasti. Lisäaineen käyttö hiljensi ainakin moottorin käyntiääntä aivan oleellisesti ja ainakin mainoksen mukaan voiteli myös pumppua paremmin. Aikoinaan oli myös Mersu 300 TE jonka venttiilinnostajat vaihdettiin äänien takia. Helppo homma eikä edes maksanut hirveitä. Samaan autoon piti tehdä myös remonttia kanteen kun muurasi 1000 km välein yhden tulpan umpeen vuotavan venttiilivarren kumin kautta. Kansi käytiin kokonaan läpi ja auton meno parani tuntuvasti. Ei ollut kuitenkaan ihan halpa remontti.
- Anonyymi
Minulla oli aikoinaan vanha 504 diesel pösö,laitoin takkiin,porauksen puhdistusainetta,en muista merkkiä.No vein pösön katsastukseen ja ne otti savutestin,no mies sanoi,että onpas pösössö kone kunnossa,kun testitulos näytti alle yhden,moottorilla oli ajettu 400 000 kilsaa,että sellaista ja tämä on tosi.
- Anonyymi
Forten Turbo cleaneria bkd 4-veto 2.0tdi gt golfissa käytin 2plo 50l ja 1plo raakana pa-suotimeen niin nakutus väheni ja vnt, mikä mahoton jos dpf tyhjäyskin oli 750€ ni jokin hybridiahdin siellä oli ja ostaessa 2.1bar, siivet jumissa, egr auki ja maff laihalla. Dpf tyhjäys, egr deletointi ja myös huohotin hönkiin ulos niin huomas hyvin VNT jumin. Fortella puhdistui ja tulihan sitä kokeiltua ihan 110€ ja tankki 2.20-250€ diesel 2023 niin kone heräs 1500rpm eikä 2000rpm ja 35tkm vuodessa vaati 2-3 forte puhdistusta. No Motox dpf puhdiste 10€ mikä 60l sijaan 20-30l Oikeasti siis autoihin ilman dpf tuo alavääntöä ja laskee kulutusta. Nyt kun vähissä rahoissa Volvo s60 d5 2001 ainakin yliahtaa laitoin 2plo dpf cleaneria 20l ja 16€ pullon Ligui molyn dieselin puhdistusainetta. Musta savutus 20km aikana hävis. Ahdin harvinainen missä vnt lisäksi hukkaportti. Kuulostaa vnt ohjaus olevan eri säädöissä kuin normi d5244t VNT, mikä vaihtuu lähiaikana. Ahdin ainakin huokasee jos paikallaan 3500rpm, ehkä imupuolen letku menee ryttyyn. Onneksi huollettu Garretin mitä 890€ käytettynä ex d5 ja upouusi imuputki, tyhjätyn esikatalysaattorin tilalle virtaava 2.5tdi:n alkukäyrä ja softa vrm joku bulkki ilman egr deleteä, eli ilmottaa laipasta. Kuumalla koneella hyvä puhistuskeino ostaa ei kumihaitallista Bräkleeniä. Ota maffilta letkua irti varaudu ryntää 5000rpm, eli kunnon lämmitys. Putsaa huohottimen paskat ja koko imusarjan välijäähyineen. Gt golf välijäähy polttoöljyllä kokonaan puhtaaaksi 6v manuna ei edes custom softalla halus 4v kiertää yli 5000rpm. Moottoriöljyt vaihan aina ostaessaa valuttamalla kaikki pois. Polttoöljyy 6l koneeseen ja pesen öljynsuodattimen. Sitten käyntiin nopeasri 5000rpm ja HETI sammutus tai leikkaa kiinni. Starttipyörityksiä just jos käynnistuy heti virrat off ja sit tulee TOSI paskasta kuonaa. Sitten 50%löpöä ja 50% halpaa 5w30 öljyä 6.5l ja käytellä 10x nopeita käynnistyksiä ja ulos. Tunkilla peräkoukusta vähän et kaikki valuu ja korkki kiinni. 1l laatuöljyllä nopea ettei starttaavpyöräytys ja ulos sit uus suodatin ja öljyt ni hyväkun niin väritöntä että tikusta huomaa öljyn olemassa oloa. Miinusta vanhan corollan haju huohottimen ulkoistamiseen. Keruusäiliössä riski kondenssioveden jäätyä. Softa voi olla huono mm tuskin vain 4.5keskikulutus vaik suoraa putkea d5244t takapöntön tilalla ja 1 katti. Takavaimennin syö vääntöä enemmän kun heti turbon jälkeinen esikatalysaattori, mikä muuttui dpf 2006 ja huono kun liian lähellä konetta. Kylmänilmanotto sumarinpaikalta vaahtari suodattimineen antaa happea ja polttaa kaiken dieselin kovalla lämmöllä niin ettei jopa kylmänä haise 1 katilla. Sen poisto aika turhaa. Tullut tehtyy, haisee auto tosi pahalle. Egr varsinkin d5244t laskee palolämpöjä ja turbot kestää vain 400tkm esikatteineen ja oikee muuttuu noenkerääjä pöntöksi, jollei aja sit urku auki pidempiä matkoja. Kaipa nox päästöt kovemmat. Ainakin täys vakio pölläyttelee mustaa ja 2cm karstat imusarjalle kokeilee 10tuntii tyhjäkäyttämällä. Huohotin imusarjaan sitten bräkleen puhistaessa ainakin 2.5tdi vw kone kiers vrm 8000rpm hajoomati. En muista miksi mut d5244t vanhin vain rajottimelle. Jos puhistellut imusarjaa varaudu ettet aja heti. Jos tiellä ns kun heittää kaasun pohjaan ainut joko vapaalle annat huutaa 5000rpm eikä avaimel sammu käy öljypaskalla välijäähystä eli 5v silmään ja jarrua jos kylmä kone. Muutoin kytkin pohjaan. Huutaa ja jos kuumana hajoo on hajotakseen. Tietty jakohihna kuluneisellä autolla en punarajalla huudattas. Ehjä jos rikki menee Hyvä. Hajois vaan paskemmassa paikkaa. Mpö:llä öljytilan huuhtelu ei sitten paikkaa jos öljykorkki vuotaa mut forten öljyn sekaan ennen seuraavaa vaihtoo engine flushia ihan siksi että auto on 504tkm öljyä syömätön 200hp ohjelmalla s60 eka d5 ja seissyt 4vuotta ja seisomisen jälkeisiä töitä mm jakohihna ja pa-suodatin uusitttu, öljylauhdutin uusittu. Kaikki suodattimet uusittu. Nyt tod näk tankista irtoo paskaa pa-suotimeen joten uusin 3 kerran kun jatkan motarilla 4-5 vaihteilla vnt polkemista. Eikös kun mulla 2002 s60 d5244t ECU mikä jouduttiin avaamaan Custom softauksen teko pks suosituimmalla tekijällä, egr off myös niin Maff deleteä aattelin? Vw muutettu Map ohjatuksi ja omassa huohotin lyönyt kalliin 250€ maffiin öljypaskaa ja hajos putsaamalla. Tuurilla Bilteman maff toiminut. Maff on turha pakokaasuntakasinkierrätyksen kans dieselissä mikä meikän autoista lähtee ekana pois tai yleensä on ja bilteman maff tuskin loputtomiin kestää ja tulossa uuden turbon jälkeen 185hp suuttimet ja lupailtu 300hp putki virtaavana. Vääntö tais pitää rajaa alle 600nm vakio kytkimellä. Googlesta tosta d5 maff deletoinnista vähän tietoo. Ainakin egr softasta pitää pois olla ja sellanen softa tulossa. Ps vinkumiset virtyskiellosta ei mua liikuta. 5kpl dpf poistettua autoa katsastanut, mitkä vielä turhaan haisee kunhan ei näkyvästi poisteltu. Jokainen d5244t tietäjä tietää että 500tkm on aika putkea avartaa ja egr vähintää tulpata ja 40hp väh tehoja nostaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!
Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja19622552Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"
Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant979811Sannalla tänään vuorossa The Daily Show
Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.537723Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa
Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va956492SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"
Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei1936227Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut
Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m645830Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!
Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,605325Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot515213HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!
Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.1214863Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään
eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm1074554