Ei mikään ihme, että vanhoillislestadiolaiset haluavat järjestää omia rippileirejä

Anonyymi

Satuin Jumalanpalvelukseen, jossa oli meneillään rakkaan kansankirkkomme rippikoulun käyneiden konfirmaatiomessu. Yhteislaulut olivat railakkaita ja jalan alle meneviä maallisia biisejä ja säestyssoittimen sen mukaisia. Nuorten esittämä rippilaulu oli eräs Juha Tapion renkutus. Mietin, miksi rippikoulua ja konfirmaatiomessua yritetään maallistaa ja niistä tahdotaan poistaa mahdollisimman paljon uskonnollisia elementtejä? Eikä pelkästään yritetä vaan siinä on näköjään jo onnistuttu. Tuntui todella surulliselta ja itketti, kun tajusin rippilaulun aikana, että nuorten uskonelämä rakennetaan mahdollisimman maalliselle pohjalle, jossa jopa virret ovat liikaa.

Miksi rippinuorten Jumalanpalveluksiin ei voida valita virsiä? Pelätäänkö, että virsien sisältö ei sovellu nykynuorille? Vai ovatko kirkon työntekijätkin jo niin maallistuneita, että hengellinen sisältö halutaan minimoida kaikessa toiminnassa?

Mitkä ovat kirkon tulevaisuuden näkymät, kun toimitaan tällä tavoin? Nuorille ei opeteta enää ollenkaan virsiä peruskouluissa ja nyt ne ovat ilmeisesti liikaa jo rippikouluissa ja nuorten Jumalanpalveluksissakin. Kun rippinuoremme ovat aikuisia, käykö niin, että virsien sijaan Jumalanpalveluksissa raikaa maalliset kevyen musiikin kappaleet? Pitäisikö Raamattukin korvata varmuuden vuoksi vaikkapa Laurin Viidan runoilla, niin olisi kepeämpiä saarnatekstejä?

Kirkon maallistuessa kehoitan vanhoillislestadiolaisia jatkamaan omien rippileirien järjestämistä, jos halutaan, että nuoret oppisivat jatkossakin luterilaisen uskon perusteita.

33

596

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luterilaisen uskon perustunnustus on :Jeesus on Herra!

Luterlaisuuden periaatteet:

Sola fide (yksin uskosta);
      Sola scriptura (yksin kirjoituksista);
      Solus Christus (yksin Kristuksesta tai yksin Kristuksen kautta);
      Sola gratia (yksin armosta)

Tekohurskaat vl-itkuvirret eivät tee ihmistä autuaaksi.

• Anonyymi

Ovatko Juha Tapion biisit hengelliseltä sisällöltään mielestäsi parempia kuin luterilaiset virret?

• Anonyymi

Joh 7:17. Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani.

Oletan että me kaikki (luterilaiset) pidämme oppiamme olevan Jumalsta. Jos niin on, miten jotku meistä ei osaa sanoa kuka puhuu omiaan? :-)

• Anonyymi kirjoitti:

Ovatko Juha Tapion biisit hengelliseltä sisällöltään mielestäsi parempia kuin luterilaiset virret?

Ainakin parempia kuin siioninvirret. Ei virret ketään pelasta.

• Anonyymi

Raamattu sanoo; hedelmistä puu tunnetaan. Huono puu tuottaa huonoja hedelmiä.

• Anonyymi
        SaaleminPastori-ko kirjoitti:

Ainakin parempia kuin siioninvirret. Ei virret ketään pelasta.

Eipä ole pastorilla kovin korkea musiikin maku.

• Anonyymi kirjoitti:

Eipä ole pastorilla kovin korkea musiikin maku.

Täytyy myöntää etten juuri tunne Juha Tapion musiikkia, mutta olen varma siitä, ettei hänen lyriikkansa ole eksyttävää, kuten Siionin virret ovat.

• Anonyymi

Pitää erota kirkosta. Olisi pitänyt jo aikoja sitten.

• Anonyymi

Tosiuskovien tulee erota kirkosta/seurakunnasta jos siellä ei toimita oikein. Liittykää seurakuntiin jossa toimitaan Jumalan sanan mukaan.

• Anonyymi

Ei nyt ihan kannata uskoa näitä juutalaisia valheita.

• Onko konfirmaatio jotenkin Taivaallinen?
      Missä se esiintyy Raamatussa, kuten miten Virretkään, taas ylistyslaulut esiintyvät.
      Kehotus oppia Lutheria, Hitlerin oppi- isää, suurta antisemitismiäkö on viisaampi, kun oppi Jumalan sanasta Raamatusta.
      Olisiko viisasta alkaa etsiä Jeesusta?

• Anonyymi

Ei ihme, kun hitler vihasi juutalaisia, jos ne olivat sinunkaltaisia.

• Anonyymi

Pinnankin olisi hyvä etsiä:
        Matt. 6:33
        Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin. [1. Kun. 3:13; Ps. 37:25, Ps. 127:2; 1. Tim. 4:8]

• Anonyymi kirjoitti:

Katsotaan, miten Jumala tuomitsi antisemitistit, joita johti Luther?
        Asia koskee myös Sinua, sekä katkaisijoitasi.
        1 Ja Herra sanoi Abramille: "Lähde maastasi, suvustasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan.
        2 Niin minä teen sinusta suuren kansan, siunaan sinut ja teen sinun nimesi suureksi, ja sinä olet tuleva siunaukseksi.
        3 Ja minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä."

Terve menoa.

• Anonyymi kirjoitti:

Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin. [1. Kun. 3:13; Ps. 37:25, Ps. 127:2; 1. Tim. 4:8]

Kerroppa se, mistä tuon nyt olevana löytää Raamatun valossa?

• Anonyymi

Juutalainen antikristus iskee taas vihaa täynnä. Oletkin itse antisemitismi rasisti nytkin muita kohtaan . Olemme nyt Suomessa täällä et voi alkaa täällä loukata toisten uskonnon rauhaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pinnasånky on sitten jäänyt vauvan asteelle.

• Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

1 Ja Herra sanoi Abramille: "Lähde maastasi, suvustasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan.
        2 Niin minä teen sinusta suuren kansan, siunaan sinut ja teen sinun nimesi suureksi, ja sinä olet tuleva siunaukseksi.
        3 Ja minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä."

Terve menoa.

Mitä vittua sitten teet täällä etkö osaa lukea karttaa ? Suomiko tai saksa luvattu maa olet niin sekopää kuin voi olla. Asut muiden mailla täällä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei jumalakaan niistä välittänyt

• Anonyymi

Juu vanhan testamentin virret sitten uuden liiton virret tietysti kaikki veisasivat. Alkaa jo valjeta sinun iauttasi miksi Luther suuttui juutalaisille ja sekin miksi Hitler olet tosi vaikea yksilö.

• Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

Terve menoa.

Abrahamin lähtö Egyptistä ....ajalta ennen Messiasta. Et oikein pysy ajantajussa.

• Anonyymi

Vääriä jeesuksia syntyy aina juutalaisille joille se oikea ei kelpaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Juutalainen antikristus iskee taas vihaa täynnä. Oletkin itse antisemitismi rasisti nytkin muita kohtaan . Olemme nyt Suomessa täällä et voi alkaa täällä loukata toisten uskonnon rauhaa.

Lue Raamattua.
        Antikristus ei tule Jumalan kansasta, vaan pakanoista.

• Anonyymi kirjoitti:

Mitä vittua sitten teet täällä etkö osaa lukea karttaa ? Suomiko tai saksa luvattu maa olet niin sekopää kuin voi olla. Asut muiden mailla täällä

Diasporassa on asuttava jossain.

• Anonyymi kirjoitti:

Juu vanhan testamentin virret sitten uuden liiton virret tietysti kaikki veisasivat. Alkaa jo valjeta sinun iauttasi miksi Luther suuttui juutalaisille ja sekin miksi Hitler olet tosi vaikea yksilö.

Missä virsiä on VT;sä. Muuten olen Israelilainen, jolla on Suomen kasalaisuus.

• Anonyymi kirjoitti:

Abrahamin lähtö Egyptistä ....ajalta ennen Messiasta. Et oikein pysy ajantajussa.

Milloin Abraham oli Egyptissä?
        Kysyn siksi, että pysyn ajantajussa??

• Anonyymi kirjoitti:

Vääriä jeesuksia syntyy aina juutalaisille joille se oikea ei kelpaa.

Olisiko jotain faktaa?

• Anonyymi

Nykyään evl.-kirkoissa voi olla nuorille suunnattuja ns. rokki jumalanpalveluksia yms. tuon kaltaista "viihdettä", kanttoreilta jopa vaaditaan tuon tyylin musiikin ottamista kirkko musiikiksi ! Muutamia kanttoreita tiedän sen vuoksi vaihtaneen toiseen seurakuntaan, jossa on "vanhoillisempi meininki". Kirkkoherra, näissä tapauksissa vaatii, kun yrittää nuorisoa saada mukaan kirkon piiriin.
      Jossain uskonyhteisössä ei ole tarvinnut rokkia soitella ja silti nuorisoa on paljon.
      Virret ovat joskus puhutelleet ihmisiä sanoillaan sisälle uskovien piiriin, niissä sanat puhuttelevat monia !
      Nyky kirkkomusiikki soitetaan "kiivastahtisena", niin että virret muuttuvat "ralliksi".
      Tuo kiire on tullut myös kirkon sisälle, kaikki alkaa olla "kellotettua" tässä ajassa, kun ei jakseta hiljentyä enää, edes kirkon menojen ajaksi !
      On kehitelty "humppa kirkkoja" !!

• Anonyymi

Tarkoitat helluntailaisia iskelmä cospel myynti esityksiä no heillä on omat tilat saalem.fi

• Anonyymi

Ennen virret oli vauvasta vaariin monta sukupolvea, oli yhteinen sävel satoja vuosia,
      Nyt kaikenlaisia renkutuksia ja uikutuksia vähän bordelli sävyä mukaan, oikein himon kanssa, että vietit oikein leimuaa.

Saadaan tekijänoikeudet ja niillä rahastaa. Soittolistat ö-mapista tai roskakorista.
      Soittajalla mukavaa mutta kuulijalla kamalaa.

Kirjoitan sen takia että se vierottaa sukupolvet että uskon puhtaan ytimen.
      Negatiivisista havainnoista ei ole puutetta.

• Anonyymi

Ja sitten bordelli tähän vielä. Sillai. Kovin puhtaat ei ole sinunkaan ajatukset kyllä.

• Anonyymi

Jos et ole nuori ei sinulle kuulukaan nuorten jutut. Heillä on omansa. Laulujen sanat on yleensä tietyn aiheisia. Olet varmaan kuunnellut.Ne jotka eivät ole kristittyjä voivat pysyä niissä oman uskonnon tiloissa.

• Anonyymi

Koita nyt päättää ensin lestadiolaisuus vai luterilaisuus. Me muut ihan vaan uskomme .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      148
      2879
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      367
      2037
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1767
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      37
      1722
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1411
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1213
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      955
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      938
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe