Hei onko kellekään leikattu polvea niin että siellä on eturistiside on poikki ja kierukka on poikki?
itselläni sattui ihan äsken tämmönen tapaturma ja sen seurauksena eturistiside vamma.
ja polvea leikattiin kohta 4viikko sit ja se on veiläkin turvoksissa ja vähän kipua joka puolella mut en tiedä onko se normaalia.
pääsekö kävelemään missä vaiheessa kunnolla?
voiko joku pliis kertoa mulle jos jollain on kokemuksia? minkalaista jumppa kannatta tehdä?
ACL POIKKI/ ETURISTISIDE
48
15952
Vastaukset
- vinkkaaja.
pitkä keskustelu ja kokemuksia!
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000470&posting=22000000005987913 - vinkkasikin tuon
ketjun jo, mutta kuntoutus on tärkein asia tuossa paranemisessa. Ortopedi on tehnyt oman hommansa korjatessaan polven, mutta puolet urakasta on jäljellä. Jos kuntoutus laiminlyödään, ei polvesta tule edes kunnon 'kävelypolvea'.
Paraneminen kestää kauan ja polvi on välillä arka ja turvoksissa rasituksen jälkeen. Itse aloitin hölkkäämisen puoli vuotta leikkauksen jälkeen eikä kipuja ole tämän jälkeen ollut. Turvotukseen auttaa kylmäpussi ja lepo. Nyt leikkauksesta on 1,5 vuotta ja vaikka polvi tuntuu jo ihan hyvältä, niin huomaan paranemista vieläkin.- Liina Linkkaaja
Mulla on leikkaus 5 päivän päästä. Kävin maanantaina tapaamasssa leikkaavaa ortopedia, anestesialääkäriä, sairaanhoitajaa ja fysioterapeuttia Jorvissa. Mulle on ollut jo pitkään selvää että kuntoutus on yhtä tärkeä kuin leikkaus ja olen tehnyt sitä myös etukäteen kun tiedän että lihakset heikkenee ekojen viikkojen aikana rajusti. Sain jo hyvät ohjeet kuntoutuksesta tuon eturistiside korjauksen osalta. Koska ennen polven sisälmyksien näkemistä on mahdoton sanoa kannattaako mun kierukkaa korjata, ei tarkkoja paranemisennusteita vielä annettu. Fysioterapeutti selvitti että jos kierukkaa korjataan myös, sen sijaan että vain poistetaan vaurioituneet osat, on alkuviikkojen paraneminen hitaampaa, kuten sinulla näyttää olevan. Jos olisi korjattu vain ACL, olisi 3:n viikon kuluttua tod.näk. polvi ollut jos siinä kunnossa että voi alkaa tehdä vaativampia liikkuvuuden ja lihasten kuntoutukseen tähtääviä harjoituksia. Kierukan räplääminen (ompelu tai muu korjaus) kuitenkin aiheuttaa lisähäiriötä polven rakenteissa ja kudoksissa, jonka vuoksi turvotus ja kudosten normalisoituminen vievät kauemmin. Ota vaan rauhallisesti. Kai sulla on jatkotutkimus lähiaikoina?
- harmittaja
Liina Linkkaaja kirjoitti:
Mulla on leikkaus 5 päivän päästä. Kävin maanantaina tapaamasssa leikkaavaa ortopedia, anestesialääkäriä, sairaanhoitajaa ja fysioterapeuttia Jorvissa. Mulle on ollut jo pitkään selvää että kuntoutus on yhtä tärkeä kuin leikkaus ja olen tehnyt sitä myös etukäteen kun tiedän että lihakset heikkenee ekojen viikkojen aikana rajusti. Sain jo hyvät ohjeet kuntoutuksesta tuon eturistiside korjauksen osalta. Koska ennen polven sisälmyksien näkemistä on mahdoton sanoa kannattaako mun kierukkaa korjata, ei tarkkoja paranemisennusteita vielä annettu. Fysioterapeutti selvitti että jos kierukkaa korjataan myös, sen sijaan että vain poistetaan vaurioituneet osat, on alkuviikkojen paraneminen hitaampaa, kuten sinulla näyttää olevan. Jos olisi korjattu vain ACL, olisi 3:n viikon kuluttua tod.näk. polvi ollut jos siinä kunnossa että voi alkaa tehdä vaativampia liikkuvuuden ja lihasten kuntoutukseen tähtääviä harjoituksia. Kierukan räplääminen (ompelu tai muu korjaus) kuitenkin aiheuttaa lisähäiriötä polven rakenteissa ja kudoksissa, jonka vuoksi turvotus ja kudosten normalisoituminen vievät kauemmin. Ota vaan rauhallisesti. Kai sulla on jatkotutkimus lähiaikoina?
juu kyllä mull on huomenna lääkärin tarkastus.
kyllä on ollut tämä päivä semmosta kivuliasta päivä että meinasin itkeä.
no kysyn lääkäriltä huomenna et mikä siinä on.
harmitta just kun pitäisi häitä tanssia heiäkuun puolessa välissä niin en tiedä onko musta siihen tansijaksi? - sinulla siis ole
harmittaja kirjoitti:
juu kyllä mull on huomenna lääkärin tarkastus.
kyllä on ollut tämä päivä semmosta kivuliasta päivä että meinasin itkeä.
no kysyn lääkäriltä huomenna et mikä siinä on.
harmitta just kun pitäisi häitä tanssia heiäkuun puolessa välissä niin en tiedä onko musta siihen tansijaksi?jumppaohjeita? Lääkäri laittoi minut fysioterapeutin pakeille jo ennen leikkausta ja sain jumppaohjeet, joiden mukaan piti harjoitella jo ennen leikkausta. Leikkauksen jälkeen sain toiset ohjeet ja fysioterapiaa n. 10 kertaa. Eihän tuosta kuntoutuksesta voi tulla mitään ilman ohjeita. Minulla liikkeitä oli n. 10 kpl ja niitä veivasin 5-6 krt päivässä. Yksi kerta kesti n. 10 minuuttia. Ei siis ole mikään ylivoimainen urakka ja motivaatio säilyy, kun pitää mielessä tuon, että kuntoutus vaikuttaa suuresti toipumiseen.
Sitä ei voi käsittää miten huonoon kuntoon leikatun jalan lihakset menevät leikkauksen jälkeen. Kun aloitin kävelyharjoituksen ilman keppejä pari viikkoa leikkauksen jälkeen, niin nilkka oli ihan velliä. Kun tämä yhdistetään vielä aristavaan polveen ja käyttämättömänä maanneisiin lihaksiin, niin kävelyn aloittaminen vaatii melkoista tahdonvoimaa.
Kipuilu on yksilöllistä, mutta varmasti polvi on leikkauksen jälkeen kipeä. Polvea höylätään, kaavitaan ja porataan ja sisällä käy jos jonkinlaista työkalua, jotta mokoma jänne saadaan kunnolla kiinnitettyä. Itselleni uusi jänne tehtiin takareiden jänteistä ja polven sisällä on tällainen hökötys:
http://www.sport-ortho.at/Bilder/VKB Transfix.gif
Etkö tosiaan ole jumpannut polvea yhtään leikkauksen jälkeen? - harmittaja
sinulla siis ole kirjoitti:
jumppaohjeita? Lääkäri laittoi minut fysioterapeutin pakeille jo ennen leikkausta ja sain jumppaohjeet, joiden mukaan piti harjoitella jo ennen leikkausta. Leikkauksen jälkeen sain toiset ohjeet ja fysioterapiaa n. 10 kertaa. Eihän tuosta kuntoutuksesta voi tulla mitään ilman ohjeita. Minulla liikkeitä oli n. 10 kpl ja niitä veivasin 5-6 krt päivässä. Yksi kerta kesti n. 10 minuuttia. Ei siis ole mikään ylivoimainen urakka ja motivaatio säilyy, kun pitää mielessä tuon, että kuntoutus vaikuttaa suuresti toipumiseen.
Sitä ei voi käsittää miten huonoon kuntoon leikatun jalan lihakset menevät leikkauksen jälkeen. Kun aloitin kävelyharjoituksen ilman keppejä pari viikkoa leikkauksen jälkeen, niin nilkka oli ihan velliä. Kun tämä yhdistetään vielä aristavaan polveen ja käyttämättömänä maanneisiin lihaksiin, niin kävelyn aloittaminen vaatii melkoista tahdonvoimaa.
Kipuilu on yksilöllistä, mutta varmasti polvi on leikkauksen jälkeen kipeä. Polvea höylätään, kaavitaan ja porataan ja sisällä käy jos jonkinlaista työkalua, jotta mokoma jänne saadaan kunnolla kiinnitettyä. Itselleni uusi jänne tehtiin takareiden jänteistä ja polven sisällä on tällainen hökötys:
http://www.sport-ortho.at/Bilder/VKB Transfix.gif
Etkö tosiaan ole jumpannut polvea yhtään leikkauksen jälkeen?tottakai olen jumpannut ja nyt olen kuntoutuksessa käymässä ja milloin sulle leikattiin polvi? onko sullekin sama kuin mullekin?
- on myös
harmittaja kirjoitti:
tottakai olen jumpannut ja nyt olen kuntoutuksessa käymässä ja milloin sulle leikattiin polvi? onko sullekin sama kuin mullekin?
tuo kierukkavamma, mutta minulla oli pelkästään ristisiteen katkeaminen. Tuo keppien käyttö riippuu vähän lääkäristä; osa ei halua keppejä käytettävän ollenkaan ja osa määrää kaksi viikkoa kepeillä. Sinulla tuohon keppien käyttöön vaikuttaa varmaan myös tuo kierukan repeäminen.
Tuo kävelyn aloittaminen on kyllä hankalaa, kun päässä tuntuu, että polvi ei kestä, mutta tämä johtuu myös siitä, että lihakset ovat huonossa kunnossa ja jalkaa tuntuu kokonaisvaltaisesti heikolta.
Kyllähän tuo kuntopyörällä ajo on melkoista venkulointia alussa, kun polvessa tuntuu pahalta ja kireältä. Nosta aluksi satula niin korkealle, että varpaat juuri ylettyvät polkimelle. Eihän tuokaan aluksi mukavalta tunnu, mutta, kun olet jonkinaikaa veivannut, niin laske satulaa vähän ja koeta miltä tuntuu. Ei saa varmaankaan sattua, mutta pientä kireyttä saa tuntua. Varmista aina, että satula on kunnolla kiristetty; itselläni oli koko ajan sellainen epäluulo, että satula ei varmasti ole kiristetty tarpeeksi ja kohta se laskee äkisti ja polvi on entistä enemmän rikki.
Muista maltti tuossa harjoittelussa, toipuminen vie ja sen kuuluu viedä aikaa. Käytä kylmäpusseja.
Heinäkuuhun on aikaa vielä melkein pari kuukautta ja uskon, että pystyt tanssimaan häissäsi. - harmittaja
on myös kirjoitti:
tuo kierukkavamma, mutta minulla oli pelkästään ristisiteen katkeaminen. Tuo keppien käyttö riippuu vähän lääkäristä; osa ei halua keppejä käytettävän ollenkaan ja osa määrää kaksi viikkoa kepeillä. Sinulla tuohon keppien käyttöön vaikuttaa varmaan myös tuo kierukan repeäminen.
Tuo kävelyn aloittaminen on kyllä hankalaa, kun päässä tuntuu, että polvi ei kestä, mutta tämä johtuu myös siitä, että lihakset ovat huonossa kunnossa ja jalkaa tuntuu kokonaisvaltaisesti heikolta.
Kyllähän tuo kuntopyörällä ajo on melkoista venkulointia alussa, kun polvessa tuntuu pahalta ja kireältä. Nosta aluksi satula niin korkealle, että varpaat juuri ylettyvät polkimelle. Eihän tuokaan aluksi mukavalta tunnu, mutta, kun olet jonkinaikaa veivannut, niin laske satulaa vähän ja koeta miltä tuntuu. Ei saa varmaankaan sattua, mutta pientä kireyttä saa tuntua. Varmista aina, että satula on kunnolla kiristetty; itselläni oli koko ajan sellainen epäluulo, että satula ei varmasti ole kiristetty tarpeeksi ja kohta se laskee äkisti ja polvi on entistä enemmän rikki.
Muista maltti tuossa harjoittelussa, toipuminen vie ja sen kuuluu viedä aikaa. Käytä kylmäpusseja.
Heinäkuuhun on aikaa vielä melkein pari kuukautta ja uskon, että pystyt tanssimaan häissäsi.kiitos sulle paljon.
ja milloin sulle leikattiin polvea ja kyllähän aika hankala tuo kuntopyöräily mut toivossa on hyvää elää.
kaikkea olen omasta kotimastani kokenut mut en tällaista(siis olen nähnyt sota jne mut en tällaista kivuliasta kokemusta)
T:hartsa - leikattiin
harmittaja kirjoitti:
kiitos sulle paljon.
ja milloin sulle leikattiin polvea ja kyllähän aika hankala tuo kuntopyöräily mut toivossa on hyvää elää.
kaikkea olen omasta kotimastani kokenut mut en tällaista(siis olen nähnyt sota jne mut en tällaista kivuliasta kokemusta)
T:hartsa1,5-2 vuotta sitten ja se on parantunut hyvin.
Paraneminen on yksilöllistä, mutta kuntouta polvea ahkerasti ja maltilla. Jos kaikki menee hyvin, polven vamma on 2-3 vuoden päästä muisto vain.
ACL:n katkeaminen oli minun ensimmäinen pahempi tapaturma ja elämäni käännekohta. Ajattelin aiemmin, että eihän tällaiselle tavalliselle kuntoilijalle voi pallopeleissä mitään vakavaa sattua, mutta kyllä näköjään voi.
Välillä meinasi usko loppua ja tuntui siltä, että polvi ei parane ikinä. Kaikki arkiaskareetkin olivat vaikeita esim. vessassakäynnit ja peseytymiset.
Kyllä se siitä. Tsemppiä! - harmittaja
leikattiin kirjoitti:
1,5-2 vuotta sitten ja se on parantunut hyvin.
Paraneminen on yksilöllistä, mutta kuntouta polvea ahkerasti ja maltilla. Jos kaikki menee hyvin, polven vamma on 2-3 vuoden päästä muisto vain.
ACL:n katkeaminen oli minun ensimmäinen pahempi tapaturma ja elämäni käännekohta. Ajattelin aiemmin, että eihän tällaiselle tavalliselle kuntoilijalle voi pallopeleissä mitään vakavaa sattua, mutta kyllä näköjään voi.
Välillä meinasi usko loppua ja tuntui siltä, että polvi ei parane ikinä. Kaikki arkiaskareetkin olivat vaikeita esim. vessassakäynnit ja peseytymiset.
Kyllä se siitä. Tsemppiä!hei kiitos.
pitäkös olla aina polvi koho asennossa? missä vaiheessa turvotus laske kokonaan pois?
nyt on 4 viikko kun polvi leikattiin ja pääsekö missä vaiheessa vapasti kävelemään sille et ei tunnu jäykkänä polvessa? monesti kannatta treenata polve päivässä?
T:hartsa - tuota
harmittaja kirjoitti:
hei kiitos.
pitäkös olla aina polvi koho asennossa? missä vaiheessa turvotus laske kokonaan pois?
nyt on 4 viikko kun polvi leikattiin ja pääsekö missä vaiheessa vapasti kävelemään sille et ei tunnu jäykkänä polvessa? monesti kannatta treenata polve päivässä?
T:hartsapolvea tarvitse kohoasennossa pitää koko ajan. Itse pidin polvea koholla aina polvijumpan jälkeen ja sidoin polven ympärille kylmäpussin siteellä kiinni. Suosittelen kylmäpussin käyttöä, mutta pussia ei saa pitää paljaalla iholla. Kylmähoidon jälkeen pussi laitetaan taas pakastimeen seuraavaa käyttöä varten. Kylmäpusseja saa mm. apteekista.
Turvotus vähenee kokoajan, mutta oma polveni oli hiukan turvoksissa vielä 6-7 kuukauden päästä leikkauksesta.
Sinulla on lisäksi tuo kierukkavamma, joten en tiedä, miten pystyt kävelemään. Itse kävelin ilman sauvoja, kun leikkauksesta oli kulunut 2 viikkoa. Tuntuu hurjalta tuo aloittaminen, mutta se on vaan pakko. Kävelin aluksi niin hitaasti, että ei tarvinnut nilkuttaa/linkata. Mielestäni tämä on hyvä menetelmä, sillä tuo nilkuttaminen/linkkaus jää helposti päälle ja siitä tulee tapa. Kyllähän se polvi on jäykkä kävelyä aloitettaessa, mutta kävele hitaasti. Jos lääkärisi on sanonut, että voit varata täydellä painolla polven päälle, niin suosittelen, että aloitat kävelyn heti vaikka päässä tuntuu, että ei pysty. Varovainen pitää kuitenkin olla ja muista, että uusi side menee jossain vaiheessa (olikohan 2-3 kuukautta leikkauksesta) kuolioon ja on heikoimmillaan. Tämän jälkeen se vain vahvistuu ja olen kuullut, että uusi jänne olisi vahvempi kuin alkuperäinen, mutta ei toimi kuitenkaan ihan samalla periaatteella.
Minä treenasin 6 kertaa päivässä ja n. 10 minuuttia kerrallaan. Omia ohjeita minulla ei ole sähköisessä muodossa, mutta netissä on ainakin tällainen:
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,570,646,803,813,3499
Ohje on näköjään isompia nivelleikkauksia varten, mutta tuossa kohdassa "Harjoitusohjelma" on samoja harjoituksia, joita itse tein. Polje myös välillä kuntopyörää ja käy pari kertaa viikossa allasjumpassa. Allasjuoksu on hyvää harjoitusta ja siinä kannattaa pitää poljen liike mahdollisimman laajana, eli ikäänkuin ottaisit pitkiä askeleita; tietysti kivun ja venymisen mukaan, eihän tuo harjoittelu saa sattua yhtään. Malttia!
- potilas.
Itselläni 4 kk:ta ACL operaatiosta, ja oikeastaan nyt pääsen jotakuinkin liikkumaan ( lue kävelemään) normaalisti.
Kyllä oli uskon puutetta ja monesti! Oli turvotusta, kipua, jos vaikka mitä! Pitää vaan malttaa, ja uskoa, että hitaasti hyvä tulee. Kuntoutuminen vie noin 2 vuotta. Kaikki nopeatempoinen ja vääntöjä aiheuttava liikunta onkin kiellettyä 8 kk:ta operaatiosta.
Nyt olen aloittanut treenit kuntosalilla ja fysioterapeutin opastuksella lihas- ja tasapainotreenit. ( lihaskunto on ollut tosi heikko, ja vaatii pitkää pinnaa ja uskoa parempaan).
En todellakaan vielä pääse juoksemaan, tai muuten hyppimään. Tasamaalla lenkkeilyä reippaalla sykkeellä, vesikävelyä, kuntosalia, tasapainon treenaamista kuminauhan ja steppilaudan avulla jne. teen useasti viikossa, jos ehdin työkiireeltäni.
tsemppiä!!!!- harmittaja
kiitos neuvosta. ja olen kyllä käymässä kuntoutuksessa ja eilen oli väli tuomio ja lääkäri sanoi että polvi näyttä hyvältä aikataulun nähden ja nyt olen aloittanut kunto pyöräilyn ja on hankala polkeminen. ja missä vaiheessa sulla polvi taipui ihan kokonan? siis että voi kunnolla kuntopyörällä ajaa? ja nyt olen heittänyt yhden kepin pois ja yritän kävellä yhdellä kepillä ja milloin mun kannatta heittää toisenkin pois? mut mie yritän vain kuntopyörällä ajaa ja kuntosalille käydä ja tasapainolaudalla harjoita mut muuhun mulla ei ole mahdollista haittakos se?
onko kivut missä vaiheessa hävivä?
voi kun vastasit vielä tähänkin niin olisin tosi kiitollinen sulle potilas? t.hartsa
- HARMITTAJA
Mitäs luulette kaverukset et pääsenkös tanssimaan häitäni heinäkuussa vaikka polvi on leikattu huhtikuun 14 päivää?
- ippe
Eipä varmaankaan kannata riskeerata, siirre on heikoimmillaan 3-4 kk leikkauksesta, joten heinäkuussa pitäisi elellä varovasti.
Itselläni leikattiin myös 14.4 ja muuten on toipunut hyvin, mutta jatkuvaa erittäin kivuliasta kramppia takareidessä ja polvitaipeessa, joka hidastuttaa kuntoutumista. - tuon pakollisen
ippe kirjoitti:
Eipä varmaankaan kannata riskeerata, siirre on heikoimmillaan 3-4 kk leikkauksesta, joten heinäkuussa pitäisi elellä varovasti.
Itselläni leikattiin myös 14.4 ja muuten on toipunut hyvin, mutta jatkuvaa erittäin kivuliasta kramppia takareidessä ja polvitaipeessa, joka hidastuttaa kuntoutumista.häävalssin voi varovasti vetäistä, mutta ei mitään polkkaa :).
Tuon kramppaaminen on inhottavan tuntuista; tuntuu ihan siltä, että siellä takareidessä repeäisi jotain. Minulla sattui myös aluksi pohkeeseen järjettömästi aina, kun nousin pystyyn. Nuo krampit ja kivut ovat hävinneet, mutta sääressä ja nilkassa on tunnottomia kohtia ihan ihon pinnassa ja välillä sellaista ihme pistelyä ja säkenöintiä vaikka leikkauksesta on jo melkein kaksi vuotta. - ippe
tuon pakollisen kirjoitti:
häävalssin voi varovasti vetäistä, mutta ei mitään polkkaa :).
Tuon kramppaaminen on inhottavan tuntuista; tuntuu ihan siltä, että siellä takareidessä repeäisi jotain. Minulla sattui myös aluksi pohkeeseen järjettömästi aina, kun nousin pystyyn. Nuo krampit ja kivut ovat hävinneet, mutta sääressä ja nilkassa on tunnottomia kohtia ihan ihon pinnassa ja välillä sellaista ihme pistelyä ja säkenöintiä vaikka leikkauksesta on jo melkein kaksi vuotta.Muistatko miten pitkään kramppeja ilmeni ja otitko jotain hoitoja niihin? Itse olen käynyt fysioterapiassa ottamassa ultraääntä ja sillä ehkä saanut hieman helpotusta.
Tanssimisesta; häävalssissa kannattaa pitää suorat askelmerkit ja kevyemmissä tansseissa keskittyä lähinnä yläkropan ja pään liikkeisiin ;) - jossain
ippe kirjoitti:
Muistatko miten pitkään kramppeja ilmeni ja otitko jotain hoitoja niihin? Itse olen käynyt fysioterapiassa ottamassa ultraääntä ja sillä ehkä saanut hieman helpotusta.
Tanssimisesta; häävalssissa kannattaa pitää suorat askelmerkit ja kevyemmissä tansseissa keskittyä lähinnä yläkropan ja pään liikkeisiin ;)vaiheessa tuo krampin kipu muuttui sellaisesta terävästä poltosta ihan tavalliseen takareiden lihaksen kokonaisvaltaiseen kramppiin. En hakenut kramppeihin hoitoa, kun niitä tuli kuitenkin aika harvoin. Aluksi piti kuitenkin varoa jokaista kumartumista krampin pelossa. Sanoisin, että takareiteni on krampannut vain n. 15 kertaa vajaan kahden vuoden aikana, mutta sitten, kun kramppi tulee, sen kyllä muistaa vähän aikaa, koska lihas on hellänä. Ja kramppi on tullut välillä sellaisessa tilanteessa, ettei uskoisi sitä tulevan, kun tuntuu, ettei takareiden lihasta ole edes käyttänyt. Selvästi kerrat kuitenkin harvenevat ja eiköhän tästäkin vaivasta pääse eroon jossain vaiheessa.
En kyllä ymmärrä mikä tuon krampin aiheuttaa, mutta kai tuo jänteen poisto muuttaa anatomiaa siten, että lihas ei toimi enää samalla tavalla. Tai sitten se on joku hermojuttu.
Minulla muuten selvästi joku jänne tms. naksuu joskus tuolla polvessa juostessa tai pyöräillessä. Naksuminen tapahtuu kuitenkin nivelen ulkopuolella. - HARMITTAJA
ippe kirjoitti:
Itselläni leikattiin myös 14.4 ja muuten on toipunut hyvin, mutta jatkuvaa erittäin kivuliasta kramppia takareidessä ja polvitaipeessa, joka hidastuttaa kuntoutumista.TERVE!
vai sinutkin on leikattu samana päivänä.
hei me voitas sitten kirjoitella kuulumisia siis polven voinnista jne?
millaista harjoitusta olet tekemässä ja meinatko mennä uimahalliin vesijuoksua harjoittamassa?
T:hartsa
[email protected] - ippe
HARMITTAJA kirjoitti:
TERVE!
vai sinutkin on leikattu samana päivänä.
hei me voitas sitten kirjoitella kuulumisia siis polven voinnista jne?
millaista harjoitusta olet tekemässä ja meinatko mennä uimahalliin vesijuoksua harjoittamassa?
T:hartsa
[email protected]viikon jälkeen heitin kepit pois ja kahden viikon jälkeen menin fysioterapeutille, joka väänsi parin kerran jälkeen polven selinmakuulla lähes pakaraan kiinni. Kerran kävin vesijuoksemassa ja jonkin verran kuntopyörää polkemassa. Koko ajan olen tehnyt polven suoristamis- ja koukistamisharjoituksia, joita sain hoitopaikasta. Sitten tuli tuo armoton kramppausvaihe, joten olen rauhoittanut jalan viikon ajaksi kokonaan. Lisäksi olen ottanut nyt pari kertaa ultarääntä, joka tuntuisi auttavan.
Nyt ajattelin mennä taas allasjuoksuun, joka tuntui ainakin ensimmäisellä kerralla tosi hyvältä ja tehokkaalta kuntoutusmuodolta. Kannattaa ehdottomasti kokeilla!
Fysioterapeutin käsittelyä (vakutuusyhtiön maksamana) tulee minulle 10 kertaa ja se on todella tärkeää alkuvaiheessa, kun ei uskalla eikä osaa taivutella polvea riittävästi.
Nämä kuntoutushommat kannattaa ensimmäisten kuukasien aikana ottaa vakavasti, mulla on kaveripiirissä monia esimerkkejä, joissa laiminlyönti on aiheuttanut ongelmia jatkossa.
- Johanna
Loukkasin polven 13-vuotiaana ja se leikattiin, oli lumpio vinksallaan ja sivusiteissä repeämää. Nyt 16 vuotta myöhemmin, aika tarkkaan 2 vkoa sitten, korjattiin saman polven ACL.. On ollut poikki koko ajan! Rikkonaisella eturistisiteellähän voi elää toki, mutta mulla on nyt nivelessä 3.asteen kulumat sen seurauksena. Onko muilla vastaavia kokemuksia? On kiva lukea muiden juttuja, kun itse pähkäilee polvensa kanssa.. Saaduissa ohjeissa kun lukee, että "on jonkin verran kipeä", ja itsellä tuntuu, että välillä lähtee taju kivun kanssa. No, nyt on sentään vähän parempi jo. Turvoksissa on, ja koko jalan sisäsyrjä polvesta nilkkaan hellänä, mutta toisen sauvan sain jo jätettyä pois! Saavutus sekin...
- Liina Linkkaaja
Moi,
Mua jännittää. Ortopedini ei ollut ensi tapaamisella kovin kommunikointikykyinen, mutta eiköhän riitä että hän osaa työnsä leikkausvälineiden kanssa. Poistun verkon äärestä viikoksi koska asun 2. kerroksessa ilman hissiä joten meen äidille parantelemaan polvea ekaksi viikoksi.
En vielä tiedä mitä mun kierukalle tehdään. Jos repeämät on uusia niin niitä korjataan mut jos ne on mun ekasta sählyvammasta 2000 vuodelta niin sitten kai vaan poistetaan vioittuneet palat. Luulen että munkin ACL on ollu poikki jo pidempään, en vaan tiennyt eikä kukaan lääkärikään sitä hoksannut. Ennen viime syksyä.
Milloin sulla oli leikkaus Johanna? - Johanna
Moi,
Mua jännittää. Ortopedini ei ollut ensi tapaamisella kovin kommunikointikykyinen, mutta eiköhän riitä että hän osaa työnsä leikkausvälineiden kanssa. Poistun verkon äärestä viikoksi koska asun 2. kerroksessa ilman hissiä joten meen äidille parantelemaan polvea ekaksi viikoksi.
En vielä tiedä mitä mun kierukalle tehdään. Jos repeämät on uusia niin niitä korjataan mut jos ne on mun ekasta sählyvammasta 2000 vuodelta niin sitten kai vaan poistetaan vioittuneet palat. Luulen että munkin ACL on ollu poikki jo pidempään, en vaan tiennyt eikä kukaan lääkärikään sitä hoksannut. Ennen viime syksyä.
Milloin sulla oli leikkaus Johanna?Leikkaukseni oli huhtikuun lopulla, reilu 2 vkoa sitten. Leikattiin yksityisellä ja hyvin meni kaikin puolin, kokemus ihan ok. Ens viikolla on lääkäriaika, saa nähdä mitä sanoo. Fysioterapia alkaa ilmeisesti myös ens viikolla. Tsemppiä vaan!
- Eja.
Moi,
Milloin sulla oli leikkaus Johanna?Hei! Minulta repesi kierukka ja eturistisiteet salibandy pelissä. Kierukka leikattiin marraskuun alussa ja eturistisiteet tammikuun alussa. Nyt on siis kulunut jälkimmäisestä leikkauksesta melkein 2kk. Kepit sain pois pari viikkoa sitten, kyllä otin ilon irti siitä hetkestä, 4kk kävelyä kepeillä ei ole kovin herkkua! :/ Nyt alkaa polvi toimia hyvin, kuntoutus on erittäin tärkeää, itse käyn aktiivisesti fysioterapiassa sekä salilla omatoimisesti. Sairaslomaa sain töistä ACL-leikkauksen jälkeen 3kk. Se on mielestäni hyvä. Jos kuntouttaa polvea niin se pitäisi olla työnteko kunnossa 3kk päästä leikkauksesta. Että riippuu siitä miten itse polvea kuntoutat, ei ne lihakset takaisin tule jos ei mitään tee. Itse pystyn kyllä aloittamaan työt ihan ajallaan, vaikka työ onkin aika raskasta. Enemmän suorastaan vit***** se, että en pääse pelaamaan vasta kun yli puolen vuoden päästä leikkauksesa mutta pitää ajatella positiivisesti :) Ei muuta kuin tsemppiä jotka ovat kokeneet saman!
- harmittaja
no niin nyt olen pari päivä harjoitellut kunto pyörällä ja käbellytkin paljon.
aamulla kun herään niin yriän kävellä niin kuulu ihme pörinä pölvessa ja jäykkä on. onko se miten pitkä jäykkänä?
missä vaiheessa teillä polvi taipui selinnmakuulla kokonaan pakara myöten? miten sitä kannatta harjoitella et se menee kiinni?- ippe
sinun vielä ajatella kovin voimakkaita taivutuksia, koska sinulle on myös tuo kierukkavamma, itselläni ei ollut kierukassa ongelmia. Taivutuksissa pitäisi olla mukana asiantuntija eli fysioterapeutti, joka säätelee liikeratoja ja hieroo polven alueen lihaksia samalla.
Lisäksi kevyttä kuntopyörää (ilman vastusta) ja allasjuoksua. Allasjuoksussa pitää olla juoksuvyö, joita saa kaupasta tai vuokrattua uimahallilta. Sen avulla voi siis juosta tai polkea vedessa siten kun hyvältä tuntuu ja pikkuhiljaa voi lisätä juostavaa matkaa tuntemusten mukaan.
- harmittaja
eli tänään kävin ekan kerran uimahallissa ja harjoittelin muutama liikettä vedessä ja tietysti yhessä vaiheessa polvessa tuli sellainen lukko ja sit se meni ohi onko se ihan normaalia?
en oikein tiedä mitä liikettä siellä kannatta ihan aluksi tehdä? joten haluaisin teiltä kysyä. - harmittaja
onko ollut sellaisia tapauksia et joskus myöhemmin on ruvennut vinksaamaan leikattu polvi? mua tosi paljon harmitta kun en oikien tiedä et tuleekos vielä terve jalka vai seuraako siitä jotain myöhemmin?
- potilas.
maltti on valttia, kuten jo aiemmin sanoin.
Minä kävin vesikävelyssä ja -jumpassa eka kerrran 4kk:ta leikkauksesta ( en tykkää uimahalleista, vaikka muuten polvelle erinomaista), ja minulla kävi samoin, eli pieni napsaus polvessa, ja hetkellinen lukko. Varmaan joku kiinnike irtosi, ja sen jälkeen polvi onkin ollut parempi.
Vaikka, jo 4kk:ta operaatiosta, on polvi välillä jäykkä, ja rappukävely hankalaa ajoittain. Pohjetta särkee ja polvitaivetta.
En todellakaan saa polvea väännettyä pakaraa vasten, ja sitä ei saa edes tehdä. Muuten liikeradat hyvät.
Reisilihasta voit mm. treenata näin
-selinmakuulla pyyherulla tms. nilkan ja polvitaipeen alla, ja sitten jännität koko raajaa, lonkasta, polvesta ja nilkasta, paina jalkaa alaspäin - pidä jännitys hetken ja löysää
-nouse pienelle korokkeelle esim. steppilauta vuorotellen, tai välillä nouse vain ns. terveellä jalalla, jolloin leikattu jalka joutuu rasitukselle, kun seisoo paikallaan , voit tehostaa liikettä ja tasapainoa siten, että vedät polven koukkuun aina noustessasi steppilaudan päälle ( siis terveen jalan polvi koukkuun), muista lantion asento !
-kuminauhalla:seiso pienessä haara-asennossa
( ota tarv. tuki seinästä), ja venytä terveellä jalalla kuminauhaa sivulle, eteen ja taake ns. pumppaavin liikkein, siloin leikattu jalka joutuu työskentelemään tasapainon kanssa, ja lihas vahvistuu ja tasapaino myös
-seiso leikatulla jalalla vaikka hampaiden pesun ajan ( tasapaino)
-seiso askelkyykkyasennossa, etummaisena leikattu jalka, ja tee pientä nytkytystä leikatulla polvella alapäin, jolloin takareisi vahvistuu
toivottavasti ymmärsit ed jotain, ja nämä minulle neuvottuja ohjeita, joilla vahvistan leikatun polven lihaksia
tsemppiä! - harmittaja
potilas. kirjoitti:
maltti on valttia, kuten jo aiemmin sanoin.
Minä kävin vesikävelyssä ja -jumpassa eka kerrran 4kk:ta leikkauksesta ( en tykkää uimahalleista, vaikka muuten polvelle erinomaista), ja minulla kävi samoin, eli pieni napsaus polvessa, ja hetkellinen lukko. Varmaan joku kiinnike irtosi, ja sen jälkeen polvi onkin ollut parempi.
Vaikka, jo 4kk:ta operaatiosta, on polvi välillä jäykkä, ja rappukävely hankalaa ajoittain. Pohjetta särkee ja polvitaivetta.
En todellakaan saa polvea väännettyä pakaraa vasten, ja sitä ei saa edes tehdä. Muuten liikeradat hyvät.
Reisilihasta voit mm. treenata näin
-selinmakuulla pyyherulla tms. nilkan ja polvitaipeen alla, ja sitten jännität koko raajaa, lonkasta, polvesta ja nilkasta, paina jalkaa alaspäin - pidä jännitys hetken ja löysää
-nouse pienelle korokkeelle esim. steppilauta vuorotellen, tai välillä nouse vain ns. terveellä jalalla, jolloin leikattu jalka joutuu rasitukselle, kun seisoo paikallaan , voit tehostaa liikettä ja tasapainoa siten, että vedät polven koukkuun aina noustessasi steppilaudan päälle ( siis terveen jalan polvi koukkuun), muista lantion asento !
-kuminauhalla:seiso pienessä haara-asennossa
( ota tarv. tuki seinästä), ja venytä terveellä jalalla kuminauhaa sivulle, eteen ja taake ns. pumppaavin liikkein, siloin leikattu jalka joutuu työskentelemään tasapainon kanssa, ja lihas vahvistuu ja tasapaino myös
-seiso leikatulla jalalla vaikka hampaiden pesun ajan ( tasapaino)
-seiso askelkyykkyasennossa, etummaisena leikattu jalka, ja tee pientä nytkytystä leikatulla polvella alapäin, jolloin takareisi vahvistuu
toivottavasti ymmärsit ed jotain, ja nämä minulle neuvottuja ohjeita, joilla vahvistan leikatun polven lihaksia
tsemppiä!siis sie kävit 4kk leikkauksesta jumpassa jne? siis ei oo totta.
siis mun lääkkäri käski tehdä ensin ne venytys ohjelmat mikä helpotta jatko kuntoutumista jne ja sit lihas harjoitus jne. nämä kaikki aloitin 2viikko leikkauksesta,niin kuin ohjeessa käskettiin. 6kerta fyysiossa käynyt ja vielä 4 jäljellä. miten pitkä sulla meni et ei enää polvi pettänyt?
nyt mie oon ihan ahkerasti lihas harjoituksia tehnyt.
eikö tosiaan sulle käsketty aloitta ne jumpat heti leikkauksen jälkeen? voi olla siitäkin et sulla ne kivut ja eikä taivu lähes pakara myöten? - potilas.
harmittaja kirjoitti:
siis sie kävit 4kk leikkauksesta jumpassa jne? siis ei oo totta.
siis mun lääkkäri käski tehdä ensin ne venytys ohjelmat mikä helpotta jatko kuntoutumista jne ja sit lihas harjoitus jne. nämä kaikki aloitin 2viikko leikkauksesta,niin kuin ohjeessa käskettiin. 6kerta fyysiossa käynyt ja vielä 4 jäljellä. miten pitkä sulla meni et ei enää polvi pettänyt?
nyt mie oon ihan ahkerasti lihas harjoituksia tehnyt.
eikö tosiaan sulle käsketty aloitta ne jumpat heti leikkauksen jälkeen? voi olla siitäkin et sulla ne kivut ja eikä taivu lähes pakara myöten?heh, tietenkin aloitin jumpat ja treenit heti leikkauksen jälkeen!!!
Minulla taipui polvi jo 120 astetta eka viikolla :).
Treenaan vaan edelleen.....siis haluan entistä vahvemmat lihakset tukemaan polvea.
( minulla operoitu x 2 polvea vuoden sisällä). - harmittaja
potilas. kirjoitti:
heh, tietenkin aloitin jumpat ja treenit heti leikkauksen jälkeen!!!
Minulla taipui polvi jo 120 astetta eka viikolla :).
Treenaan vaan edelleen.....siis haluan entistä vahvemmat lihakset tukemaan polvea.
( minulla operoitu x 2 polvea vuoden sisällä).allright....eli missä kunnossa sulla se leikattu polvi oli 3kk päästä leikkauksesta? pääsitkö normaalisti kävelemään? siis miten niin x2leikkattu sun polvea? onko sitä samaa polvi vai toisen laikkattu?
mulla on niin epävarma et harmitta kun just on heinäkuussa häät jne......
voimia sulle paljon! onko sellainen riski olemassa että polvi voi uudelleen vaivata jne? - potilas.
harmittaja kirjoitti:
allright....eli missä kunnossa sulla se leikattu polvi oli 3kk päästä leikkauksesta? pääsitkö normaalisti kävelemään? siis miten niin x2leikkattu sun polvea? onko sitä samaa polvi vai toisen laikkattu?
mulla on niin epävarma et harmitta kun just on heinäkuussa häät jne......
voimia sulle paljon! onko sellainen riski olemassa että polvi voi uudelleen vaivata jne?3 kk:ta operaatiosta polvi oli jo hyvässä kävely/lenkkeilykunnossa, samoin kuntosalilla treenit onnistuu.Lihasvoimaa treenaan edelleen lisää...
Samaa polvea leikattu x 2, lumpion kiristys ja sitten tämä ACL-vamma.
Juu, totta, että polvi voi vaivata tulevaisuudessakin, eihän se korjattu ole uudenveroinen. - PotilasHki
potilas. kirjoitti:
3 kk:ta operaatiosta polvi oli jo hyvässä kävely/lenkkeilykunnossa, samoin kuntosalilla treenit onnistuu.Lihasvoimaa treenaan edelleen lisää...
Samaa polvea leikattu x 2, lumpion kiristys ja sitten tämä ACL-vamma.
Juu, totta, että polvi voi vaivata tulevaisuudessakin, eihän se korjattu ole uudenveroinen.Tänään tuli käytyä jälkitarkastuksessa:)
Leikkauksesta hiukan alle 2 kk.
Ortopedi totesi, että ei uskois, että on leikattu vähän aika sitten. Kävely sujuu hyvin, ja polvikin taipuu kuin vanhalla siteellä.
Vaikka olisi luullut, että kestää pidempään kun oli eturistide täysin sökönä, ei mistään kiinni:( - harmittaja
PotilasHki kirjoitti:
Tänään tuli käytyä jälkitarkastuksessa:)
Leikkauksesta hiukan alle 2 kk.
Ortopedi totesi, että ei uskois, että on leikattu vähän aika sitten. Kävely sujuu hyvin, ja polvikin taipuu kuin vanhalla siteellä.
Vaikka olisi luullut, että kestää pidempään kun oli eturistide täysin sökönä, ei mistään kiinni:(terve toipuja!
minkä verran sulle toi polvi taipui nyt ja mites sit seli makuulla minkä verran taipu? onko kipu paljon? mulle leikattin huh 14 päivä. ja on vähän kipu poloven ympärillä. - potilasHki
harmittaja kirjoitti:
terve toipuja!
minkä verran sulle toi polvi taipui nyt ja mites sit seli makuulla minkä verran taipu? onko kipu paljon? mulle leikattin huh 14 päivä. ja on vähän kipu poloven ympärillä.Mulla leikattiin 31.3. ja polvi taipuu samalla lailla kuin ennen leikkausta. Eli menee kunnolla taakse ja suoristui parissa viikossa.
Kipuja ja särkyä oli todella vähän.
Ortopedikin hämmästyi tänään.
Nyt lupa jatkaa pyöräilyä, uimista ja jalkaprässejä. Hölkkäämistä saan kuulemma kokeilla 4 kk. kohdalla. - harmittaja
potilasHki kirjoitti:
Mulla leikattiin 31.3. ja polvi taipuu samalla lailla kuin ennen leikkausta. Eli menee kunnolla taakse ja suoristui parissa viikossa.
Kipuja ja särkyä oli todella vähän.
Ortopedikin hämmästyi tänään.
Nyt lupa jatkaa pyöräilyä, uimista ja jalkaprässejä. Hölkkäämistä saan kuulemma kokeilla 4 kk. kohdalla.terve. sehän on mennyt sulla hienosti. leikattinko sulle myös kierukka tai korjattinko? mullapa on kierukkakin korjattu ja eturistiside. no mulla ei ihan taivu täysin niin tarviakos huolestua vaikka mua leikattin 2vik myöhemmin kuin sua? millaista reenia sä teit? lihas harjoituksia? miten pitkä sä pyöräilit? taivuttelitko itsekin kotona polvea alaspäin ja entäs selin makuulla?
- Cata
harmittaja kirjoitti:
terve. sehän on mennyt sulla hienosti. leikattinko sulle myös kierukka tai korjattinko? mullapa on kierukkakin korjattu ja eturistiside. no mulla ei ihan taivu täysin niin tarviakos huolestua vaikka mua leikattin 2vik myöhemmin kuin sua? millaista reenia sä teit? lihas harjoituksia? miten pitkä sä pyöräilit? taivuttelitko itsekin kotona polvea alaspäin ja entäs selin makuulla?
Huomenta vaan!
Mulla on tosiaan mennyt hyvin.. Ymmärsin eka ohjeet väärin. Kävelin kaks ekaa viikkoa molemmilla sauvoilla ja kaks viikkoa yhdellä ja sitten normaalisti. Kun olisi saanut jo aikaisemmin heivata kepit pois!
Meillä on kaks kerroksinen asunto joten siinäkin tuli treeniä kun joutu kävelee pakosta ylös ja alas.
Sitten vain muutaman kerran uimassa ja pyöräilyä. Päivästä riippuen 1-20 km.
Sängyssä taivuttelin selin makuulla.
Mulle tehtiin kokonaan uusi eturistiside. Oli mennyt aivan poikki, ei edes jääny säikeitä kiinni. Ja sitten kierukasta poistettiin irronnut pala. - harmittaja
Cata kirjoitti:
Huomenta vaan!
Mulla on tosiaan mennyt hyvin.. Ymmärsin eka ohjeet väärin. Kävelin kaks ekaa viikkoa molemmilla sauvoilla ja kaks viikkoa yhdellä ja sitten normaalisti. Kun olisi saanut jo aikaisemmin heivata kepit pois!
Meillä on kaks kerroksinen asunto joten siinäkin tuli treeniä kun joutu kävelee pakosta ylös ja alas.
Sitten vain muutaman kerran uimassa ja pyöräilyä. Päivästä riippuen 1-20 km.
Sängyssä taivuttelin selin makuulla.
Mulle tehtiin kokonaan uusi eturistiside. Oli mennyt aivan poikki, ei edes jääny säikeitä kiinni. Ja sitten kierukasta poistettiin irronnut pala.milloin sulle leikattin polvea? mulle leikattin huh 14 ja nyt on ihan hyvin polvi taipu mut eiihan kunnolla pakara myöten. mut pystynkö mie tanssimaan häitäni heinäkuussa? harmitta aivan tolkuttomasti. onko turvotus laskennut sulle milloin? pystynkö mie milloin kävelemään kunnolla? oliko sulla semmonen murina polvessa kun yritit kävellä? mulla on semmonen tunne et kun kävelen niin tunnen sellaista murina tai siis jo....u know?
onko kipuja paljon ollut?
mulla on yks kaveri joka ollut samassa tilanteessa ja sanoi että hänelle leikattin v95 ja hän oli hyvin vanha silloin ja kertoi mulle et polvess tuli vielä vahvempi kuin terve polvi mulla on kuulemaan kun ikäkin on niin nuori et no paniikkia.
kiitos. - Cata/potilasHki
harmittaja kirjoitti:
milloin sulle leikattin polvea? mulle leikattin huh 14 ja nyt on ihan hyvin polvi taipu mut eiihan kunnolla pakara myöten. mut pystynkö mie tanssimaan häitäni heinäkuussa? harmitta aivan tolkuttomasti. onko turvotus laskennut sulle milloin? pystynkö mie milloin kävelemään kunnolla? oliko sulla semmonen murina polvessa kun yritit kävellä? mulla on semmonen tunne et kun kävelen niin tunnen sellaista murina tai siis jo....u know?
onko kipuja paljon ollut?
mulla on yks kaveri joka ollut samassa tilanteessa ja sanoi että hänelle leikattin v95 ja hän oli hyvin vanha silloin ja kertoi mulle et polvess tuli vielä vahvempi kuin terve polvi mulla on kuulemaan kun ikäkin on niin nuori et no paniikkia.
kiitos.Sori sekoilin aamulla nimimerkkien kanssa:(
31.3 oli leikkaus. Ja ei kipuja oikeastaan. Hyvin vähän.
Ei murinoita hiukan turvonnut.
Kannattaa olla sitten varoivainen jos tanssit häävalssin. Koska eturistiside on heikoimmillaan 3 kuukauden kuluttua leikkauksesta.
Polvesta tulee hyvä:) niin se ortopedi lupaili mullekkin. - harmittaja
Cata/potilasHki kirjoitti:
Sori sekoilin aamulla nimimerkkien kanssa:(
31.3 oli leikkaus. Ja ei kipuja oikeastaan. Hyvin vähän.
Ei murinoita hiukan turvonnut.
Kannattaa olla sitten varoivainen jos tanssit häävalssin. Koska eturistiside on heikoimmillaan 3 kuukauden kuluttua leikkauksesta.
Polvesta tulee hyvä:) niin se ortopedi lupaili mullekkin.ei semitään se nimimerkki.
mie yritän olla varovainen silloin tanssimisen kanssa ja pikku hilja meina mennä usko polven kanssa. kun en ole aikaisemmin tällaista kokenut ja pitäiskö mun kysyä mun ortopediltä et mitä se murina oikein on jne? vai oisko se ihan normallia?
ootko millaista lihas harjoitusta tehnyt? - PotilasHki
harmittaja kirjoitti:
ei semitään se nimimerkki.
mie yritän olla varovainen silloin tanssimisen kanssa ja pikku hilja meina mennä usko polven kanssa. kun en ole aikaisemmin tällaista kokenut ja pitäiskö mun kysyä mun ortopediltä et mitä se murina oikein on jne? vai oisko se ihan normallia?
ootko millaista lihas harjoitusta tehnyt?Ole hyvä:)
En oikeastaan mitään ihmeellisiä harjoituksia. Yritin suoristaa jalkaa mahdollisimman nopeasti ja koukistelin sitä. - Potilas Saarinen
PotilasHki kirjoitti:
Ole hyvä:)
En oikeastaan mitään ihmeellisiä harjoituksia. Yritin suoristaa jalkaa mahdollisimman nopeasti ja koukistelin sitä.23.5 n.09.00-10.45 leikkaus.Eturistiside tehtiin uusiksi.N.14.00 ulos sairaalasta sauvojen avulla.
Tulehdus-ja särkylääkkeet ja pientä liikuntaa.Tänään reiden puolivälistä varpaisiin jalka turvoksissa ja muhkurainen sekä melko kirjava.Sairaslomaa 6 viikkoa.
Upeat ilmat lomailla!
- harmittaja
mitä tapahtu jos pitää kylmä pussia suoran ihon päälle siis likattun polven päälle?
- kylymäpussi
Kokeile ihmeessä! Tiedä vaikka opit kirjoittamaan...
- harmittaja
kylymäpussi kirjoitti:
Kokeile ihmeessä! Tiedä vaikka opit kirjoittamaan...
onneksi sä osat varman aika hyvin kiroitta ja oot niin täydellinen ooops!
- Johanna
ACL-korjauksesta on nyt 5 viikkoa ja jalka alkaa näyttää suht normaalilta. 2 ensimmäisen viikon jälkeen polvi oli jo aika kivuton, ja olen jumpannut sitä jumpparilla ja kotona. Olo tuntui jo hyvältä, mutta nyt särky on tullut takaisin. Terävä kipu polven alla sääriluussa haittaa kävelyä ja pistää vastaan koukistaessa. En saa koukkuun kuin 90-100 astetta. Ojentumaan olen saanut alusta asti täysin, mutta nyt sekin on hankalampaa. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Eli onkohan vain ärtynyt jumpasta? Jumpan aikana ei pahempia tuntemuksia ole ollut ennen tätä ja kävelykin sujui kohtalaisesti.
- kyllästyttää
Miltä tuntuu, kun jo kerran korjattu eturistiside katkeaa uudelleen, onko kokemuksia? Muljahti nimittäin vähän polvi pois paikoiltaan, pystyin kuitenkin heti sen jälkeen juoksemaan ja hyppimään eikä suurempia kipuja ollut/ole.. Huolestuttaa..??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 966366
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303803törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283180Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701726- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46959Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11956Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859