Työpaikkakiusaaminen avustajan työssä

Anonyymi

Työskentelen henkilökohtaisena avustajana ja viime aikoina taas huomannut että työ ei enää tunnu kovinkaan mieluisalta. Avustettava haukkuu milloin mitenkin ja viimeksi eilen sain kuulla olevani kehitysvammainen apina ja idiootti. Aiemmin on haukkunut tyhmäksi joka ei tiedä mistään mitään ja uhkaa lyödä puukolla suoraan rintaan ja sitten menee hyvin henkilökohtaiseen asiaan sanoen että minun pitäisi laihduttaa. Nyt vakavasti harkitsen hakevani sairaslomaa ja sinä aikana tutkin muita työpaikkoja. En vaan enää jaksa kuunnella tuollaisia arvosteluja ja haukkumisia yhtään. Olen aikeissa myös sanoa yhtä pahasti takaisin jos ei ala käytös muuttumaan. Kenenkään ei kuulu sietää tuollaista käytöstä.

14

172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Avustajan tuntipalkka on ”nostettu” vuoden 2000 tasolle. Sattumalta kuitenkin vuokrat eivät suinkaan ole vuoden 2000 tasolla vaan triplasti suurempia kuin 22 vuotta sitten.

    • Anonyymi

      Sinulla on esimies/ Nainen? Vai oletko ihan itsenäinen avustaja ilman firmaa,yhtiötä?Ei kanata.Siloin sinulla ei oikeuksia ja joudut sietämään vastaava mielin määrin! Haet nyt sairasloman heti !Puhu esimie hellesi jos on asiasta heti!Itse autoin lähisukua ilmaiseksi koko aikuisiän ja ystäviäni.Minua ei arvostettu olin itsestään selvyys kaikille!Vähän kehutin olin valmis auttamaan.Paskat sain aina palkaksi.Minulla oli myös työni,perhekkin nuorempana.Olen siis käymässä 70v. Mutta ei puolisoa tukena ja stopamassa törkeä hyväksi käyttö. Mies ystävä oli eri osoite asui.Huusi minulle oletko ilmainen sosisaali toimisto? Mikä ovessasi lukee sosiaalitoimisto vai sukunimi?Ninpä.Ajatelin apuni muille vei aikaa häneltä,olin tyhmä ja lapselinen kun en uskonut.Ei tarvittu kuin olet niin hyvä ihminen ,musikkia korville,Ja ryhdyin taas autaman ilmaseksi.Nyt mies on kuollut.Ja vasta 4 vuotta opetellut vahvasti EI sana,Minulla on oikeus eläkellä elää minun omaa elämää.Sen hinta outo kumma ymm.Älkä lähtekö kukan sihen missä ette saaihmisarvoista kohtelua palkka työssä tai auttaessa ilmasiksi ihmisiä.Huolehtikaa omasta henkisestä ja ruumiliseesta terveydestänne,Se on numero 1 Hyvää lopppu kesää Mutsi Kontulasta H.ki 94.ps ,lukihäiröni takia en näe testi virheeni

    • Anonyymi

      Artikkelit avustajan ammatista ovat 20 vuoden takaa ja myös toimittajat näköjään, näin myös tiedustelutiedot. Ei muuta kuin tervemenoa elämään menneisyydessä!

    • Anonyymi

      Hei! Kuulostaa pahalle. Olen vuosien varrella ollut henkilökohtaisena avustajana muutaman kerran. Useat työsuhteet ovat jääneet hyvin lyhyiksi. En ole jaksanut kuunnella sitä epäasiallista käytöstä, jota olen saanut. On siellä pari ihan mukavaakin avustettavaa ollut, mutta valtaosa sellaisia, joiden avustamisen mielellään luovuttaa jollekin toiselle.

      En ehkä alkaisi itse sanomaan ilkeästi avustettavalle - se kuitenkin kostautuu jollakin tavalla. Olisiko mahdollista äänittää "keskustelua" avustettavan kanssa? Sitten laittaisit sen keskustelun kuulumaan kovalla äänellä tälle avustettavalle. Nauhoittaminen ei ehkä ole oikein hyvä juttu, mutta jos oma äänesi on myös siinä nauhoitteessa mukana, niin ei kai tuo laitontakaan ole?

      Tiedän kokemuksesta, miten kuluttavaa on saada koko ajan negatiivista palautetta. Älä jää pitkään sitä kuuntelemaan. Olisiko joku taho, missä voisit keskustella tilanteesta avustettavasi anonymiteetin huomioiden? Toivon että tilanteesi selkiytyy ja että saat jotakin kautta apua.

      • Anonyymi

        "Olisiko mahdollista äänittää "keskustelua" avustettavan kanssa? Sitten laittaisit sen keskustelun kuulumaan kovalla äänellä tälle avustettavalle."

        Jos hänet itsensä saisi kuuntelemaan omaa huutoaan, niin miten hän siihen suhtautuisi? Voisit sanoa selkeästi, mutta asiallisesti, että olet hänen avustajansa. Että autat häntä, mutta et suostu siihen että sinulle puhutaan rumasti.

        Voi olla, ettei tuo auta. Hän saattaa vaikka alkaa karjumaan vielä enemmän. Jos niin käy, tai muuten edelleen epäasiallinen käytös hänen taholtaan jatkuu... En suosittele jatkamaan tuollaisen käyttäytymisen sietämistä. Mieti, mitä se tekee omalle mielenterveydellesi - ja terveydellesi myös. Stressitaso varmasti nousee räksytystä kuunnellessa, ja se ei tee hyvää terveydellesi.

        Avustettavallasi on varmaan kurja olo, mutta ei ole oikein kaataa sitä sinun päällesi. Itselleni on joskus käynyt niin, että kun avustettavan kauhean raivoamisen jälkeen sanoin, etten enää tule, koska olin koeajalla - avustettava kieltäytyi allekirjoittamasta sitä palkanmaksuun vaikuttavaa paperia, johon piti saada avustettavan allekirjoitus. Mutta onneksi avustettava oli jo niin tuttu tapaus, että palkanlaskija uskoi minua, enkä menettänyt palkkaani.


      • Anonyymi

        Keskustelun, johon itse osallistuu saa nauhoittaa. Siis kun asiakas karjuu ja haukkuu, muista sanoa väliin "todellako", "kerropa lisää" jne. Häntä on myös hyvä puhutella ainakin etunimellä "Laura miten Minnan olisi pitänyt laittaa ostokset." Näin jää todisteetketkä puhuvat jos et videoi kännykällä..... mutta mitä sitten. Työsuhde päättyy ja sadistinen / narsistinen käytös jatkuu seuraavan avustajan kanssa, jos asiakkaalle itselleen ei seuraa konkreettisesti mitään.... tai tulee jopa ruokapalkkio tai saa olla enemmän omaisen kanssa, mitä hän ehkä haluaa. Olen nyt itse tehnyt 14 vuotta avustajan töitä väkivaltaisen autististen miehen kanssa. Minä olen ainoa, jolta hän ei koskaan ole rikkonut vaatteita eikä silmälaseja ja minulla on pokkaa seisoa jopa ulkomailla keskellä katua ja antaa hänen raivota sekä palata takaisin kotiin, jos erikoislääkärille varatulle ajalle meno ei suju. Jätän hänet ilman leivosta ja kahvia, jos käytös on huonoa. Omainen tosin keittää "raukalle" kahvit heti tultuaan.... Totean vain viileästi, että kun käytös oli huonoa, en ottanut riskiä kuuman kahvin lentämisestä enkä riskiä siitä, että hän hajottaa keittiön. Usein se on johtanut rikkoutuneisiin astioihin. Asiakas on oppinut, että minä jaksan istua tunteja sohvalla tekemättä mitään ja tarvittaessa istun hänen sylissään. Siis vain jalkojen päällä, että henki kulkee hyvin ja kädet pysyy kontrollissa. Koska asiakas mieluummin kävelee kanssani ulkona ja kaupoissa tai pelaa tietokoneella, hän osaa hyvin kommunikoida kanssani kansiolla. Minä en välitä, vaikka hän valittaa kansiolla että en antanut tehdä jotakin. Ne asiat tehdään, jos hän osoittaa olevansa riittävän rauhallinen tekemään ne kauniisti. Viimeisen vuoden aikana ollaan selvitty täysin ilman raivokohtauksia, kun murrosiän oikutteluuhin tuli muiltakin tahoilta (paitsi omaisilta) jämäkkä linja. Avustajista on huutava pula ja harva viitsii ottaa turpiinsa tuolla palkalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskustelun, johon itse osallistuu saa nauhoittaa. Siis kun asiakas karjuu ja haukkuu, muista sanoa väliin "todellako", "kerropa lisää" jne. Häntä on myös hyvä puhutella ainakin etunimellä "Laura miten Minnan olisi pitänyt laittaa ostokset." Näin jää todisteetketkä puhuvat jos et videoi kännykällä..... mutta mitä sitten. Työsuhde päättyy ja sadistinen / narsistinen käytös jatkuu seuraavan avustajan kanssa, jos asiakkaalle itselleen ei seuraa konkreettisesti mitään.... tai tulee jopa ruokapalkkio tai saa olla enemmän omaisen kanssa, mitä hän ehkä haluaa. Olen nyt itse tehnyt 14 vuotta avustajan töitä väkivaltaisen autististen miehen kanssa. Minä olen ainoa, jolta hän ei koskaan ole rikkonut vaatteita eikä silmälaseja ja minulla on pokkaa seisoa jopa ulkomailla keskellä katua ja antaa hänen raivota sekä palata takaisin kotiin, jos erikoislääkärille varatulle ajalle meno ei suju. Jätän hänet ilman leivosta ja kahvia, jos käytös on huonoa. Omainen tosin keittää "raukalle" kahvit heti tultuaan.... Totean vain viileästi, että kun käytös oli huonoa, en ottanut riskiä kuuman kahvin lentämisestä enkä riskiä siitä, että hän hajottaa keittiön. Usein se on johtanut rikkoutuneisiin astioihin. Asiakas on oppinut, että minä jaksan istua tunteja sohvalla tekemättä mitään ja tarvittaessa istun hänen sylissään. Siis vain jalkojen päällä, että henki kulkee hyvin ja kädet pysyy kontrollissa. Koska asiakas mieluummin kävelee kanssani ulkona ja kaupoissa tai pelaa tietokoneella, hän osaa hyvin kommunikoida kanssani kansiolla. Minä en välitä, vaikka hän valittaa kansiolla että en antanut tehdä jotakin. Ne asiat tehdään, jos hän osoittaa olevansa riittävän rauhallinen tekemään ne kauniisti. Viimeisen vuoden aikana ollaan selvitty täysin ilman raivokohtauksia, kun murrosiän oikutteluuhin tuli muiltakin tahoilta (paitsi omaisilta) jämäkkä linja. Avustajista on huutava pula ja harva viitsii ottaa turpiinsa tuolla palkalla.

        Oletko niin kookas henkilö, että avustettava pelkää/kunnioittaa sinua? Miten olet noin kauan jaksanut kyseisessä työpaikassa?


    • Anonyymi

      Valitettavasti tilanne on se, että joudut vaikeuksiin, jos sanot takaisin yhtä pahasti.

    • Anonyymi

      Tehkää ihmiset ihan mitä tahansa muuta työtä paitsi henkilökohtaisen avustajan töitä. Muitakin vaihtoehtoja on. Mieluummin vaikka hoiva-avustajaksi vanhainkotiin.

      • Anonyymi

        Perustelisitko?! Oletko kokenut, henkilökohtaisen avustajan työtä tehnyt? Henkilökohtaisen avustajan työssä on myös paljon hyviä puolia.


    • Anonyymi

      eihän tuo ole työpaikkakiusaamista. Kyse on siitä että työkappaleen ( avustettava) käsittely vaati ammattitaitoa ja osaamista. On helppo luoda kevyttä puuterilunta pihapolulta. Se onnistuu keneltä vaan. Sen sijaan paksun märän nuoskalumen kolaaminen vaati työntekijältä sitkeyttä, osaamista ja ammattitaitoa.

      • Anonyymi

        Näin on. Näissä töissä kohtaa monenmoista asiakasta, ja moni tilanne menee kevyemmin kun siihen suhtautuu ammattimaisesti ja maalaisjärjellä. Tekee parhaansa. Täytyy osata jättää täysin aiheeton kiukuttelu tai arvostelu omaan arvoonsa. Jos työsuhde käy aivan mahdottomaksi, kannattaa vaihtaa paikkaa.


      • Anonyymi

        Oletko itse avustettava?


    • Anonyymi

      Sano, että vietät lopputyövuoron sohvalla kuulokkeet korvilla tai wc:ssä, heti ensimmäisestä loukkauksesta. Kun asiakas kuitenkin tekee sen, aloitat istumalakon. Ensimmäisellä kerralla 60min ja sitten otat asiakkaan puhutteluun. Toisella kerralla 120min. Jos työt jää tekemättä, toteat, että asiakas ei ole pyytänyt tekemään - käsky ja pyyntö on eri asia. Tuollainen vallan käyttö pahenee koko ajan. Tietysti voit videoida miten asiakas kohtelee sinua, mutta todennäköisesti saat etsiä itse itsellesi uuden asiakkaan tain työn, vaikka firmasta (jos asiakas ei ole suoraan työnantaja) olevinaan olisi puolellasi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      220
      1774
    2. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      33
      1764
    3. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      323
      1328
    4. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      138
      1249
    5. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      129
      1234
    6. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      96
      1223
    7. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1135
    8. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      1067
    9. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      67
      1043
    10. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      94
      1026
    Aihe