Voiko näkö huonontua jos käytän liian voimakkaita laseja? Kävin tavan vuoksi näöntarkastuksessa ja yllätyin, kun minulle suositeltiin uusia voimakkuuksia. Voimakkuudet ovat -2.25/-2.50, mutta näin mielestäni vanhoilla laseilla -1/-1.50 ihan hyvin. Nyt kun olen käyttänyt uusia laseja jonkin aikaa, en näe enää näe vanhoilla laseilla tarpeeksi. Mistä tämä johtuu? Onko näköni heikentynyt? Vastatkaa te jotka tiedätte.
Liian vahvat silmälasit?
2
1045
Vastaukset
- ero
Vanhoissa ja uusissa laseissasi on kyllä jo sen verran eroa, että näkökykysi on vanhoilla laseilla ollut puutteellinen. Tietysti jos ei joudu katselemaan "ääriolosuhteissa" (= luentosalin takariviltä taululle tms.), ei silmälasien huonoutta huomaa. Vasta sitten kun tietää paremmasta, tajuaa entisen tilanteen heikkouden eikä enää sopeudu vanhaan.
- silmälääkäri
Tässä on kaksi vaihtoehtoa ja silmiä uudelleen tutkimatta ei voi sanoa, kummasta on kyse:
Ensimmäinen vaihtoehto:
Olet saanut liian vahvat silmälasit ja kun käytät niitä, joutuvat silmäsi akkommodoimaan jo kauas katsoessa (oikeanvahvuisilla laseilla ei kauas katsoessa tarvitse akkommodoita eli tarkentaa katsetta nähdäkseen tarkasti). Tämä voi aiheuttaa ns. akkommodaatiospasmin eli silmä pitää tätä kauas tarvittavaa "perusjännitystä" koko ajan yllä ja kun laitat vanhat (sopivan vahvuiset) lasit nenälle, ei silmäsi osaakaan enää rentouttaa sädekehän lihasta jolloin koet näkeväsi vanhoilla laseillasi huonommin.
Toinen vaihtoehto:
Taittovirhe on hitaasti lisääntynyt, mutta olet sopeutunut siihen eli olet "tyytyväinen" vaikka et näkisikään kauas aivan tarkasti. Tämä on yksilöllistä eli on ihmisiä jotka kokevat näkevänsä hyvin, vaikka näöntarkkuus olisi esim. vain 0,3 ilman laseja ja ihmisiä, jotka vaativat lasit nenälleen vaikka näöntarkkuus olisi ilman lasejakin 0,8 luokkaa...
Tietenkin saattaa olla myös, että ne "oikeat" arvot ovat vanhojen ja uusien lasien välillä eli molempaakin komponenttia voi olla mukana pelissä.
Jos haluat itse kotona kokeilla tilannetta, voi yksi keino olla esim. viikonloppuna pari päivää ilman laseja ja olet tekemättä (paljoa) lähitöitä/lukematta (jolloin akkommodaatio rentoutuu) ja sitten sunnuntai-iltapäivällä katsoa, näetkö vanhoilla laseilla hyvin - katsele esim. parinkymmenen metrin päässä olevaa puuta ja katso miten puun lehdet näkyvät. Tämän jälkeen vertaat vanhoja laseja uusiin (siis ensin vanhat lasit, sitten vasta uudet vahvemmat lasit nenälle). Mikäli kuva uusilla laseilla on vain pienempi mutta ei tarkempi, ovat ne mahdollisesti liian vahvat (eli voit jatkaa vanhojen käyttämistä). Mikäli näet yksityiskohdat selvästi paremmin, ovat ne todennäköisesti kohdallaan ja voit jatkaa niiden käyttämistä.
Toinen keino on mennä uudelleen näöntarkastukseen, siellä kannattaa kertoa epäilyksestä että uudet lasit ovat mahdollisesti liian vahvat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251278
- 97950
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89934Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede25897Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat294781- 95748
- 109656
- 34648
Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet139586Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50581