Kiva vene aloittelijalla?

Anonyymi

Päästiin toukokuussa tuttavan veneelle purjehtimaan, siitä innostuttiin ja mentiin purjehduskurssille. Olisi aikomus vielä tänä kesänä ostaa oma pieni vene, mutta kun niitä ei silleen tunne, niin olisikohan tästä kyselystä apua että millainen tai millaisin veneihin kannattaa aloittelija ryhtyä?

Vene pitäisi olla....
- edukas, ei (paljoa) enempää kuin 6 tuhatta
- lomapurjehdukseen sopiva, 2 aikuista pitäisi mahtua viikon-paro reissulle
- hyvä sapuskanteko mahdollisuus
- jonkinnäköinen seisomakorkeus, eli pitäisi jossakin kohtia olla se 160cm että saa vaatteet päälle seisten
- helpohko purjehtia, ihan peruspurjehdusvarustein.

Kiitos :-)

Terkuin, Maija

18

644

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      FE 83 on aika hyvä ja helppo vene aloittaa. Samoin Finn 26, Albin Vega, legendaarinen Guy 22..... ja matalampana olisi IF ihan ehdoton.

      • Anonyymi

        Rumempaa venettä ei olekaan kuin Albin Vega


      • Anonyymi

        Finn 26, Shipman 28, Albin Ballad (saa joskus jopa 6000 e), Jeanneau Fantasia, toi Albin Ballad on helppo myydä myöhemmin, Albin Vegaan verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rumempaa venettä ei olekaan kuin Albin Vega

        Tätähän tässä nimenomaan kysyttiin? Kyseinen paatti taitaa olla matkasuoriuskyvyltään parasta huippua.


      • Anonyymi

        Ääni Fe83:n puolesta. Kiva vene joka purjehtii hyvin ja jolla on aktiivista yhdistystoimintaa, josta voi aina kysyä neuvoa ja saada seikkaperäistä opastusta.

        Kys. yhdistys ja heidän netti saitti löytyy kyllä googgelilla helposti. Sieltä kysymällä saat rehellisiä vastauksia.


    • Anonyymi

      Toi Shipman voi olla hyvä. Toki kannattaa tutkia jonkun kanssa, joka näistä ymmärtää. Moottori vaihdettu, se tärkein yksittäinen asia riittävän siistin ja ehjän yleistunnelman lisäksi. Jos menee jotain venettä katsomaan, kannattaa vaatia ettei oo samana päivänä konetta käynnistelty. Että näkee miten starttaa kylmänä. Uudehko moottorikin voitu pilata, jos jäähdytys esim pettänyt.

      https://m.nettivene.com/purjevene/shipman/884514

      • Anonyymi

        Näin on, ja sitten Shipman 28 tuilsi olla nuorempi kuin -73 mallia. Tämä on hyvä huomioida.


    • Anonyymi

      Monikin vene käy, esim. Avance 245, Lohi 25. Pari pointtia veneen ostoon.
      -jos sisämoottori, älä osta 70-80-lukulaisen moottorin sisältävää venettä, etenkään raakavesijäähdytettyä. Varmistu moottorin hyvästä kunnosta, koska moottori maksaa yli 6000 euroa.

      -onko purjeet venyneet ja finaalissa? Älä osta

      -notkuuko ja ratiseeko kansi jalan alla? Älä osta

      -onko rustiraudat irti kannesta tai sisällä irtoavan näköisiä? Älä osta

      -haiseeko tai näkyykö home? Älä osta

      -onko kölin takaosassa runkoliitoksessa tai sisällä kölipakistossa jälkiä karilleajokirjauksesta? Jos näyttää epämääräiseltä, älä osta. Jos on ok näköiset ja ammattilaisten tekemät, ei ole oston este.

      https://m.nettivene.com/purjevene/avance?page=1

      • Anonyymi

        Siis "kölipalkistossa"


      • Anonyymi

        Eikös noi Avancet olekkin Peter Norlinin suunnittelemia? Eli purjehtii hyvin ja myös sisältä design ikäisekseen mukavalla tasolla. Hyvä yksilö vaan valittava.


      • Anonyymi

        Tämä moottorista varoittelu on ihan hyvä pointti, mutta ei se kuitenkaan vastaa täysin totuutta.
        Meillä purjeveneessä on vuoden -81 raakavesijäähdytteinen Yanmar 1 GM. Ensimmäinen alkuperäinen sylinterin kansi kesti 34 vuotta ennen kuin se antoi ajan hampaalle periksi.

        Tuohon kannen kestoon voi itse vaikutaa huoltotoimin. Eräs vanhempi Yanmarin entisen maahajntuojan asentaja sanoi, että oikein hoidettuna kansi kestää 25-40 vuotta ja koneen alakerta sietää useammankin kannen vaihdon.

        Suomalaiset huolto ja korjausliikkeet tuntuvat vain hakevan sitä suurpottia eli uuden koneen myyntiä. Vanha kone tuomitaan katsomatta / tutkimatta, että mikä sitä konetta vaivaa. Aika surullisia tarinoita kuuluu rannoilla Diesel asentajien suusta tulleen vailla totuuden ja rehellisyyden häivää.

        Me tilasimme kannen vaihdon osat kotimaiselta viralliselta toimittajalta ja ylläri ylläri heidän hinta ja Englantilaisen netti myymälän hinta ero oli kokonaista 50€. Netti myyjä olisi tuon erotuksen laskuttanut mennen tullen rahteina yms maksuina. Ja näi saimme tukea kotimaista yritystä, jolla oli terve hinnoittelu. Noin 5 vuotta aiemmin hinnoittelu oli aivan tolalla. Sillooin tuo netti myyälä oli noin 60% kotimaista toimijaa edulisempi. Onneksi toimijaa oli vaihdettu ja hinnoittelu tästä tervehtyi.

        Uuden koneen hinnalla olisi noita kansia vaihtanut useammankin kerran (noin 4-5 kertaa), joten eihän se voi kustannuksistakaan olla kiinni. Paitsi epätoivoiselle uuden koneen myyjälle.


    • Anonyymi

      Hyvä H vene myös mainio, sillä oppii purjehtimaan

      • Anonyymi

        Tämä "...pitäisi jossakin kohtia olla se 160cm" ajatus ns seisomakorkeudesta ei oikein täyty. Se olisi erittäin tärkeää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä "...pitäisi jossakin kohtia olla se 160cm" ajatus ns seisomakorkeudesta ei oikein täyty. Se olisi erittäin tärkeää.

        Mites Shipman 28? Mun käsityksen mukaan se olisi hiukan paremmin purjehtiva, avomerikelpoinen sekä jälleen myytävä kuin vaikkapa usein ehdotettu Albin Vega. Olle Enderlein suunnittelijana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä "...pitäisi jossakin kohtia olla se 160cm" ajatus ns seisomakorkeudesta ei oikein täyty. Se olisi erittäin tärkeää.

        H:ssa on seisomakorkeus portaiden edessä - kunhan kulkuluukun yläosan avaa. Muuten siellä on oikein mukava istumakorkeus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        H:ssa on seisomakorkeus portaiden edessä - kunhan kulkuluukun yläosan avaa. Muuten siellä on oikein mukava istumakorkeus.

        H vene on hyvä kutupaatti, kun on, niin ahdas, että on aina tappi tuntumassa...


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      131
      2211
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      268
      2067
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      69
      1591
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      117
      1381
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1268
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      130
      1229
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      980
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      66
      958
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      47
      895
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      861
    Aihe