Ylimääräinen sulake ulkorakennukseen

Anonyymi

Eli sellainen tapaus, että kahden ulkorakennuksen sähköt tulee asuinrakennuksen sulaketaululta ja tuon jälkimmäisen ulkorakennuksen sähköt haluaisin joskus pitkäksikin aikaa katkaista turvallisuussyistä. Kuitenkin siellä joskus tarvitsen sähköä. Ja ensimmäisen ulkorakennuksen sähköä ei voi katkaista.
Sähköasennukset on vanhoja ja eri ulkorakennuksien sähköt olen ottanut päältä irrottamalla asuinrakennuksen mittaritaulusta posliinisen tulppasulakkkeen.
Mutta tuossa yhdessä ulkorakennuksessa täytyisi siis sähkö olla ja sen jälkeisestä pitäisi saada sähköt pois.
Eli ylimääräinen sulake siihen toiseen ulkorakennukseen, jonka voi pistää paikalleen, kun sähköä tarvitaan siinä rakennuksessa? Siis sen ulkorakennuksen sisäseinään.
Mutta onko sellaista kohtuuhintaista sulaketaulua (tai jotain) edes olemassa, joka soveltuisi tuohon tarkoitukseen? Ja tietty turvallinen ratkaisu, mielellään myös säädösten mukainen.
En ala maksaa montaa sataa jostain sähkökaapista kuitenkaan.

Siis pitäisi saada vaihejohdin kulkemaan sulakkeen kautta ja nolla sekä suojamaadoitus siitä sivusta niin, ettei niitä katkaista, niinhän se täytyisi mennä? Joku tuollainen yhden sulakkeen kytkentärasia, onko olemassakaan?

23

680

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tai sulakkeen sijasta rasia, jossa on kolmivaihekatkaisin, jonka navoilla voi katkaista vaikka kaikki yksivaiheisen syöttöjohdon piuhat?

    • Anonyymi

      Rasia ja sulake tai kytkin siihen ei maksa montaakaan euroa, asennus maksaa paljon enempi.

      • Anonyymi

        Suhteellisen kalliita osia ovat, jos budjetti on satasen luokkaa. Pienikin kotelo on pari kymppiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suhteellisen kalliita osia ovat, jos budjetti on satasen luokkaa. Pienikin kotelo on pari kymppiä.

        Jos kuivantilan kotelo riittä niin reippaasti alta kympillä saa ja sulake siihen ehkä vitosen...


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ei sulaketta. Sulake ei ole mikään käyttökytkin. Sulakesuojaus siellä on jo kunnossa, niin tässä tapauksessa sinne laitetaan johonkin väliin pelkkä kytkin. Turvakytkin voisi olla helpoin ja tarkoituksenmukaisin.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Automaattisulakkeita kun käytetään kytkiminä ja niitä kuormat päällä rouskutellaan edes takaisin, niin ei ne kauaa sellaisessa käytössä kestä. Mm. autolämmityksen kytkimenä näitä usein käytetään, kun "on niin kätevä keskuksesta vain napsaista lämmitys päälle ja pois". Erillinen käyttökytkin se pitää olla. Sulake on suojalaite, ei mikään kytkin tai käyttölaite.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Automaattisulakkeita kun käytetään kytkiminä ja niitä kuormat päällä rouskutellaan edes takaisin, niin ei ne kauaa sellaisessa käytössä kestä. Mm. autolämmityksen kytkimenä näitä usein käytetään, kun "on niin kätevä keskuksesta vain napsaista lämmitys päälle ja pois". Erillinen käyttökytkin se pitää olla. Sulake on suojalaite, ei mikään kytkin tai käyttölaite.

        Kytkimessäkin on se vika, ettei vekotin kestä käytössä kovin pitkää aikaa, jos sillä erotetaan verkosta käytössä oleva kuorma. Pitäisi muistaa aina sammuttaa kaikki valot ja muut sähkönkuluttajat sieltä viimeisestä mökistä ennen kytkimen avaamista.

        Suosittelen tähän käyttötarkoitukseen katkaisijaa, joka on suunniteltu kestämään käyttöä, jossa virtapiiri avataan silloinkin, kun kuormitusvirta ei ole 0 A.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kytkimessäkin on se vika, ettei vekotin kestä käytössä kovin pitkää aikaa, jos sillä erotetaan verkosta käytössä oleva kuorma. Pitäisi muistaa aina sammuttaa kaikki valot ja muut sähkönkuluttajat sieltä viimeisestä mökistä ennen kytkimen avaamista.

        Suosittelen tähän käyttötarkoitukseen katkaisijaa, joka on suunniteltu kestämään käyttöä, jossa virtapiiri avataan silloinkin, kun kuormitusvirta ei ole 0 A.

        Eli sammutat valotkin aina ottamalla ensin valaisimen irti katosta ja sitten vasta kytkimellä? Aika monen muunkin laitteen virtakytkimenkin on kestettävä se, että nimenomaan sillä kytkimellä sammutetaan laite, eikä ensin oteta pistorasiasta laitetta virrattomaksi.

        Ja turvakytkin kestää kyllä tässäkin tapauksessa sen kuormat päällä -käytön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kytkimessäkin on se vika, ettei vekotin kestä käytössä kovin pitkää aikaa, jos sillä erotetaan verkosta käytössä oleva kuorma. Pitäisi muistaa aina sammuttaa kaikki valot ja muut sähkönkuluttajat sieltä viimeisestä mökistä ennen kytkimen avaamista.

        Suosittelen tähän käyttötarkoitukseen katkaisijaa, joka on suunniteltu kestämään käyttöä, jossa virtapiiri avataan silloinkin, kun kuormitusvirta ei ole 0 A.

        Jos olet tuosta huolissasi niin miksei lisää kontaktoria keskukseen?


    • Anonyymi

      Joo, taisi joku jo aiemmin kertoakin mutta ei sulakkeita ole tarkoitettu katkaisijoina toimimaan, ei sen paremmin automaattisulakkeita kuin niitä vanhanmallisiakaan.
      Aloittaja menee ja pyytää tontilleen poikkeamaan sähköalan ammattilaisen jolla on oikeudet tehdä sähkäasennuksia ja se kyllä pyynnöstä kohtuu korvausta vastaan laittaa tarvittavan katkaisimen sopivaan paikkaan.
      Jos aloittajalla oli asennusoikeudet ja pätevyydet ei hän täällä kyselisi, siis hän suunnittelee maallikkona luvattomia asennuksia..!

      • Anonyymi

        Kiellettyäkään johdonsuojien käyttö ko. tarkoitukseen ei ole kuten tuosta standardin tekstistä todettavissa:

        SFS 6000-7-729
        "
        Kuitenkin erottamisen soveltuvaa SFS-EN 60898-1 tai SFS-EN 60898-2 mukaista katkaisijaa tai SFS-EN 61008-2-1 mukaista vikavirtasuojakytkintä tai SFS-EN 61009-2-1 mukaista vikavirtajohdonsuojakatkaisijaa suositellaan käytettäväksi pääkytkimenä vain pienivirtaisilla keskuksilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiellettyäkään johdonsuojien käyttö ko. tarkoitukseen ei ole kuten tuosta standardin tekstistä todettavissa:

        SFS 6000-7-729
        "
        Kuitenkin erottamisen soveltuvaa SFS-EN 60898-1 tai SFS-EN 60898-2 mukaista katkaisijaa tai SFS-EN 61008-2-1 mukaista vikavirtasuojakytkintä tai SFS-EN 61009-2-1 mukaista vikavirtajohdonsuojakatkaisijaa suositellaan käytettäväksi pääkytkimenä vain pienivirtaisilla keskuksilla.

        Juurikin näin. Standardissa on harvinaisen selvä taulukko siitä minkälainen värkki käy mihinkin tarkoitukseen.
        Turvakytkin on konemiesten vehkeitä.
        Sähkäri osaa kysyjän kuvaileman perusteella ottaa mukaan sopivan kotelon, siihen DIN kiskoon asettuvan kytkimen ja vaikka johdonsuojakatkaisijan. Perusvärkkiä keikka-autossa.
        Ei tarvitse sitten tukussa hypätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin. Standardissa on harvinaisen selvä taulukko siitä minkälainen värkki käy mihinkin tarkoitukseen.
        Turvakytkin on konemiesten vehkeitä.
        Sähkäri osaa kysyjän kuvaileman perusteella ottaa mukaan sopivan kotelon, siihen DIN kiskoon asettuvan kytkimen ja vaikka johdonsuojakatkaisijan. Perusvärkkiä keikka-autossa.
        Ei tarvitse sitten tukussa hypätä.

        Sähkärit hyppää tukuissa ihan vaan sen takia, että saavat siitä lisäveloituksen ajellessaan edestakaisin. Minulla oli itselläni kaikki tarvikkeet, jotka olivat jääneet ylimääräisiksi aikaisemmin, mutta sähkäri halusi juuri tietynlaisen. Kävi sitten hakemassa tukusta ja toi täysin samanlaisen kuin minulla oli jo valmiina. Laskusta sitten väännettiin aika tavalla kun en suostunut maksamaan tukussa käynnistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin. Standardissa on harvinaisen selvä taulukko siitä minkälainen värkki käy mihinkin tarkoitukseen.
        Turvakytkin on konemiesten vehkeitä.
        Sähkäri osaa kysyjän kuvaileman perusteella ottaa mukaan sopivan kotelon, siihen DIN kiskoon asettuvan kytkimen ja vaikka johdonsuojakatkaisijan. Perusvärkkiä keikka-autossa.
        Ei tarvitse sitten tukussa hypätä.

        Ei mitään irto-osa rakennussarjoja, valmis kytkin on edullisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkärit hyppää tukuissa ihan vaan sen takia, että saavat siitä lisäveloituksen ajellessaan edestakaisin. Minulla oli itselläni kaikki tarvikkeet, jotka olivat jääneet ylimääräisiksi aikaisemmin, mutta sähkäri halusi juuri tietynlaisen. Kävi sitten hakemassa tukusta ja toi täysin samanlaisen kuin minulla oli jo valmiina. Laskusta sitten väännettiin aika tavalla kun en suostunut maksamaan tukussa käynnistä.

        Se mikä sinulle on samanlainen tuskin sitä oli. Sähkäri hakkaa päätä seinään kun asiakas taas luulee tietävänsä mikä on oikea osa ja mikä ei. Taas on yksi liike joka vannoo että näitä paskakeikkoja ei enää tehdä, kun joutuu vääntämään pikkulaskusta ja asiakas luulee tietävänsä miten hommat menee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se mikä sinulle on samanlainen tuskin sitä oli. Sähkäri hakkaa päätä seinään kun asiakas taas luulee tietävänsä mikä on oikea osa ja mikä ei. Taas on yksi liike joka vannoo että näitä paskakeikkoja ei enää tehdä, kun joutuu vääntämään pikkulaskusta ja asiakas luulee tietävänsä miten hommat menee.

        Kyllä paskakeikoista pitää päästä eroon. Mokomilla häiritsevät. Onhan se tunnolliselle tilaajallekin kohtuutonta, pyytää spesialistia siirtymään kymmeniä kilometrejä, jos ei satoja kytkemään kahta tai kolmea johtoa. Mitenhän muissa, vaikka EU-maissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä paskakeikoista pitää päästä eroon. Mokomilla häiritsevät. Onhan se tunnolliselle tilaajallekin kohtuutonta, pyytää spesialistia siirtymään kymmeniä kilometrejä, jos ei satoja kytkemään kahta tai kolmea johtoa. Mitenhän muissa, vaikka EU-maissa?

        Matkatöissä maailmalla ei monimutkaisempaa lupamenettelyä ole tullut vastaan.


      • Anonyymi

        Kallis -paljon halvempia löytyy


      • Anonyymi

        Pitääkö tuo maadoittaa? Voiko siihen tuoda syötön 0-luokan pistokkeella? Onko pakko olla täydet 230V? USA:ssa kävisi 110V. Eikö sekin riittäisi? Virtaahan siellä on kyllä riittävästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitääkö tuo maadoittaa? Voiko siihen tuoda syötön 0-luokan pistokkeella? Onko pakko olla täydet 230V? USA:ssa kävisi 110V. Eikö sekin riittäisi? Virtaahan siellä on kyllä riittävästi.

        Oletko humalassa. Suomessa tehdään Suomen sääntöjen mukaan. Toki maadotukset hoidetaan kuntoon.


    • Anonyymi

      katkaista turvallisuussyistä??
      Onko sulake liian suuri oikosulkuvirtaan verrattuna vai miksi pelkäät.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      105
      1034
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      918
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      787
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      85
      703
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      580
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      506
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      485
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      482
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      45
      472
    Aihe