Moi,
Nyt sitten kokemuksia kehiin. Purjeveneen kyljet ovat:
a)kellastuneet (varsinkin keulakuohun kohdalta) ,
b)Haalistuneet (siis pinta ei enää niin kiiltävä, vaan samea)
c) gelcoatissa olevat raidat haalistuneet (samaa kuin b kohta)
Miten näiden kimppuun? Hempelin aineita koitellut, mutta ei ne ainakaan heti "täydellisesti ole toimineet"
Jonkinlainen myllytys epäkskohiomakoneella, mutta millaisella ja millä aineella? Sellainen halpiskone (Hong kong) on, mutta sillä tehnee vasta sen lopullisen vahauksen, kun on ensin puhdistettu. Ei sillä mitään "myllytystä" tehdä.
Onko jotain Hempelin kilpailijoita (saa olla halvempiakin ;)) , joista teillä arvon veneilijät olisi hyviä kokemuksia. Autoglym on ilmeisen hyvä (puna kulta), mutta vasta puhdistuksen ja myllyn jälkeen.
Haluaisin kylkien näyttävän uusilta!
GALLUP: Veneen kylkien/pintojen ehostustapoja
12
11893
Vastaukset
- Ottomar
Minä ainakin joka kevät hion kevyesti kyljet 400 hiekkapaperilla ja hiomaklopilla. Siiten pölyt pois ja siveleskelen kerroksen pikkasen ohennettua lakkaa ja kyljet kiiltää kuin uutena. Aikaa kuluu näihin pari iltaa.
Ai niin... mutta mulla onkin laiskana miehenä helppohoitoinen puuvene, eikä mikään työläs lasikuituvene. - 7391
Itse olen kiillottanut veneen kyljet Fareclan G6:lla ja G10:llä käyttäen oikeaa kiillotuskonetta. Vahoina olen viime vuosina käyttänyt Autoglymin tuotteita ja hyvin ne ovat toimineet.
Autoglymin ohjeita löytyy esim. osoitteesta http://www.kiiltovaunu.com/hoitoaineet/veneenhoito_opas/index.htm- Kale
Minulla oli aivan sama ongelma kun viime kesänä ostin veneen.
Syksyllä noston jälkeen tein Hempeli Gelcoat Cleanerista puuroa jonka levitin tapetti liisterin levittimellä kylkiin. kunnon vaikutusaika ja vielä harjalla päälle.
Pari kertaa vahaa vielä syksyllä..
Nyt keväällä käsittelin moneen kertaan venee ensin Hempelin Marine Polish vahalla jolloin viimeinenkin keltaisuus hävisi mutta kovalla työllä ja hankaamalla. Sen jälkeen Hempelin kovavahaa.
Huom. vahasin veneen siis erittäin monta kertaa (5-6kertaa)...
Nyt on purkkari vedessä mutta seuraavat vuodet pääsee kyllä helpolla. Ja kyljet kiiltää komeasti. Ei siinä taida olla oikotietä jos hoitoa on laiminlyöty...
Kale
- parasta jälkeä
Taitaapi olla niin että kaikkiin noihin kohtiin se paras ratkaisu tieten on myllytys. Autoglymin hiovat vahat on hyvät siihen, ensin sillä karkeammalla ja lopuksi vielä sillä hienommalla jos viimesen päälle haluaa tehdä ja sitten ne normaalit vahaukset siihen päälle (Autoglym suositeltavin tähänkin). Myllytys koneeksi sitten semmonen kunnollinen ammattilaite, kaalliitahan ne tieten on mutta varmaan viisasta kysellä josko semmosen sais lainattua/vuokrattua jostain. Autofiksauspuljuissa tieten ois mutta en tiedä suostuvatko niitä vuokraileen. Yksi vaihtoehto olis tieten ostaa kimppakone, sillähän kun ei loppujen lopuksi niin hirveesti käyttöä ole. Ei sillä kannata vahoja alkaa levitteleen/kiillotteleen kun se käy yhtä kivuttomasti käsipelilläkin/niillä 10 euron vermeillä. Tärkeäähän siinä myllytyslaitteessa on kierrosnopeuden säätömahdollisuus ja tieten että vääntö riittää vähäisemmilläkin kierroksilla.
Kellastumiin tieten coi koittaa ensin oksaalihappoakin, sekin jo monesti auttaa kovasti mutta eihän se tieten haalistumiin auta mitään vaan ne vaatii myllyttämistä.
Eiköhän se kovalla työllä kylkikin kirkastu mutta sitä ei sitten ihan joka vuosi tartte tehdä kun pesee syksyllä huolella ja keväällä sitten pääsee taas pesulla ja vahauksella.- Timop!
.. jos veneesi pitäisi olla valkoinen. Osta suosiolla karkeimmasta päästä olevaa hioma-ainetta, esim Autoglym Extra Abrasive 04B. Itse olen tuolla vedellyt, ja päälle pintavahat.
Ekana vuonna hinkkasin kylkiä tuolla käsin, mutta kyllä se kunnon kone on poikaa... - ostaja
Timop! kirjoitti:
.. jos veneesi pitäisi olla valkoinen. Osta suosiolla karkeimmasta päästä olevaa hioma-ainetta, esim Autoglym Extra Abrasive 04B. Itse olen tuolla vedellyt, ja päälle pintavahat.
Ekana vuonna hinkkasin kylkiä tuolla käsin, mutta kyllä se kunnon kone on poikaa...Mistä löytää tuommosen välttävän myllytyskoneen?
Merkki/malli ja vähän hintatietoa. - 7391
ostaja kirjoitti:
Mistä löytää tuommosen välttävän myllytyskoneen?
Merkki/malli ja vähän hintatietoa.Itse löysin kohtuuhintaisen koneen (200 €) paikallisesta automaaleja myyvästä firmasta. Tehoa ja merkkiä en muista, mutta ihan jykevän oloinen vekotin se on ja vääntöä riittää pienilläkin kierroksilla. Kierrostensäätö on portaaton.
Ostimme tuon koneen kimppakoneeksi, sittemmin kimpan toinen puolisko on myynyt veneen ja "perinnönjaossa" kone jäi mulle. Meillä tuo kimppa toimi oikein hyvin, kannattanee harkita parin-kolmen veneen kesken. Käyttöähän tuolla on lopun perin hyvin vähän. Sen verran hyvin se kuitenkin toimii esim. epäkeskohiomakoneeseen verrattuna, että ilman kiillotuskonetta en rupea enää venettä puunamaan. - Luxu
7391 kirjoitti:
Itse löysin kohtuuhintaisen koneen (200 €) paikallisesta automaaleja myyvästä firmasta. Tehoa ja merkkiä en muista, mutta ihan jykevän oloinen vekotin se on ja vääntöä riittää pienilläkin kierroksilla. Kierrostensäätö on portaaton.
Ostimme tuon koneen kimppakoneeksi, sittemmin kimpan toinen puolisko on myynyt veneen ja "perinnönjaossa" kone jäi mulle. Meillä tuo kimppa toimi oikein hyvin, kannattanee harkita parin-kolmen veneen kesken. Käyttöähän tuolla on lopun perin hyvin vähän. Sen verran hyvin se kuitenkin toimii esim. epäkeskohiomakoneeseen verrattuna, että ilman kiillotuskonetta en rupea enää venettä puunamaan.levitetään ja annetaan vaikuttaa vartin verran ja sitten hierotaan siihen velliin (paljon laihempaan kuin purkin kyljessä ehdotellaan) kastetulla vaikkapa siveltimellä. Aine sisältää hiukan hiovia aineksia. Keltaisuus lähtee. Lopuksi kertaalleen käsin levitetään vaha (minulla Korrekin Teflox) ja sen kuivuttua harmaaksi, kiillotetaan pehmeällä kankaalla tai trasselilla (älä pihtaa trasselia). Kertalaakilla kesän kestävä kiilto.
- työlästä edelleen
7391 kirjoitti:
Itse löysin kohtuuhintaisen koneen (200 €) paikallisesta automaaleja myyvästä firmasta. Tehoa ja merkkiä en muista, mutta ihan jykevän oloinen vekotin se on ja vääntöä riittää pienilläkin kierroksilla. Kierrostensäätö on portaaton.
Ostimme tuon koneen kimppakoneeksi, sittemmin kimpan toinen puolisko on myynyt veneen ja "perinnönjaossa" kone jäi mulle. Meillä tuo kimppa toimi oikein hyvin, kannattanee harkita parin-kolmen veneen kesken. Käyttöähän tuolla on lopun perin hyvin vähän. Sen verran hyvin se kuitenkin toimii esim. epäkeskohiomakoneeseen verrattuna, että ilman kiillotuskonetta en rupea enää venettä puunamaan.Moi,
Minkälainen on tuo "oikea myllytyskone"? Onko se pyörivä vai/ja epäkeskohiomakone?
Itsellä olisi ihan järeä perus epäkeskohiomakone, johon saisi esim. Motonetistä sellaisen noin 4-5cm paksun vaahtosienen/myllytyslaikan. Tekisikö tuollaisella myllytyksen? Jos ottaisi esim. Autoglymin tai Fareclan hiomapastaa?
Auton fiksaailla on sellainen pöyrivä jutska, mutten ole ikinä tutkaillut, että onko se epäkesko vai "suoraan" pyörivä laippa? - Timop!
työlästä edelleen kirjoitti:
Moi,
Minkälainen on tuo "oikea myllytyskone"? Onko se pyörivä vai/ja epäkeskohiomakone?
Itsellä olisi ihan järeä perus epäkeskohiomakone, johon saisi esim. Motonetistä sellaisen noin 4-5cm paksun vaahtosienen/myllytyslaikan. Tekisikö tuollaisella myllytyksen? Jos ottaisi esim. Autoglymin tai Fareclan hiomapastaa?
Auton fiksaailla on sellainen pöyrivä jutska, mutten ole ikinä tutkaillut, että onko se epäkesko vai "suoraan" pyörivä laippa?Se oikea kiillotuskone on siis kulmahiomakoneen näköinen, kierrokset on vain huomattavasti alhaisemmat, ja yleensä säädettävissä.
http://www.hhtuonti.fi/tuotteet/sahkotyokalut/flex-kiillotuskoneet.htm
Noiden hinnat taitavat olla keskimäärin >200 euroa (ammattikoneita kun ovat), joten se kimppa kannattaa/ vuokrata sellainen kertaalleen. Tuota konetta kun ei välttämättä tarvitse kuin kerran 10 vuodessa, jos sen kerrralla kunnolla tekee!
HalpaHallissa oli ainakin vielä viime vuonna jokin halpismalli tuollaisesta kiillotuskoneesta, 50-60 euroa taisi olla hinta. Parilla veneilijällä oli tuollainen meidän satamassa ja varsin hirvittävää ääntä niiden laakerointi/ vastaava piti, ja ainakin toinen meni rikkikin ekan veneen kanssa. Omistaja haki sitten Makitan eikä huolinut takuuseen uutta...
Talvella taisi muuten lisäksi Oulun Kärkkäisellä olla jokin halpismalli tarjouksessa...
Ja ei, nuo pari halpaa edellämainittua eivät olleet sellaisia kahden käden "tyynynpyörittäjiä", joita suurinpiirtein joka autotarvikekauppa/ biltema / vast
( http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=17044.htm&tuote=17044 ) , vaan sellaisia rälläkän näköisiä. - Timop!
työlästä edelleen kirjoitti:
Moi,
Auton fiksaailla on sellainen pöyrivä jutska, mutten ole ikinä tutkaillut, että onko se epäkesko vai "suoraan" pyörivä laippa?... niin, piti vielä lisätä...
Mielestäni noita hiomatahnoja voi yrittää levitellä myös epäkeskokoneilla (vaikkapa K-raudan myymällä Bochilla tai black & deckerillä) , vaikka pelotellaan, että se palaa kiinni kylkeen. Itse en aikanaan sellaista saanut tapahtumaan ensiksi sellaisella koittaessani.
... mutta ei sellaisella epäkeskokoneella oikeasti hyvää jälkeäkään aikaiseksi saa!
Tuollaisella kunnon kiillotuskoneella on mahdollista saada kyljet näyttämään samanlaisilta kuin uusissa veneissä. Itse asiassa tuo nimimerkki 7391 oli muutama vuosi sitten ostanut kylän ainoan myllyn sellaista itse kysellessäni. Ajelin sitten telakka-alueelle katselemaan, kenellä tuollainen voisi olla (pummattavissa...). Pystyi helposti näkemään lopputuloksesta, kuka oli tuollaista käyttänyt.
- Halapaa
Tehtiin pari vuotta sitten niin, että puhdistettiin/kiillotettiin vene seuraavasti.
Jostain halpiskaupasta Star & Clean vahaa mustassa purkissa hintaa noin 3ekeä purnukka. (Ei kuulemma sisällä hiovia aineita.) Sitten vaan jynsättiin venho pari kertaa ko. aineella epäkeskoa ja vettä sen vahan kanssa hyväksi käyttäen ja kiiltävää sekä puhdasta tuli. Ennenkaikkea ei maksanut maltaita.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3541431- 741395
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3101175Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461097Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht32916Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231904vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163878Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40835Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20817Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42804