Velkakirjoista kuolintapauksissa.

Anonyymi

Perintökuviomme oli monimutkainen. Meitä on 4 sisarusta joista kolme muut kuin minä saivat osituksessa kuolinpesän maa alueet. Sain perintöni osin vanhempien pankkisäästöistä. Minä saan kuitwnkin pääosuuteni heiltä kun yksi perintöhuoneisto saataisiin myytyä. Olemme tässä kaiki osakkaina. Lakimies teki sisaruksilleni velkakirjat huoneistosta. Rahaa näillä ei ole muuten ja tarvittiin velkakirjat. Kun huoneisto saadaan myytyä he maksavat minulle osuuteni. Velkakirjoihin on merkitty "kunnes huoneisto on myyty, maksetaan X lle" . X on minä. Huoneisto on on Hgissä mutta vain yksi on käynyt katsomassa. Ei tehnyt välittäjän mukaan edes tarjousta. En itse tarvitse ko huoneistoa. Ollut myynnissä 2 kk. Kuinka sitova velkakirja on? Mitä käy jollei asunto mene kaupaksi? Entäs jos joku tai minä kuolee? Olemme 60....78v. Miten velkakirjat huomioidaan kuolleen perunkirjoituksessa? Pitääkö kuolinpesän maksaa ko. Summa? Jos minä kuolen ensin, saavatko perilliseni jokaiselta velkakirjalliselta perintöä?

16

307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Velkakirjasta kannattanee ainakin varmaan muistaa se, että velka voi vanhentua, jos sitä ei tietyssä ajassa (10 vuotta?) joko kehoiteta maksamaan tai velallinen itse suorita esim. osaa velasta.

      Itse lainasin aikoinaan vanhemmiltani muutaman tonnin ja asiasta tehtiin myös velkakirja, maksoinkin rahat takaisin, mutta enpä muista pyysinkö koskaan kuittia. Raha-asiat on vanhempieni kanssa sujuneet aina ok, eli sanaan on voinut luottaa puolin ja toisin.

      Muiden perillisten ollessa kuviossa voi tilanne kuitenkin muuttua.

      Asia kuitenkin niin vanha, että jos kävisi sellainen tilanne että velkakirja olisi jäänyt heidän jäämistöönsä, jota aikanaan sitten perilliset (eli minä ja muut) selvittävät, se velkakirja olisi jo joka tapauksessa vanhentunut vuosikausia sitten.

      Velan osalta asiat siis hoidettiin aivan kuten sovittiinkin, mutta pitihän tuokin asia tarkistaa että ei tulisi sama velka kahteen kertaan maksettavaksi. Vanhempien kanssa asiat aina sujuneet, mutta jos samoja asioita joutuisi muiden perillisten kanssa kertaamaan, silloin voisi helposti oman edun ajaminen tulla mukaan kuvioihin, joten siitä syystä oli itsekin pakko tarkistaa mitä laki sanoo velkakirjoista.

    • Anonyymi

      Ap olisi voinut vain kysyä mitä tapahtuu velkakirjalle jos lainaaja tai velanantaja kuolee jaarittelematta taustoja.

      Velkakirja tässä juristin tekemä on yhtä sitova kuin pankkilaina. Kuolinpesä vastaa veloista js myös velanantajan kuolinpesä vaatii velat maksuun. Mutta en tiedä mitenkäy jos asunto jää myymättä.

      • Anonyymi

        "Velkakirja tässä juristin tekemä on yhtä sitova kuin pankkilaina."

        Kerro lisää tuosta.


    • Anonyymi

      Sisaruksilla taisi olla maaomaisuutta.

    • Anonyymi

      Tiedän monta tapausta ettei velkakirjallinen ole maksanut.

    • Anonyymi

      Se on ainakin huono tilanne, jos on saanut näennäisesti omaisuutta, mutta omaisuutta ei pääse millään tavoin käyttämään tai myymään, ja samaan aikaan omaisuuteen liittyvät maksut ja verot yms. vain koko ajan juoksee.

      Jos on älykkäät vanhemmat, ovat varmasti osanneet nämä asiat miettiä jo ennen poismenoaan. Ainakin useimmat vanhemmat uskoakseni pyrkivät huolehtimaan asiat jälkipolviensa etujen kannalta.

      Perintöasioissa ei oikeastaan kehenkään kannata ihan liikaa luottaa, kuoleman yhteydessä paljastuu helposti muiden perillisten osalta monenlaisia luonteenpiirteitä.

      Myös saatava velkaraha voi aiheuttaa ongelman jos rahaa ei kuitenkaan tosiasiallisesti saa, mutta se silti voitaneen katsoa varallisuutena joka ei vain ole vielä saatavissa.

      • Anonyymi

        En juuri usko tommosiin älykkäisiin vanhempiin jotka osaisi laatia tasapuoliset ja ongelmattomat jälkisäädökset. Varsinkaan jos on omaisuutta muttei niin paljoa että voisi antaa asiantuntijoiden tehtäväksi.
        Itse olen ollut kolmessa perinnönjaossa lähinnä toissijainen tai sivustakatsoja ja mikään ei ole mennyt hyvin. Puutetta on ollut moraalissa, osaamisessa ja selkärangassa. Vaikuttaa että näihin asioihin herätään vasta kun on jo pää niin sekaisin ettei kykene tekemään oikeita ratkaisuja. Tai sitten jätetään ratkaisut kokonaan tekemättä.
        Itse suosittelen perijän ominaisuudessa aina käyttämään asianajajaa jos on pientäkin ongelmaa. Ihmiset sekoaa aina rahasta eikä sitä tarvi olla edes paljoa jaossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En juuri usko tommosiin älykkäisiin vanhempiin jotka osaisi laatia tasapuoliset ja ongelmattomat jälkisäädökset. Varsinkaan jos on omaisuutta muttei niin paljoa että voisi antaa asiantuntijoiden tehtäväksi.
        Itse olen ollut kolmessa perinnönjaossa lähinnä toissijainen tai sivustakatsoja ja mikään ei ole mennyt hyvin. Puutetta on ollut moraalissa, osaamisessa ja selkärangassa. Vaikuttaa että näihin asioihin herätään vasta kun on jo pää niin sekaisin ettei kykene tekemään oikeita ratkaisuja. Tai sitten jätetään ratkaisut kokonaan tekemättä.
        Itse suosittelen perijän ominaisuudessa aina käyttämään asianajajaa jos on pientäkin ongelmaa. Ihmiset sekoaa aina rahasta eikä sitä tarvi olla edes paljoa jaossa.

        Jos kokee että joku muu on ongelmallinen perillinen - tai jos itse on ongelmallinen perillinen - tietenkin sitten kannattaa aina laittaa rahansa kiinni asianajajiin.

        Jos on älykkäät vanhemmat ja varallisuutta edes kohtuullisesti enemmän kuin lakimiehen palveluiden lasku on, silloin on käytetty myös lakimiespalveluja apuna mm. testamentin laatimisessa.

        Kuten tulikin jo todettua perintöasioissa ei ihan liikaa kannata luottaa kehenkään, se on varmasti joka perheessä vähän erilainen tilanne ja ei voi koskaan tietää kuka perillisistä on hakemalla hakemassa riitaa tai onko perinnönjättäjä itse hoitanut asiansa kuten laki vaatii.

        Se kannattaa kuitenkin muistaa, että jos riitaa lähtee hakemalla hakemaan, silloin kannattaa myös riitelijän itse varautua maksamaan lasku omasta riidastaan. On paljon tapauksia jossa perinnönjaossa tyytymätön ja riidanhaluinen perillinen päätyy lopulta itse maksajaksi.


    • Anonyymi

      Miksi et kysy jaon toimittaneelta ja velkakirjat laatineelta lakimieheltä? Ei hän asian selventämisestä laskua voi kirjoittaa.

    • Anonyymi

      Periaatteessa perinnön saa jakaa niin kuin kuolinpesän osakkaat siitä sopivat, mutta kuulostaa oudolta perinnönjaolta, jos yksi osakas saa vain velkakirjoja muilta osakkailta. Luultavasti sinua on vedetty höplästä.

      Jos kuolet perillisilläsi on samat oikeuden kuin sinullakin velkakirjojen mukaisiin saataviin. Velaksianto on kuitenkin aina riskin sisältävä oikeustoimi, koska velallinen voi olla maksukyvytön. Silloin velkakirja voi olla arvoton.

      Neuvoisin kääntymään jonkun muun lakimiehen puoleen kuin mainitun velkakirjat laatineen.

      • Anonyymi

        Velkakirja on aika huonoa omaisuutta, jos osoittautuu että ei saa velkaa perittyä millään tavoin.


    • Anonyymi

      Eikö sisarukset saaneet maaomaisuutta jota voi myydä

    • Anonyymi

      Kaikenlaista näyttää tapahtuvan tyytymättömien perillisten keskuudessa, löytyy iltapäivälehdistä, varsin äskettäin mm. juttu murhayrityksestä ja pyrkimyksestä hävittää ruumis liuottamalla se viemärinavausaineeseen.

      Kaikille riidanhaluisille ei välttämättä riitä edes se että joutuisi maksamaan laskun omasta riitelystään, vaan jotkut haluavat näiden lisäksi saada itselleen vuosikausien vankilatuomiotkin.

      Hullu maa Suomi.

    • Anonyymi

      Velan maksajan pitää huolehtia, että lyhennys merkitään velkakirjaan, pelkkä irtokuitti on huono tosite. Velkakirja voidaan myydä, jolloin uudella velkojalla on oikeus saada ostohetkestään lähtien kaikki lyhennykset, joten hän ei tietenkään hyväksy, että velallinen maksaa alkuperäiselle velkojalle.

      Lyhennystä ei pidä maksaa ennen kuin itse näkee, että maksu kirjataan velkakirjaan. Kun koko velka on maksettu, velallinen saa velkakirjan itselleen.

      • Anonyymi

        Lyhennystä ei tarvitse merkitä velkakirjaan, ellei ole kyseessä haltijavelkakirja. Tavallisen velkakirjan mukaisen velan velkojaa vastaan voi velallinen aina esittää väitteen, että velka on maksettu (tai muusta syystä velan suoritusvelvollisuus lakannut).

        Silloin velkojalla ei ole muuta mahdollisuutta kuin kääntyä alkuperäisen velkojan puoleen ja kysellä, että onko velka tosiaankin maksettu?


    • Anonyymi

      Eli sinä hölmöyksissäsi suostuit tuohon jakoon?
      Olisit vaatinut että maapläntit ja käteisvarat neljään osaan ja osakkeesta tulevat rahat neljään osaan kun se on myyty.
      Sinä tietty suostuit maksamaan tyhjän panttina olevan osakkeen yhtiövastikkeenkin...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      426
      2981
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      100
      2306
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      351
      2026
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1913
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1777
    6. 158
      1212
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1207
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      96
      1144
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1062
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      927
    Aihe