Haluaisin kasvattaa lasitetulla parevkkeella monivuotisia kasveja ruukussa, ongelmana on vain se, miten ne saa pärjäämään talven yli? Lähinnä kiinnostavat köynnös- sekä runkoruusut, kärhöt, viiniköynnös ja puksipuu. Saako ruukut suojattua pakkaselta jotenkin niin, että kasvit pärjäisivät talven yli parvekkeella. Talossa on myös kylmäkellari ( 5 ast) sekä suh lämmin autotalli, mutta siellä ei sitten taas ole valoa. Voin myös istuttaa ruukut maahan, mutta kestääkö esim. puksipuu tai runkoruusu maahan isuttetuna Etelä-Suomessakaan talven yli? Kiitos neuvoista jo etukäteen!
Talvehtiminen
2
1350
Vastaukset
- länsiparveke
Minulla on jo kaksi talvea viettänyt parvekkeella mansikka ja jalokärhö, viime talvena viinirypäle ja kaikki ovat hengissä. Jopa elämänlanka selvisi vaikken sitä edes suojannut ja ollaan Kuopion korkeudella. Mansikka ja kärhö asuvat samassa astiassa, siihen rakennan uretaanilevystä "laatikon" ympärille ja täytän rutistetuilla sanomalehti pallosilla. Viinirypäle ruukun (korkeus n. 80 cm) käärin pahviin ja talvipetteeseen jota saa puutarhaliikkeistä. Mullan pinnalle asettelin turvetta ja paksu kerros harsoa päälle. Viinirypäleen ruukkuun laitoin sisä/ulko lämpömittarin anturin jotta nään ruukun pakkastilanteen, alle -5 ei mennyt koko talvena.
- Hemuli
Minulla on lasitetulla parvekkeella valkokukkainen köynnösruusu "pohjanneito" (muistaakseni lajikkeen nimi on tuo), ja muistaisin, että se menestyy IV- tai V-vyöhykkeelle asti. Itse olen Oulun korkeudella. Ostettaessa puutarhaliikkeestä taimi oli jo "edellisvuoden jäänteitä", joten se oli jo valmiiksi rehevä ja yli metrinen. Istutin sen viime vuonna n. 15-litraiseen pajukoriin - mikä on luultavasti liian pieni - mutta se selvisi ilman minkäänlaista suojausta talvesta. Kasvi on nyt hyvässä kasvussa, mutta vielä ei ole kylläkään näkynyt nuppuja. Viime vuonna ne tulivat tuossa juhannuksen aikoihin ja runsaina, mutta luultavasti pienen ruukun tai puutteellisen lannoituksen takia normaalia pienikokoisempina, halk. 3-4cm. Kitukasvuisuudesta tosin en ole ihan varma, kun en ole nähnyt pihalla kasvavaa vastaavaa, mutta luulisin että kukkien pitäisi olla suurempia. Arvelen että herkemmätkin köynnösruusu-lajikkeet menestyvät pienellä talvisuojauksella parvekkeella aivan mainiosti. Tänä vuonna aion kokeilla myös viiniköynnöksen kasvattamista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta643305Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433127- 432498
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1082376- 311923
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271820- 481626
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851435- 391300
- 821159