raskasta elämää muistisairaan kanssa

Anonyymi

mieheni ei lähde lääkäriin, vaikka kotona on selvästi vakavia muistiongelmia. jättää illalla ulko-oven lukitsematta, vaikka muistutan siitä joka päivä, että joka kulkee viimeksi niin lukitsee oven ja kun kysyn oletko lukinnut niin sanoo että olen ja kun käyn tarkistamassa niin ovi on auki. joudun yölläkin käymään ovella tarkistamassa onko ovi lukossa kun hän saattaa käydä yölläkin ulkona. meidän koira osaa aukaista oven kahvasta painamalla ja lähteä omille teilleen, jos ovea ei ole lukittu. en jaksaisi koko ajan yölläkin vahtia miestäni milloin jättää oven auki. tässä on yksi monista ongelmista huonomuistisen kanssa asuessa. mies noin 50v. mikähän olis ratkaisu edes tähän ongelmaan, että ovi tulis lukittua. olis edes yksi ongelma vähemmän. olisko jollain hyvä neuvo. olisin kiitollinen, että saisin nukkua yön, ettei tarttis hyppiä tarkistamaan onko mies jättänyt oven auki. haluaisin sen lääkäriin mutta ei lähde. se kyttää ja vahtaa minne soittelen, kun luulee että soitan sille lääkärinajan. ei voi edes toiselle varata lääkäriaikaa kun sen pitäs tehä se ite, mutta ei varmaan varaa. hänelle saa jatkuvasti toistaa samoja asioita kun se ei muista pitkään mitään. henkisesti raskasta elää hänen kanssaan. tiuskiminen ja kiukuttelu on myös jatkuvaa ja jokapäiväistä.

13

880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaikea tilanne, muisti saattaa mennä myös jos on psyykkistä stressistä elämässä , samalla kun yhä nuoremmat nykyään saavat dementia sairauksia .
      Tilaa itsellesi aika ja kerro sitten lääkärille miten hänen muistinsa temppuilee, sillä jos on muistisairaus niin jarrulääkkeitä voi laittaa reseptille, koska ei vielä enempiä asioita ole tapahtunut .
      Muistan hyvin kun äitini tuli muistisairaaksi ja oli vihainen minulle kun otin sen puheeksi Eikä myöntänyt sairauttaan kun ei tiedostanut olevansa sairas.

      Sitten kun muutama mikro uuni oli poltettuna, ja kahvin keittimimiä plus hernesoppaa palanut kattilaa. Niin, menin itse lääkärin puheille asiasta. Otti aika kauan saada hänet hoitoon, siitä ja lääkeitä kun ei suostunut syömään . Joten yritä saada apua tähän juttuun, että saatte tietää muistin heikkenemisen syyt, niin eläminenkin helpottaa molemmilla.

    • Anonyymi

      ei johdu stressistä. sillä ollut muistiongelmia jo monia vuosia. oven lukitsemattomuus ei ainoa ongelma. jättää sähkölaitteita päälle, eikä muista sulkea niitä käytön jälkeen ja mun on turhaa kysyä siltä muistiko sammuttaa, kun vastaa sammuttaneensa vaikka ei olekaan. yläkerrassakin jättänyt telkkarin auki monta kertaa, kun käyn tarkistamassa ja kysyn miks et sulkenut sitä, niin vastaa että menee sinne kohta vaikkei menekään. harvoin saan katella omasta telkustani ohjelmia, kun aina kun se on mun huoneessa niin sen pitää kattoa jotain kauhuleffaa jossa ei ole juonta ja jos laitan illalla jonkin oman ohjelman päälle, niin sanoo että paskaa ja suuttuu ja lähtee litomaan huoneesta. milloin ulos tai muualle ja kierre taas valmis. mun pitää taas mennä tarkistaa että onko ovi lukittu sen jäljestä. koira kun huomaa että ovi auki niin menee omille teilleen. mun pitää salaa häneltä mennä yläkertaan sen huoneeseen tarkistamaan onko kaikki kunnossa siellä. jos se huomaa niin suuttuu että mitä mä siellä teen. sanoo ettei siellä tartte käydä urkkimassa.

    • Anonyymi

      olen kertonut lääkärillekin ja hoitajille asiasta, mutta hänen pitäs mennä sinne itse. en mä voi toisen puolesta siellä mitään.

      • Anonyymi

        Okay
        Onko yhteiskunta jo niin välinpitämätön ettei oteta kuuleviin korviin asiaa, sillä hoitohenkilökunta tietää että jotain vakavaa tulee tapahtumaan jos ei saa ajoissa hoitoa.
        Kyllä niiden pitäisi sinua kuunnella. Yksikin tutun mies ajoi kolarin autollaan kun jo vuosia on ollut huonossa kunnossa , joten sai ainakin ajokortin mieheltä pois ja autoa ei korjattu .
        Tuo sähkötavaroitten päälle jättäminen on vaarallista , ei ei ainoastaan potilaalle itselleen vaan muillekkin .ei turhaan sanota että demens on omaisten sairaus, kun pitää aina olla yksi askel edellä heidän touhujen kanssa estämässä jotain tekemistä .


      • Anonyymi

        Jos mikään muu ei vaikeassa tilanteessasi auta, niin oletko harkinnut huoli-ilmoituksen tekemistä miehestäsi?


    • Anonyymi

      on tapahtunut vuosien mittaan paljon paljon muutakin, jotka johtuu muistamattomuudesta. jos kirjoittaisin kaikki tähän niin ei riittäis viikko eikä parikaa luetteloida niitä. niistä sais kokonaisen kirjasarjan . olis pitäny vaan kirjoittaa kaikki muistiin johonkin ja sitten koota niistä kirjasarjan.

      • Anonyymi

        Ihan niin, ajattelin ; kun hän oli niin nuori niin on sairaus vasta alussa .
        Tosi se että näistä asioista saisi kirjan tehtyä sillä hyvin kummallisia asioita nämä potilaat tekevät asioita toisinaan mitä ei osti det kuvitella normaali oloissa


    • Anonyymi

      olis kiva jos joku kirjoittais tähän omaa tarinaansa jos on ollut joku läheinen joka sairastaa myös dementiaa. olis mukava saada vertaistukea, ettei tää tuntuis niin raskaalta. kun tuntuu, että mun vastuulla on kaikki täällä meidän kodissa. mun aikuiset lapsetkaan eivät ota mitään muuta kantaa asiaan, kuin että jätä se, hommaat sille oman asunnon. kun asiat eivät oo aina niin yksinkertaisia, että jättämällä kumppani kaikki selviäis. en halua jättää häntä. eikä hänestä olis yksinasujaksi, ei pärjäis yksinään.

    • Anonyymi

      Ehkä miehelläsi on vaikea masennus, joka nuo oireet aiheuttaa. Tuli vaan mieleen jos oireilu alkanut reilusti alle 50-vuotiaana. Itselläni näin.

    • Anonyymi

      Tänne muistaa kirjoittaa hyvä se

    • Anonyymi

      Älä valehtele. Jäitkö huoraamisesta kiinni ja nyt yrität järjestää miehellesi ongelmia?
      Niin tyypillistä.

    • Anonyymi

      Hei itse olin siskoni miehen kanssa 2013- 2018. Kun siskoni jaksanut aviomiestään.Pyysi minua kun itse ei todella jaksanut ja minulla oli mahdolisuus käydä lähes päivitäin miehen luona palkatta! Olivat aviolitossa lopuun asti. Mutta muutiivat eri vuokra asunnot asumaan.Systä tai toisesta. Eli 1 metro pysäkin päähän toisitaan.Kun sukulaiselle teet palkatonta työtä,heidän ruoka halu kasvaa.Eli vievät koko käden.Et saa arvostusta,van lisää vaatimuksia. En siis saanut palkaa,vaatimuksia kyllä.Ei ollut oiketta osallistua muistisairaan omaisten tuki kerhon.Me olemme näkymättömiä mutkan kautta sukua tai hyviä ystäviä.Jotka emme tule kuuluksi missään.Homma oli raskasta kun lisänä oli 2 ystävä matkalla muistisaraudesta alzmer tautiin.Minun etu oli en en ollut 24h 7pävä, Vaan esim. 2h,siskon miehn luuona, joka päivä ja se monesti likaa.aika loppui kesken ja sinä iltaa juoksin viellä usein 2 ystävän luona. Oneksi he asuivat epäviralisesti yhdessä.Mutta kun yski alvarin suursuon sairaala ja 1 malmin airaalla. Kirulla itä Helsinki suursuon sairaala ja sieltä suoran malmin sairaala ja lopuksi edes 15 minutia sen kolmanen luo.Miten jaksoin? EN ELÄNYT HETKEÄKÄN OMAA ELÄMÄÄ,RAATONA KOTI JA MATKALLA KAUPASTA KANSAN KOIPI TAI MUSTAMAKKARA SÖIN JOTTEI TAJU MENEN RAVINON PUUTE. Omaiset astu vasta kuvaan. Jotka kättävät tietoisesti hyväksi sukua ja ystäviä, kun ollan jo pallativisessa hoito osastot. helppoa käydä siellä.Joten kunioitan jokaista ihmistä joka hoitaamuisti sairasta tai jo alzmer potilasta kotinsa yksin.Raskas voimia vievä työ ruumilisesti ja henkisesti.Tossa vikko vai 2 nainen ulkoisesti fikusun näkinen.Lyötäytyi serani un lenkiltäni palasin kohti kotia. Sanoin eikös sun pidä jo käntyä että nyt menen ktia. Hänelle tuli pissa hätä,Sanoin pissale tonne pusikon vaan mulla ei Wc. meni ja huuteli paperia.Tajusi on muisti sairas.No sanoin nyt lähdet kotiasi. Sano ei tiedä missä se on. avin kyllä on mukana. Olin ok.Vien sinut piste mistä lähdit viereni kävelee. Kun piste päästin. Muisti kerrostalon missä asuu.Satoi vettä jo kaatamalla.Sano tuu katsoo etei vieraita ole kotini. Sanoin en painut nyt sinne kotiasi. Katsoin tiellä pääsee avaimella sisälle ala ovesta ja pääsi.Otin jalat alleni ja kovaa.MISI EI MUSTIAIRAILLE LAITETA JOKA TAKIN OSOITE LAPPUA JA LÄHIOMAISEN PUHELIN NUMEROA.kUIN JOS KÄYTÄ KASSIA SINNE MYÖS.KUIN JOS PUHELIN SINNE NUMERO MYÖS. Hänellä ei puhelin,ei kassiaVATEISSA ON PESUOHJE LAPUT SINNE VAAN NUMERO TAI NIMI EDES. AUTAA ESIM. KUN AVUN ANTAJA SOITA POLISI TÄLLÄ ON HENKILÖ TULKA APUUN JA SAA POLISI HOITA LOPUN.Hienosti kuluvana vikolla muisti sairaan miehenoti polisi talten ja vei takaisin ktiin. Sihen kun tuli pyörällä kotihoitajako. Puhivat nin äänekästi etä kuin tilanten ja homman nimen. Kaiki ei päädy lehtin. Ei myöskään vainajat.Kun makaavat kti vanhuksina ja aikuise lapset tai lapsen lapset ei paskaakan valitä ede soitaa mumolle tai ukille. anteksi luki häiröni tältä pääkaupunki lähiöstä ja vaikea voi virheinen tekstini lukea uuri siksi.

    • Anonyymi

      sillä on nyt sellanen vaihe, että on linnoittautunut yläkertaan omaan huoneeseensa päivätolkulla ja käy vaan syömässä alakerrassa ja jos kysyn siltä jotain, niin ei puhu mitään, tai sanoo vaan, että nytkö se kuulustelu alkoi. kaipaisin juttuseuraa, mutta ei siitä ole. kun ei puhu mitään. ei tätä jaksa. on niin yksinäinen olo kun ei ketään juttuseuraa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1756
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1663
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1448
    4. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1131
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1128
    6. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1120
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1096
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1081
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      5
      1062
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1050
    Aihe