pieni pahkura

silmäluomessa

Mulla oli silmätulehdus, sain siihen tippoja varalta, mutta en hakenu niitä, koska terveydenhoitaja epäili että se voi olla viruksen aiheuttama. Turvotus menikin itsestään ohi, mutta vieläkin yli kuukauden kuluttua silmäluomeen jäi kovalta tuntuva patti. Se ei arista mitenkään, mutta näkyy vähän luomessa. Nyt sitten hain ne tipat, kun ajattelin että jos se oliskin bakteerin aiheuttama ja menis tipoilla (antibiootti) ohi. Onko kellään tietoa mikä tuo patti voisi olla? Lähteekö tipoilla vai lähteekö koskaan pois?Pitäiskö mennä silmälääkäriin jos ei mene tipoilla?

6

759

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmälääkäri

      Patti on yleensä silmäluomen rauhasen tulehduksen jälkeen jäljelle jäävää arpea, joka kehittyy tulehtuneen rauhasen ympärille. Sen sisällä voi olla myös märkää tai talia. Mikäli se ei itsestään sula pois kuukauden tai parin kuluessa, voi sen poistaa pienellä leikkauksella jos patti häiritsee. Leikkaus tehdään paikallispuudutuksessa eikä yleensä jätä näkyviä arpia, sillä leikkaus tehdään yleensä sidekalvon puolelta.

      Tipat eivät varmaankaan tässä vaiheessa enää ole hyödyksi, mikäli silmäluomi ei ole tulehtunut eikä patti ole kipeä.

      • pieni pahkura

        Kiitos vastauksestasi! Kysyisin vielä, että ei kai piilareiden käytöstä ole haittaa? Linssi ei ainakaan tunnu pahalta silmässä, pikemminkin patti näkyy päällepäin. (tosin en nyt ole käyttänyt tippojen kanssa!)Haittaako jos sielä on esim.talia, eikä se tule pois? Leikataanko niitä usein, eikös siinä oo aina omat riskinsä?


      • silmälääkäri
        pieni pahkura kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi! Kysyisin vielä, että ei kai piilareiden käytöstä ole haittaa? Linssi ei ainakaan tunnu pahalta silmässä, pikemminkin patti näkyy päällepäin. (tosin en nyt ole käyttänyt tippojen kanssa!)Haittaako jos sielä on esim.talia, eikä se tule pois? Leikataanko niitä usein, eikös siinä oo aina omat riskinsä?

        Jos silmäluomi ei ole enää tulehtunut eli ei tule eritettä, en näe piilolasin käytölle estettä. Hankaluuksia saattaisi tuottaa, mikäli patti painaisi silmää vasten, silloin se voisi työntää piilolasia, jolloin tämä voisi ärsyttää.
        Jos patti ei vaivaa ja on rauhallinen, ei sille tarvitse tehdä mitään. Osa niistä häviää (lähes) kokonaan, osa pateista ei häviä ja voi jopa tulehtua uudelleenkin. Leikkauksella ei myöskään ole kiirettä, se voidaan tehdä, mikäli patti haittaa.


      • pattisilmä2
        silmälääkäri kirjoitti:

        Jos silmäluomi ei ole enää tulehtunut eli ei tule eritettä, en näe piilolasin käytölle estettä. Hankaluuksia saattaisi tuottaa, mikäli patti painaisi silmää vasten, silloin se voisi työntää piilolasia, jolloin tämä voisi ärsyttää.
        Jos patti ei vaivaa ja on rauhallinen, ei sille tarvitse tehdä mitään. Osa niistä häviää (lähes) kokonaan, osa pateista ei häviä ja voi jopa tulehtua uudelleenkin. Leikkauksella ei myöskään ole kiirettä, se voidaan tehdä, mikäli patti haittaa.

        Mulla on myös patti yläluomessa aivan näkökentässä, jonka vuoksi saa jatkuvasti tarkentaa katsetta esim. mikron ääressä. Siksi haluan siitä eroon, mutta silmälääkäri ei ollut innokas leikkaamaan. Aloin miettiä onko se hänen hommansa ollenkaan vai kuka sen tekee?


      • silmälääkäri
        pattisilmä2 kirjoitti:

        Mulla on myös patti yläluomessa aivan näkökentässä, jonka vuoksi saa jatkuvasti tarkentaa katsetta esim. mikron ääressä. Siksi haluan siitä eroon, mutta silmälääkäri ei ollut innokas leikkaamaan. Aloin miettiä onko se hänen hommansa ollenkaan vai kuka sen tekee?

        Kyllä noin lähellä silmää sijaitsevat muutokset ovat silmälääkärin heiniä. Riippuu tietenkin muutoksen laadusta, lähteekö sitä kukaan leikkaamaan eli vaikka potilas leikkausta haluaa, on leikkaavan lääkärin tehtävä päätös, onko leikattavaa ja suostuuko leikkaamaan. Kaikki vastaanottoa pitävät eivät leikkaa eikä julkisellakaan puolella leikata kaikkea (ellei ole selvää haittaa tai lääketieteellistä perustetta - kosmeettiset asiat ovat "privaattipuolen" heiniä ellei kyseessä ole esim. kasvaimen tai tapaturman jälkeinen kosmetiikan parantaminen).
        Jos olet sitä mieltä, että muutos on häiritsevä ja siinä olisi leikkaamisen tarvetta, kannattaa katsoa paikkaa, jossa tehdään esim. silmäluomileikkauksia ja hakeutua sinne silmälääkärin puheille.


      • pattisilmä2
        silmälääkäri kirjoitti:

        Kyllä noin lähellä silmää sijaitsevat muutokset ovat silmälääkärin heiniä. Riippuu tietenkin muutoksen laadusta, lähteekö sitä kukaan leikkaamaan eli vaikka potilas leikkausta haluaa, on leikkaavan lääkärin tehtävä päätös, onko leikattavaa ja suostuuko leikkaamaan. Kaikki vastaanottoa pitävät eivät leikkaa eikä julkisellakaan puolella leikata kaikkea (ellei ole selvää haittaa tai lääketieteellistä perustetta - kosmeettiset asiat ovat "privaattipuolen" heiniä ellei kyseessä ole esim. kasvaimen tai tapaturman jälkeinen kosmetiikan parantaminen).
        Jos olet sitä mieltä, että muutos on häiritsevä ja siinä olisi leikkaamisen tarvetta, kannattaa katsoa paikkaa, jossa tehdään esim. silmäluomileikkauksia ja hakeutua sinne silmälääkärin puheille.

        Otanpa ensi kerralla etukäteen selvää tehdäänkö paikassa leikkauksia ja varaan ajan vasta sitten. Ymmärrän toki että lekuri haluaa kokeilla muut konstit ensin ja katsoa mitä aika tuo tullessaan. Perusteena oli, että ei ole varmaan, etteikö uusia patteja ilmaantuisi. No katsellaan kesän yli, jos nähdään;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe