KELA KYYKYTTÄÄ JA POMPOTTAA

Anonyymi

Olen toiminut reilun vuosikymmenen ajan edunvalvojana (Maistraatin päätöksellä) ja omaishoitajana. Tänä aikana olen lukuisia kertoja todennut, miten Kela kyykyttää ja pompottaa asiakkaita. Kelan asiakkaat ovat pääsääntöisesti vähäosaisia, joten työhönsä leipiintyneet Kelan virkailijat voivat mielin määrin purkaa omaa pahaa oloaan asiakkaisiin.

Kelan asiakaspalvelu on asiatonta. Jostakin syystä Kelalle on valikoitunut työntekijöiksi pääsääntöisesti asiakaspalveluun sopimattomia henkilöitä. Jos virkailijat saa kiinni puhelimitse, heiltä saatavat ohjeet ovat ristiriitaisia. Virkailijat haistattelevat asiakkaalle, kun heiltä kysyy tulkintaohjeita. Virkailijat "tulkitsevat" Kelan omia ohjeita erilailla; samaan kysymykseen olen saanut jopa 4 erilaista "tulkintaa" Kelan puhelinpalvelusssa. Kelan ohjeet Kelan verkkosivuilla on kirjoitettu kapulakielellä ja ilmeisesti Kela ei itsekään ymmärrä verkkosivuille kirjoitettuja ohjeita.

Kelan toiminnan ongelmat johtuvat luonnollisesti taitamattomasta johtamisesta. Kelalle on valikoitunut osaamattomien virkailijoiden lisäksi liian monta narsistipsykopaattia johtoportaaseen. Mistä johtuu, että Kelan työilmapiiri on mädäntynyt ja työpaikkakiusaaminen rehottaa? Virkailijoiden kortilla oleva työaika kuluu työyhteisön ongelmien jauhamiseen, ja heillä varsinainen työ jää tekemättä. Kelan johto ymmärtänee, että me veronmaksajat maksamme teille palkan.

Kelan toiminnasta vastaava ministeri ja ministeriö haukovat vain henkeään ja toteavat, että he eivät voi ottaa yksittäiseen asiaan kantaa. Mitä virkaa ministerillä, ministeriöllä (ja eduskunnalla) on, jos he eivät ota asioihin kantaa? Erikoista on, että Kelan toiminnasta vastaava ministeri ja ministeriö eivät ole pskn vertaa kiinnostuneita vähäosaisten ongelmista. Elämme tietoyhteiskunnassa ja joidenkin näkemysten mukaan myös hyvinvointiyhteiskunnassa. Liian monissa tapauksissa Kelaan tavalla taikka toisella liityvät lait, asetukset ja viranomaismääräykset ovat ristiriidassa keskenään. Ongelmia ei kuitenkaan haluta korjata.

Minullekin maistuisi ilmaiset lounaat, puffetit ja pskn jauhaminen kabineteissa - veronmaksajien laskuun.

Edunvalvoja, omaishoitaja

59

1551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kertoisitko esimerkin/esimerkit, miten sinun tapauksessa on toimittu. Miten on toimuttu väärin?

      • Anonyymi

        Kelan toiminnassa on paljon käsittämättömiä asioita. Vaikkapa sos. tukia saavalle lapsilisä katsotaan tuloksi ? Eli lapsilisä käytännössä jää saamatta kokonaan kun se vähennetään muista tuista ! Rikas saa lapsilisän kokonaan kun ei tukia tarvitse.
        Saatu palkkatulon ylittävä osa perus toimeentulosta lisätään tulojen päälle ?
        Eli jos ylität perustoimeentulon 1000e se tonni lisätään tuloksi ? Eli palkka ylitetty euromäärä. JOS vielä nyt saat esim. asumistukea niin tuo lisätty tonni palkan päälle et enään vastaisuudessa as. tukea saa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kelan toiminnassa on paljon käsittämättömiä asioita. Vaikkapa sos. tukia saavalle lapsilisä katsotaan tuloksi ? Eli lapsilisä käytännössä jää saamatta kokonaan kun se vähennetään muista tuista ! Rikas saa lapsilisän kokonaan kun ei tukia tarvitse.
        Saatu palkkatulon ylittävä osa perus toimeentulosta lisätään tulojen päälle ?
        Eli jos ylität perustoimeentulon 1000e se tonni lisätään tuloksi ? Eli palkka ylitetty euromäärä. JOS vielä nyt saat esim. asumistukea niin tuo lisätty tonni palkan päälle et enään vastaisuudessa as. tukea saa

        Käsittämätöntä että lapsilisä katsotaan tuloksi !
        Olet muutenkin pisissä kun tarvitset sos. tukia, niin et käytännössä saa lapsilisääkään lainkaan kun se vähennetään muista tuista pois


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsittämätöntä että lapsilisä katsotaan tuloksi !
        Olet muutenkin pisissä kun tarvitset sos. tukia, niin et käytännössä saa lapsilisääkään lainkaan kun se vähennetään muista tuista pois

        "Käsittämätöntä että lapsilisä katsotaan tuloksi !"

        Ei laisinkaan, kunhan lapsi katsotaan kuluksi.


      • Anonyymi

        Kelan siivooja mulkoili jo aulaan astuessani jotenkin ikävän ahdistavalla ja syyttyvällä ilmeellä.

        Myönnettököön että olin juuri astunut tuoreeseen koiranläjäån, mutta miksi lyötyä lyödään?


    • Anonyymi

      "Jos virkailijat saa kiinni puhelimitse, heiltä saatavat ohjeet ovat ristiriitaisia."

      Sen vuoksi yhteydenpito aina kirjallisessa muodossa, Kelan verkkosivujen kautta.

      "Kelan toiminnan ongelmat johtuvat luonnollisesti taitamattomasta johtamisesta."

      Vai olisiko merkittävämpi syy kuitenkin monimutkainen sosiaaliturvajärjestelmä sekä siihen liittyvä lainsäädäntö?

      "Kelan toiminnasta vastaava ministeri ja ministeriö haukovat vain henkeään ja toteavat, että he eivät voi ottaa yksittäiseen asiaan kantaa. Mitä virkaa ministerillä, ministeriöllä (ja eduskunnalla) on, jos he eivät ota asioihin kantaa?"

      Yksittäisissä asioissa on kyse edunsaajan tietosuojasta.

      Kelan toiminnan pitää perustua lainsäädäntöön, eikä yksittäisen ministerin tai edes ministeriön vastuulle.

      "Minullekin maistuisi ilmaiset lounaat, puffetit ja pskn jauhaminen kabineteissa - veronmaksajien laskuun."

      Sinullekin on varmaan maistunut niin maksuton kouluruoka, sekä muut yhteiskunnalta saamasi etuudet.

      • Anonyymi

        Niin että koko ylisuuri virkakoneisto on vauvaikäisiä tuttia imeviä mitättömyyksiä. Ihan ryssän toimintaa. Maksuton kouluruoka? Kyllä siitä on kuule punikkilimanuljaska maksettu hyvin suuresti etkä maksaja ole sinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin että koko ylisuuri virkakoneisto on vauvaikäisiä tuttia imeviä mitättömyyksiä. Ihan ryssän toimintaa. Maksuton kouluruoka? Kyllä siitä on kuule punikkilimanuljaska maksettu hyvin suuresti etkä maksaja ole sinä.

        Maksuton ämpäri? Kyllä siitä on kuule punikkilimanuljaska maksettu hyvin suuresti etkä maksaja ole sinä.


    • Anonyymi

      "Liian monissa tapauksissa Kelaan tavalla taikka toisella liityvät lait, asetukset ja viranomaismääräykset ovat ristiriidassa keskenään. Ongelmia ei kuitenkaan haluta korjata."
      Tuossa on juuri asian ydin ja siitä pitäisi asioita lähteä ratkomaan.
      Kyse on siitä, kuinka paljon virkamies saa erehtyä lain sisällöstä ilman, että hän joutuu vastuuseen virkavelvollisuutensa rikkomisesta.
      Lain sisällöstä ja tarkoituksesta valehtelu asiakkaan vahingoksi on arkipäivää Kelassa myös Kelan ohjeissa joten kyseessä on sarjavirkarikos johon ohjeissa yllytetään. Sikisi pitäisi aloittaa noista ohjeiden tekijöistä joiden nimiä en ole saanut selville eikä niitä ole edes kysyttäessä suostuttu kertomaan.

      ®167-176

      • Anonyymi

        Ainut joka valehtelee olet sinä. Kela on kela eikä muuksi muutu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainut joka valehtelee olet sinä. Kela on kela eikä muuksi muutu.

        Sinä se valehtelet kun sinulla ei ole mitään näyttöä siitä että olisin valehdellut.

        Kela-raukka yritti valehdella lain sisällöstä ja tarkoituksesta myös hallinto oikeudelle, "pataan" tuli 100-0. Voiko tuon järjettömämpää touhua olla?
        ®167-176


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainut joka valehtelee olet sinä. Kela on kela eikä muuksi muutu.

        Kommarilaitos joka tulee lopettaa.


    • Anonyymi

      Ei muuta kuin rikosilmoitusta tehtailemaan niin saadaan oiottua epäkohtia.

      • Anonyymi

        Voitin kesäkuussa asiakirjajulkisuutta koskevan jutun hallinto-oikeudessa. Päätöksen mukaan kun päätös on lain voimainen on Kelan annettava vaatimani asiakirjat. Valitusajan päättymisen jälkeen kysyin korkeimmasta hallinto-oikeudesta onko päätöksestä valitettu ja sieltä saamani tiedon mukaan ei ole joten hallinto-oikeuden päätös olisi pitänyt panna toimeen jo heinäkuussa, ei ole asiasta mitään kuulunut.
        Seuraavaksi on varmaan vuorossa virkarikoskäräjät hallinto-oikeuden päätöksen noudattamisesta kieltäytyminen kun lienee virkavelvollisuuden rikkominen. Rikoslain 40 luvusta löytyy virkarikokset.
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L40

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17458467/kela-raukalle-taas-quotpataanquot-haossa
        ®167-176


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voitin kesäkuussa asiakirjajulkisuutta koskevan jutun hallinto-oikeudessa. Päätöksen mukaan kun päätös on lain voimainen on Kelan annettava vaatimani asiakirjat. Valitusajan päättymisen jälkeen kysyin korkeimmasta hallinto-oikeudesta onko päätöksestä valitettu ja sieltä saamani tiedon mukaan ei ole joten hallinto-oikeuden päätös olisi pitänyt panna toimeen jo heinäkuussa, ei ole asiasta mitään kuulunut.
        Seuraavaksi on varmaan vuorossa virkarikoskäräjät hallinto-oikeuden päätöksen noudattamisesta kieltäytyminen kun lienee virkavelvollisuuden rikkominen. Rikoslain 40 luvusta löytyy virkarikokset.
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L40

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17458467/kela-raukalle-taas-quotpataanquot-haossa
        ®167-176

        Minä aloitin Kelan pompottamisen jo heti aamusta, lähti 3 luottamuksellista viestiä Kelan kirjaamoon. Mitähän tumpeloita siellä kirjaamossakin on kun vastaaminen yksinkertaisiinkin kysymyksiin kestää joskus viikkotolkulla. Lupasin soittaa huomenna elleivät vastaa tänään.
        1) Yksi tietopyyntö lisää kun nyt sitä saa kun on oikein hallinto-oikeuden päätös.
        2) Kysymys viikko sitten lähetetyn tietopyynnön käsittelijästä, diaarinumeron vain sain viime viikolla kun kolme kertaa asiaa kysyin.
        3) Viime viikolla tein 3 hallintokantelua eri tyyppisistä perseilyistä, kysyin niiden diaarinumeroita ja käsittelijöiden yksikköjen johtajien/päälliköiden nimiä sekä suoria puhelinnumeroita.

        Virkamies on kansan palvelija mutta Kelan palvelusväki käyttäytyy usein todella röyhkeästi, sellaista ei tarvitse sietää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä aloitin Kelan pompottamisen jo heti aamusta, lähti 3 luottamuksellista viestiä Kelan kirjaamoon. Mitähän tumpeloita siellä kirjaamossakin on kun vastaaminen yksinkertaisiinkin kysymyksiin kestää joskus viikkotolkulla. Lupasin soittaa huomenna elleivät vastaa tänään.
        1) Yksi tietopyyntö lisää kun nyt sitä saa kun on oikein hallinto-oikeuden päätös.
        2) Kysymys viikko sitten lähetetyn tietopyynnön käsittelijästä, diaarinumeron vain sain viime viikolla kun kolme kertaa asiaa kysyin.
        3) Viime viikolla tein 3 hallintokantelua eri tyyppisistä perseilyistä, kysyin niiden diaarinumeroita ja käsittelijöiden yksikköjen johtajien/päälliköiden nimiä sekä suoria puhelinnumeroita.

        Virkamies on kansan palvelija mutta Kelan palvelusväki käyttäytyy usein todella röyhkeästi, sellaista ei tarvitse sietää.

        Voi sinua pölvästi pölvästi.... Tämä aloitus ja moni kymmenen ellei sata aloitusta ja koko ketju ja kommentit ovat omaa diipadaapaasi. Koeta nyt viiimeinkkin usean kymmenen vuoden sossun ja kelan haukkumisen jälkeen keksiä muutakin sisältöä elämääsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi sinua pölvästi pölvästi.... Tämä aloitus ja moni kymmenen ellei sata aloitusta ja koko ketju ja kommentit ovat omaa diipadaapaasi. Koeta nyt viiimeinkkin usean kymmenen vuoden sossun ja kelan haukkumisen jälkeen keksiä muutakin sisältöä elämääsi.

        Voi sinua onnetonta kun kuvittelet määräileväsi sitä mitä minä teen. En kyllä mitään typerämpää luuloa ole ennen kuullut enkä nähnyt. Voi sinua raukkaa kun kukaan ei sinua tottele eikä itkupotkuraivarikaan auta yhtään.
        ®167-176


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi sinua onnetonta kun kuvittelet määräileväsi sitä mitä minä teen. En kyllä mitään typerämpää luuloa ole ennen kuullut enkä nähnyt. Voi sinua raukkaa kun kukaan ei sinua tottele eikä itkupotkuraivarikaan auta yhtään.
        ®167-176

        Typeryshän sinä olet. Menis laittomuuden puolelle tuollaiset.


    • Anonyymi

      Hienoa, että kansasta löytyy niitä, jotka jaksavat taistella byrokraattista mielivaltaa vastaan!

    • Anonyymi

      Vihdoinkin asiaa. Erittäin asiallinen aloitus.

      • Anonyymi

        Niin on. Joku virkaheitto ei tykkää.


    • Anonyymi

      Kelan virkailijoiden pääasiallinen työ on saada asiakkaat tekemään virheitä jotta mitään ei tarvitsisi maksaa ja säästöä syntyisi. Koettu on. Moni ei jaksa tapella joka kuukausi asioistaan vaan mieluummin kerjäävät tai tekevät jotain vilunkia.

      • Anonyymi

        Tuo juuri on Kelan bisnesidea, mahdollisimman huono palvelu.


    • Anonyymi

      Kyllä suomalaiset on outoa sakkia kun haukkuvat toisiaan. Aloittaja kirjoitti pelkkää asiaa ja siitäkin piti alkaa mussuttaan.

      • Anonyymi

        Näillä keskustelupalstoilla pyörii vajakkeja jotka ei ymmärrä itse asiasta mitään mutta haukkuvat muita keskustelijoita. Paljon mahdollista että ovat Niuvanniemen asukkeja ja joku hoitajanilkki on tehnyt virkavirheen ja päästänyt pois pakkopaidasta ja potilas on karannut heti tänne moittimaan muita. Säälittäviä tapauksia ovat.


      • Anonyymi

        Ja kukaan ei tiedä mistään mitään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näillä keskustelupalstoilla pyörii vajakkeja jotka ei ymmärrä itse asiasta mitään mutta haukkuvat muita keskustelijoita. Paljon mahdollista että ovat Niuvanniemen asukkeja ja joku hoitajanilkki on tehnyt virkavirheen ja päästänyt pois pakkopaidasta ja potilas on karannut heti tänne moittimaan muita. Säälittäviä tapauksia ovat.

        Todellakin kaukana täys järkisyydestä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näillä keskustelupalstoilla pyörii vajakkeja jotka ei ymmärrä itse asiasta mitään mutta haukkuvat muita keskustelijoita. Paljon mahdollista että ovat Niuvanniemen asukkeja ja joku hoitajanilkki on tehnyt virkavirheen ja päästänyt pois pakkopaidasta ja potilas on karannut heti tänne moittimaan muita. Säälittäviä tapauksia ovat.

        Tai sitten ei. Mutta oletko itse naksutteleva nippelinoppeli.


    • Anonyymi

      On kyllä todella pompotusmeinkiä. Omalla kohdalla nykyinen maailmantilanne vaikeuttanut opintojen viimeistelyä. Noin 1/4 tutkinnosta jäljellä ja oli pakko turvautua toimeentulotukeen kun ei tukia opintotukea enää myönnetty lisää ja kesätöitä en saanut. Myöskään palkallista lopputyöpaikkaa en löytänyt vaan teen oman työn koululle. Aluksi oli ihan asiallista toimintaa, mutta nyt sittemmin koko ajan pyytää jotain liitettä pompottaa. Ihan samaa liitettä pyytää moneen kertaa ja sitten välistä taas toista.

      Pariin ensimmäiseen päätökseen sain maksusitoumuksen ihan normisti lääkkeisiin kun kerroin perussairauksistani. Sitten osui väliin virkailija jonka päätös muuten oli täynnä kirjoitusvirheitä, pyyntä toimittaa reseptit ja kuitit lääkeostoista. Olin silleen et täh, täytyykö nykypäivänä mun mennä ostaa elimellisen sairauden hoitoon ostetut reseptilääkkeet ja oikein maksaa käteisellä ja toimittaa kuitit? Se niistä soteloista ja sähköisistä maksusitoumuksista sun muista. Noh, saivat reseptinsä valopäät kun skannailin sinne sitten viisaille nähtäväksi.

      Pyysit selvitystä jonkin aikaa sitten, että kauan on jäljellä opintoja ja opintosuoritusostetta. Toimitin kaikki opolta saamat viralliset asiakirjat ja luulin, että nyt kelpaa. Yllätys yllätys taas uuden päätöksen yhteydessä sama vaatimus toimittaa nyt samat asiakirjat eli opintosuoritusoste, selvitys opintojen suorittamiseen kuluvasta ajasta jne. Olin silleen, että voi hyvänen aika. Taasko sinne on laitettava samat liitteet. Eikö heillä ole järjestelmää vai haluavatko kusipäät vaan pompottaa?

      Olisin ottanut lisää opintolainaa, mutta eivät myönnä enää tukikuukausia. Nyt kitisevät, että tt-tuella ei voi rahoittaa opintoja. Eivät kuitenkaan ynnää, että mulla on joku 30 tonnia omiin nimiin otettua opintolainaa ja olen sentään yrittänyt parantaa työnsaamismahdollisuuksia. Jos katkaisevat tuet, niin saavat pistää koko lainan ulosottoon et ei näköjään täs yhteiskunnas kannata yrittää mitään. Mä meen sen jälkeen lääkärin vastaanotolle eläkeanomusta varten. Jotkut tuol ovat omasta halustaankin työttömänä ja mä hullu turhaan velaksi opiskelen ja aletaan pompottaa? Huh huh menee järki tähän hulluuteen.

      Odotellaan sitten 15 vuotta työttömänä vaikka karenssilla että opintolainat vanhenee ulosotossa jos se niin on yhteiskunnan kannalta fiksumpaa. On tää kyl sairasta! Kävin kaikki kesät viel opintojen ohel duunissa ja oli se joku 1 vk kesäloma eikä ikinä palautunut. Sitten muutot siinä opintojen alussa vielä päälle. Niin naapuri oli just työttömänä ja ryyppäs vaan arkisin, niin mä sitten duunii tehtaaseen muutaman tunnin yöunil.

      Kyl on sairas Kela!

      • Anonyymi

        "Olisin ottanut lisää opintolainaa, mutta eivät myönnä enää tukikuukausia. Nyt kitisevät, että tt-tuella ei voi rahoittaa opintoja. Eivät kuitenkaan ynnää, että mulla on joku 30 tonnia omiin nimiin otettua opintolainaa ja olen sentään yrittänyt parantaa työnsaamismahdollisuuksia. Jos katkaisevat tuet, niin saavat pistää koko lainan ulosottoon et ei näköjään täs yhteiskunnas kannata yrittää mitään. Mä meen sen jälkeen lääkärin vastaanotolle eläkeanomusta varten. Jotkut tuol ovat omasta halustaankin työttömänä ja mä hullu turhaan velaksi opiskelen ja aletaan pompottaa? Huh huh menee järki tähän hulluuteen."

        Olen ihan samassa tilanteessa kuin sina. Kay kylla itsellanikin mielessa, etta Suomea varten en selvasti opiskellutkaan; vaan vien aivopaaomani mennessani ulkomaille heti kun tasta rumbasta paasen.


    • Anonyymi

      Erinomainen ja täysin paikkansapitävä kirjoitus aloittajalta! Kelan ainoa tarkoitus on kyykyttää kansalaisia, kasvattaa jo nyt ylimitoitettua virkamieskuntaa ja verovaroin suojatyöpaikoillaan loisivia todellisia yhteiskunnan elättejä. Tähän maahan tarvitaan puhdistus, olisi tarvittu jo kauan sitten.

      • Anonyymi

        Jep. Itse en ole lorvinut missään työttämänä ainakaan omasta tahdosta vaan yrittänyt opiskella ja sitten mennä töihin. Lainan kanssa kun opiskeli, niin pystyi keskittymään oleelliseen. Joku on velattomana voinut lorvia kannustinloukuissa kun olen itse ollut oravanpyörässä. Tämmöisiä ajatuksia itse pohtinut. Ilmaista työtäkin olen tehnyt työssäoppimisissa ja mattoja kantelin olalla 3,5 € ruokarahalla ja opintotuella aikoinaan. Ihmetellyt ettei tässä köyhässä suomen maassa ole edes rahaa, että opiskelija saisi jokusista kuukausista olevat opintonsa loppuun ja saisi normaalin kohtelun eikä pompottelua.

        Oma isoisäni oli sotaveteraani ja hänenkin kohtelu oli huonoa kun miettii hänen uhrauksia ja mitä hän eläessään sai takaisin. Rahaa on kaikkeen huuhaahan, mutta leipäjonot vaan kasvaa vuosi vuodelta suuremmaksi. On siinäkin hyvinvointivaltio! Mulla mennyt viimenenkin usko tähän roskaan. Kaikkee sitä ihminen joutuu sietämään ja kestämään. Joku 30-40 vuotta kun palloilee täällä max, niin eiköhän tää surkee laiffi oo siinä.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Putin pitäisi muutenkin olla selvillä mitä firmassa tapahtuu. Kenkää tollasille outeille jotka eivät osaa hommiaan. Meidänkö pitää opettaa? Kuka maksaa meille johdon koulutuksesta ja paljonko? Kenkää vaan. Parempia löytyy jotka hahmottaa sen että mitä tapahtuu omassa työssä ja mitä työnkuvaan kuuluu ko. tehtävässä.


    • Anonyymi

      Ne virkailijat pitäis ensiks opettaa kirjoittaa ja ymmärtää luettuu tekstii. Tai ainakin osa niistä. Jos ilmoitan ja opon tekemistä asiakirjoista selviää, että mulla on rästissä opintoja 24 opintopisteen verran, niin ne vaan kysyy joka kerta arviota kauan niiden suorittamiseen menee? Siis vaikka olen sanonut ettei opo voi tarkkaan tietää kun ei kristallipalloa ole saako Olli opiskelija jonkun suoritettua kuukaudessa vai kahdessa.

      Niin ne ei itse ymmärrä opintopisteitä edes et mitä se tarkoittaa tai muutakaan, koska ne osaa arvioida valmistumisaikaa. On vaikka 15 opintopisteen joku harjoittelu kestoltaan 3 kk ja joku kurssi 1 kk ja 5 opintopistettä, niin eivät osaa käyttää pollaansa, että se voisi olla 3-4 kk ajanjakso noiden suorittamiseen optimaalisesti. Vaan kysyvät uudestaan ja uudestaan samaa selvitystä eikä mikään kelpaa.

      En mahda koronalle, enkä sodalle mitään. Kyllä on surkeaa palvelu ja asiakkaan kohtelu.

      • Anonyymi

        "...ne vaan kysyy joka kerta arviota kauan niiden suorittamiseen menee? Siis vaikka olen sanonut ettei opo voi tarkkaan tietää kun ei kristallipalloa ole..."

        Arvio ei tarkoita tarkkaa tietoa.


      • Anonyymi

        Sellaista se on nykynuorilla. Itse lukion tokalla lähdin kurjasta kodista kesätöihin. Kävin lukion viimeisen vuoden kesätyön ansioilla, kärsin nälkää, mutta lukio tuli suoritettua. Menin sitten hanttihommiin ja pääsin opiskelemaan, otin opintovelkaa. No siitäkin selvisin ja kesätöitä raadon lähes ilmaiseksi. Kaalta ja tonnikalalaa tuli syötyä paljon. Koskaan ei ole ollut liiemmin rahaa, mutta nyt hyvinvointivaltiossa elän pienellä eläkkeellä. No nälkä ei enää vaivaa, mutta ei rahaakaan juuri ole, kuitenkin ihmetyttää tämä nykynuoriso, että yhteiskunnan pitäisi elättää?


    • Anonyymi

      Kerran on niin fasistinen järjestelmä, että sosiaalisimmat, vakuuttavimmat, parhaat suhteet omaavat, saavat kaikki työt ja loput jää näiden haaskalintujen käsiin, niin tekisivät eutanasian. Jos olen niin suuri lovi kustannusbudjetissa, niin mihin voin mennä asianmukaisesti lopetettavaksi yhteiskunnan piikkiin ja kivuttomasti? Ei tää köyhän ja syrjäytyneenkään elämä ole helppoa. Sitten nää virkailijat vielä halveksii ja tunkevat sitä byrokratiaa joka viestiin. Kukaan ei ota kantaa realistisesta näkökulmasta, huomioiden nämä nykyhetken kriisit ja muut vaikeudet.

      Itse en siis pyörisi täällä rikkaiden jaloissa rasitteena kapitalistisessa yhteiskunnassamme ja haaskalintujen ohjailtavana kärsimässä vaan deletoisin itseni systeemin, sen mahdollistaen. Ei kaikille riitä töitä ikinä, niin se menee.

    • Anonyymi

      Tuttavani teki itsemurhan. Koronapandemia ym kurjat sattumat ajoivat hänet kriisiin ja hän joutui turvautumaan toimeentulotukeen. Hän kertoi usein monenlaisista ongelmista Kelan kanssa. Hän kertoi pompotuksesta, Kelan virkailijoiden epäasiallisesta käytöksestä, nöyryyttämisestä jne. Tuttavani jätti jälkeensä kirjeen, jossa hän mainitsi nimeltä Kelan virkailijoita, mutta tässä en uskalla heitä mainita, koska Suomessa suojellaan rikollisia. En tiedä, voisiko tuon kirjeen perusteella saattaa joitakin Kelan virkailijoita vastuuseen härskistä toiminnasta. Vähintäänkin Kelan pääjohtaja ja ministeriö pitäisi tuomita, mutta kuten edellä totesin, Suomessa suojellaan rikollisia.

      • Anonyymi

        Suomi on muka oikeusvaltio, eikä täällä ole korruptiota. Hyväveliverkosto ei ole korruptiota. Kirsikkana kakun päällä; me olemme maaliman onnellisin kansa. Kansanedustajat ja kunnallispoliitikot edustavat ja rellestävät veronmaksajien laskuun. Tyypillisin vastaus, kun heille yrittää puhua yhteiskunnan mädäntyneisyydestä; "valitettavasti en voi ottaa kantaa yksittäiseen tapaukseen".
        En ollenkaan ihmettele, jos pian tapahtuu jotakin hirveää...


    • Anonyymi

      Hoitakaa kelan asiat verkossa.

    • Anonyymi

      Sama terveysasemilla. Syö meidän verovaroja hirvittävät määrät ja hoitoa ei juuri saa.
      Onko nää laitokset punikkien temmellyskenttää? Palkkaa odotetaan ja palkan korotuksia. Työnteko ei maistu eikä asiakkaiden palvelu. Ministerit (punikit) eivät voi mitään. Sama muuten kunnallisessa toiminnassa. Kaikenlaiset virkaa tai tointa täyttävät mitättömyydet odottavat vain palkkaa. Työ on niille iljettävää.

    • Anonyymi

      Ikävää lukea huonoista kokemuksistanne. Minulle Kela on kymmenen vuoden ajan ollut hyvä paikka. Kaikki asiat on hoituneet hyvin, jopa yli odotusteni. Varsinkin, kun jouduin sairaalaan, sairauslomaetuus käsiteltiin ilman, että minun tarvitsi tehdä mitään (jos oikein muistan). Kysymyksiin netissä on vastattu nopeasti, kohteliaasti ja avuliaasti. Olen kiitollinen Kelan virkailijoiden asiallisuudesta. Työttömyystoimistosta minulla sen sijaan on pääsääntöisesti nöyryyttäviä, alentavia, pilkallisia kokemuksia, joita en toivoisi kenellekään.

    • Kun toimit edunvalvojana ja olet yhteydessä Kelaan, niin tallenna yhteydenottosi ja vie sitten asia eteenpäin. Tarpeen vaatiessa poliisitutkintaan ja oikeuteen saakka. Aja asiakkaidesi ja kaikkien etua!

      "Kelan toiminnasta vastaava ministeri ja ministeriö haukovat vain henkeään ja toteavat, että he eivät voi ottaa yksittäiseen asiaan kantaa. "

      Tuo johtuu lainsäädännöstä. Lakiin pitäisikin saada muutos siten, että viranomaiset saisivat (ja heidän jopa pitäisi) kommentoida yksityisasiaakin silloin, kun kaikilta asianosaisilta on siihen suostumus.
      - niin no... kenen aika riittäisi?

      • Anonyymi

        "Kun toimit edunvalvojana ja olet yhteydessä Kelaan, niin tallenna yhteydenottosi ja vie sitten asia eteenpäin."

        Yhteydenotot tallentuvat automaattisesti ja ovat luettavissa OmaKelassa kolme vuotta.


    • Anonyymi

      Kelan toiminnasta on erilaisia kokemuksia, kannattaisi varmasti perehtyä tarkemmin Kelan antamiin päätöksiin, mistä asioista tarkalleen ottaen olet eri mieltä.

      Ihmisillä on erilaisia tilanteita, mutta ainakin oma kokemukseni Kelasta on ollut se että pyrkivät toimimaan varsin tarkalleen lain asettamien rajojen mukaisesti, mutta asiakkaalle (kuten itsellenikin) voi tulla joskus jokin lain soveltamistapa yllätyksenä.

      Kelaa usein haukutaan, mutta ainakin itse olen kokenut Kelan toiminnan laadultaan melko hyväksi.

      Joitakin harvoja ongelmiakin on ollut mutta yleensä ne on saatu korjattua ihan yhteisymmärryksessä kun asioita on tarkistettu huolellisemmin, jolloin esim. jokin laskuvirhe on voinut paljastua.

      • Anonyymi

        Muistakaa aina se, että Kelalla on valtava määrä asiakkaita, ja kaikkien asioihin pitää päätökset voida tehdä siten että ne päätökset on keskenään linjassa. Ainakin sellaisiin tilanteisiin jotka on hyvin yleisiä, on Kelalla yleensä tarjolla ohjeita lakiteksteineen. Enemmän työtä ja harmiakin voi tulla silloin jos asiakkaan tilanne on hyvin erilainen muihin nähden, ja silloinkin on niistä lakiin perustuvista päätöksistä saatava aikaan sellaisia että ne eivät syrji ketään.


      • Anonyymi

        Eihän ne itsekään tiedä mikä asia menee mitenkin. Toistavat vaan samoja lauseita puhelimessa ymmärtämättä mitä ne tarkoittavat ja lukevat ne suoraan paperista. Pian saavat itsekin potkut kun olivat liian hitaita tai neuvoivat väärin.


    • Anonyymi

      Ministeriöt haluaa että poliisi määrittelee ihmiskaupaan uhrit.
      Voisiko poliisi määritellä myös kotimaiset orjuuden uhrit?

      • Anonyymi

        Orjuuden uhreja ovat he, joilla ei ole perustuslakiin kirjattua oikeutta valita omaan työtään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Orjuuden uhreja ovat he, joilla ei ole perustuslakiin kirjattua oikeutta valita omaan työtään.

        Parittaja voi myös olla nainen ja korkeassa asemassa.


    • Anonyymi

      Minulla ei ikinä ole ollut mitään ongelmia Kelan kanssa. Veikkaanpa, että niillä joilla on, on ongelmia myös pankkien, vakuutuslaitoisten , työvoimatoimiston, poliisin, lähikaupan myyjän ja ihan kaikkien muidenkin kanssa. Vaimokin varmaan nalkuttaa, eikä koirakaan tottele.

      • Anonyymi

        Kela tekee sitä mitä tahtoo, mutta mitä työttömät tekevät?

        a) sitä mitä peruutuslaki sanoo
        b) sitä mihin paukut riittää
        c) sitä mitä perustuslakimies sanoo

        T:HL


      • Anonyymi

        Minulla on aina ollut ongelmia Kelan, pankin, te-toimiston, poliisin kanssa, vaikka mitään rikoksia en ole tehnyt. Sen sijaan poliisit tekevät rikoksia itse. Koira ei tunne kateutta eikä kaunaa niin koiran kanssa ei ole ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on aina ollut ongelmia Kelan, pankin, te-toimiston, poliisin kanssa, vaikka mitään rikoksia en ole tehnyt. Sen sijaan poliisit tekevät rikoksia itse. Koira ei tunne kateutta eikä kaunaa niin koiran kanssa ei ole ongelmia.

        Koiraa ei voi myöskään lahjoa seteleillä eikä valkoisilla kirjekuorilla eikä koirilla ole poliittista kantaa tai homofobiaa.


    • Anonyymi

      Kyykätessä ja pomppiessa kunto kasvaa.

    • Anonyymi

      Kyllä minulle ei maistuisi, olenhan jo vanha himaishoitaja ihan itsekseni.

    • Anonyymi

      Minäkin haluaisin kelan pikkujouluihin jossa kuulema pikkuhousut lentelee

    • Anonyymi

      Kelan konkurssi 2023. Mielipuolista käytöstä, ei luetun ymmärtämistä. Miten tämä laitos voi toimia vielä ettei ole räjäytetty kokonaan maantasalle.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1615
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe