Lisäturvakäsittely ja Toyota

Tiiman

Onko tietoa/kokemusta, mikä on Toyotan kanta lisäturvakäsittelyyn - pysyykö tehtaan koritakuu voimassa kuten Finikor ja Dinitrol sivuillaan mainostavat? Ensimmäinen kysely maahantuojalta tuotti kovin ympäripyöreän vastauksen...

16

7080

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konkari..

      Unohda Toyotan ja maahantuojan kanta. Unohda koritakuu. Unohda ne täysin.

      Vie Toyotasi viipymättä täyskäsittelyyn, ja anna porata kaikki mahdolliset reiät.

      Uudetkin Toyotat kaipaavat Suomen oloissa lisäkäsittelyä. Täyskäsittelyssäkään tehtävät reiät eivät millään tavalla heikennä autoa tai sen ruosteenvastustuskykyä, kun homma tehdään oikein.

      Autosi on alle vuodessa pintaruosteessa pohjastaan, jos sen uutena ostat etkä vie lisäkäsittelyyn. Takuu ei ikinä korvaa sinulle yhtään mitään, vaikka kuinka mainosmiehet vakuuttelisivat. Äläkä vahingossakaan usko autokauppiaita, ja heidän puheitaan käsittelyn tarpeettomuudesta.

      Sanoinko tarpeeksi monta kertaa ja tarpeeksi selvästi? Jos en sanonut, pyydä että sanon vielä muutaman kerran.

      Eri asia sitten on, onko käsittely taloudellisesti kannattavaa, jos autoa aikoo pitää vain muutaman vuoden. Mutta siitähän ei nyt ollut puhe.

      • TT-Citikka

        Ja vein Citroen Berlingon 2003 täyskäsittelyyn reikineen. Ja annoin palttua valmistajan koritakuulle - juuri edellä mainituista syistä.


    • masa

      Tuossa yllä jo tulikin olennaisimmat seikat. Ja vaikka auton pitäisi lyhyemmänkin ajan voi suojausta perustella (hieman) paremmalla äänieristyksellä. Etenkin jos teettää samalla äänieristyskäsittelyn (ainakin osa finikor-liikkeistä). Näin aion menetellä vuoden vanhan Avensis Verson kanssa.

    • pumppa

      minkään autovalmistajan koritakuu ei kata normaalia kulumista eli ruostumista ulkoa sisällepäin.puhallan työkseni autojen pohjia itäsuomessa ja voin vakuuttaa että uudet autot tarvitsee lisäsuojaa. puhalsin eilen -02 c-mersun ja löysin 2 reikää... kaikki uudet autot on suht samalla viivalla ruostumisen suhteen jos joutuu ajelemaan hiekkatietä ympäri vuoden. kaikki ruostuu lupailivat maahantuojat ja automyyjät mitä tahansa...

    • tarkkana

      Älä hyvä mies vie autoasi ruostekäsittelyyn jossa siihen porataan REIKIÄ käsittelyä varten!!
      Silloin menetät koritakuun - suojaksen voi tehdä myös ilman lisäreikien tekoa, vaikkakin se on moninkerroin työläämpää, koska silloin mm ovien verhoilut joutuu purkamaan yms. Mieti tarkkaan.

    • kemisti

      Jos annat porauttaa autoosi reikiä, niin muista se, että sen jälkeen olet naimisissa ruoste-suojaamojen kanssa, sillä jos et ota 2-vuoden välein lisäkäsittelyitä, niin on suuri vaara, että autosi lähtee ruostumaan juuri noista poratuista reikä kohdista! Suosittelen noita suojaamojen uutuustuotteita, joissa ei porailla reikiä, vaan parannellaan ja lisäillään tehtaiden alustasuojausta, sekä ruiskutetaan koteloita suoja-aineella. Mutta tämäkin käsittely täytyy tehdä uudelle autolle, ennen ensimmäisen talven suolakylpyjä!

    • ja heti

      Oma uusi Toyotani on juuri menossa täyskäsittelyyn jossa reikiä porataan varmasti. Ruosteenestoliike antaa vastaavan takuun kuin maahantuojakin eli 12v. Tehdashan antaa takuuta yleensä vain 3-6 vuotta, mutta Suomessa maahantuojien markkinamiehet nokittaa takuuta vielä oikein kunnolla. Tosiasiahan on kuitenkin se kuten joku tässä mainitsikin, että mikään ruoste ei käytännössä mene myyjän takuuseen. Se on aivan toivotaantoivotaan meininkiä. Ainoa joka auttaa ruostetaistelussa on kunnon lisäkäsittely tarkastuskäsittlyineen.

    • Pera

      Itse teetin heti uuteen corolla versooni Dinitrol-käsittelyn täydellisenä eli alusta ja kotelot ikkunoihin saakka. Autokauppias otti asian oma-aloitteisesti esiin luovutustilanteessa. Toyotan kanta on, että SFS-sertifioidut käsittelyt eivät vaikuta puhkiruostumattomuustakuuseen. Näissähän ei porata mitään reikiä, vaan erikoissuuttimilla massat puhalletaan koteihin jo olemassa olevien reikien kautta. Käsittely maksoin 450e ja loppui mm. se kivien ropina alustassa.

    • Tiiman

      Kiitokset näkemyksistä. Toyota Finlandin takuupäällikön vastaus oli seuraavanlainen:

      --
      Toyota vastaa kaikista vaurioista takuuaikana,Takuu - ja huoltokirjassa olevien takuuehtojen mukaisesti. Mikäli autoon tehdään muutoksia esim. lisäruostesuojaus,vauriotapauksissa näyttövelvollisuus siirtyy autonomistajalle/ruostesuojauksen tekijälle,kuluttajansuojalain mukaan.
      --

      Ymmärtäisin tämän siten, että takuu säilyy ruosteenestokäsittelyn jälkeenkin, mutta riitatapauksessa omistajan on erikseen pystyttävä osoittamaan, että ruostuminen johtuu valmistusvirheestä, jotta korjaus menisi koritakuun piikkiin. Ja jos käsittelyssä on porattu reikiä, niin silloin tuota (sisältäpäin lähtenyttä ruostumista) ei ainakaan pysty enää osoittamaan; reijättömän lisäturvakäsittelyn tapauksessa se on ehkä vielä mahdollista.

      Eli kyllähän karu totuus taitaa olla se, että valtaosassa tulevaisuuden puhkiruostumistapauksista on koritakuiden antama suoja suomalaiselle keskivertoautoilijalle aika mitätön.

    • Futisfanaatikko

      Kai se on uskottava, että uudet autot ruostuu. Oma vuoden vanha Corolla, jolla on ajettu 12000 km pääasiassa pääkaupunkiseudulla, näytti alkaneen ruostua pyörän ripustuksista (tai mitä siinä takarenkaan kohdalla onkaan), kun autoa käytin vuosihuollossa. Korjaamojannu ei sanonut mitään järkevää ruostesuojauksesta, sillä kun oli kiire himaan.
      Onkos jollain kokemuksia, onko Toyota tehnyt tuon ikäisiin autoihin jotain suojausta tms. niin sanotusti takuuna?

      • Corollisti

        Onko tosiaan näin, aika masentavaa jos paikkansa pitää. Itsellä on 16-vuotias Corolla, uutena ostettu. Ei yhtäkään ruostesuojakäsittelyä tehty (entisessä Corollassa oli Finikor, ei kiinnostanut enää) eikä pisaraakaan ruostetta missään. Takapyöränkotelot massasin heti uutena Tiikeri-massalla.


      • bubi

        Tukivarsien pintaruoste ei vielä ole paniikin paikka. Varsi on paksua, täyttä tavaraa, ei se vuodessa mätäne.

        Suurempi ongelma on siellä pohjassa. Pohjamaalattu pelti ei siedä kulutusta, ja vuoden parin kuluttua kuluneen pohjamaalin paljastama pohja puskee ruostetta kuin keväinen pellonlaita voikukkaa.

        Jos autoa pitää yli viitisen vuotta, kannattaa auto ajaa luovutuksesta suoraan ruostesuojaukseen. Usein autoaan vaihtava ei saa ruostesuojauksesta juurikaan hyötyä, mutta jo auton toinen omistaja kiittää ensimmäistä tehdystä suojauksesta.


    • Ali Hassani vaan

      Niin helpointahan olisi ostaa jokin muu auto kuin toyota niin ei tarvitsisi heti ensimmäisenä talvena ruveta miettimään tommoisia ruostesuojaus hommeleita ja toisena talvena kaivelemaan noita hitsuu laitteitta

      • ei ruostu?

        Uudet autot kannattaa ruoste-estokäsitellä mahdollisimman kattavasti. Näin ainakin yleisessä tapauksessa. Ruoste on rauta-nimisen alkuaineen luonnonmukainen olotila ja erityisesti Pohjolan kylmän kosteassa suolkylvöilmastossa tuo olotila palautuu auton merkistä riippumatta nopeammin kuin valmistajien päämarkkina-alueilla ystävällisemmissä ilmasto-oloissa.

        Uskomukset ovat sitten erikseen, kuten 7 miljoonasosa metrin paksuisen sähkösinkkikerroksen kaikkivoipuuteen ruosteenestossa.

        Minä luotan raudan galvaaniseen eristämiseen hapesta ja elektrolyyteistä(vesi ja suola) eli ruosteenestoaineiden käyttöön ja vahattuun maalipintaan.


      • Anonyymi
        ei ruostu? kirjoitti:

        Uudet autot kannattaa ruoste-estokäsitellä mahdollisimman kattavasti. Näin ainakin yleisessä tapauksessa. Ruoste on rauta-nimisen alkuaineen luonnonmukainen olotila ja erityisesti Pohjolan kylmän kosteassa suolkylvöilmastossa tuo olotila palautuu auton merkistä riippumatta nopeammin kuin valmistajien päämarkkina-alueilla ystävällisemmissä ilmasto-oloissa.

        Uskomukset ovat sitten erikseen, kuten 7 miljoonasosa metrin paksuisen sähkösinkkikerroksen kaikkivoipuuteen ruosteenestossa.

        Minä luotan raudan galvaaniseen eristämiseen hapesta ja elektrolyyteistä(vesi ja suola) eli ruosteenestoaineiden käyttöön ja vahattuun maalipintaan.

        Ongelma eriteissä on se että ne toimivat molempiin suuntiin eli kosteus ei pääse ulkoa sisälle, mutta ei myöskään sisältä ulos, eli eristeen ja pellin jäävä kosteu ei pääse pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelma eriteissä on se että ne toimivat molempiin suuntiin eli kosteus ei pääse ulkoa sisälle, mutta ei myöskään sisältä ulos, eli eristeen ja pellin jäävä kosteu ei pääse pois.

        Ja tuon suuren viisauden keksit kertoa vuoden 2005 ketjuun.
        Apina herää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

      ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      128
      5764
    2. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

      Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      396
      2579
    3. Kerro kaivattusi etunimi

      Miehille..
      Ikävä
      134
      2497
    4. Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää

      Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv
      Maailman menoa
      8
      2079
    5. Onhan tää tyhmää ajatella sua kun tuskin ees muistat mua

      Hyvää yötä sinne jonnekin. 💔
      Ikävä
      12
      1373
    6. Kerro kaivattusi etunimi

      Naisille
      Ikävä
      62
      1107
    7. Kun ei numeroa

      niin en edes voi viestittää, et suunnitelmiin tuli muutos. Ikävä on, ja kasvaa vaan🤍
      Ikävä
      10
      1052
    8. Mikä musta tekee

      Oikein haluttavan sun silmissä? Mä en ymmärrä. Parasta aika mennyt ko ohi 😃
      Ikävä
      51
      922
    9. Millainen on

      Ihanne kumppani
      Ikävä
      76
      835
    10. Temusta tilaamiseen tulee muutos

      Alle 150 euron tullivapaus poistuu. Vihdoinkin kankea EU saa jotakin aikaiseksi. https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/
      Maailman menoa
      101
      825
    Aihe