Paha r-vika

Anonyymi

Moi oon 14 koht 15 tyyppi ja oon tositosi ujo ja en uskalla puhua lähes kellekkkään koska mulla on r vika. Mun r kuulostaa ihan ku sanoisin e (esim. Koira=Koea) ja mua häiritsee se tosi paljon koska se on niin selvä ja kuuluva vaikka ei tärähdäkkään ja kukaan ei ikinä ymmärrä kun sukunimessä on r kirjain nii joudun tosi ak tilanteisii. Mua on kiusattu siit varmaa nelos luokast enkä enää jaksa. Unelma ammattinkaa ei pääse puhe vikasen enkä uskalla esim koulus esittää mitää esitelmii yms. Oon ravannu kaikenmaailma puheterapiois koko lapsuuteni ja se oli pienenä nii musertavaa nähä ku muut oppi mut ite ei. Onks jollai jotai vinkkei tai onko sielun sisaruksii jolla on samankaltane puhevika joka ei tärähdä.

7

129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voimia sinulle. Kuule, ihmeitä voi tapahtua ja huomaat kerran, että r-vika on poissa.

    • Anonyymi

      Olet sitten ollut koulun asti koti hoidossa. Jos päiväkodissa 1972- 1979 Lasilla joilla on r-vika ym. Niin puhe terapeutti tuli päiväkotiin kerran viikossa Itä-Helsinki. Joka autoin harjoituksilla oikein r-kirjain sanomaan. Kotiin sai myös A-nelosen arkit joissa kotona harjoitus ohjeet tehtiin! Joskus lapsella on se kielen alla oleva jänne nin kireä katsoin joku dokumetti TV ulkomailta tuli. Lpselta katkastin se jännekä osin. Jotta ei haitaa kirjaimet,puhe .Jos kieli ei liiku,todella et opi koskaan joitain kirjaimia lausumaan tai sanomaan oikein Onhn se kasvalle lapselle, nuorelle todella psyykisesti vaikeaa,kun helposti koulumaailma kiusaa.Pyydä koulujen alettua pääsemään puhe terapeutille. Semppiä jaksamisia. Halaus. Mutsi itä Helsingistä seuravaksi 70v.ps. minulle hattuillan lukihäiriön vuoksi yhä.kun en näe teksitini virheet tai lauseiden oikea kirjotus. en vaan saanut tukiopetusta asian kun olin nuori.

      • Anonyymi

        Hyvinhän kirjoituksestasi selvän saa ja ymmärtää mitä tarkoitat. Typeriä ne hattuilijat.


    • Anonyymi

      Ei r vika määritä sua ihmisenä. Tunnen yhen mahtavan tyypin vaikka r vika ja änkytys niin se ei todellakaan haittaa muita,tai haittaa se joitain idiootteja mut ne voi jättää sinne omaan arvoonsa. Ole vaan oma itsesi ja jos joku taukki vitsailee tms. niin voi todeta kylmän rauhallisesti että on r vika ja haittaako se sinun elämää tms. Tsemppiä.

    • Anonyymi

      Nuorellamme oli vastaava vika, mutta se poistui ahkeralla äänneharjoittelulla vasta lukion aikana. Saimme r-ohjeet puheterapeutilta ja teimme niitä kotona.

      Tsemppiä sinulle👍

    • Anonyymi

      Hei
      Minulla ei ole hyvää konstia siihen, miten pääsee R-viasta eroon ja vielä vähemmän miten ujous selätetään.

      Mutta omasta kokemuksestani voin sanoa, että R-vian kanssa voi tulla toimeen. Työssäni puhun paljon ihmisille, pidän esitelmiä livenä, ja netissä jne. Eikä kukaan ole koskaan asiasta minulle maininnut. Kuulijalle ja katsojalle on aina tärkeämpää se että mitä minä sanon, kuin se että miten jonkun kirjaimen väännän. (onhan minussa savolaisenkin vikaa.)

      Ja ujostuttaako minua. Tottakai. Se on sen merkki että on asia mitä teen on minulle tärkeä.

      Eli peukut myös täältä.

    • Anonyymi

      Työskenelen tekniikan alan asiantuntijatyössä ja olen huomannut että r-vikaisia on useinkin sellaisissa töissä jossa nimenomaan puhutaan paljon. Eli ei se mikään este ole, yhtään millekään!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3108
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1265
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1251
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1056
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      52
      947
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      914
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      826
    Aihe