Katselin purjeveneitä. Luin jostakin, että uiva 2022 on purjehtijoiden mekka.
Pettymys melkoinen. Näyttelyssä alle kymmenen uutta venettä. Muutamaa lukuunottamatta veneet edustavat lajista vieraantuneiden laituriveneilijöiden märkiä unelmia.
Minne ovat kadonneet purjeveneet? Purjehdittavat, keliä kestävät purjeveneet
Uiva. 2022
61
1252
Vastaukset
- Anonyymi
Niiden valmistajat on konkurssissa, kun kukaan ei osta niitä. Ja loppuihin ei ole varaa suomalaisilla.
- Anonyymi
Mekka ei ole välttämättä kovin mukava paikka. Liikaa ihmisiä.
- Anonyymi
Mekka voisi olla Düsseldorfin messut. Suomessa kaikki ostelee usein omille taidoilleen liiankin tehokkaalla perämoottorila varustettuja alumiinisia uisteluveneitä joilla sitten ulkoilutetaan vapoja samalla kaljaa juoden. Purjehtijat a) tuovat käytettyjä Itämeren maista tai Ruotsista b) ostavat muilta purjehtijoilta. Ne harvat jotka oikeasti ostavat uusia ostavat ne ulkomailta.
Purjehtiminen onnkokonajan harvinaisempaa, mutta yllätttävän monen mökkiläisen laiturissa keikkuu hnekilöauton hitainen moottorivene.- Anonyymi
Suomen markkinat ovat pienet ja siitä tietenkin johtuu se, ettei veneitä tuoda montaa näytille.
Harvalla on halua ja ylimääräistä aikaa niin, että sitä voi käyttää ihan vain ajan tappamiseksi satojen tuhansien arvoisessa lasikuituammeessa. Se pätee kaikkiin asuttaviin veneisiin.
Moottoriveneitä on tietenkin näytillä siksi, koska niitä ostetaan. Jostain venemyyjien pitää rahat saada toiminnan pyörittämiseen. Niistäkin suurin osa soveltuu todelliseen käyttöön eli siirtymiseen paikasta toiseen ja kalastamiseen. Vain hyvin pieni osa moottoriveneistä on matkakäyttöön.
Hinta on sitten suhteellinen käsite. Jollakin on liitua, toisella ei. Sinulle iso summa voi olla toiselle ihan sopiva. - Anonyymi
Ne kyllä hämmästyttää ne ylisuuret koneet uisteluveneissä. Eilen meni ohi 5,5-metrinen uisteluvene, jossa oli istumapaikat viidelle. Perässä oli koomisen näköinen 300hv Yamaha. Minulla on 5-metriä pitkä lasikuitupulpettivene, ja siinä 50-heppainen perämoottori, jolla pääsee ne ajot, mitä sillä nyt ylipäänsä haluaa ajella. Kyllä tuossakin varmaan 150hv olisi jo riittävä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne kyllä hämmästyttää ne ylisuuret koneet uisteluveneissä. Eilen meni ohi 5,5-metrinen uisteluvene, jossa oli istumapaikat viidelle. Perässä oli koomisen näköinen 300hv Yamaha. Minulla on 5-metriä pitkä lasikuitupulpettivene, ja siinä 50-heppainen perämoottori, jolla pääsee ne ajot, mitä sillä nyt ylipäänsä haluaa ajella. Kyllä tuossakin varmaan 150hv olisi jo riittävä.
Mikä on uisteluvene? Joku sellainen, jolla ei saa tehdä muuta kuin uistella? Aika moni uistelija käyttää venettään muuhunkin veneilyyn. Ehkäpä se eilen näkemäsi uistelija haluaa pystyä vaikkapa vetämään vesihiihtäjää täyteen kuormattuna...
- Anonyymi
Miten niin "lajista vieraantuneiden"? Matkaveneilijät ovat ylivoimainen enemmistö veneilijöistä, joten objektiivisempi näkemys on, että sinä olet se lajista vieraantunut.
- Anonyymi
Matkaveneilijät ovat häviävän pieni osa veneilystä. Aivan ylivoimainen enemmistö on soituveneitä tai pieniä moottoriveneitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Matkaveneilijät ovat häviävän pieni osa veneilystä. Aivan ylivoimainen enemmistö on soituveneitä tai pieniä moottoriveneitä.
Matkaveneilijöiden pienestä joukosta suurin osa liikkuu purjeveneellä. Siinä on aivan sama onko alla uusi Dufour tai Beneteau vai 20 vuotta vanha Bavaria tai 80-luvun skandivene. Sen sijaan uisteluun tai mökin yhteysalukseksi ei kelpaa vanhat 2-tahtikoneella varustetut Vatorit tai HT-veneet. Sen takia ne täytyy ostaa uutena.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Matkaveneilijöiden pienestä joukosta suurin osa liikkuu purjeveneellä. Siinä on aivan sama onko alla uusi Dufour tai Beneteau vai 20 vuotta vanha Bavaria tai 80-luvun skandivene. Sen sijaan uisteluun tai mökin yhteysalukseksi ei kelpaa vanhat 2-tahtikoneella varustetut Vatorit tai HT-veneet. Sen takia ne täytyy ostaa uutena.
Voisitko laittaa sinun statistiikkojasi esille?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisitko laittaa sinun statistiikkojasi esille?
Viime yönä Näsbyssä 11 purjevenettä ja 3 moottorivenettä. Toissa yönä Bärössa 13 purjevenettä ja 2 moottorivenettä ja sitä rataa muinakin öinä vierassatamissa. Mielestäni kirjoittaja ei liioittele lausuessaan "suurin osa liikkuu purjeveneellä" ajatuksensa. Sinäkin huomaisit sen jos matkaveneilisit upeassa saaristossamme.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Matkaveneilijät ovat häviävän pieni osa veneilystä. Aivan ylivoimainen enemmistö on soituveneitä tai pieniä moottoriveneitä.
Totta, mutta tässä kontekstissa puhutaan purjeveneistä. Vain matkaveneily on oikeaa purjeveneilyä, muu on runkkausta.
- Anonyymi
200 tonnia muutamasta viikosta kesässä on älytön investointi.
Ja se arvo - sen voi kuvitella säilyvän - kunnes huomaa, ettei siitä veneestä sitten pääse eroon kuin ottamalla pataan hinnassa urakalla....
Ja itse purjehdus ei orgasmiksi muutu vaikka alla olisi kolmensadantonnin vene - verrattuna siihen 50 tontun veneeseen.
Ja ihan rehellisesti sanottuna, aika paljon vähemmän murheita tulee parinkymmenen tonnin veneestä....- Anonyymi
200 tonnia on iso raha, mutta moni käyttää sen kesämökkiinkin, jossa ei välttämättä vietetä yhtään sen enempää aikaa. Kyse on siitä, onko sitä rahaa vai ei.
Ei minua haittaa, että on sekä mökki, että vene ja yhteenlaskettu arvo on jossain puolen miljoonan luokassa enkä kuitenkaan voi olla kahdessa paikassa samaan aikaan. En ymmärrä miksi sen pitäisi haitata sinuakaan. - Anonyymi
Se on totta, että purjehdusnautinto tuskin on kovin paljon vähäisempi halvalla veneellä kuin kalliillakaan (itse aloitin 5k€ veneellä ja nyt 50 k€, molemmat siis edullisia, mutta iso hintaero - ihan yhtä paljon nautin sillä 5 k€ veneellä). Vene on kuitenkin lähtökohtaisesti aina ihan älyttömän huono investointi taloudellisesti ajatellen. Jonkun veneen arvo laskee enemmän kuin toisen, mutta senkin, jonka arvo ei laske (minulla ollut vain niitä), ylläpitokustannukset ovat niin isot, ettei voi mitenkään puhua mistään järkevästä investoinnista. Harrastuksiin menee rahaa, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän. Monelle se 200 k€ harrastusvälineeseen on ihan ok. Minäkin olen laittanut merkittäviä summia harrastusvälineiden hankkimiseen (vene ei ole ainut). Lisäksi harrastuskulut ovat noin 30% nettotuloista, eikä harmita yhtään. En ole vielä keksinyt mitään varsinaista elämäntarkoitusta, joten päätavoitteena olkoon elää nautinnollinen elämä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
200 tonnia on iso raha, mutta moni käyttää sen kesämökkiinkin, jossa ei välttämättä vietetä yhtään sen enempää aikaa. Kyse on siitä, onko sitä rahaa vai ei.
Ei minua haittaa, että on sekä mökki, että vene ja yhteenlaskettu arvo on jossain puolen miljoonan luokassa enkä kuitenkaan voi olla kahdessa paikassa samaan aikaan. En ymmärrä miksi sen pitäisi haitata sinuakaan.Toisten valinnat eivät todellakaan haittaa minua :).
Jokainen yrittää elää, kuten osaa. Jotkut yrittävät ostaa onnea itselleen.
Omaisuudesta on lopulta pelkkää harmia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisten valinnat eivät todellakaan haittaa minua :).
Jokainen yrittää elää, kuten osaa. Jotkut yrittävät ostaa onnea itselleen.
Omaisuudesta on lopulta pelkkää harmia.Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista.
Minunkin mielestäni omaisuudesta on pelkkää harmia. Siksipä tuhlaan niin paljon kuin ehdin, mutta kun sitä tulee vaan :D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on totta, että purjehdusnautinto tuskin on kovin paljon vähäisempi halvalla veneellä kuin kalliillakaan (itse aloitin 5k€ veneellä ja nyt 50 k€, molemmat siis edullisia, mutta iso hintaero - ihan yhtä paljon nautin sillä 5 k€ veneellä). Vene on kuitenkin lähtökohtaisesti aina ihan älyttömän huono investointi taloudellisesti ajatellen. Jonkun veneen arvo laskee enemmän kuin toisen, mutta senkin, jonka arvo ei laske (minulla ollut vain niitä), ylläpitokustannukset ovat niin isot, ettei voi mitenkään puhua mistään järkevästä investoinnista. Harrastuksiin menee rahaa, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän. Monelle se 200 k€ harrastusvälineeseen on ihan ok. Minäkin olen laittanut merkittäviä summia harrastusvälineiden hankkimiseen (vene ei ole ainut). Lisäksi harrastuskulut ovat noin 30% nettotuloista, eikä harmita yhtään. En ole vielä keksinyt mitään varsinaista elämäntarkoitusta, joten päätavoitteena olkoon elää nautinnollinen elämä.
Itsellä tämä on mennyt päinvastoin... Paljon hauskempaa minulla oli 5000€ veneellä kuin nykyisellä, huomattavasti kalliimmalla.
Silloin puoliso oli nuorempi (itseasiassa useampi), yöelämä vierassatamassa oli railakkaampaa, eivätkä lapset kiusanneet. Siinä veneessä ei aamu alkanut aamupiirretyillä ja puuron keitolla...
Vakavasti puhuttuna. Veneen hinnan vaikutus veneilyn riemuun on aika pieni. Asenteen ja mielentilan vaikutus veneilyn riemuun on järkyttävän suuri.
- Anonyymi
...puhumattakaan siitä, että aika monella on ihan riittävästi muitakin huolia kuin veneen osto.
Ja käsiin myyjille ovat jääneet ne moottoriveneetkin, keväisestä "loppumisen uhasta" ja armottomasta vedätyksestä huolimatta.
Nousevat korot, kova inflaatio ja yleinen epävarmuus muutenkin tekee selvää koko veneilygenrestä, mitä tulee uusiin veneisiin.
Soutuveneitä ja pikkuprutkuja menee vielä, mutta mökkikauppa kyykkäsi jo ja katsokaapa Nettiveneestä käytettyjen myynnissä olevien veneiden määrää!
Tavaraa on silmät suut täyteen ja 80% päällä älytön hintapyyntö, jota noista romuista ei ikinä tule saamaan :).
Ken on 1990-luvun taitteen nähnyt, tietää mitä tuleman pitää.
Mutta ei noita paskoja kukaan osta halvallakaan.- Anonyymi
Uusia isompia veneitä ei ole myyty paljoa viime vuosina. Käytetyt ikääntyy ja markkinoilta puuttuu monta vuosikertaa. Jos käytettyä haluaa, valinnanvaraa ei ole paljoa. Veneet ikääntyessään jakautuu kahteen ryhmään (niin kuin ihmisetkin). Osasta pidetään huolta ja osa saa rapistua.
Lujitemuovinen vene on lähes ikuinen, jos sitä pitää kunnossa. Varsinkaan moottoriveneessä ei ole kovin montaa kuluvaa osaa koska ei ole takilointia ja köliä. Vanhakin käytetty voi olla hyvä, jos se on aikoinaan tehty tilankäytön kannalta järkevästi.
Veneiden kysyntä laskee siinä missä veneiden määräkin. SPV on kuin demareiden nuorisoseura. Kolmannes on yli 60-vuotiaita ja keski-ikäkin on yli 50v. Seuraavan kymmen vuoden aikana jäsenmäärä putoaa 15-20 prosentilla, vaikka mitä tekisi.
- Anonyymi
Nyt yli kaksikuukautta tällä kaudella, tukholman saaristossa liikuneena, voi todeta täällä olevan paljon uusia ja uudehkoja pursia ja moottoriveneitä matkakokoluokassa yli 10 mettrisistä isoihin jahteihin toki vanhoja liikkuu enemmän.
En tiedä mistä johtuu, mutta ero on dramaattinen. Ovatko suomalaiset, niin persaukisia vai johtuuko asia eri elämäntapa filosofiaan pankkisektorin tuella.- Anonyymi
Suomalaiset voivat olla fiksumpia.
Jo monen vuoden ajan ruotsalaiset ovat jääneet jälkeen suomalaisista ja esimerkkiä otetaan nyt toisinpäin. NATO ei ole ainoa esimerkki. - Anonyymi
Olin Maarianhaminassa Poker Runin aikaan. Siellä kyllä oli enimmäkseen moottoriveneitä. Kuuntelin yhden kaverin vuodatusta veneen ostosta ja siitä että kyl se 600 litra men ku Pararaisilt tultti, ja toiset kuussata mene takas. Kylsse vähä kirpase. Tsekkailin mielenkiinnosta rekisteritietoja ja omistajia, aika pikkufirmojen tyypeillä on näitä 50 jalkaisia, 1400-hevosvoimaisia paatteja. Firmat tekee muutaman millin liikevaihtoa vuodessa. Millä hemmetin rahalla niitä ostetaan?
Ei ainakaan sen hetkisen venekannan perusteella voi sanoa että oltais persaukisia. - Anonyymi
00-luvulla Ruotsissa myytiin vuodessa n. 1000 ja Suomessa n. 200 purjevenettä vuodessa. 2010-luvulla määrät tippuivat n. 1/10 tuosta molemmissa. Suomessa ollaan edelleen tuossa, mutta Ruotsissa on myyty jo 200-300 vuodessa muutaman vuoden.
Purjeveneitä Ruotsissa on n. 3-kertaisesti Suomeen verrattuna.
Ruotsissa siis veneitä on enemmän ja myyntiä vielä enemmän, mutta sielläkin varsin vähän aiempaan ja venekantaan verrattuna.
Silmiinpistävää on erityisesti Ruotsin länsirannikolla se, että vesillä on paljon 70- ja 80-luvun pikkuveneitä. Myös kovalla kelillä ja kauempana kotisatamista. Suomessa niitä ei juuri näe, vaikka ne muodostavat pääosan venekannasta. - Anonyymi
Kyllä, suomalaiset ovat ruotsalaisiin verrattuna persaukisia. Keskimäärin. Lisäksi tosiaan suhtautuminen lainoihin on kovin erilainen - suomalainen maksaa asuntolainaa pois sen minkä pystyy ja siksi kärvistelee. Ruotsalaiselle asuntolaina on elinikäinen tapa rahoittaa elämää - kuollessa laina kuitataan sillä lainalla ostetulla asunnolla. Tuloista jää siis paljon enemmän elämiseen, kun ei yritetä maksimoida kuollessa jäljellejäävää pottia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, suomalaiset ovat ruotsalaisiin verrattuna persaukisia. Keskimäärin. Lisäksi tosiaan suhtautuminen lainoihin on kovin erilainen - suomalainen maksaa asuntolainaa pois sen minkä pystyy ja siksi kärvistelee. Ruotsalaiselle asuntolaina on elinikäinen tapa rahoittaa elämää - kuollessa laina kuitataan sillä lainalla ostetulla asunnolla. Tuloista jää siis paljon enemmän elämiseen, kun ei yritetä maksimoida kuollessa jäljellejäävää pottia.
Niin no, vuokrakämpät on keksitty.
Ei tarvitse murehtia taloyhtiön rempoista eikä naapuritontin rakennustyömaista, ei asuntojen hintojen liikkeistä eikä välttämättä edes vääränlaisista naapureista.
Vain sähköposti ja voit kerätä kamasi uuteen paikkaan - ilman rumbaa välittäjien, kaupanvahvistajien ym. syöttiläiden kanssa.
Ja ne rahat, jotka muuten menisivät lainanlyhennykseen, voit pistää tuuleen, vailla murheita yllämainituista.
- Anonyymi
Olen tilannut uuden purjeveneen ja hinta on ihan sopiva. Täällä joku ei näe eroa purjehduksessa uuden ja vanhan välillä. Onhan siinä eroa. Kun on tuplaratit, niin voi ohjastaa venettä ylempää ja näkee paremmin eteen, sprayhoodin ohi. Kun on tuplaperäsimet, ne eivät luovilla väännä. Kun on rungossa ikkunoita, voi sadepäivinä istuskella sisällä, ja silti nähdä ympäröivää saaristoa (tai viereisen veneen kylkeä). Tilausvaiheessa voi valita kölin syvyyden, purjevarusteet, lisävarusteet jne.
- Anonyymi
Hyvä esimerkki siitä, miten erilaiset voivat mieltymykset olla. Itse en pidä tuplarateista ja -peräsimistä enkä oikein siitä avoimesta perästäkään (jotenkin se kerta kaikkiaan tuntuu vähän turvattomalta).
- Anonyymi
Pointti ei varmaan kellään ollut se, etteikö uuden ja vanhan tai halvan ja kalliin välillä olisi konkreettisia eroja. Tottakai on, ja isoja. Nautinto harrastuksesta tuskin kuitenkaan on kovin erilainen. Huikeimmat purjehdusmuistot ovat ajalta, jolloin kuljin muutaman tonnin arvoisella H-veneellä. Vuositulot olivat kymppitonnin luokkaa. Nykyisen veneen arvo lienee noin 150 k€, ja tietysti ero veneissä ja niillä purjehtimisessa on ihan älytön. Yhtään sen hienompia purjehduskokemuksia sillä ei kuitenkaan saa. Korkeintaan siinä mielessä, että pystyy jakamaan kokemuksen useamman kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pointti ei varmaan kellään ollut se, etteikö uuden ja vanhan tai halvan ja kalliin välillä olisi konkreettisia eroja. Tottakai on, ja isoja. Nautinto harrastuksesta tuskin kuitenkaan on kovin erilainen. Huikeimmat purjehdusmuistot ovat ajalta, jolloin kuljin muutaman tonnin arvoisella H-veneellä. Vuositulot olivat kymppitonnin luokkaa. Nykyisen veneen arvo lienee noin 150 k€, ja tietysti ero veneissä ja niillä purjehtimisessa on ihan älytön. Yhtään sen hienompia purjehduskokemuksia sillä ei kuitenkaan saa. Korkeintaan siinä mielessä, että pystyy jakamaan kokemuksen useamman kanssa.
Vanhan veneen nautintoa voi parantaa esim. Uusilla laadukkailla patjoilla, 30-40 vuotta vanhat hikeä ja suolaa imennet haisevat ohkaiset ovat masentavia, vaikka olisivat vielä "ehjät".
Tunkkaiset - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhan veneen nautintoa voi parantaa esim. Uusilla laadukkailla patjoilla, 30-40 vuotta vanhat hikeä ja suolaa imennet haisevat ohkaiset ovat masentavia, vaikka olisivat vielä "ehjät".
TunkkaisetKerro lisää veneistäsi.
- Anonyymi
Mutta kun ne kaikki uudet näyttää saippuarasioilta tai asuntovaunuilta. Veneen pitäisi olla kuitenkin ilo silmälle. Mikään luettelemasi ominaisuus ei tee uudesta veneestä sen parempaa kuin vaikka hyvin pidetystä FG 39:stä.
- Anonyymi
Ja vielä, että kun on avoin perä, pääsee mukavasti uimatasolle ilman että kiivetään sen kanootinperän yli.
- Anonyymi
Purjeveneistä on nykyään keskitytty tekemään hienoja satamahotelleja, joissa on runkomuodossa panostettu mahdollisimman pitkään nopeutta tuovaan vesilinjaan. Mitenkään merikelpoisia tai merellä turvallisia nykyiset uudet veneet eivät ole. Tässä olen aloittajan kanssa täysin samaa mieltä.
Jos joku tahtoo oikeasti aallokossa asuttavan pitkän matkan veneen, kannattaa suosiolla ostaa joku 80-luvun vene. Niistä löytyy vielä kunnon meripunkkia. Nykyiset tuplaruorit ja leveä perä on kopioitu aallokossa myötätuuleen surffaavista kilpaveneistä. Perheveneisiin ne eivät sovi alkuunkaan, koska matkanteko on paljon epämiellyttävämpää, kun aallokossa matkustajaan kohdistuvat kiihdytysvoimat ovat johonkin kansanveneeseen verrattuna moninkertaiset.
Samalla tavalla uusissa veneissä sisätiloissa on hyvin pitkiä pudotuksia sivuun, jos vene yllättävästi kallistuu. Tällöin kolhaiset ikävästi horjahtaessa pääsi siihen 3 metrin päässä olevaan terävään pöydänkulmaan. Meripunkkien sijaan on tuplavuoteita, missä ei Erkkikään nuku veneen kunnolla keinuessa. Nämä ovat kivoja rantahotelleja ja siihen tarkoitukseen ne on tehty.- Anonyymi
Kannattaisi miettiä vähän markkinoitakin: kuinka moni purjeveneilijä tarvitsee "pitkän matkan aallokkoveneen" ja ennen kaikkea on valmis siitä maksamaan? Varsin harva, ja sitä harvempi, mitä useampi miettii SEKÄ käyttötarvettaan ETTÄ lompakkoaan.
Esim. ne meripunkat: de facto tarpeettomia matkaveneilijälle, jonka purjehdusalueena on Itämeri (eivätkä kovin tarpeellisia Välimerelläkään).
"Matkaveneilijä" ei yleensä tarkoita veneilijää, jonka yksittäiset legit ovat tyypillisesti useita vuorokausia tai peräti viikkoja vaan veneilijää, joka kulkee veneellään paikasta toiseen mutta on useimmiten yöt satamassa tai ankkurissa. - Anonyymi
Kyllä parivuoteeseen merivuoteen saa, kun pönkää itsensä kahdelta suunnalta...
- Anonyymi
Ostakaa ostakaa!
Onni odottaa saatanan kalliin veneen muodossa lähimmän venekauppiaan luona!
Tosin ahdistusta se ei poista eikä avioliittoasi korjaa.---- Anonyymi
Mitä sillä on väliä, mitä muut rahoillaan tekevät?
Käärinliinassa ei tunnetusti ole taskuja eikä kaikki halua tukea paikallista kissojen vanhainkotiakaan.
Jos joku haluaa käyttää rahan etupainoteisesti ottamalla lainaa, niin mikäs siinä. Sehän on vain ajoitus kysymys.
Mitä järkeä on säästää rahaa ja ostaa se vene 20 vuotta myöhemmin ja menettää 20 vuotta veneilyaikaa? Viiskymppisenä pystyy vielä nauttimaan siitä, 70 vuotiaana paljon lyhyemmän ajan.
Mitä sitten vaimoihin tai puolisoihin tulee, niin vene ei avioliittoa pelasta, muttei tuhoakaan. Koko ajatus siitä, että jonkun yksittäisen esineen ostamisella voisi kuitata kaikki ongelmat, tuntuu oudolta. Ehkä se ajatus johti siihen, että vaimosi lähti. - Anonyymi
Ei avioliitossani ole mitään korjattavaa, ahdistustakaan ei liiemmälti ole. Mutta se saatanan kallis vene vielä puuttuu, kun valmistusajat ovat pitkiä.
- Anonyymi
Se prinssinakki ei siitä suurene, oli miten iso vene ja miten iso venelaina hyvänsä
- Anonyymi
Sinähän sen tiedät :D
Väitäisin kuitenkin, ettei se myöskään pienene, vaikka olisi rikaskin. Jostain syystä kuitenkin kiinnostus rikkaita kohtaan on suurempi kuin köyhiä.
Saganin suuhun on laitettu:
"Rikkaus ei estä ihmistä olemasta onneton, mutta minä itken mieluummin Jaguarissa kuin bussissa."
Sitä mukaillen:
Rikkaus ei estä munaa olemasta pieni, mutta mielummin pieni muna isossa veneessä kuin pienessä.
- Anonyymi
Minunkin eka vene maksoi 5000 ja nykyinen 65k. Nykyisellä on paljon mukavampi mennä, kun lapsia on 4. Vanhalla veneellä oli ikävä purjehtia yli 10 m/s tuulissa. Moottori oli rämisevä 2t-perämoottori. 5 solmua oli kova nopeus, nyt 7 solmua. Purjehduselämyksessä ei ole niin suurta eroa, muttei myöskään huononnusta ole tapahtunut.
Jos ei olisi lapsia, olisi veneeni pienempi, esim. 30k maksava. Ostin isomman veneen ja mökin perintörahoilla. Olisinhan voinut ne myös sijoittaa, mutta mihin olisin laittanut sijoitustuotot. Mökkini ja veneeni ei vielä ole superkalliita ja ne on kuitenkin parempi sijoitus kuin autot tai matkustelu. Rakensin mökin itse, joten ne myydessä käisin varmaan voitolle. Kesällä oltiin viikko Italiassa ja siihen meni 6000 euroa, joita en saa ikinä takaisin.- Anonyymi
Sait matkasta elämyksiä ja nautintoa joita ei myöskään mikään voi viedä pois.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sait matkasta elämyksiä ja nautintoa joita ei myöskään mikään voi viedä pois.
6000 euroa on iso raha parista elämyksestä, mutta tietty on hyvä joskus matkustella etenkin lasten kannalta. Eilen olin hyppelemässä Ahvensaaren kallioilta, lapset oli siitä aivan innoissaan. Ei paljon maksanut, kun vene on jo valmiina.
- Anonyymi
Onko nyt näin että saan tyytyä tavanomaiseen kärsimysnäytelmääni sy UppoCippo n 1:n omistajana ja kipparina kun tuo Uiva jäi kokematta? Olisiko se tarjonnut keinuvan todellisuuteni suodattamiseen sellaista lisäarvoa, joka olisi johtanut kärsimyshierarkiani täydellistymiseen? Kuuliko siellä edes hölmöjä myyntipuheita?
- Anonyymi
Katsoin Dufourin tiliä Instagramista ja aloin voimaan pahoin. Innovaatiot pvat pumpattava ilmapatja uimatasoksi ja toinen auringonottoon keulakannelle. Saakohan sieltä pumpattavan kaverin myös peräkajuuttaan?
- Anonyymi
Panin juuri 21-vuotiasta naista 250 eurolla.
Paljonko maksatte, että jäätte kotona taas kerran ilman ties minkä syyn varjolla?
Veneellä muuten ei lohkea, se on satavarma.
Toinen taattu turn-off on Skodan ostaminen - ja vielä osamaksulla.
Sitten masennutaan ja aloitetaan pakonomainen pyöräily.
Nykyajan kuohitut miesoletetut ovat kyllä säälittävämmästä päästä.- Anonyymi
250 euroa on vähemmän kuin Skoda.
En lähtisi sillä vielä kerjäämään rahamiehen titteliä.
Ymmärrän toki, että se on sinulle paljon.
Tosirikkaalla on varaa mennä sen ikäisen kanssa naimisiin. Se on nimittäin aina kalliimpaa kuin mikään huora. - Anonyymi
Vaimoni antaa ilmaiseksi pari kertaa viikossa. Mihin sijoittaisin ne 1500 euroa kuussa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaimoni antaa ilmaiseksi pari kertaa viikossa. Mihin sijoittaisin ne 1500 euroa kuussa?
Anna ne kehitysapuna niille, jotka joutuu maksamaan...
- Anonyymi
Kyllä sitä nuorta toosaa saa kaikki rahalla, naimisissa tai ei.
Sinä sen sijaan et saa mitään toosaa ilman rahaa.
- Anonyymi
Onhan tuolla pari kattia, X, pari Beneteauta, Arcona ja Hanse eli kyllä siinä riittää katsottavaa purjehtijoillekin.
- Anonyymi
Vanhoja malleja. Tosin ei voisi vähempää kiinnostaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhoja malleja. Tosin ei voisi vähempää kiinnostaa.
Samaa mieltä - ei voisi vähempää kiinnostaa
- aloittaja
- Anonyymi
Toiselle vanha on toisen uusi. Neitsyttä ei kaikki kaipaa.
- Anonyymi
Neitsyet ovat aika tylsiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Neitsyet ovat aika tylsiä.
Kuusikymppinen ja vielä kaunis sekä hyväkroppainen, mieheensä kyllästynyt tietää mitä tahtoo ja antaa himonsa viedä. Ei ole tarvittu Orvieto classicoa eikä hernepulloa. Sopiva paikka silloin tällöin ja joskus jos halutaan mennä pidemmän kaavan mukaan, sininen pastilli. Ei huolta vaatimuksista, vain sitä itseään. Riittävän iso vene ei edes keinu.
Aikanaan vene oli hoskilla laiturissa josta ei tarvinnut siirtyä. Siinä näyttelykansan vaeltaessa metrilakun kanssa laiturilla, me teimme veneessä rakkauden tekoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuusikymppinen ja vielä kaunis sekä hyväkroppainen, mieheensä kyllästynyt tietää mitä tahtoo ja antaa himonsa viedä. Ei ole tarvittu Orvieto classicoa eikä hernepulloa. Sopiva paikka silloin tällöin ja joskus jos halutaan mennä pidemmän kaavan mukaan, sininen pastilli. Ei huolta vaatimuksista, vain sitä itseään. Riittävän iso vene ei edes keinu.
Aikanaan vene oli hoskilla laiturissa josta ei tarvinnut siirtyä. Siinä näyttelykansan vaeltaessa metrilakun kanssa laiturilla, me teimme veneessä rakkauden tekoja.Siinä olikin sitä härkäparin avautumista.
Sininen pilleri huuleen ja hyväkroppainen mies panee toista miestä venenäyttelyssä.
Mikäs siinä. Vielä 10 vuotta sitten ei olisi kehdattu julkaista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä olikin sitä härkäparin avautumista.
Sininen pilleri huuleen ja hyväkroppainen mies panee toista miestä venenäyttelyssä.
Mikäs siinä. Vielä 10 vuotta sitten ei olisi kehdattu julkaista.Siinä ei käsitelty näyttävää ulostuselementtiä.
- Anonyymi
No hyi saatana!
Mulla on vene Hoskilla.
Ihan sama vetäkööt kukin mitä ja ketä lystää, mutta en halua kuulla yksityiskohtia....
-Horroria pahimmillaan, kun vanhat ihmiset nussivat-
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445299Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243460Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992870Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui582686- 1732365
- 252157
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271899Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661865Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161401