Uiva. 2022

Anonyymi

Katselin purjeveneitä. Luin jostakin, että uiva 2022 on purjehtijoiden mekka.
Pettymys melkoinen. Näyttelyssä alle kymmenen uutta venettä. Muutamaa lukuunottamatta veneet edustavat lajista vieraantuneiden laituriveneilijöiden märkiä unelmia.

Minne ovat kadonneet purjeveneet? Purjehdittavat, keliä kestävät purjeveneet

61

1162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niiden valmistajat on konkurssissa, kun kukaan ei osta niitä. Ja loppuihin ei ole varaa suomalaisilla.

    • Anonyymi

      Mekka ei ole välttämättä kovin mukava paikka. Liikaa ihmisiä.

    • Anonyymi

      Mekka voisi olla Düsseldorfin messut. Suomessa kaikki ostelee usein omille taidoilleen liiankin tehokkaalla perämoottorila varustettuja alumiinisia uisteluveneitä joilla sitten ulkoilutetaan vapoja samalla kaljaa juoden. Purjehtijat a) tuovat käytettyjä Itämeren maista tai Ruotsista b) ostavat muilta purjehtijoilta. Ne harvat jotka oikeasti ostavat uusia ostavat ne ulkomailta.
      Purjehtiminen onnkokonajan harvinaisempaa, mutta yllätttävän monen mökkiläisen laiturissa keikkuu hnekilöauton hitainen moottorivene.

      • Anonyymi

        Suomen markkinat ovat pienet ja siitä tietenkin johtuu se, ettei veneitä tuoda montaa näytille.
        Harvalla on halua ja ylimääräistä aikaa niin, että sitä voi käyttää ihan vain ajan tappamiseksi satojen tuhansien arvoisessa lasikuituammeessa. Se pätee kaikkiin asuttaviin veneisiin.

        Moottoriveneitä on tietenkin näytillä siksi, koska niitä ostetaan. Jostain venemyyjien pitää rahat saada toiminnan pyörittämiseen. Niistäkin suurin osa soveltuu todelliseen käyttöön eli siirtymiseen paikasta toiseen ja kalastamiseen. Vain hyvin pieni osa moottoriveneistä on matkakäyttöön.

        Hinta on sitten suhteellinen käsite. Jollakin on liitua, toisella ei. Sinulle iso summa voi olla toiselle ihan sopiva.


      • Anonyymi

        Ne kyllä hämmästyttää ne ylisuuret koneet uisteluveneissä. Eilen meni ohi 5,5-metrinen uisteluvene, jossa oli istumapaikat viidelle. Perässä oli koomisen näköinen 300hv Yamaha. Minulla on 5-metriä pitkä lasikuitupulpettivene, ja siinä 50-heppainen perämoottori, jolla pääsee ne ajot, mitä sillä nyt ylipäänsä haluaa ajella. Kyllä tuossakin varmaan 150hv olisi jo riittävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne kyllä hämmästyttää ne ylisuuret koneet uisteluveneissä. Eilen meni ohi 5,5-metrinen uisteluvene, jossa oli istumapaikat viidelle. Perässä oli koomisen näköinen 300hv Yamaha. Minulla on 5-metriä pitkä lasikuitupulpettivene, ja siinä 50-heppainen perämoottori, jolla pääsee ne ajot, mitä sillä nyt ylipäänsä haluaa ajella. Kyllä tuossakin varmaan 150hv olisi jo riittävä.

        Mikä on uisteluvene? Joku sellainen, jolla ei saa tehdä muuta kuin uistella? Aika moni uistelija käyttää venettään muuhunkin veneilyyn. Ehkäpä se eilen näkemäsi uistelija haluaa pystyä vaikkapa vetämään vesihiihtäjää täyteen kuormattuna...


    • Anonyymi

      Miten niin "lajista vieraantuneiden"? Matkaveneilijät ovat ylivoimainen enemmistö veneilijöistä, joten objektiivisempi näkemys on, että sinä olet se lajista vieraantunut.

      • Anonyymi

        Matkaveneilijät ovat häviävän pieni osa veneilystä. Aivan ylivoimainen enemmistö on soituveneitä tai pieniä moottoriveneitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Matkaveneilijät ovat häviävän pieni osa veneilystä. Aivan ylivoimainen enemmistö on soituveneitä tai pieniä moottoriveneitä.

        Matkaveneilijöiden pienestä joukosta suurin osa liikkuu purjeveneellä. Siinä on aivan sama onko alla uusi Dufour tai Beneteau vai 20 vuotta vanha Bavaria tai 80-luvun skandivene. Sen sijaan uisteluun tai mökin yhteysalukseksi ei kelpaa vanhat 2-tahtikoneella varustetut Vatorit tai HT-veneet. Sen takia ne täytyy ostaa uutena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Matkaveneilijöiden pienestä joukosta suurin osa liikkuu purjeveneellä. Siinä on aivan sama onko alla uusi Dufour tai Beneteau vai 20 vuotta vanha Bavaria tai 80-luvun skandivene. Sen sijaan uisteluun tai mökin yhteysalukseksi ei kelpaa vanhat 2-tahtikoneella varustetut Vatorit tai HT-veneet. Sen takia ne täytyy ostaa uutena.

        Voisitko laittaa sinun statistiikkojasi esille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisitko laittaa sinun statistiikkojasi esille?

        Viime yönä Näsbyssä 11 purjevenettä ja 3 moottorivenettä. Toissa yönä Bärössa 13 purjevenettä ja 2 moottorivenettä ja sitä rataa muinakin öinä vierassatamissa. Mielestäni kirjoittaja ei liioittele lausuessaan "suurin osa liikkuu purjeveneellä" ajatuksensa. Sinäkin huomaisit sen jos matkaveneilisit upeassa saaristossamme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Matkaveneilijät ovat häviävän pieni osa veneilystä. Aivan ylivoimainen enemmistö on soituveneitä tai pieniä moottoriveneitä.

        Totta, mutta tässä kontekstissa puhutaan purjeveneistä. Vain matkaveneily on oikeaa purjeveneilyä, muu on runkkausta.


    • Anonyymi

      200 tonnia muutamasta viikosta kesässä on älytön investointi.

      Ja se arvo - sen voi kuvitella säilyvän - kunnes huomaa, ettei siitä veneestä sitten pääse eroon kuin ottamalla pataan hinnassa urakalla....

      Ja itse purjehdus ei orgasmiksi muutu vaikka alla olisi kolmensadantonnin vene - verrattuna siihen 50 tontun veneeseen.

      Ja ihan rehellisesti sanottuna, aika paljon vähemmän murheita tulee parinkymmenen tonnin veneestä....

      • Anonyymi

        200 tonnia on iso raha, mutta moni käyttää sen kesämökkiinkin, jossa ei välttämättä vietetä yhtään sen enempää aikaa. Kyse on siitä, onko sitä rahaa vai ei.

        Ei minua haittaa, että on sekä mökki, että vene ja yhteenlaskettu arvo on jossain puolen miljoonan luokassa enkä kuitenkaan voi olla kahdessa paikassa samaan aikaan. En ymmärrä miksi sen pitäisi haitata sinuakaan.


      • Anonyymi

        Se on totta, että purjehdusnautinto tuskin on kovin paljon vähäisempi halvalla veneellä kuin kalliillakaan (itse aloitin 5k€ veneellä ja nyt 50 k€, molemmat siis edullisia, mutta iso hintaero - ihan yhtä paljon nautin sillä 5 k€ veneellä). Vene on kuitenkin lähtökohtaisesti aina ihan älyttömän huono investointi taloudellisesti ajatellen. Jonkun veneen arvo laskee enemmän kuin toisen, mutta senkin, jonka arvo ei laske (minulla ollut vain niitä), ylläpitokustannukset ovat niin isot, ettei voi mitenkään puhua mistään järkevästä investoinnista. Harrastuksiin menee rahaa, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän. Monelle se 200 k€ harrastusvälineeseen on ihan ok. Minäkin olen laittanut merkittäviä summia harrastusvälineiden hankkimiseen (vene ei ole ainut). Lisäksi harrastuskulut ovat noin 30% nettotuloista, eikä harmita yhtään. En ole vielä keksinyt mitään varsinaista elämäntarkoitusta, joten päätavoitteena olkoon elää nautinnollinen elämä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        200 tonnia on iso raha, mutta moni käyttää sen kesämökkiinkin, jossa ei välttämättä vietetä yhtään sen enempää aikaa. Kyse on siitä, onko sitä rahaa vai ei.

        Ei minua haittaa, että on sekä mökki, että vene ja yhteenlaskettu arvo on jossain puolen miljoonan luokassa enkä kuitenkaan voi olla kahdessa paikassa samaan aikaan. En ymmärrä miksi sen pitäisi haitata sinuakaan.

        Toisten valinnat eivät todellakaan haittaa minua :).

        Jokainen yrittää elää, kuten osaa. Jotkut yrittävät ostaa onnea itselleen.
        Omaisuudesta on lopulta pelkkää harmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisten valinnat eivät todellakaan haittaa minua :).

        Jokainen yrittää elää, kuten osaa. Jotkut yrittävät ostaa onnea itselleen.
        Omaisuudesta on lopulta pelkkää harmia.

        Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista.

        Minunkin mielestäni omaisuudesta on pelkkää harmia. Siksipä tuhlaan niin paljon kuin ehdin, mutta kun sitä tulee vaan :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on totta, että purjehdusnautinto tuskin on kovin paljon vähäisempi halvalla veneellä kuin kalliillakaan (itse aloitin 5k€ veneellä ja nyt 50 k€, molemmat siis edullisia, mutta iso hintaero - ihan yhtä paljon nautin sillä 5 k€ veneellä). Vene on kuitenkin lähtökohtaisesti aina ihan älyttömän huono investointi taloudellisesti ajatellen. Jonkun veneen arvo laskee enemmän kuin toisen, mutta senkin, jonka arvo ei laske (minulla ollut vain niitä), ylläpitokustannukset ovat niin isot, ettei voi mitenkään puhua mistään järkevästä investoinnista. Harrastuksiin menee rahaa, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän. Monelle se 200 k€ harrastusvälineeseen on ihan ok. Minäkin olen laittanut merkittäviä summia harrastusvälineiden hankkimiseen (vene ei ole ainut). Lisäksi harrastuskulut ovat noin 30% nettotuloista, eikä harmita yhtään. En ole vielä keksinyt mitään varsinaista elämäntarkoitusta, joten päätavoitteena olkoon elää nautinnollinen elämä.

        Itsellä tämä on mennyt päinvastoin... Paljon hauskempaa minulla oli 5000€ veneellä kuin nykyisellä, huomattavasti kalliimmalla.

        Silloin puoliso oli nuorempi (itseasiassa useampi), yöelämä vierassatamassa oli railakkaampaa, eivätkä lapset kiusanneet. Siinä veneessä ei aamu alkanut aamupiirretyillä ja puuron keitolla...

        Vakavasti puhuttuna. Veneen hinnan vaikutus veneilyn riemuun on aika pieni. Asenteen ja mielentilan vaikutus veneilyn riemuun on järkyttävän suuri.


    • Anonyymi

      ...puhumattakaan siitä, että aika monella on ihan riittävästi muitakin huolia kuin veneen osto.

      Ja käsiin myyjille ovat jääneet ne moottoriveneetkin, keväisestä "loppumisen uhasta" ja armottomasta vedätyksestä huolimatta.

      Nousevat korot, kova inflaatio ja yleinen epävarmuus muutenkin tekee selvää koko veneilygenrestä, mitä tulee uusiin veneisiin.
      Soutuveneitä ja pikkuprutkuja menee vielä, mutta mökkikauppa kyykkäsi jo ja katsokaapa Nettiveneestä käytettyjen myynnissä olevien veneiden määrää!

      Tavaraa on silmät suut täyteen ja 80% päällä älytön hintapyyntö, jota noista romuista ei ikinä tule saamaan :).

      Ken on 1990-luvun taitteen nähnyt, tietää mitä tuleman pitää.
      Mutta ei noita paskoja kukaan osta halvallakaan.

      • Anonyymi

        Uusia isompia veneitä ei ole myyty paljoa viime vuosina. Käytetyt ikääntyy ja markkinoilta puuttuu monta vuosikertaa. Jos käytettyä haluaa, valinnanvaraa ei ole paljoa. Veneet ikääntyessään jakautuu kahteen ryhmään (niin kuin ihmisetkin). Osasta pidetään huolta ja osa saa rapistua.

        Lujitemuovinen vene on lähes ikuinen, jos sitä pitää kunnossa. Varsinkaan moottoriveneessä ei ole kovin montaa kuluvaa osaa koska ei ole takilointia ja köliä. Vanhakin käytetty voi olla hyvä, jos se on aikoinaan tehty tilankäytön kannalta järkevästi.

        Veneiden kysyntä laskee siinä missä veneiden määräkin. SPV on kuin demareiden nuorisoseura. Kolmannes on yli 60-vuotiaita ja keski-ikäkin on yli 50v. Seuraavan kymmen vuoden aikana jäsenmäärä putoaa 15-20 prosentilla, vaikka mitä tekisi.


    • Anonyymi

      Nyt yli kaksikuukautta tällä kaudella, tukholman saaristossa liikuneena, voi todeta täällä olevan paljon uusia ja uudehkoja pursia ja moottoriveneitä matkakokoluokassa yli 10 mettrisistä isoihin jahteihin toki vanhoja liikkuu enemmän.

      En tiedä mistä johtuu, mutta ero on dramaattinen. Ovatko suomalaiset, niin persaukisia vai johtuuko asia eri elämäntapa filosofiaan pankkisektorin tuella.

      • Anonyymi

        Suomalaiset voivat olla fiksumpia.

        Jo monen vuoden ajan ruotsalaiset ovat jääneet jälkeen suomalaisista ja esimerkkiä otetaan nyt toisinpäin. NATO ei ole ainoa esimerkki.


      • Anonyymi

        Olin Maarianhaminassa Poker Runin aikaan. Siellä kyllä oli enimmäkseen moottoriveneitä. Kuuntelin yhden kaverin vuodatusta veneen ostosta ja siitä että kyl se 600 litra men ku Pararaisilt tultti, ja toiset kuussata mene takas. Kylsse vähä kirpase. Tsekkailin mielenkiinnosta rekisteritietoja ja omistajia, aika pikkufirmojen tyypeillä on näitä 50 jalkaisia, 1400-hevosvoimaisia paatteja. Firmat tekee muutaman millin liikevaihtoa vuodessa. Millä hemmetin rahalla niitä ostetaan?
        Ei ainakaan sen hetkisen venekannan perusteella voi sanoa että oltais persaukisia.


      • Anonyymi

        00-luvulla Ruotsissa myytiin vuodessa n. 1000 ja Suomessa n. 200 purjevenettä vuodessa. 2010-luvulla määrät tippuivat n. 1/10 tuosta molemmissa. Suomessa ollaan edelleen tuossa, mutta Ruotsissa on myyty jo 200-300 vuodessa muutaman vuoden.

        Purjeveneitä Ruotsissa on n. 3-kertaisesti Suomeen verrattuna.

        Ruotsissa siis veneitä on enemmän ja myyntiä vielä enemmän, mutta sielläkin varsin vähän aiempaan ja venekantaan verrattuna.

        Silmiinpistävää on erityisesti Ruotsin länsirannikolla se, että vesillä on paljon 70- ja 80-luvun pikkuveneitä. Myös kovalla kelillä ja kauempana kotisatamista. Suomessa niitä ei juuri näe, vaikka ne muodostavat pääosan venekannasta.


      • Anonyymi

        Kyllä, suomalaiset ovat ruotsalaisiin verrattuna persaukisia. Keskimäärin. Lisäksi tosiaan suhtautuminen lainoihin on kovin erilainen - suomalainen maksaa asuntolainaa pois sen minkä pystyy ja siksi kärvistelee. Ruotsalaiselle asuntolaina on elinikäinen tapa rahoittaa elämää - kuollessa laina kuitataan sillä lainalla ostetulla asunnolla. Tuloista jää siis paljon enemmän elämiseen, kun ei yritetä maksimoida kuollessa jäljellejäävää pottia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, suomalaiset ovat ruotsalaisiin verrattuna persaukisia. Keskimäärin. Lisäksi tosiaan suhtautuminen lainoihin on kovin erilainen - suomalainen maksaa asuntolainaa pois sen minkä pystyy ja siksi kärvistelee. Ruotsalaiselle asuntolaina on elinikäinen tapa rahoittaa elämää - kuollessa laina kuitataan sillä lainalla ostetulla asunnolla. Tuloista jää siis paljon enemmän elämiseen, kun ei yritetä maksimoida kuollessa jäljellejäävää pottia.

        Niin no, vuokrakämpät on keksitty.

        Ei tarvitse murehtia taloyhtiön rempoista eikä naapuritontin rakennustyömaista, ei asuntojen hintojen liikkeistä eikä välttämättä edes vääränlaisista naapureista.

        Vain sähköposti ja voit kerätä kamasi uuteen paikkaan - ilman rumbaa välittäjien, kaupanvahvistajien ym. syöttiläiden kanssa.

        Ja ne rahat, jotka muuten menisivät lainanlyhennykseen, voit pistää tuuleen, vailla murheita yllämainituista.


    • Anonyymi

      Olen tilannut uuden purjeveneen ja hinta on ihan sopiva. Täällä joku ei näe eroa purjehduksessa uuden ja vanhan välillä. Onhan siinä eroa. Kun on tuplaratit, niin voi ohjastaa venettä ylempää ja näkee paremmin eteen, sprayhoodin ohi. Kun on tuplaperäsimet, ne eivät luovilla väännä. Kun on rungossa ikkunoita, voi sadepäivinä istuskella sisällä, ja silti nähdä ympäröivää saaristoa (tai viereisen veneen kylkeä). Tilausvaiheessa voi valita kölin syvyyden, purjevarusteet, lisävarusteet jne.

      • Anonyymi

        Hyvä esimerkki siitä, miten erilaiset voivat mieltymykset olla. Itse en pidä tuplarateista ja -peräsimistä enkä oikein siitä avoimesta perästäkään (jotenkin se kerta kaikkiaan tuntuu vähän turvattomalta).


      • Anonyymi

        Pointti ei varmaan kellään ollut se, etteikö uuden ja vanhan tai halvan ja kalliin välillä olisi konkreettisia eroja. Tottakai on, ja isoja. Nautinto harrastuksesta tuskin kuitenkaan on kovin erilainen. Huikeimmat purjehdusmuistot ovat ajalta, jolloin kuljin muutaman tonnin arvoisella H-veneellä. Vuositulot olivat kymppitonnin luokkaa. Nykyisen veneen arvo lienee noin 150 k€, ja tietysti ero veneissä ja niillä purjehtimisessa on ihan älytön. Yhtään sen hienompia purjehduskokemuksia sillä ei kuitenkaan saa. Korkeintaan siinä mielessä, että pystyy jakamaan kokemuksen useamman kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pointti ei varmaan kellään ollut se, etteikö uuden ja vanhan tai halvan ja kalliin välillä olisi konkreettisia eroja. Tottakai on, ja isoja. Nautinto harrastuksesta tuskin kuitenkaan on kovin erilainen. Huikeimmat purjehdusmuistot ovat ajalta, jolloin kuljin muutaman tonnin arvoisella H-veneellä. Vuositulot olivat kymppitonnin luokkaa. Nykyisen veneen arvo lienee noin 150 k€, ja tietysti ero veneissä ja niillä purjehtimisessa on ihan älytön. Yhtään sen hienompia purjehduskokemuksia sillä ei kuitenkaan saa. Korkeintaan siinä mielessä, että pystyy jakamaan kokemuksen useamman kanssa.

        Vanhan veneen nautintoa voi parantaa esim. Uusilla laadukkailla patjoilla, 30-40 vuotta vanhat hikeä ja suolaa imennet haisevat ohkaiset ovat masentavia, vaikka olisivat vielä "ehjät".

        Tunkkaiset


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhan veneen nautintoa voi parantaa esim. Uusilla laadukkailla patjoilla, 30-40 vuotta vanhat hikeä ja suolaa imennet haisevat ohkaiset ovat masentavia, vaikka olisivat vielä "ehjät".

        Tunkkaiset

        Kerro lisää veneistäsi.


      • Anonyymi

        Mutta kun ne kaikki uudet näyttää saippuarasioilta tai asuntovaunuilta. Veneen pitäisi olla kuitenkin ilo silmälle. Mikään luettelemasi ominaisuus ei tee uudesta veneestä sen parempaa kuin vaikka hyvin pidetystä FG 39:stä.


    • Anonyymi

      Ja vielä, että kun on avoin perä, pääsee mukavasti uimatasolle ilman että kiivetään sen kanootinperän yli.

    • Anonyymi

      Purjeveneistä on nykyään keskitytty tekemään hienoja satamahotelleja, joissa on runkomuodossa panostettu mahdollisimman pitkään nopeutta tuovaan vesilinjaan. Mitenkään merikelpoisia tai merellä turvallisia nykyiset uudet veneet eivät ole. Tässä olen aloittajan kanssa täysin samaa mieltä.

      Jos joku tahtoo oikeasti aallokossa asuttavan pitkän matkan veneen, kannattaa suosiolla ostaa joku 80-luvun vene. Niistä löytyy vielä kunnon meripunkkia. Nykyiset tuplaruorit ja leveä perä on kopioitu aallokossa myötätuuleen surffaavista kilpaveneistä. Perheveneisiin ne eivät sovi alkuunkaan, koska matkanteko on paljon epämiellyttävämpää, kun aallokossa matkustajaan kohdistuvat kiihdytysvoimat ovat johonkin kansanveneeseen verrattuna moninkertaiset.

      Samalla tavalla uusissa veneissä sisätiloissa on hyvin pitkiä pudotuksia sivuun, jos vene yllättävästi kallistuu. Tällöin kolhaiset ikävästi horjahtaessa pääsi siihen 3 metrin päässä olevaan terävään pöydänkulmaan. Meripunkkien sijaan on tuplavuoteita, missä ei Erkkikään nuku veneen kunnolla keinuessa. Nämä ovat kivoja rantahotelleja ja siihen tarkoitukseen ne on tehty.

      • Anonyymi

        Kannattaisi miettiä vähän markkinoitakin: kuinka moni purjeveneilijä tarvitsee "pitkän matkan aallokkoveneen" ja ennen kaikkea on valmis siitä maksamaan? Varsin harva, ja sitä harvempi, mitä useampi miettii SEKÄ käyttötarvettaan ETTÄ lompakkoaan.

        Esim. ne meripunkat: de facto tarpeettomia matkaveneilijälle, jonka purjehdusalueena on Itämeri (eivätkä kovin tarpeellisia Välimerelläkään).

        "Matkaveneilijä" ei yleensä tarkoita veneilijää, jonka yksittäiset legit ovat tyypillisesti useita vuorokausia tai peräti viikkoja vaan veneilijää, joka kulkee veneellään paikasta toiseen mutta on useimmiten yöt satamassa tai ankkurissa.


      • Anonyymi

        Kyllä parivuoteeseen merivuoteen saa, kun pönkää itsensä kahdelta suunnalta...


    • Anonyymi

      Ostakaa ostakaa!

      Onni odottaa saatanan kalliin veneen muodossa lähimmän venekauppiaan luona!

      Tosin ahdistusta se ei poista eikä avioliittoasi korjaa.---

      • Anonyymi

        Mitä sillä on väliä, mitä muut rahoillaan tekevät?
        Käärinliinassa ei tunnetusti ole taskuja eikä kaikki halua tukea paikallista kissojen vanhainkotiakaan.

        Jos joku haluaa käyttää rahan etupainoteisesti ottamalla lainaa, niin mikäs siinä. Sehän on vain ajoitus kysymys.

        Mitä järkeä on säästää rahaa ja ostaa se vene 20 vuotta myöhemmin ja menettää 20 vuotta veneilyaikaa? Viiskymppisenä pystyy vielä nauttimaan siitä, 70 vuotiaana paljon lyhyemmän ajan.

        Mitä sitten vaimoihin tai puolisoihin tulee, niin vene ei avioliittoa pelasta, muttei tuhoakaan. Koko ajatus siitä, että jonkun yksittäisen esineen ostamisella voisi kuitata kaikki ongelmat, tuntuu oudolta. Ehkä se ajatus johti siihen, että vaimosi lähti.


      • Anonyymi

        Ei avioliitossani ole mitään korjattavaa, ahdistustakaan ei liiemmälti ole. Mutta se saatanan kallis vene vielä puuttuu, kun valmistusajat ovat pitkiä.


    • Anonyymi

      Se prinssinakki ei siitä suurene, oli miten iso vene ja miten iso venelaina hyvänsä

      • Anonyymi

        Sinähän sen tiedät :D

        Väitäisin kuitenkin, ettei se myöskään pienene, vaikka olisi rikaskin. Jostain syystä kuitenkin kiinnostus rikkaita kohtaan on suurempi kuin köyhiä.

        Saganin suuhun on laitettu:
        "Rikkaus ei estä ihmistä olemasta onneton, mutta minä itken mieluummin Jaguarissa kuin bussissa."

        Sitä mukaillen:
        Rikkaus ei estä munaa olemasta pieni, mutta mielummin pieni muna isossa veneessä kuin pienessä.


    • Anonyymi

      Minunkin eka vene maksoi 5000 ja nykyinen 65k. Nykyisellä on paljon mukavampi mennä, kun lapsia on 4. Vanhalla veneellä oli ikävä purjehtia yli 10 m/s tuulissa. Moottori oli rämisevä 2t-perämoottori. 5 solmua oli kova nopeus, nyt 7 solmua. Purjehduselämyksessä ei ole niin suurta eroa, muttei myöskään huononnusta ole tapahtunut.

      Jos ei olisi lapsia, olisi veneeni pienempi, esim. 30k maksava. Ostin isomman veneen ja mökin perintörahoilla. Olisinhan voinut ne myös sijoittaa, mutta mihin olisin laittanut sijoitustuotot. Mökkini ja veneeni ei vielä ole superkalliita ja ne on kuitenkin parempi sijoitus kuin autot tai matkustelu. Rakensin mökin itse, joten ne myydessä käisin varmaan voitolle. Kesällä oltiin viikko Italiassa ja siihen meni 6000 euroa, joita en saa ikinä takaisin.

      • Anonyymi

        Sait matkasta elämyksiä ja nautintoa joita ei myöskään mikään voi viedä pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sait matkasta elämyksiä ja nautintoa joita ei myöskään mikään voi viedä pois.

        6000 euroa on iso raha parista elämyksestä, mutta tietty on hyvä joskus matkustella etenkin lasten kannalta. Eilen olin hyppelemässä Ahvensaaren kallioilta, lapset oli siitä aivan innoissaan. Ei paljon maksanut, kun vene on jo valmiina.


    • Anonyymi

      Onko nyt näin että saan tyytyä tavanomaiseen kärsimysnäytelmääni sy UppoCippo n 1:n omistajana ja kipparina kun tuo Uiva jäi kokematta? Olisiko se tarjonnut keinuvan todellisuuteni suodattamiseen sellaista lisäarvoa, joka olisi johtanut kärsimyshierarkiani täydellistymiseen? Kuuliko siellä edes hölmöjä myyntipuheita?

    • Anonyymi

      Katsoin Dufourin tiliä Instagramista ja aloin voimaan pahoin. Innovaatiot pvat pumpattava ilmapatja uimatasoksi ja toinen auringonottoon keulakannelle. Saakohan sieltä pumpattavan kaverin myös peräkajuuttaan?

    • Anonyymi

      Panin juuri 21-vuotiasta naista 250 eurolla.

      Paljonko maksatte, että jäätte kotona taas kerran ilman ties minkä syyn varjolla?
      Veneellä muuten ei lohkea, se on satavarma.
      Toinen taattu turn-off on Skodan ostaminen - ja vielä osamaksulla.

      Sitten masennutaan ja aloitetaan pakonomainen pyöräily.

      Nykyajan kuohitut miesoletetut ovat kyllä säälittävämmästä päästä.

      • Anonyymi

        250 euroa on vähemmän kuin Skoda.
        En lähtisi sillä vielä kerjäämään rahamiehen titteliä.
        Ymmärrän toki, että se on sinulle paljon.

        Tosirikkaalla on varaa mennä sen ikäisen kanssa naimisiin. Se on nimittäin aina kalliimpaa kuin mikään huora.


      • Anonyymi

        Vaimoni antaa ilmaiseksi pari kertaa viikossa. Mihin sijoittaisin ne 1500 euroa kuussa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaimoni antaa ilmaiseksi pari kertaa viikossa. Mihin sijoittaisin ne 1500 euroa kuussa?

        Anna ne kehitysapuna niille, jotka joutuu maksamaan...


      • Anonyymi

        Kyllä sitä nuorta toosaa saa kaikki rahalla, naimisissa tai ei.

        Sinä sen sijaan et saa mitään toosaa ilman rahaa.


    • Anonyymi

      Onhan tuolla pari kattia, X, pari Beneteauta, Arcona ja Hanse eli kyllä siinä riittää katsottavaa purjehtijoillekin.

      • Anonyymi

        Vanhoja malleja. Tosin ei voisi vähempää kiinnostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhoja malleja. Tosin ei voisi vähempää kiinnostaa.

        Samaa mieltä - ei voisi vähempää kiinnostaa
        - aloittaja


    • Anonyymi

      Toiselle vanha on toisen uusi. Neitsyttä ei kaikki kaipaa.

      • Anonyymi

        Neitsyet ovat aika tylsiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Neitsyet ovat aika tylsiä.

        Kuusikymppinen ja vielä kaunis sekä hyväkroppainen, mieheensä kyllästynyt tietää mitä tahtoo ja antaa himonsa viedä. Ei ole tarvittu Orvieto classicoa eikä hernepulloa. Sopiva paikka silloin tällöin ja joskus jos halutaan mennä pidemmän kaavan mukaan, sininen pastilli. Ei huolta vaatimuksista, vain sitä itseään. Riittävän iso vene ei edes keinu.

        Aikanaan vene oli hoskilla laiturissa josta ei tarvinnut siirtyä. Siinä näyttelykansan vaeltaessa metrilakun kanssa laiturilla, me teimme veneessä rakkauden tekoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuusikymppinen ja vielä kaunis sekä hyväkroppainen, mieheensä kyllästynyt tietää mitä tahtoo ja antaa himonsa viedä. Ei ole tarvittu Orvieto classicoa eikä hernepulloa. Sopiva paikka silloin tällöin ja joskus jos halutaan mennä pidemmän kaavan mukaan, sininen pastilli. Ei huolta vaatimuksista, vain sitä itseään. Riittävän iso vene ei edes keinu.

        Aikanaan vene oli hoskilla laiturissa josta ei tarvinnut siirtyä. Siinä näyttelykansan vaeltaessa metrilakun kanssa laiturilla, me teimme veneessä rakkauden tekoja.

        Siinä olikin sitä härkäparin avautumista.
        Sininen pilleri huuleen ja hyväkroppainen mies panee toista miestä venenäyttelyssä.

        Mikäs siinä. Vielä 10 vuotta sitten ei olisi kehdattu julkaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä olikin sitä härkäparin avautumista.
        Sininen pilleri huuleen ja hyväkroppainen mies panee toista miestä venenäyttelyssä.

        Mikäs siinä. Vielä 10 vuotta sitten ei olisi kehdattu julkaista.

        Siinä ei käsitelty näyttävää ulostuselementtiä.


    • Anonyymi

      No hyi saatana!
      Mulla on vene Hoskilla.

      Ihan sama vetäkööt kukin mitä ja ketä lystää, mutta en halua kuulla yksityiskohtia....

      -Horroria pahimmillaan, kun vanhat ihmiset nussivat-

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5118
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3347
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1482
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1317
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1026
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      928
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe