Moottori sammui aallokossa

Anonyymi

Moi,

Olin ajamassa moottorilla kovassa aallokossa (ladatakseni akkuja). Käynnistysakku on erillään hupiakuista ja siinä oli virtaa hyvin. Moottori on 1500h ajettu Volvo Penta D1-30, jossa ei ole ollut mitään ongelmaa aiemmin.

Aallot oli varmaan korkeimmat 3 metrisiä ja vene keikkui todella paljon. Vene oli kallellaan enemmän pakoputken suuntaan ajossa.

Yhtäkkiä moottori sammui. Vedettiin purjeet auki ja aloin ihmettelemään miksi moottori sammui. Tsekkasin polttoainesuodattimen, siipirattaan, merivesisuodattimen, öljyt ja kaiken minkä keksin eikä missään ollut mitään ongelmaa.

Ennen satamaa käynnistin moottorin ja se käynnistyi normaalisti. Sen jälkeen sillä on ajettu ehkä 5h normaalisti ilman mitään ongelmaa.

Onko kenelläkään hyviä veikkauksia, miksi moottori sammui?

13

164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Aallot oli varmaan korkeimmat 3 metrisiä ja vene keikkui todella paljon."
      "Tsekkasin polttoainesuodattimen, siipirattaan, merivesisuodattimen, öljyt ja kaiken minkä keksin"
      Melkoinen suoritus.

      • Anonyymi

        Tää muuten oli melkoinen suoritus, mutta tulipahan tehtyä. 1.7m taisi olla muutaman mailin päässä olevan aaltopoijun merkitsevä aallonkorkeus. Vaimo ohjasi paattia ja mä tsekkasin konetta. Vaikein osuus oli irrottaa siipirattaan edestä metallilevyn ruuvit, kun ne on talttapäisiä eikä ole helppoa saada meisseliä pysymään paikallaan. Ei se kyllä mitään mahdotonta ollut. Eikä mun olisi ollut 100% pakko sitä siinä tehdä, mutta mun mielestä oli kiva testata, että onnistuuko tuollaiset temput. Koska joskus voi olla sellainen tilanne, että ihan oikeasti osuu tuulettimeen ja siinä kohtaa pitää hommien onnistua. Tuossa oli rauhallinen tilanne, mutta tositilanteessa voi olla kunnon paniikki. Kannattaa harjoitella.
        "Smooth sea never made a skilled sailor"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tää muuten oli melkoinen suoritus, mutta tulipahan tehtyä. 1.7m taisi olla muutaman mailin päässä olevan aaltopoijun merkitsevä aallonkorkeus. Vaimo ohjasi paattia ja mä tsekkasin konetta. Vaikein osuus oli irrottaa siipirattaan edestä metallilevyn ruuvit, kun ne on talttapäisiä eikä ole helppoa saada meisseliä pysymään paikallaan. Ei se kyllä mitään mahdotonta ollut. Eikä mun olisi ollut 100% pakko sitä siinä tehdä, mutta mun mielestä oli kiva testata, että onnistuuko tuollaiset temput. Koska joskus voi olla sellainen tilanne, että ihan oikeasti osuu tuulettimeen ja siinä kohtaa pitää hommien onnistua. Tuossa oli rauhallinen tilanne, mutta tositilanteessa voi olla kunnon paniikki. Kannattaa harjoitella.
        "Smooth sea never made a skilled sailor"

        Ja sitten sä heräsit ja huomasit, ettei sulla ole vaimoa eikä venettä.
        Kaikki hyvin, omaisuudestahan on vain harmia ja vaimosta kaksin verroin :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sitten sä heräsit ja huomasit, ettei sulla ole vaimoa eikä venettä.
        Kaikki hyvin, omaisuudestahan on vain harmia ja vaimosta kaksin verroin :D

        Toisin kuin sinä, aloittaja ei ole enää alakoululainen ja sellaisilla saattaa olla vaimo ja venekin. Tai jos kouluaikana käyttää liikaa aikaa turhiin keskustelufoorumeihin, voi olla että veneet ja vaimot jää myöhemminkin hankkimatta.


    • Anonyymi

      Olisiko aallon vastapaine voinut tukahduttaa pikku "singerin" tikkauksen eli huonosti suunniteltu pakoputkisto?

    • Anonyymi

      Oliko moottori kuuma? Onko jäähdytysnestettä? Jos tankki on tyhjä, voi tietty heilunnassa päätyä vähän ilmaa polttoainepumppuun, mutta ei se sitten varmaan ihan nätisti lähtisi käyntiin.

      • Anonyymi

        Satuiluahan tuo koko juttu oli, etkö tajunnut :D


      • Anonyymi

        Ei ollut moottori normaalia kuumempi. Tankki oli ehkä puolillaan. Moottorin käynnistys tapahtui satama-altaassa aika paljon kevyemmässä kelissä, joten teoriassa voisi vaikuttaa, mutta ehkä puolillaan oleva tankki on riittävä määrä polttoainetta.


    • Anonyymi

      Lataa akkuja seuraavan kerran tyynellä kelillä.

    • Anonyymi

      Onko tankissa loiskelevyt. Muutaman kerran on tullut vuosien varrella sellainen tilanne vastaan, että tankissa nafta hölskyy aallokossa siihen malliin, että joukkoon sekoittuu paljon kuplia ja ilmaa. Tämä on sitten haitannut polttoaineensaantia ja kone on hyytynyt. Ei tosin koskaan pysähtynyt.

    • Anonyymi

      Oma arvaus: tankissa on mikrobikasvuston sakkaa, joka kovemmassa merenkäynnissä on sitten levinnyt ympäri polttoainejärjestelmää ja hetkellisesti tukkinut suuttimet.

      • Anonyymi

        Sakka ei poistu itsekseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sakka ei poistu itsekseen.

        Naapurilla kävi trukin kanssa kerran niin, että tankissa oli pohjalla 1 kpl koivunlehtiä. Kun moottori oli käynnissä, koivunlehti jossain vaiheessa tukki imuputken ja moottori sammui. Moottorin sammuttua imu lakkasi ja koivunlehti irtautui putkesta odottamaan seuraavaa käynnistystä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

      Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      88
      3678
    2. Sinä vain tulit elämääni

      Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      92
      1949
    3. Tiesitkö mies

      Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      87
      1773
    4. Nuorempi mies

      Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      144
      1632
    5. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

      Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      65
      1478
    6. Miksi teillä meni...

      ...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      162
      1473
    7. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

      Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      98
      1453
    8. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

      Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      167
      1402
    9. Jos siis saamme

      Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      100
      1324
    10. Onko sinulla

      Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      86
      1287
    Aihe