Moi,
Olin ajamassa moottorilla kovassa aallokossa (ladatakseni akkuja). Käynnistysakku on erillään hupiakuista ja siinä oli virtaa hyvin. Moottori on 1500h ajettu Volvo Penta D1-30, jossa ei ole ollut mitään ongelmaa aiemmin.
Aallot oli varmaan korkeimmat 3 metrisiä ja vene keikkui todella paljon. Vene oli kallellaan enemmän pakoputken suuntaan ajossa.
Yhtäkkiä moottori sammui. Vedettiin purjeet auki ja aloin ihmettelemään miksi moottori sammui. Tsekkasin polttoainesuodattimen, siipirattaan, merivesisuodattimen, öljyt ja kaiken minkä keksin eikä missään ollut mitään ongelmaa.
Ennen satamaa käynnistin moottorin ja se käynnistyi normaalisti. Sen jälkeen sillä on ajettu ehkä 5h normaalisti ilman mitään ongelmaa.
Onko kenelläkään hyviä veikkauksia, miksi moottori sammui?
Moottori sammui aallokossa
13
254
Vastaukset
- Anonyymi
"Aallot oli varmaan korkeimmat 3 metrisiä ja vene keikkui todella paljon."
"Tsekkasin polttoainesuodattimen, siipirattaan, merivesisuodattimen, öljyt ja kaiken minkä keksin"
Melkoinen suoritus.- Anonyymi
Tää muuten oli melkoinen suoritus, mutta tulipahan tehtyä. 1.7m taisi olla muutaman mailin päässä olevan aaltopoijun merkitsevä aallonkorkeus. Vaimo ohjasi paattia ja mä tsekkasin konetta. Vaikein osuus oli irrottaa siipirattaan edestä metallilevyn ruuvit, kun ne on talttapäisiä eikä ole helppoa saada meisseliä pysymään paikallaan. Ei se kyllä mitään mahdotonta ollut. Eikä mun olisi ollut 100% pakko sitä siinä tehdä, mutta mun mielestä oli kiva testata, että onnistuuko tuollaiset temput. Koska joskus voi olla sellainen tilanne, että ihan oikeasti osuu tuulettimeen ja siinä kohtaa pitää hommien onnistua. Tuossa oli rauhallinen tilanne, mutta tositilanteessa voi olla kunnon paniikki. Kannattaa harjoitella.
"Smooth sea never made a skilled sailor" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tää muuten oli melkoinen suoritus, mutta tulipahan tehtyä. 1.7m taisi olla muutaman mailin päässä olevan aaltopoijun merkitsevä aallonkorkeus. Vaimo ohjasi paattia ja mä tsekkasin konetta. Vaikein osuus oli irrottaa siipirattaan edestä metallilevyn ruuvit, kun ne on talttapäisiä eikä ole helppoa saada meisseliä pysymään paikallaan. Ei se kyllä mitään mahdotonta ollut. Eikä mun olisi ollut 100% pakko sitä siinä tehdä, mutta mun mielestä oli kiva testata, että onnistuuko tuollaiset temput. Koska joskus voi olla sellainen tilanne, että ihan oikeasti osuu tuulettimeen ja siinä kohtaa pitää hommien onnistua. Tuossa oli rauhallinen tilanne, mutta tositilanteessa voi olla kunnon paniikki. Kannattaa harjoitella.
"Smooth sea never made a skilled sailor"Ja sitten sä heräsit ja huomasit, ettei sulla ole vaimoa eikä venettä.
Kaikki hyvin, omaisuudestahan on vain harmia ja vaimosta kaksin verroin :D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sitten sä heräsit ja huomasit, ettei sulla ole vaimoa eikä venettä.
Kaikki hyvin, omaisuudestahan on vain harmia ja vaimosta kaksin verroin :DToisin kuin sinä, aloittaja ei ole enää alakoululainen ja sellaisilla saattaa olla vaimo ja venekin. Tai jos kouluaikana käyttää liikaa aikaa turhiin keskustelufoorumeihin, voi olla että veneet ja vaimot jää myöhemminkin hankkimatta.
- Anonyymi
Olisiko aallon vastapaine voinut tukahduttaa pikku "singerin" tikkauksen eli huonosti suunniteltu pakoputkisto?
- Anonyymi
Oliko moottori kuuma? Onko jäähdytysnestettä? Jos tankki on tyhjä, voi tietty heilunnassa päätyä vähän ilmaa polttoainepumppuun, mutta ei se sitten varmaan ihan nätisti lähtisi käyntiin.
- Anonyymi
Satuiluahan tuo koko juttu oli, etkö tajunnut :D
- Anonyymi
Ei ollut moottori normaalia kuumempi. Tankki oli ehkä puolillaan. Moottorin käynnistys tapahtui satama-altaassa aika paljon kevyemmässä kelissä, joten teoriassa voisi vaikuttaa, mutta ehkä puolillaan oleva tankki on riittävä määrä polttoainetta.
- Anonyymi
Lataa akkuja seuraavan kerran tyynellä kelillä.
- Anonyymi
Onko tankissa loiskelevyt. Muutaman kerran on tullut vuosien varrella sellainen tilanne vastaan, että tankissa nafta hölskyy aallokossa siihen malliin, että joukkoon sekoittuu paljon kuplia ja ilmaa. Tämä on sitten haitannut polttoaineensaantia ja kone on hyytynyt. Ei tosin koskaan pysähtynyt.
- Anonyymi
Oma arvaus: tankissa on mikrobikasvuston sakkaa, joka kovemmassa merenkäynnissä on sitten levinnyt ympäri polttoainejärjestelmää ja hetkellisesti tukkinut suuttimet.
- Anonyymi
Sakka ei poistu itsekseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sakka ei poistu itsekseen.
Naapurilla kävi trukin kanssa kerran niin, että tankissa oli pohjalla 1 kpl koivunlehtiä. Kun moottori oli käynnissä, koivunlehti jossain vaiheessa tukki imuputken ja moottori sammui. Moottorin sammuttua imu lakkasi ja koivunlehti irtautui putkesta odottamaan seuraavaa käynnistystä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus
Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki942976Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta
"I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from952445Riikka Purra on ihana, jämpti
Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä392265Riikka se runnoo työttömyyttä lisää
Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276752238Mies, näen sinua hetken
ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen71826Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki
Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue131496- 831287
Taas alkoi soidinmenot.
Ja historia toistaa itseään. Myönnän, että on varmasti semmoinen, mikä sinulle sopii. Innokas ja päällekäyvä eikä tuppis81180- 691107
No miten meni?
Onko voittaja olo? Tunnetko onnistumisen riemua? Vastasiko lopputulos odotuksia? Kauaksi ajettu 😘1191064