Moottori sammui aallokossa

Anonyymi

Moi,

Olin ajamassa moottorilla kovassa aallokossa (ladatakseni akkuja). Käynnistysakku on erillään hupiakuista ja siinä oli virtaa hyvin. Moottori on 1500h ajettu Volvo Penta D1-30, jossa ei ole ollut mitään ongelmaa aiemmin.

Aallot oli varmaan korkeimmat 3 metrisiä ja vene keikkui todella paljon. Vene oli kallellaan enemmän pakoputken suuntaan ajossa.

Yhtäkkiä moottori sammui. Vedettiin purjeet auki ja aloin ihmettelemään miksi moottori sammui. Tsekkasin polttoainesuodattimen, siipirattaan, merivesisuodattimen, öljyt ja kaiken minkä keksin eikä missään ollut mitään ongelmaa.

Ennen satamaa käynnistin moottorin ja se käynnistyi normaalisti. Sen jälkeen sillä on ajettu ehkä 5h normaalisti ilman mitään ongelmaa.

Onko kenelläkään hyviä veikkauksia, miksi moottori sammui?

13

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Aallot oli varmaan korkeimmat 3 metrisiä ja vene keikkui todella paljon."
      "Tsekkasin polttoainesuodattimen, siipirattaan, merivesisuodattimen, öljyt ja kaiken minkä keksin"
      Melkoinen suoritus.

      • Anonyymi

        Tää muuten oli melkoinen suoritus, mutta tulipahan tehtyä. 1.7m taisi olla muutaman mailin päässä olevan aaltopoijun merkitsevä aallonkorkeus. Vaimo ohjasi paattia ja mä tsekkasin konetta. Vaikein osuus oli irrottaa siipirattaan edestä metallilevyn ruuvit, kun ne on talttapäisiä eikä ole helppoa saada meisseliä pysymään paikallaan. Ei se kyllä mitään mahdotonta ollut. Eikä mun olisi ollut 100% pakko sitä siinä tehdä, mutta mun mielestä oli kiva testata, että onnistuuko tuollaiset temput. Koska joskus voi olla sellainen tilanne, että ihan oikeasti osuu tuulettimeen ja siinä kohtaa pitää hommien onnistua. Tuossa oli rauhallinen tilanne, mutta tositilanteessa voi olla kunnon paniikki. Kannattaa harjoitella.
        "Smooth sea never made a skilled sailor"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tää muuten oli melkoinen suoritus, mutta tulipahan tehtyä. 1.7m taisi olla muutaman mailin päässä olevan aaltopoijun merkitsevä aallonkorkeus. Vaimo ohjasi paattia ja mä tsekkasin konetta. Vaikein osuus oli irrottaa siipirattaan edestä metallilevyn ruuvit, kun ne on talttapäisiä eikä ole helppoa saada meisseliä pysymään paikallaan. Ei se kyllä mitään mahdotonta ollut. Eikä mun olisi ollut 100% pakko sitä siinä tehdä, mutta mun mielestä oli kiva testata, että onnistuuko tuollaiset temput. Koska joskus voi olla sellainen tilanne, että ihan oikeasti osuu tuulettimeen ja siinä kohtaa pitää hommien onnistua. Tuossa oli rauhallinen tilanne, mutta tositilanteessa voi olla kunnon paniikki. Kannattaa harjoitella.
        "Smooth sea never made a skilled sailor"

        Ja sitten sä heräsit ja huomasit, ettei sulla ole vaimoa eikä venettä.
        Kaikki hyvin, omaisuudestahan on vain harmia ja vaimosta kaksin verroin :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sitten sä heräsit ja huomasit, ettei sulla ole vaimoa eikä venettä.
        Kaikki hyvin, omaisuudestahan on vain harmia ja vaimosta kaksin verroin :D

        Toisin kuin sinä, aloittaja ei ole enää alakoululainen ja sellaisilla saattaa olla vaimo ja venekin. Tai jos kouluaikana käyttää liikaa aikaa turhiin keskustelufoorumeihin, voi olla että veneet ja vaimot jää myöhemminkin hankkimatta.


    • Anonyymi

      Olisiko aallon vastapaine voinut tukahduttaa pikku "singerin" tikkauksen eli huonosti suunniteltu pakoputkisto?

    • Anonyymi

      Oliko moottori kuuma? Onko jäähdytysnestettä? Jos tankki on tyhjä, voi tietty heilunnassa päätyä vähän ilmaa polttoainepumppuun, mutta ei se sitten varmaan ihan nätisti lähtisi käyntiin.

      • Anonyymi

        Satuiluahan tuo koko juttu oli, etkö tajunnut :D


      • Anonyymi

        Ei ollut moottori normaalia kuumempi. Tankki oli ehkä puolillaan. Moottorin käynnistys tapahtui satama-altaassa aika paljon kevyemmässä kelissä, joten teoriassa voisi vaikuttaa, mutta ehkä puolillaan oleva tankki on riittävä määrä polttoainetta.


    • Anonyymi

      Lataa akkuja seuraavan kerran tyynellä kelillä.

    • Anonyymi

      Onko tankissa loiskelevyt. Muutaman kerran on tullut vuosien varrella sellainen tilanne vastaan, että tankissa nafta hölskyy aallokossa siihen malliin, että joukkoon sekoittuu paljon kuplia ja ilmaa. Tämä on sitten haitannut polttoaineensaantia ja kone on hyytynyt. Ei tosin koskaan pysähtynyt.

    • Anonyymi

      Oma arvaus: tankissa on mikrobikasvuston sakkaa, joka kovemmassa merenkäynnissä on sitten levinnyt ympäri polttoainejärjestelmää ja hetkellisesti tukkinut suuttimet.

      • Anonyymi

        Sakka ei poistu itsekseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sakka ei poistu itsekseen.

        Naapurilla kävi trukin kanssa kerran niin, että tankissa oli pohjalla 1 kpl koivunlehtiä. Kun moottori oli käynnissä, koivunlehti jossain vaiheessa tukki imuputken ja moottori sammui. Moottorin sammuttua imu lakkasi ja koivunlehti irtautui putkesta odottamaan seuraavaa käynnistystä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6013
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3801
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      238
      2108
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1840
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1279
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1055
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe