Toimivaa jääkaappia tai pakastinta ei kannata vaihtaa uuteen.

Anonyymi

Jos jääkaappi pitää kylmänä tai pakastin jäässä niin kumpaakaan ei kannata ei kannata viedä jäteasemalle ja ostaa uutta. Siinä ei ole mitää järkeä. Suuremmalla todennäköisyydellä uusi jääkaappi tehottomampi eli tiheämpi käynti. Ääni on ainakin kovempi.

Jääkaapin tai pakastin valmistuksessa aiheutuvat päästöt ja raaka-aineet on huiman suuret.

Kaapeissa on ongelmajätettä paljon eristeissä PU. 3-7cm paksua ympäri.

Kylmäainetta, elektroniikkaa, kuparia, laakereita, karkaistua metallia, sorvattua, hiottua, lasia sisällä, erikoismuovia, metallikuoret pintakäsittelyillä.


Jääkaappi kannattaa korjata jos termostaatti vikaantuu joka on harvinaista, oven kahvojen vaihto, jopa tiivisteitä saa metritavarana mitkä voi leikata tai valmis.

6

252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Omani on vasta 15 vuotta vanha Miele, joten mieleenikään ei ole tullut vaihtaa sitä uuteen.

    • Anonyymi

      Nää on vähän näitä juttuja. Itse joskus laskeskelin, että vanha jääkaappi ei kuluta lähellekään halvimmankaan uuden hintaa ylimääräisessä sähkölaskussa sinä aikana, mitä uudessa kestää takuu. Nythän sähkön hinnan uhotaan nousevan, niin asiaa voisi tarkastella uudestaan.

      Periaatteessa jos vanha jääkaappi on kestänyt tähän asti, se voi hyvin olla sellaista laatua joka kestää lähes ikuisuuden. Kuka haluaa tilalle nykyajan romua, joka on mahdollisesti suunniteltu hajoamaan muutaman vuoden päästä.

      • Anonyymi

        Minulla on 70-luvun jääkaappi, joka toimii täysin. Tosin se on ollut aktiivikäytössä vain 80-luvun loppuun, sen jälkeen mökillä, jossa päällä muutaman viikon vuodessa.


      • Anonyymi

        Paska jääkaappi tai jääkaappipakastin hotkii kesähelteillä reilut 2 kWh/d, kun uusi pärjää puolet vähemmällä. Kun sisällä on muutekin >27 °C en kaipaa yhtään ylimääräistä lämpöä.

        Vuoden mittaan huono laite voi syödä 400 kWh enemmän. Ei perinteisillä sähkönhinnoilla kuin parin kympin juttu, mutta jos on lähiaikoina soppari päivittynyt vaikka kokonaisedulliselle 0,30 €/kWh tasolle, niin takkiin tulee jo reilu satku/vuosi.


    • Anonyymi

      Ei ole tullut mieleen, että ne vanhan jääkaapin materiaalit voidaan ottaa talteen ja kierrättää. Sitäpaitsi nykyaaikaisssa jääkaapeissa ei ole samanlaisia myrkkyjä kuin vanhoissa. Lisäksi vanhan jääkaapin energiankulutus on aivan järkyttävä pahimmillaan. Nykyaikasen jääkaapin kulutus on paljon pienempi kuin vanhojen. Eli vanhan kaapin vaihtaminen uuteen voi olla hyvinkin järkevää sekä oman sähkölaskun että kaapin aiheuttamien kasvihunekaasupäästöjen takia. Ei oe mitään järkeä itsepäisesti säilyttää ikivanhaa kaappia, joka joo toimii ja pitää kylmänä, mutta sillä hinnalla että kaappi aiheuttaa hirveän sähkölaskun ja tolkuttoman energiantuhlauksen pitääkkseen kaiken kylmänä.

      • Anonyymi

        Veikkaan, että jääkaapin tekniikka on kehittynyt sen verran energiatehokkaammaksi, että hyötysuhde on 20% parempi nyt kuin 70-luvun lopulla. Loppu on markkinoinnin tuottamaa mielikuvaa!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11041
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3093
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      213
      2945
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1918
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1739
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1736
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      50
      1630
    9. 85
      1628
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1627
    Aihe