Yrittäjien kikkailu eläkemaksuilla

Anonyymi

26

832

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Asiallisen tuntuinen kirjoitus. Erityisesti se kohta, jossa toimittaja tiesi,että tulorekisteristä voidaan tarkistaa yrittäjän todellinen palkka, sai aikaan pienen hörähdyksen, mutta onhan se hyvä että 7% eläkemaksua maksava 36 tuntia viikossa töitä tekevä perusjantteri pääsee hiukka kurmuuttamaan yrittäjiä.

      • Anonyymi

        Blokisti ei ole myöskään tajunnut, että YEL:n mukaan karttuneet eläkkeet rahoitetaan jakojärjestelmällä toisin kuin TyEL-järjestelmä joka on osittain rahastoiva. YEL-järjestelmässä kunkin vuoden eläkemenot rahoitetaan samana vuonna kerätyillä vakuutusmaksuilla eli työelämässä olevat yrittäjät rahoittavat joka kuukausi maksussa olevat eläkkeet. Ei ole olemassa euroakaan rahastoituna. Se on uudistuksen syy. Elämaksuista tulevat rahat eivät riitä nykyisten eläkeläisten eläkkeiden maksuun, koska yrittäjien määrä vähenee ja eläkkeelle jäävien yrittäjien määrä kasvaa.

        YEL:n mukaista yrittäjätoimintaa vakuuttavat eläkelaitokset osallistuvat eläkkeiden rahoittamiseen vain saamiensa vakuutusmaksujen määrällä. YEL-eläkkeitä varten ei ole rahastoitu varoja. Jos yrittäjien YEL-eläkelaitoksille maksamat vakuutusmaksut eivät riitä on valtion kustannettava puuttuva osuus. Sen vuoksi vasemmistohallitus on päättänyt, että työelämässä olevilta yrittäjiltä pitää "varastaa" maksussa olevat puuttuvat eläkerahat.


    • Anonyymi

      Eläkemaksujen maksamatta jättäminen on alustatalouksien idea, kuten kaikkien taksimaailmassa olevien taksin tilaamiseen tarkoitettujen aplikaatioiden ja erityisesti ulkomaalaisten yhtiöiden, kuten Uberin ja Yangon koko toiminta perustuu lakisääteisten maksujen maksamatta jättämiseen.

    • Anonyymi

      Yrittäjien eläkejärjestelmä on pistetty pystyyn hyvin myöhään. Yrittäjät eivät ole moista halunneet vaan luottivat pitkään yrittämisen kautta tuleviin tuloihin hautaan asti saavutettujen liikevoittojen avittamana. Ongelma on se että maksuhaluja ei ole eikä ole olut , mutta rahaa pitäisi saada ammentaa.

      • Anonyymi

        Työntekijäin eläkelaki (TEL, LEL nykyinen TyEL) tuli voimaan 1962. Yrittäjien (YEL ja MYEL) vuonna 1970. Niiden välissä valtion, viranhaltijan ja kirkon eläkelait ja MEL 1965. Kaikki tulivat voimaan koko eläkejärjestelmän luomisen yhteydessä eli käytännössä samanaikaisesti.


      • Anonyymi

        Onhan se jo yi 52 vuotta sitten perustettu.


    • Anonyymi

      Eläkemaksujen korotus tarkoittaa vain taksojen korotusta. Asiakkailta kaikki yrityksen kulut peritään.

      • Anonyymi

        No periaatteessa kyllä,mutta käytännössä ei. Aloilla joissa on kova kilpailu yrittäjien kesken ja tarjouskilpailuiden perusteella valitaan tekijä työlle niin yrittäjän pienestä palkasta se eläkemaksujen korotus otetaan ja palkka jää entistä pienemmäksi. On sellainen yleinen harhaluulo ,että yrittäjä siirtää kaikki kohonneet kustannukset laskutukseen ja asiakas kiltisti maksaa. Näin ei asiat mene varsinkaan kuljetusalalla. Kuljetussopimukset ovat pitkiä ja sitovia. Vaikka esimerkiksi polttoaineen hinta nousee niin kaikki asiakkaat eivät suostu sopimuksissa tällaiseen polttoainelisään,vaan haluavat kuljetukset edullisesti. Ja aina löytyy yrittäjä joka kokeilee onneaan ,sitten täällä kehutaan ,että hyvin homma toimii,mutta vaimon palkalla syödään ja eletään, kyllä tämä tästä. Tämä sama tilanne on myös monella muulla alalla ,että ansiotaso on niin alhainen,että firma pyörii juuri ja juuri ja edellä mainitulla tavalla tullaan toimeen kun perhe tukee. Kannattaisi aina muistaa ,että asioilla on kaksi puolta. Menestyneet yrittäjät maksavat varmasti todella paljon eläkemaksuja,kun ne saa vähentää verotuksessa , nostavat yrityksestä osinkoja kerran vuodessa. Mutta suuri osa suomalalaisista yrityksistä on pienyrittäjiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No periaatteessa kyllä,mutta käytännössä ei. Aloilla joissa on kova kilpailu yrittäjien kesken ja tarjouskilpailuiden perusteella valitaan tekijä työlle niin yrittäjän pienestä palkasta se eläkemaksujen korotus otetaan ja palkka jää entistä pienemmäksi. On sellainen yleinen harhaluulo ,että yrittäjä siirtää kaikki kohonneet kustannukset laskutukseen ja asiakas kiltisti maksaa. Näin ei asiat mene varsinkaan kuljetusalalla. Kuljetussopimukset ovat pitkiä ja sitovia. Vaikka esimerkiksi polttoaineen hinta nousee niin kaikki asiakkaat eivät suostu sopimuksissa tällaiseen polttoainelisään,vaan haluavat kuljetukset edullisesti. Ja aina löytyy yrittäjä joka kokeilee onneaan ,sitten täällä kehutaan ,että hyvin homma toimii,mutta vaimon palkalla syödään ja eletään, kyllä tämä tästä. Tämä sama tilanne on myös monella muulla alalla ,että ansiotaso on niin alhainen,että firma pyörii juuri ja juuri ja edellä mainitulla tavalla tullaan toimeen kun perhe tukee. Kannattaisi aina muistaa ,että asioilla on kaksi puolta. Menestyneet yrittäjät maksavat varmasti todella paljon eläkemaksuja,kun ne saa vähentää verotuksessa , nostavat yrityksestä osinkoja kerran vuodessa. Mutta suuri osa suomalalaisista yrityksistä on pienyrittäjiä.

        Niin kipeältä kuin se tuntuukin, on varsinkin pienyrittäjän pakottaminen YEL maksun riittävään tasoon loppupeleissä palvelus esimerkiksi taksialalle.
        Vaikka nyt ei isoista summista puhuta, niin esimerkiksi osallistumnen Kelan ajoihin noilla naurettavilla taksoilla on helpompaa, kun makselee minimi yelliä n 160 eur/ kk, kun kolleega maksaa vaikkapa 650 eur/kk
        Eihän tuossa ole eroa kuin 490 euroa, joka tietysti on liiketoiminnan kulu ja vähentää verotettavaa tuloa omalta osaltaan, eli nettona joutuu maksamaan n 370 euroa enemmän kuukaudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No periaatteessa kyllä,mutta käytännössä ei. Aloilla joissa on kova kilpailu yrittäjien kesken ja tarjouskilpailuiden perusteella valitaan tekijä työlle niin yrittäjän pienestä palkasta se eläkemaksujen korotus otetaan ja palkka jää entistä pienemmäksi. On sellainen yleinen harhaluulo ,että yrittäjä siirtää kaikki kohonneet kustannukset laskutukseen ja asiakas kiltisti maksaa. Näin ei asiat mene varsinkaan kuljetusalalla. Kuljetussopimukset ovat pitkiä ja sitovia. Vaikka esimerkiksi polttoaineen hinta nousee niin kaikki asiakkaat eivät suostu sopimuksissa tällaiseen polttoainelisään,vaan haluavat kuljetukset edullisesti. Ja aina löytyy yrittäjä joka kokeilee onneaan ,sitten täällä kehutaan ,että hyvin homma toimii,mutta vaimon palkalla syödään ja eletään, kyllä tämä tästä. Tämä sama tilanne on myös monella muulla alalla ,että ansiotaso on niin alhainen,että firma pyörii juuri ja juuri ja edellä mainitulla tavalla tullaan toimeen kun perhe tukee. Kannattaisi aina muistaa ,että asioilla on kaksi puolta. Menestyneet yrittäjät maksavat varmasti todella paljon eläkemaksuja,kun ne saa vähentää verotuksessa , nostavat yrityksestä osinkoja kerran vuodessa. Mutta suuri osa suomalalaisista yrityksistä on pienyrittäjiä.

        Se nyt on vaan niin tyhmää myydä liian halvalla eli kusta itse itseään silmään.


    • Anonyymi

      Hoh hoi jaa onneksi olen maksanut 3x palkan verran eläkevakuutuksia jo parikymmentä vuotta.
      Parempi se on sinne laittaa mitä maksaa tuloveroina.
      Ja samalla varmistaa vauraan vanhuuden.
      4-5000€/kk eläkkeen tällä hetkellä kun 5v kehtais vielä tehdä töitä.
      Mitä liikkuu päässä jos tinkii eläkevakuutuksista

      • Anonyymi

        hyvä juttu sinulla onneksi olkoon. On kuitenkin paljon yrittäjiä joilla kassavirta on hyvin pieni ja palkkakin on sitä myöten todella pieni, pienestä palkasta on todella vaikea maksaa isoja eläkevakuutuksia vanhuuden varalle. Minun on pakko sanoa ,että edellisessä kirjoituksessa oli pieni piikki pienituloisille yrittäjille. Yrittäjien pitäisi kannustaa toisiaan,mutta kirjoituksesi veti maton alta kaikilta pienituloisilta yrittäjiltä,jotka joka arkipäivä tekevät tärkeää työtä. Ja se on todella valitettavaa. Toivottavasti olet onnellinen kun ajelet sitten sillä Porchella auringon laskua kohden kesä iltoina.


    • Anonyymi

      Eläkemaksuilla kikkailevat eniten Kela ja välitysyhtiöt, jotka ovat laittaneet hintatason niin alas, ettei ole mahdollista maksaa eläkemaksuja, eikä mitään muitakaan maksuja. Heidän toimesta on syntynyt harmaan talouden toimiala eli taksiliikenne.

      Kun rahat ei riitä, niin vaihtoehtona on valita ruokaa ja asunto tai maksu eläkelaitokselle ja verottajalle. Ruoka tai asumisen maksu voittaa aina, joten muut jätetään maksamatta. Näin jokainen toimii tiukassa tilanteessa. Kiittäkää siitä viranomaisia, jotka ovat ajot kilpailuttaneet, erityisesti Kelaa ja kaupunkien sekä kuntien virkailijoita.

      • Anonyymi

        Osittain totta, mutta kun puhutaan kilpailutuksesta, niin onhan siinä se mahdollisuus ettei osallistu sellaisiin kilpailutuksiin joissa jo lähtöhinta on hyvin alhainen. Jos kaikki yrittäjän pakolliset , lakisääteiset kulut olisivat samat kaikilla , ei kenelläkään olisi halua/ mahdollisuutta ajaa alle tuotantokustannusten.
        Toki on sanottava, että kumipyöräliikenteessä liikennöitsijälle epäedulliset sopimukset ovat olleet maan tapa jo vuosikymmeniä, ja aina vaan riittää niitä jotka työntävät päänsä silmukkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osittain totta, mutta kun puhutaan kilpailutuksesta, niin onhan siinä se mahdollisuus ettei osallistu sellaisiin kilpailutuksiin joissa jo lähtöhinta on hyvin alhainen. Jos kaikki yrittäjän pakolliset , lakisääteiset kulut olisivat samat kaikilla , ei kenelläkään olisi halua/ mahdollisuutta ajaa alle tuotantokustannusten.
        Toki on sanottava, että kumipyöräliikenteessä liikennöitsijälle epäedulliset sopimukset ovat olleet maan tapa jo vuosikymmeniä, ja aina vaan riittää niitä jotka työntävät päänsä silmukkaan.

        Olisi vähintäänkin kohtuullista, mikäli julkinen sektori kieltäytyisi tekemästä sopimuksia, joita tehdessä laskennallisesti on tiedossa, että sopimuksen toisen osapuolen ei ole mahdollista suoriutua normaalitasoisesta palkanmaksusta ja lakisääteisten sivukulujen suorittamisesta. Vielä selkeämpää olisi mikäli sopimuksen tekijältä vaadittaisiin TESsin mukainen palkanmaksuvelvollisuus, joka tosin sopimusteknisesti usein vaaditaan, mutta käytännössä sitä ei koskaan valvota.

        Sopimuksen tekijän vastuu valvonnasta ei pääty sopimuksen tekoon, joten siinä mielessä julkisen sektorin toimijoilla on maan tapana rikkoa kilpailulakeja, sekä välillisesti useita muitakin lakeja. Se näkyy taksiliikenteen lisäksi terveydenhuollon toiminnoissa. Molemmilla toimialoilla voi tehdä mitä tahansa kenenkään puuttumatta rikkomuksiin ja jopa rikolliseen menettelyyn. Molemmilla toimialoilla kaikki tietävät sopimuksien ja lakien vastaisesta toiminnasta, mutta perin omituiseksi asian tekee vielä se, että suuri osa liikevaihdosta tulee verovaroista, joiden käyttöä sopimuksien tekijät eivät valvo, ja valvova viranomainen AVI ei suorita heille kuuluvaa viranomaisvalvontaa, eikä rikkeistä tai rikoksista ole juurikaan koskaan mitään seurauksia.

        Siksi toiminta jatkuu harmaana ja jopa mustana, rikkomuksilla ja rikoksilla täytettynä, koska viranomaistahot sen julkisesti sallivat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi vähintäänkin kohtuullista, mikäli julkinen sektori kieltäytyisi tekemästä sopimuksia, joita tehdessä laskennallisesti on tiedossa, että sopimuksen toisen osapuolen ei ole mahdollista suoriutua normaalitasoisesta palkanmaksusta ja lakisääteisten sivukulujen suorittamisesta. Vielä selkeämpää olisi mikäli sopimuksen tekijältä vaadittaisiin TESsin mukainen palkanmaksuvelvollisuus, joka tosin sopimusteknisesti usein vaaditaan, mutta käytännössä sitä ei koskaan valvota.

        Sopimuksen tekijän vastuu valvonnasta ei pääty sopimuksen tekoon, joten siinä mielessä julkisen sektorin toimijoilla on maan tapana rikkoa kilpailulakeja, sekä välillisesti useita muitakin lakeja. Se näkyy taksiliikenteen lisäksi terveydenhuollon toiminnoissa. Molemmilla toimialoilla voi tehdä mitä tahansa kenenkään puuttumatta rikkomuksiin ja jopa rikolliseen menettelyyn. Molemmilla toimialoilla kaikki tietävät sopimuksien ja lakien vastaisesta toiminnasta, mutta perin omituiseksi asian tekee vielä se, että suuri osa liikevaihdosta tulee verovaroista, joiden käyttöä sopimuksien tekijät eivät valvo, ja valvova viranomainen AVI ei suorita heille kuuluvaa viranomaisvalvontaa, eikä rikkeistä tai rikoksista ole juurikaan koskaan mitään seurauksia.

        Siksi toiminta jatkuu harmaana ja jopa mustana, rikkomuksilla ja rikoksilla täytettynä, koska viranomaistahot sen julkisesti sallivat.

        Kela on kaikkien petoksien äiti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kela on kaikkien petoksien äiti.

        Kun ikää tulee sun pelastus tulee ole kela edes puuro tarpeet saisit


    • Anonyymi

      Seuraavan linkin takaa avautuvasta artikkelista käy ilmi mm. se, että yrittäjät ovat epäonnistuneet oman eläketurvansa järjestämisessä ja sosialisoineet eläketurvaansa yhä lisääntyvässä määrin veronmaksajien kustannettavaksi.
      Voitot yksityistetään, tappiot/kulut sosialisoidaan:
      https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/da4e1327-7036-48ab-913c-6d5cfa8a96c7

      • Anonyymi

        Palkka työläinen on loinen esim kunnan / valtion palveluksessa tulon siirtoa heh kuka senkin maksaa


    • Anonyymi

      Onneksi huonolla hinnalla ei ole pakko ajaa.

    • Anonyymi

      Eiköhän noi yrittäjän maksut oon yrittäjän omalla vastuulla koskee kaikki aloja

    • Anonyymi

      olis hieno homma jos työntekijä maksais omat eläkemaksut täys määräisesti olis Jakomäen gettoja Helsinki täys

    • Anonyymi

      Mikä sarvipää oot hirveetä paukutusta eiköhän noikin maksut yrittäjien omia juttuj mikä parasta pienet maksut niin kerrankin kun pääsee eläkkeelle hyppää saamisenpuolelle siis kela kaikki muu

    • Anonyymi

      Työnantajana en koskaan ymmärtänyt miks pitää melkein 24% palkasta et tää apina pääsee joskus eläkkeelle maksaisivat itse

    • Anonyymi

      Jos ei maksa eläkemaksua, ei saa eläkettä.
      PISTE.
      kertaa ja ymmärrä edellinen.
      JOS EI MAKSA ELÄKEMAKSUA EI SAA ELÄKETTÄ.
      JA SE ON VALINTA.

      KAIKEN ” valmistelun” TAKANA ON SE, ETTÄ ELÄKEYHTIÖIDEN KASSA ON TYHJÄ.

      NYKYISET ELÄKELÄISET TYHJENTÄÄ KASSAN

      SUURINOSA PIENYRITTÄJISTÄ ON KÖYHIÄ YKSINYRITTÄJIÄ

      VALTIO - eläkeyhtiö - VALMISTELEE RYÖSTÖÄ

      • Anonyymi

        -Jos ei maksa eläkemaksua, ei saa eläkettä.
        PISTE.
        ----------

        Toi on totta , mutta varsinkin nuori yrittäjä ei ajattele, että
        voi olla huomenna sairaalassa ja puolen vuoden saikulla

        Eli se YEL vaikka kuinka vihattu onkin pelastaa

        (pitääkö urpoille täsmentää, että yrittäjän sairauspäiväraha sitten riippuu
        siitä mitä olet sopinut eläkevakuutusyhtiösi kanssa (YEL)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6284
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3783
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3130
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1696
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1388
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1320
    7. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      936
    8. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      929
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      870
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      849
    Aihe