Kyseiselle toiminnalle olisi saatava loppu. Seuraavan linkin takaa avautuvassa artikkelissa kerrotaan siihen syy:
Ikävä totuus yrittäjien eläkeitkusta tulee tässä – siksi yrittäjien kikkailulle on saatava loppu https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/da4e1327-7036-48ab-913c-6d5cfa8a96c7
Yrittäjien kikkailu eläkemaksuilla
26
832
Vastaukset
- Anonyymi
Asiallisen tuntuinen kirjoitus. Erityisesti se kohta, jossa toimittaja tiesi,että tulorekisteristä voidaan tarkistaa yrittäjän todellinen palkka, sai aikaan pienen hörähdyksen, mutta onhan se hyvä että 7% eläkemaksua maksava 36 tuntia viikossa töitä tekevä perusjantteri pääsee hiukka kurmuuttamaan yrittäjiä.
- Anonyymi
Blokisti ei ole myöskään tajunnut, että YEL:n mukaan karttuneet eläkkeet rahoitetaan jakojärjestelmällä toisin kuin TyEL-järjestelmä joka on osittain rahastoiva. YEL-järjestelmässä kunkin vuoden eläkemenot rahoitetaan samana vuonna kerätyillä vakuutusmaksuilla eli työelämässä olevat yrittäjät rahoittavat joka kuukausi maksussa olevat eläkkeet. Ei ole olemassa euroakaan rahastoituna. Se on uudistuksen syy. Elämaksuista tulevat rahat eivät riitä nykyisten eläkeläisten eläkkeiden maksuun, koska yrittäjien määrä vähenee ja eläkkeelle jäävien yrittäjien määrä kasvaa.
YEL:n mukaista yrittäjätoimintaa vakuuttavat eläkelaitokset osallistuvat eläkkeiden rahoittamiseen vain saamiensa vakuutusmaksujen määrällä. YEL-eläkkeitä varten ei ole rahastoitu varoja. Jos yrittäjien YEL-eläkelaitoksille maksamat vakuutusmaksut eivät riitä on valtion kustannettava puuttuva osuus. Sen vuoksi vasemmistohallitus on päättänyt, että työelämässä olevilta yrittäjiltä pitää "varastaa" maksussa olevat puuttuvat eläkerahat.
- Anonyymi
Eläkemaksujen maksamatta jättäminen on alustatalouksien idea, kuten kaikkien taksimaailmassa olevien taksin tilaamiseen tarkoitettujen aplikaatioiden ja erityisesti ulkomaalaisten yhtiöiden, kuten Uberin ja Yangon koko toiminta perustuu lakisääteisten maksujen maksamatta jättämiseen.
- Anonyymi
Yrittäjien eläkejärjestelmä on pistetty pystyyn hyvin myöhään. Yrittäjät eivät ole moista halunneet vaan luottivat pitkään yrittämisen kautta tuleviin tuloihin hautaan asti saavutettujen liikevoittojen avittamana. Ongelma on se että maksuhaluja ei ole eikä ole olut , mutta rahaa pitäisi saada ammentaa.
- Anonyymi
Työntekijäin eläkelaki (TEL, LEL nykyinen TyEL) tuli voimaan 1962. Yrittäjien (YEL ja MYEL) vuonna 1970. Niiden välissä valtion, viranhaltijan ja kirkon eläkelait ja MEL 1965. Kaikki tulivat voimaan koko eläkejärjestelmän luomisen yhteydessä eli käytännössä samanaikaisesti.
- Anonyymi
Onhan se jo yi 52 vuotta sitten perustettu.
- Anonyymi
Eläkemaksujen korotus tarkoittaa vain taksojen korotusta. Asiakkailta kaikki yrityksen kulut peritään.
- Anonyymi
No periaatteessa kyllä,mutta käytännössä ei. Aloilla joissa on kova kilpailu yrittäjien kesken ja tarjouskilpailuiden perusteella valitaan tekijä työlle niin yrittäjän pienestä palkasta se eläkemaksujen korotus otetaan ja palkka jää entistä pienemmäksi. On sellainen yleinen harhaluulo ,että yrittäjä siirtää kaikki kohonneet kustannukset laskutukseen ja asiakas kiltisti maksaa. Näin ei asiat mene varsinkaan kuljetusalalla. Kuljetussopimukset ovat pitkiä ja sitovia. Vaikka esimerkiksi polttoaineen hinta nousee niin kaikki asiakkaat eivät suostu sopimuksissa tällaiseen polttoainelisään,vaan haluavat kuljetukset edullisesti. Ja aina löytyy yrittäjä joka kokeilee onneaan ,sitten täällä kehutaan ,että hyvin homma toimii,mutta vaimon palkalla syödään ja eletään, kyllä tämä tästä. Tämä sama tilanne on myös monella muulla alalla ,että ansiotaso on niin alhainen,että firma pyörii juuri ja juuri ja edellä mainitulla tavalla tullaan toimeen kun perhe tukee. Kannattaisi aina muistaa ,että asioilla on kaksi puolta. Menestyneet yrittäjät maksavat varmasti todella paljon eläkemaksuja,kun ne saa vähentää verotuksessa , nostavat yrityksestä osinkoja kerran vuodessa. Mutta suuri osa suomalalaisista yrityksistä on pienyrittäjiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No periaatteessa kyllä,mutta käytännössä ei. Aloilla joissa on kova kilpailu yrittäjien kesken ja tarjouskilpailuiden perusteella valitaan tekijä työlle niin yrittäjän pienestä palkasta se eläkemaksujen korotus otetaan ja palkka jää entistä pienemmäksi. On sellainen yleinen harhaluulo ,että yrittäjä siirtää kaikki kohonneet kustannukset laskutukseen ja asiakas kiltisti maksaa. Näin ei asiat mene varsinkaan kuljetusalalla. Kuljetussopimukset ovat pitkiä ja sitovia. Vaikka esimerkiksi polttoaineen hinta nousee niin kaikki asiakkaat eivät suostu sopimuksissa tällaiseen polttoainelisään,vaan haluavat kuljetukset edullisesti. Ja aina löytyy yrittäjä joka kokeilee onneaan ,sitten täällä kehutaan ,että hyvin homma toimii,mutta vaimon palkalla syödään ja eletään, kyllä tämä tästä. Tämä sama tilanne on myös monella muulla alalla ,että ansiotaso on niin alhainen,että firma pyörii juuri ja juuri ja edellä mainitulla tavalla tullaan toimeen kun perhe tukee. Kannattaisi aina muistaa ,että asioilla on kaksi puolta. Menestyneet yrittäjät maksavat varmasti todella paljon eläkemaksuja,kun ne saa vähentää verotuksessa , nostavat yrityksestä osinkoja kerran vuodessa. Mutta suuri osa suomalalaisista yrityksistä on pienyrittäjiä.
Niin kipeältä kuin se tuntuukin, on varsinkin pienyrittäjän pakottaminen YEL maksun riittävään tasoon loppupeleissä palvelus esimerkiksi taksialalle.
Vaikka nyt ei isoista summista puhuta, niin esimerkiksi osallistumnen Kelan ajoihin noilla naurettavilla taksoilla on helpompaa, kun makselee minimi yelliä n 160 eur/ kk, kun kolleega maksaa vaikkapa 650 eur/kk
Eihän tuossa ole eroa kuin 490 euroa, joka tietysti on liiketoiminnan kulu ja vähentää verotettavaa tuloa omalta osaltaan, eli nettona joutuu maksamaan n 370 euroa enemmän kuukaudessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No periaatteessa kyllä,mutta käytännössä ei. Aloilla joissa on kova kilpailu yrittäjien kesken ja tarjouskilpailuiden perusteella valitaan tekijä työlle niin yrittäjän pienestä palkasta se eläkemaksujen korotus otetaan ja palkka jää entistä pienemmäksi. On sellainen yleinen harhaluulo ,että yrittäjä siirtää kaikki kohonneet kustannukset laskutukseen ja asiakas kiltisti maksaa. Näin ei asiat mene varsinkaan kuljetusalalla. Kuljetussopimukset ovat pitkiä ja sitovia. Vaikka esimerkiksi polttoaineen hinta nousee niin kaikki asiakkaat eivät suostu sopimuksissa tällaiseen polttoainelisään,vaan haluavat kuljetukset edullisesti. Ja aina löytyy yrittäjä joka kokeilee onneaan ,sitten täällä kehutaan ,että hyvin homma toimii,mutta vaimon palkalla syödään ja eletään, kyllä tämä tästä. Tämä sama tilanne on myös monella muulla alalla ,että ansiotaso on niin alhainen,että firma pyörii juuri ja juuri ja edellä mainitulla tavalla tullaan toimeen kun perhe tukee. Kannattaisi aina muistaa ,että asioilla on kaksi puolta. Menestyneet yrittäjät maksavat varmasti todella paljon eläkemaksuja,kun ne saa vähentää verotuksessa , nostavat yrityksestä osinkoja kerran vuodessa. Mutta suuri osa suomalalaisista yrityksistä on pienyrittäjiä.
Se nyt on vaan niin tyhmää myydä liian halvalla eli kusta itse itseään silmään.
- Anonyymi
Hoh hoi jaa onneksi olen maksanut 3x palkan verran eläkevakuutuksia jo parikymmentä vuotta.
Parempi se on sinne laittaa mitä maksaa tuloveroina.
Ja samalla varmistaa vauraan vanhuuden.
4-5000€/kk eläkkeen tällä hetkellä kun 5v kehtais vielä tehdä töitä.
Mitä liikkuu päässä jos tinkii eläkevakuutuksista- Anonyymi
hyvä juttu sinulla onneksi olkoon. On kuitenkin paljon yrittäjiä joilla kassavirta on hyvin pieni ja palkkakin on sitä myöten todella pieni, pienestä palkasta on todella vaikea maksaa isoja eläkevakuutuksia vanhuuden varalle. Minun on pakko sanoa ,että edellisessä kirjoituksessa oli pieni piikki pienituloisille yrittäjille. Yrittäjien pitäisi kannustaa toisiaan,mutta kirjoituksesi veti maton alta kaikilta pienituloisilta yrittäjiltä,jotka joka arkipäivä tekevät tärkeää työtä. Ja se on todella valitettavaa. Toivottavasti olet onnellinen kun ajelet sitten sillä Porchella auringon laskua kohden kesä iltoina.
- Anonyymi
Eläkemaksuilla kikkailevat eniten Kela ja välitysyhtiöt, jotka ovat laittaneet hintatason niin alas, ettei ole mahdollista maksaa eläkemaksuja, eikä mitään muitakaan maksuja. Heidän toimesta on syntynyt harmaan talouden toimiala eli taksiliikenne.
Kun rahat ei riitä, niin vaihtoehtona on valita ruokaa ja asunto tai maksu eläkelaitokselle ja verottajalle. Ruoka tai asumisen maksu voittaa aina, joten muut jätetään maksamatta. Näin jokainen toimii tiukassa tilanteessa. Kiittäkää siitä viranomaisia, jotka ovat ajot kilpailuttaneet, erityisesti Kelaa ja kaupunkien sekä kuntien virkailijoita.- Anonyymi
Osittain totta, mutta kun puhutaan kilpailutuksesta, niin onhan siinä se mahdollisuus ettei osallistu sellaisiin kilpailutuksiin joissa jo lähtöhinta on hyvin alhainen. Jos kaikki yrittäjän pakolliset , lakisääteiset kulut olisivat samat kaikilla , ei kenelläkään olisi halua/ mahdollisuutta ajaa alle tuotantokustannusten.
Toki on sanottava, että kumipyöräliikenteessä liikennöitsijälle epäedulliset sopimukset ovat olleet maan tapa jo vuosikymmeniä, ja aina vaan riittää niitä jotka työntävät päänsä silmukkaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osittain totta, mutta kun puhutaan kilpailutuksesta, niin onhan siinä se mahdollisuus ettei osallistu sellaisiin kilpailutuksiin joissa jo lähtöhinta on hyvin alhainen. Jos kaikki yrittäjän pakolliset , lakisääteiset kulut olisivat samat kaikilla , ei kenelläkään olisi halua/ mahdollisuutta ajaa alle tuotantokustannusten.
Toki on sanottava, että kumipyöräliikenteessä liikennöitsijälle epäedulliset sopimukset ovat olleet maan tapa jo vuosikymmeniä, ja aina vaan riittää niitä jotka työntävät päänsä silmukkaan.Olisi vähintäänkin kohtuullista, mikäli julkinen sektori kieltäytyisi tekemästä sopimuksia, joita tehdessä laskennallisesti on tiedossa, että sopimuksen toisen osapuolen ei ole mahdollista suoriutua normaalitasoisesta palkanmaksusta ja lakisääteisten sivukulujen suorittamisesta. Vielä selkeämpää olisi mikäli sopimuksen tekijältä vaadittaisiin TESsin mukainen palkanmaksuvelvollisuus, joka tosin sopimusteknisesti usein vaaditaan, mutta käytännössä sitä ei koskaan valvota.
Sopimuksen tekijän vastuu valvonnasta ei pääty sopimuksen tekoon, joten siinä mielessä julkisen sektorin toimijoilla on maan tapana rikkoa kilpailulakeja, sekä välillisesti useita muitakin lakeja. Se näkyy taksiliikenteen lisäksi terveydenhuollon toiminnoissa. Molemmilla toimialoilla voi tehdä mitä tahansa kenenkään puuttumatta rikkomuksiin ja jopa rikolliseen menettelyyn. Molemmilla toimialoilla kaikki tietävät sopimuksien ja lakien vastaisesta toiminnasta, mutta perin omituiseksi asian tekee vielä se, että suuri osa liikevaihdosta tulee verovaroista, joiden käyttöä sopimuksien tekijät eivät valvo, ja valvova viranomainen AVI ei suorita heille kuuluvaa viranomaisvalvontaa, eikä rikkeistä tai rikoksista ole juurikaan koskaan mitään seurauksia.
Siksi toiminta jatkuu harmaana ja jopa mustana, rikkomuksilla ja rikoksilla täytettynä, koska viranomaistahot sen julkisesti sallivat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisi vähintäänkin kohtuullista, mikäli julkinen sektori kieltäytyisi tekemästä sopimuksia, joita tehdessä laskennallisesti on tiedossa, että sopimuksen toisen osapuolen ei ole mahdollista suoriutua normaalitasoisesta palkanmaksusta ja lakisääteisten sivukulujen suorittamisesta. Vielä selkeämpää olisi mikäli sopimuksen tekijältä vaadittaisiin TESsin mukainen palkanmaksuvelvollisuus, joka tosin sopimusteknisesti usein vaaditaan, mutta käytännössä sitä ei koskaan valvota.
Sopimuksen tekijän vastuu valvonnasta ei pääty sopimuksen tekoon, joten siinä mielessä julkisen sektorin toimijoilla on maan tapana rikkoa kilpailulakeja, sekä välillisesti useita muitakin lakeja. Se näkyy taksiliikenteen lisäksi terveydenhuollon toiminnoissa. Molemmilla toimialoilla voi tehdä mitä tahansa kenenkään puuttumatta rikkomuksiin ja jopa rikolliseen menettelyyn. Molemmilla toimialoilla kaikki tietävät sopimuksien ja lakien vastaisesta toiminnasta, mutta perin omituiseksi asian tekee vielä se, että suuri osa liikevaihdosta tulee verovaroista, joiden käyttöä sopimuksien tekijät eivät valvo, ja valvova viranomainen AVI ei suorita heille kuuluvaa viranomaisvalvontaa, eikä rikkeistä tai rikoksista ole juurikaan koskaan mitään seurauksia.
Siksi toiminta jatkuu harmaana ja jopa mustana, rikkomuksilla ja rikoksilla täytettynä, koska viranomaistahot sen julkisesti sallivat.Kela on kaikkien petoksien äiti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kela on kaikkien petoksien äiti.
Kun ikää tulee sun pelastus tulee ole kela edes puuro tarpeet saisit
- Anonyymi
Seuraavan linkin takaa avautuvasta artikkelista käy ilmi mm. se, että yrittäjät ovat epäonnistuneet oman eläketurvansa järjestämisessä ja sosialisoineet eläketurvaansa yhä lisääntyvässä määrin veronmaksajien kustannettavaksi.
Voitot yksityistetään, tappiot/kulut sosialisoidaan:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/da4e1327-7036-48ab-913c-6d5cfa8a96c7- Anonyymi
Palkka työläinen on loinen esim kunnan / valtion palveluksessa tulon siirtoa heh kuka senkin maksaa
- Anonyymi
Onneksi huonolla hinnalla ei ole pakko ajaa.
- Anonyymi
Eiköhän noi yrittäjän maksut oon yrittäjän omalla vastuulla koskee kaikki aloja
- Anonyymi
olis hieno homma jos työntekijä maksais omat eläkemaksut täys määräisesti olis Jakomäen gettoja Helsinki täys
- Anonyymi
Mikä sarvipää oot hirveetä paukutusta eiköhän noikin maksut yrittäjien omia juttuj mikä parasta pienet maksut niin kerrankin kun pääsee eläkkeelle hyppää saamisenpuolelle siis kela kaikki muu
- Anonyymi
Työnantajana en koskaan ymmärtänyt miks pitää melkein 24% palkasta et tää apina pääsee joskus eläkkeelle maksaisivat itse
- Anonyymi
Jos ei maksa eläkemaksua, ei saa eläkettä.
PISTE.
kertaa ja ymmärrä edellinen.
JOS EI MAKSA ELÄKEMAKSUA EI SAA ELÄKETTÄ.
JA SE ON VALINTA.
KAIKEN ” valmistelun” TAKANA ON SE, ETTÄ ELÄKEYHTIÖIDEN KASSA ON TYHJÄ.
NYKYISET ELÄKELÄISET TYHJENTÄÄ KASSAN
SUURINOSA PIENYRITTÄJISTÄ ON KÖYHIÄ YKSINYRITTÄJIÄ
VALTIO - eläkeyhtiö - VALMISTELEE RYÖSTÖÄ- Anonyymi
-Jos ei maksa eläkemaksua, ei saa eläkettä.
PISTE.
----------
Toi on totta , mutta varsinkin nuori yrittäjä ei ajattele, että
voi olla huomenna sairaalassa ja puolen vuoden saikulla
Eli se YEL vaikka kuinka vihattu onkin pelastaa
(pitääkö urpoille täsmentää, että yrittäjän sairauspäiväraha sitten riippuu
siitä mitä olet sopinut eläkevakuutusyhtiösi kanssa (YEL)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856284
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303783törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283130Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691696- 331388
- 271320
Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11936Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46929Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11870- 42849