Hei
Mistä voisi nähdä kuvia lasikuiturutosta. Tai osaisiko joku sanoa onko kyseessä rutto.
Vene on n. 20 v. vanha ja pohja on ollut maalaamaton. Pohjassa on vesirajan alla pieniä nuppineulan kokoisia kovia gelcoat "näppyjä" melko tiheään ja pieniä raitoja.
jotkut "näpyt" ovat haljenneet hieman, mutta hiottaessa ne eivat valu tai juurikaan haise ,ehkä
gelcoatille. Hiottaessa pinta vain tasoittuu eikä mene koloille.
Lasikuiturutto ,mistä tunnistaa rajatapauksen
36
14849
Vastaukset
- Puuvene.
- Juhlija
Palaako lasikuituvene yhtähyvin juhannuskokossa kuin puuvene?
- Huilija
Juhlija kirjoitti:
Palaako lasikuituvene yhtähyvin juhannuskokossa kuin puuvene?
Saastuttaa vaan hieman enemmän, eli yhteenvetona voidaan sanoa, että puu on maailman paras ja käytännössä ainoa järkevä materiaali, josta vene kannattaa rakentaa. Puu on parasta!
- Wanha Erkki
Huilija kirjoitti:
Saastuttaa vaan hieman enemmän, eli yhteenvetona voidaan sanoa, että puu on maailman paras ja käytännössä ainoa järkevä materiaali, josta vene kannattaa rakentaa. Puu on parasta!
Kyllä torvi soi kun puhaltaa.
- Pera
Wanha Erkki kirjoitti:
Kyllä torvi soi kun puhaltaa.
Unohdin mainita, että puun rinnalla betoni on kyllä ehdottoman hyvä veneenrakennusmateriaali. Kannattaa tehdä betonista kaaret ja puusta loppu. Betoniveneethän oikein tehtynä ovat kauniita ja keveitä. Kuituveneethän on perseestä, kuka nyt uusilla Swaneilla tai Balticeilla viittii enää ajella, kun voi itse tehdä paremman ja halvemmalla. Siporeksistä kölipalkit. Muistakaa suunnitella huolella, mikäli päätätte tehdä myös maston betonista!
- ruusa
Kyllä se on rutto joka niitä näppyjä tekee. Soitappa Hempelille ja kysy neuvoa. Iso homma edessä mutta ei mahdoton, kokemusta on! Hempelin yhteystiedot löydät: www.hempel.fi
- Totuus
Soita Hemppelille....tyypillinen vastaus veneilijältä, joka ei tiedä mistään mitään...
- Boote Pfister
Siis inko ne pienet kuplat lasikuidun pinnalla vai tuleeko niitä esille hiottaessa? Mikäli ovat tulleet pinnalle on kyse "lasikuiturutosta"!? Kuplista ei välttämättä tarvitse tulla nestettä ulos rikkoessa niiden pintaa ja harvemmin edes tulee näin keväällä kun vene on seissyt puoli vuotta!
Nyt sinulla on tosin kiire hoitaa veneesi osmoosivapaaksi sillä se ei ole ihan pikkujuttu vaan aikaa ja vaivaa vievä operaatio! Ota yhteyttä johonkin "ammattilaiseen" ja tutki vaikka Hempelin kotisivut alkajaisiksi! - tiri
Onko näppylät gelcoatissa vai topcoatissa?
Jos ne hiomalla lähtee, eivätkä varsinkaan jätä kuoppia, riittänee kun hiot ne pois ja vedät gelkkarin tai topparin päälle.
Pohjan jyrsinnän ehti kyllä tekemään tulevinakin vuosina jos se on tarpeellista.- if
Ruotsissa, jossa on venekantaa ja kokemusta aikalailla enemmän, osmoosin suhteen ollaan vähemmän hysteerisiä. Pienistä kuplista ei ole mitään haittaa, mutta huonosti tehdystä remontista on.Useimmiten ongelma on esteettinen, pienet kuplat eivät venettä heikennä. Mikään kiire korjaamiseen ei ole, kuvailemasi perusteella ongelma on niin pieni, että voit rauhassa veneillä useammankin vuoden.
- Pahaltako näyttää
if kirjoitti:
Ruotsissa, jossa on venekantaa ja kokemusta aikalailla enemmän, osmoosin suhteen ollaan vähemmän hysteerisiä. Pienistä kuplista ei ole mitään haittaa, mutta huonosti tehdystä remontista on.Useimmiten ongelma on esteettinen, pienet kuplat eivät venettä heikennä. Mikään kiire korjaamiseen ei ole, kuvailemasi perusteella ongelma on niin pieni, että voit rauhassa veneillä useammankin vuoden.
Kiitos viesteistä
Taidanpa jättää primerin väliin tältä keväältä
Ja heittää vesille. Syksyllä näkee paremmin mistä on kysymys, kun/jos näpyt suurenee. - Kuuno
Pahaltako näyttää kirjoitti:
Kiitos viesteistä
Taidanpa jättää primerin väliin tältä keväältä
Ja heittää vesille. Syksyllä näkee paremmin mistä on kysymys, kun/jos näpyt suurenee.Sinuna kyllä hioisin epäkeskohiomakoneella pohjan sileäksi ja vetäisin muutaman primerikerroksen ja sen päälle antifoulingin. Ongelma kun tuppaa laajenemaan ja joudut vielä myöhemmin mahdollisesti ilman käsittelyä kuorimaan gelcoatin kokonaisuudessaan pois.
- Pahaltako näyttää
Kuuno kirjoitti:
Sinuna kyllä hioisin epäkeskohiomakoneella pohjan sileäksi ja vetäisin muutaman primerikerroksen ja sen päälle antifoulingin. Ongelma kun tuppaa laajenemaan ja joudut vielä myöhemmin mahdollisesti ilman käsittelyä kuorimaan gelcoatin kokonaisuudessaan pois.
Mietin tässä että kuinka hyvin primer pysäyttää osmoosin. Jos joudun poistamaan gelgoatin lähiaikoina, niin ehkä kannattaa poistaa se heti.
- tiri
Pahaltako näyttää kirjoitti:
Mietin tässä että kuinka hyvin primer pysäyttää osmoosin. Jos joudun poistamaan gelgoatin lähiaikoina, niin ehkä kannattaa poistaa se heti.
Ehkä gelgoatia ei tarvi poistaa ikinä. Tai ainakaan nykyisten "ongelmien" takia.
Primeri on vesieriste, ilman sitä muoviveneet imee pikkuhiljaa vettä itteensä. Hio kuplat pois, vedä topcoatia tarvittaessa ja lopuksi primeri päälle. Kuuno kirjoitti:
Sinuna kyllä hioisin epäkeskohiomakoneella pohjan sileäksi ja vetäisin muutaman primerikerroksen ja sen päälle antifoulingin. Ongelma kun tuppaa laajenemaan ja joudut vielä myöhemmin mahdollisesti ilman käsittelyä kuorimaan gelcoatin kokonaisuudessaan pois.
Kompaan Kuunoa. Hio pohja ja vedä kunnon primerit eli 3 - 5 kerrosta. Kertomasi
perustella arvioisin, että pohjassasi ei ole ruttoa. Rutto on itseasiassa aika harvinainen
ilmiö suomalaisten veneiden pohjissa. Kaikki siitä puhuu, mutta harva sitä on nähnyt.
Huoletonta kevättä. t. Biscaya
- Rälläkkä
Mulla on n.10 m lasikuituvene, parikymmenvuotias. Huomasin syksyllä just samanlaisia ilmiöitä pohjassa, mutta ajattelin ettei ne voi ruttoa olla koska niitä ei oikein saa puhki, eikä niistä löytynyt tummaa vettä. Ne rajautu tarkasti vesirajan alapuolelle. Viikkositten hioin kuitenkin nauhahiomakoneella pohjaa auki ja just kun pinnan värillisestä kerroksesta, onko se gel- vai topgoattia, menee läpi tuli hiomapölyyn pienenpieniä kosteita läikkiä.
Muutaman päivän kuluttua oli paikkoihin, joissa pinta oli ohentunut tullut paljon lisää läikkiä läpi. Se näkyy hyvin hiotussa pinnassa.
Läikkiä tulee tiheämpään kun niitä olemattoman pieniä kohoumia oli.
Niin, siis ruttoa mikä ruttoa.
Sunnuntaina tuttu hiekkapuhallusmies kokeili puhaltaa pintaa pois, ei onnistunut oli sairaan lujaa. kun pinta meni puhki samalla laminaatti meni jo syvälle. Lopetettiin koko homma, olisi mennyt viikko aikaa ja tulos olisi ollut kauhea. Voi olla että jotain oli hommassa väärin, väärä hiekka, väärä paine. Vaikutti kuitenkin toivottomalta.
Minulla on jonkínlainen vesihiekkapuhalluslaite painepesurissa, se ei syö pintaa juuri ollenkaan.
Olen päättänyt hioa pinnan pois kulmahiomakoneella ja lamellilaikoilla, kova homma mutta nyt sen kuitenkin teen, ei se ensi keväänä ole sen helpompaa.
Onko joku tehnyt vast projektin? Onnistuiko? Olisiko antaa vihjeitä? Hempelin sivuilla sanotaan, että pinta pitää puhaltaa karkeaksi, eikä hiotulla pinnalla epoksi pysy, onko kokemuksia?- kuuno
Kulmahiomakoneella ja lamellilaikoilla lopputuloksesta tulee niin epätasainen, että joutuu tasoittamaan pintaa oikein huolella. Sähköhöylällä pinnasta tulee hieman kulmikas, mutta gelcoat lähtee varmaan helpommin kuin laikalla ja jälki on luultavasti hieman tasaisempi. Joka tapauksessa pohja vaatii tämän jälkeen tasoitushionnan ja tasoituspaklauksen, mikäli haluaa sileätä jälkeä.
Ammattilaisethan käyttää sellaista Geelin kuorintavehjettä. Hinta vaan tuppaa olemaan aika reipas ostamiseen (vajaat 2000 Euroa), en sitten tiedä suostuisiko joku vuokraamaan -tuskinpa. Voithan kysyä, mitä ottavat pelkästä kuorinnasta, sanot tekeväsi kaiken muun itse. Kuorinta sujuu aika nopeasti, englantilaisessa venelehdessä oli hijattain siitä oikein ajatkin, mutta en nyt muista niitä.
Käsittääkseni näitä kuorittuja veneitä ei enää puhalleta karkeaksi. Oleellista olisi tehdä Gelcoatin poisto ajoissa, käytännössä jo syksyllä, jonka jälkeen aloitetaan veneen makeavesihuuhtelu, jotta saadaan suolot ja happamat aineet poistumaan laminaatista.
- tepu
Rakennusalan ammattilaisilla ja kuntien rakennusviranomaisilla pitäisi olla kosteusmittareita, joilla pohjan kosteuden saa nopeasti mitattua. Siis samoja , joita käytetään kylppärin rakenteiden kosteutta määritettäessä. On turha miettiä mitään isompaa remonttia, jos sitä ei tarvita.
Toisaalta, on tyhmää pahentaa tilannetta, jos vesi todella on päässyt runkoon. Jos ensi talveksi vettä on rakenteessa, on pohja talven pakkasten jäliltä paikoin hajalla sisältä (delaminoitunut). Jäätyvällä vedellä ennen louhittiin kallioita, kyllä se laminaatinkin halkaisee.
Siis:
1. Mitataan se rungon kosteus. Mittarin tulisi näyttää samaa suuruusluokkaa olevia lukemia niin eri paikoissa kyljissä kuin pohjassakin. Jos pohja näyttää märemmältä, on kuivatus esim. mikroaaltokuivaimella (voi vuokrata konevuokraamoista) edessä.
2. Vaikka ei olisikaan märkää, ainakin rakkuloitunut alue, mieluummin koko pohja, on joka tapauksessa kevyesti hiottava ja suojattava muutaman kerroksen epoksiprimeerillä. - if
Tässä erään Ruotsissa hyvin arvostetun telakan mielipiden osmoosikauhusta. Lisää aiheesta osoitteessa http://www.arneolsenab.se/
På plastbåtar bildas oftast dessa blåsor under gelcoaten vilket inte ser så prydligt ut. Den nedsättning av de mekaniska hållfasthetsvärdena och den accelerering av laminatets åldring som orsakats av blåsor är med mänskliga mått så liten att varken båtägaren eller hans arvingar behöver befara någon katastrof. Andra faktorer, utmattande belastningar, mekaniskt våld, mänskliga felbedömningar m.m. överför båten till kategorin "vrak" betydligt snabbare än "blåsor". - ruttoko
ei se ruttoa ole, rutto on huonolaatusen laminaatin merkki.etenkin jos ykköslaminaattiin jää ilmakuplia tai laminaatti on liian kuivaa ko. ongrlma on edessä melkein ensimmäisen talven jälkeen. kesällä ilmakupliin kondensoituu vettä ja talvella ne jäätyy ja kun vesi jäätyy, sehän laajenee, ja hajottaa geelin ja laminaatin.
ps olen laminoinut vuosia ja ruttoa ei ole ollut koskaan, tätä ongelmaa vaan ei ole julkisesti kukaan sanonutNo ei, vaan lasikuiturutto syntyy puoliläpäisemättömän kalvon läpi hiljalleen tunkeutuvien suolojen ansioista, ilmiötä kutsutaan osmoosiksi (opetetaan jo yläasteella jokaiselle koululaiselle).
- Joakim_
Välittäjä_LKV kirjoitti:
No ei, vaan lasikuiturutto syntyy puoliläpäisemättömän kalvon läpi hiljalleen tunkeutuvien suolojen ansioista, ilmiötä kutsutaan osmoosiksi (opetetaan jo yläasteella jokaiselle koululaiselle).
Paitsi, että ne suolat eivät kyllä osmoosissa mihinkään tunkeudu. Ainoastaan vesi. http://fi.wikipedia.org/wiki/Osmoosi
- Veneinsinööri
Jos kyseessä olisi tuo ns. lähes tarunomainen lasikuiturutto olisivat kuplat noin 20 sentin kolikon kokoisia, joissa kolojen reunat eivät ole teräviä vaan syveneviä epämääräisiä kraatererita. Aukoista valuu pahanhajuista ruskeahkoa töfnää.
Pikkuiset 3-5mm kolot hiekkapuhalluksen jälkeen johtuvat "airingista" ja se on täysin normaalia. Eli jos vain on vain pikkukoloja, mutta ei jättiläisfinnejä, niin primer pensselillä x 3 pintaan ja menoksi.
Hempel-miehet ja muut asiaa yliliioittelevat venekorjaajat voivat pitää suunsa supussa, pelottelevat vaan rahaa sadakseen hölmöiltä pappa-betalar veneilijöiltä.
Yleensä siellä telakoilla pyörii kaikenlaisia itämaan tietäjiä, jotka heti ensimmäisen kolon nähdessään diagnosoivat tilanteen lasikuiturutoksi, todellisuudessa he eivät ole ikinä nähneet edes millainen se on.- Rutto-Pena
Ruttokuplat haisee selvästi etikalle. Mutta kuten sanottu ei jokainen kuhmu ole ruttoa. Täältä blogista löytyy aika hyvä ruttokuvaus: http://pinnassa.blogspot.fi/2011/07/lasikuituveneen-osmoosikorjaus.html
- lkjhlkjhlkhjl
Voi olla, että tämän viesiketjun aloittaja on jo tehnyt veneellensä jotain (polttanut kokossa tai jotain). Viestiketju on YLI 10 VUOTTA VANHA!
Ääliöt!!!- sama ongelma
V...tun ääliö ite, vaikka viesti on vanha ja vene ehkä poltettu, samoja ongelmia voi olla muillakin vielä nykyäänkin ja jotka haluaa lukea syitä ja seurauksia eikä joidenkin asennevammaisten offtopic julkaisuja. Ei se mikään ihme että tätä sivustoa parjataan koska lähes jokaiseen asialliseen kysymykseen löytyy joku asennevammanen mulkku jonka ainoa tehtävä viestillä on spämmätä ketjua.
Ja vaikka kuinka olisit asennevammainen, et silti saa käyttää vammaisparkkia. - vuosirenkaita
sama ongelma kirjoitti:
V...tun ääliö ite, vaikka viesti on vanha ja vene ehkä poltettu, samoja ongelmia voi olla muillakin vielä nykyäänkin ja jotka haluaa lukea syitä ja seurauksia eikä joidenkin asennevammaisten offtopic julkaisuja. Ei se mikään ihme että tätä sivustoa parjataan koska lähes jokaiseen asialliseen kysymykseen löytyy joku asennevammanen mulkku jonka ainoa tehtävä viestillä on spämmätä ketjua.
Ja vaikka kuinka olisit asennevammainen, et silti saa käyttää vammaisparkkia.Vanhat iänikuiset turhan monet myrkkymaalikerrokset pullistelevat välillä joissain kohdissa ennenkuin siitä lohkeaa se pala pois. Alta paljastuu sileää maalia.
- Anonyymi
Mitä väliä on sillä, miten paljon aikaa on ketjun aloituksesta? Tämä on keskustelua, ja tieto säilyy ja löytyy tästä kun sitä joku tarvitsee.
Ääliö!!!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä väliä on sillä, miten paljon aikaa on ketjun aloituksesta? Tämä on keskustelua, ja tieto säilyy ja löytyy tästä kun sitä joku tarvitsee.
Ääliö!!!!Veikkaanpa, että kaikki eivät tunnista tyylilajiasi keskusteluksi !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä väliä on sillä, miten paljon aikaa on ketjun aloituksesta? Tämä on keskustelua, ja tieto säilyy ja löytyy tästä kun sitä joku tarvitsee.
Ääliö!!!!Voisit mielestäni käyttää asiallisempaa ilmaisua kun arvostelet toista kirjoittajaa.
Näin asian näkee ainakin Provon Tarkastaja - ehkä joku muukin.
- Ei ole rajatapauksia
Jos kyseessä on laskuiturutto, on se heti korjattava. Leviää muuten ensi kesänä saman laiturin kaikkiin veneisiin.
Vahtikaa naapurianne laiturissa, ja vaatikaa ruttotarkastus, jos oma veneenne on teille kallis! - Osm
Jos veneen pohjassa on juuri näitä nuppineulanpään kokoisia rakkuloita, jotka puhkeavat kynnellä, niin mitä muuta ne voivat olla kuin lasikuituruttoa? Jos haluaa selvittää tilanteen, niin olisiko pohjan kosteusmittaus paikallaan ja kuinka kauan vene olisi oltava kuivilla, että mittauksen voisi tehdä?
- !+2
,,on noita nähty jo 25v,!!mutta en koskaan ole suomessa lukenu,että ois UPONNU!!
,,riippuu veneen koosta käyttöpaikasta!!mitä kannattaa tehdä,,
,,perä moottori sisävesillä karkea hionta epoksia pntaan ja liikenteeseen,,,
,,p.s.älä maalaa ennen kevättä,,,anna hetki kuivaa! - ruttotietäjäkotkasta
Onhan näitä rutosta katkenneita veneitä nähty, lasikuiturutto heikentää HUOMATTAVASTI lasikuidun kestävyyttä. Ei ole ensimmäinen kerta kun ruton heikentämä kylki tai pohja tulee aallokossa sisään!
- $$rutto$$
Kenellä olisi kokemusta hoitamattomasta lasikuiturutosta. Pystyykö esimerkiksi "koputtelemalla" toteamaan lasikuituveneen pohjasta sen kuntoa, vaikkei ruttoa olisikaan näkyvissä.
Rutto on kohtalaisen helppo peittää, useamman myrkkymaalikerroksen alta, sitä on lähes mahdoton havaita. - Tarttuuko herkästi?
Onko kokemuksia tartunnoista naapuriveneisiin laiturissa?
Mikä on turvallinen etäisyys jotta epidemia ei leviä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433374Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan162505Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3642454Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!811700- 861385
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541060SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs69966- 73906
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.25742Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l4694