Tiesitkö että satamassa..

Anonyymi

.. Perämoottori kannattaa pitää kipissä, eikä vedessä. Monet jättää alas veteen.
Edut kun kipissä:
-ympäristö : öljy tai bensajäämiä ei mene veteen samalla tavoin kuin jos moottori koko ajan likoaa vedessä. Bensapisarat ehtii, ennen vesikontaktia, haihtua paremmin kipissä.
-puhtaus: hiekkaa mutaa kasveja ei mene moottoriin eikä sen sihteihin
-suolan esto: vähemmän suolakontaktia (merialueet)
-ruostumisen esto: kun moottori ei likoa koko ajan vedessä
Joissakin veneissä perälautaan voi kohdistua vähemmän vääntöä jos on kipissä (riippuu mallista).

42

1227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itse olen tulkinnut nuo moottorin ylöskippaajat entisiksi pikkuveneen käyttäjiksi. Kun vene vedetään rantaan niin moottori on silloin pakko kipata. Itse sisävesillä veneilevänä pidän perän mieluummin vedessä, ei pääse vesipumppukaan syksyllä jäätymään. Luulisi että 4-tahtisessa pysyvät öljytkin paremmin siellä missä pitääkin kun moottoria ei kipata aivan ylös.

    • Anonyymi

      Kai myös huuhtelet suolat pois moottorin sisältä ylöskippaamisen jälkeen?

    • Anonyymi

      Systeemi on selvä: merellä kpne kannattaa nostaa ylös suolan ja näkkien vuoksi, sisävesillä ei ole niin nuukaa.

      • Anonyymi

        Näin on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on.

        Paitsi jos alkaa olla kunnolla pakkasta. Jo koneesta jotain vuotaa niin asiallehan pitää tehdä jotain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi jos alkaa olla kunnolla pakkasta. Jo koneesta jotain vuotaa niin asiallehan pitää tehdä jotain.

        Kone tyhjenee vedestä kun se kipataan ei se pakkanen koneelle mitään pahaa tee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kone tyhjenee vedestä kun se kipataan ei se pakkanen koneelle mitään pahaa tee.

        Pakkanen voi halkaista perän jos sinne on päässyt riittävästi vettä, ja tätähän ei kukaan voi tietää etukäteen ellei tämä ole ollut tiedossa ja jätetty korjaamatta. Monet jättää varmuuden vuoksi nostamatta tämän takia pakkasella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kone tyhjenee vedestä kun se kipataan ei se pakkanen koneelle mitään pahaa tee.

        Vesipumppu jää täyteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vesipumppu jää täyteen.

        Minun moottorissa vesi valuu pois myös pumpusta. Sinulla on ilmeisesti suljettu jäähdytys systeemi. Oletko muistanut laittaa glykolia sinne. Voi haljeta lohko, jos et laita pakkasnestettä heti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kone tyhjenee vedestä kun se kipataan ei se pakkanen koneelle mitään pahaa tee.

        "Kone tyhjenee vedestä kun se kipataan ei se pakkanen koneelle mitään pahaa tee."

        Tuohan riippuu ihan moottorista. Esimerkiksi Mercury Verado 250 ei tyhjene, eli siihen on telakoitaessa pakko ajaa glykolit vaikka onkin perämoottori.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun moottorissa vesi valuu pois myös pumpusta. Sinulla on ilmeisesti suljettu jäähdytys systeemi. Oletko muistanut laittaa glykolia sinne. Voi haljeta lohko, jos et laita pakkasnestettä heti.

        Lisäksi pakokanava täytyy helposti vedellä (potkurin napa) joka sitten jäätyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kone tyhjenee vedestä kun se kipataan ei se pakkanen koneelle mitään pahaa tee."

        Tuohan riippuu ihan moottorista. Esimerkiksi Mercury Verado 250 ei tyhjene, eli siihen on telakoitaessa pakko ajaa glykolit vaikka onkin perämoottori.

        Minulla on Yamaha F40. Siitä kyllä valuu aina vettä kun veneen nostaa vedestä ja kippaa ala-asentoon. Kun ostin aikanaan Yamaha F50:n niin siitä meni vesipumpun siipipyörä kun en vielä tajunnut tuota.


    • Anonyymi

      Ei kannata kipata. Sinkit kannattaa maalata, muuten ne kuluvat nopeasti vedessä.

    • Anonyymi

      Jotkut pitää ison moottorin vedessä ettei rosvo saa potkureita. Tästä on nyt tullut uusi muoti, niin että kaiken maailman kalaveneet jättävät koneen alas. Menee muuten hurjan näköiseksi jos jättää perän veteen...leväpartaa ja merirokkoa piisaa.

      • Anonyymi

        Kannattaa kipata, muuten vie koko moottorin eikä ainoastaan potkuria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa kipata, muuten vie koko moottorin eikä ainoastaan potkuria.

        Helpompi pujottaa se sisäkumi paikoilleen kipattuna ja sitten laskee alas ja vie koko motin.


      • Anonyymi

        Sitä vihreää leväpartaa 🤣


    • Anonyymi

      Joku sanoi, että pakkasella pakoputki jäätyy. Pitää täysin paikkansa. Mulla jäätyi kaksi kertaa kun jätin kippaamatta pakkasella. Hankalaa sulatella jolukuisessa tuiskussa etenkin jos ei lähistöltä saa lämmintä vettä. Kannattaa kipata niin kone tyhjenee vedestä.

      • Anonyymi

        Oho, sulla käyttäytyy ihan erilailla kuin toisilla.


    • Anonyymi

      Pakkasella perämoottoria kannattaa pitää alhaalla koska silloin se pysyy plussa puolella. Mikäli pakkasta on enemmän ja perä ollut ylhäällä, laskettaessa perä veteen saattaa vesikanavat jäätyä hetkellisesti ja mkäli kone käynnistetään heti, vesi ei koneessa kierrä ja vesipumpun siipipyörä voi kärähtää.

      Joku kirjoitti että kun perä ylhääll, veteen ei pääse bensaa ja öljyä. Sanoisin että jos kone on niin väljä että se laskee veteen öljyt ja bensat seisoessaaan, korjauksen aika on…

    • Anonyymi

      On jo monta mielipidettä. Tässä yksi lisää.
      Aurinkoon ja vaihtuvaan lämpiöön ylösnöstetun moottorin akselistefa on huomattavasti lyhytikäisempi kuin vedessä säilytetty stefa.

      • Anonyymi

        Kuinka huomattavasti? Mulla on -06 40 merccu, aina ylöskipattuna paitsi pakkasella, eikä vielä vuoda. Sulla on varmaan tosi pitkä seurantajakso.


      • Anonyymi

        Jos pidän moottorin alaslaskettuna koko kesän merivedessä, akselistefan haurastuminen on pienin murhe kun koko perä kasvuston peitossa kuten myös jäähdytysvedenottokanavat.

        Toisekseen, edellinen perämoottori 90 kaakkinen Honda oli minulla 17 vuotta uudesta asti. Kone aina ylhäällä parkissa ja vene merivedessä noin huhtikuusta marraskuun alkuun. Vene laiturissa perä etelän suuntaan. Ei ollut siihen mennessä stefa mennyt ja aina kirkkaat öljyt perässä vaihdettaessa vuosittain. Joten kaukaa haettu stefan haurastuminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pidän moottorin alaslaskettuna koko kesän merivedessä, akselistefan haurastuminen on pienin murhe kun koko perä kasvuston peitossa kuten myös jäähdytysvedenottokanavat.

        Toisekseen, edellinen perämoottori 90 kaakkinen Honda oli minulla 17 vuotta uudesta asti. Kone aina ylhäällä parkissa ja vene merivedessä noin huhtikuusta marraskuun alkuun. Vene laiturissa perä etelän suuntaan. Ei ollut siihen mennessä stefa mennyt ja aina kirkkaat öljyt perässä vaihdettaessa vuosittain. Joten kaukaa haettu stefan haurastuminen.

        Samaa mieltä. Perämoottori on kipattavaksi suunniteltu. Koneen kippaamisesta ei ole haittaa kesällä eikä talvella. Hörhöt jättävät kippaamatta, näin on


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä. Perämoottori on kipattavaksi suunniteltu. Koneen kippaamisesta ei ole haittaa kesällä eikä talvella. Hörhöt jättävät kippaamatta, näin on

        Pysy lujana uskossasi äläkä anna tosiasioiden häiritä sitä!


    • Anonyymi

      Kone ylös myös makeassa vedessä. Nykyisin on
      moottoreissa paljon kiiltäviä rst potkureita ja zn anodit ei ole riittäviä vaan peräkotelosta alkaa maalit kesiä jopa parin vuoden jälkeen. Mg anodit toimii sisävesillä mutta katoaa turhan nopeasti

    • Anonyymi

      Mitä se kellekkään kuuluu miten kukakin moottoriaan pitää.
      Hankkikaa elämä.

      • Anonyymi

        Kyllä se vaan kuuluu. Sietäsitte hävet vesien saastuttajat


    • Anonyymi

      Kippaaminen kuluttaa kipin akselia.

    • Anonyymi

      jos starttaa ja on unohtanut koneen ylös niin kauheat pakoäänet 🙄

    • Anonyymi

      Turha härpäke koko kippi. Eikä trimmillä ole sen enempää virkaa.

      • Anonyymi

        Sinulla ei taida olla perämoottorivenettä.

        Kippi ja trimmi on välttämättömyys lähes kaikille perämoottoreiden käyttäjille, siksi kaikissa on sellaiset. Joitakin poikkeuksia kippi ja trimmitarpelle on, esimerkiksi purkkarit .

        Kippi tarvitaan m.m. rantautuessa. Trimmillä trimmataan vaakasuunta kulussa kuorman ja taloudellisten kierrosten - usein maksimin - saavuttamiseksi, sekä ajettessa matalissa vesissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla ei taida olla perämoottorivenettä.

        Kippi ja trimmi on välttämättömyys lähes kaikille perämoottoreiden käyttäjille, siksi kaikissa on sellaiset. Joitakin poikkeuksia kippi ja trimmitarpelle on, esimerkiksi purkkarit .

        Kippi tarvitaan m.m. rantautuessa. Trimmillä trimmataan vaakasuunta kulussa kuorman ja taloudellisten kierrosten - usein maksimin - saavuttamiseksi, sekä ajettessa matalissa vesissä.

        On kahdenlaisia veneilijöitä,
        niitä miehenpuolikkaita jotka r*nkkaa trimmiä rannassa edestakaisin, muiden miehenpuolikkaiden seuratessa ihailevasti.
        ja sitten meitä miehiä jotka laittavat koneeseen kierroksia selällä, yleensä naisia kyydissä.

        Terv. LiukuMan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On kahdenlaisia veneilijöitä,
        niitä miehenpuolikkaita jotka r*nkkaa trimmiä rannassa edestakaisin, muiden miehenpuolikkaiden seuratessa ihailevasti.
        ja sitten meitä miehiä jotka laittavat koneeseen kierroksia selällä, yleensä naisia kyydissä.

        Terv. LiukuMan

        Ja sitten on niitä veneilijöitä joiden veneet keinuvat peilityynessä satamassa ja naisia kyydissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sitten on niitä veneilijöitä joiden veneet keinuvat peilityynessä satamassa ja naisia kyydissä.

        No eipä ole kummoinen keinunta jos on peilityyntä. Kun miehet tulee naisten kanssa peilityyneen satamaan veneellä, niin paikalla ollessamme ei ole enää peilityyntä. Trimmin r*unkkajaat ihmettelevät että kuinka on mahdollista että tulee laineita vaikkei tuule yhtään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eipä ole kummoinen keinunta jos on peilityyntä. Kun miehet tulee naisten kanssa peilityyneen satamaan veneellä, niin paikalla ollessamme ei ole enää peilityyntä. Trimmin r*unkkajaat ihmettelevät että kuinka on mahdollista että tulee laineita vaikkei tuule yhtään.

        Piereskelemälläkö sitä tuulta sinne aiheutat? Se keinunta satamassa tulee siitä, että on naisia kyydissä eikä räplätä moottoria, mutta ethän sinä siitä mitään tiedä kun kaasuttelet selällä kuskaamassa naisia joille toiset antavat kunnon kyydit.


    • Anonyymi

      Akselivetoinen ei trimmiä kaipaa.

      • Anonyymi

        Akseli se on perämoottorissakin. Montakin.


      • Anonyymi

        Kyllä liukuvarunkoinen akselivetoinen kaipaa.


    • Anonyymi

      Miksette nykäise moottorin perän ja rikin ympärille isoa jätesäkkiä ja kippaa moottoria alas. Ei limotu, eikä vuoda öljyjä veteen.

      • Anonyymi

        Ei sieltä mitään valu eikä limoitu kun on koottuna. Ehkä siksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sieltä mitään valu eikä limoitu kun on koottuna. Ehkä siksi?

        Siis kipattuna


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      72
      2419
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1782
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1474
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1457
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      256
      1429
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      84
      1259
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      387
      1232
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1225
    9. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1185
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      348
      1176
    Aihe