Vanhusten laitoshoito ja hoitajamitoitus

Anonyymi

Lassintalon ympärivuorokautisessa vanhusten hoitokodissa ( laitoshoito) tilat ja huoneet ovat aivan ala-arvoisia. Miten voidaan vanhukset sijoittaa koirankopin kokoiseen huoneeseen. Mitään kunnollista yhteistä tilaakaan ei ole, missä vanhukset voisivat olla ja mihin henkilökunta voisi vanhukset hakea ja missä omaiset voisivat vanhuksen kanssa olla. Ankeaa vanhuksen viettää koko aika liian pienessä huoneessa, johon mahtuu vain sänky. He eivät voi olla henkilökunnan ja muiden asukkaiden seurassa kun kunnollisia tiloja ei ole. Tämä on aivan ala-arvoista. Miten voi olla mahdollista että tämmöinen vanha mörskä on vanhuksen viimeinen asuinsija. Törkeää. Vanhus itse ei osaa pitää puoliansa ja omaiset eivät tiedä kuinka ala-arvoinen Lassintalon vanhusten hoitopaikka on tilana. Tähän hoitajamitoitus ei paljon lohduta. Hoitohenkilökunta muuten ok, mutta vähän hiljaisilta vaikuttavat eivätkä juurikaan kommunikoi, kun päästävät vanhuksen omaiset sisään. Nyt kun Oulu on myynyt rakennuksia, niin Oulu voisi sijoittaa vanhusten hoitoon ja tilojen puolesta päästä hiukan enemmän yksityistä ympärivuotista hoitoa tarjoavien vanhusten hoitokotien tasolle. Minun vanhempani olivat yksityisessä ympärivuorokautisessa hoidossa ja puolisoni vanhempi oli Lassinkallion hoitokodissa laitoshoidossa. Vanhemmillani oli erittäin hyvä hoito ja hoiva ja hyvä iso huone, johon mahtuu hyvin kaksi ihmistä ja vielä omaisetkin sopivat tilaan. Myöskin yhteiset tilat olivat isot ja viihtyisät. Hoitohenkilökunta haki asukkaan yhteisiin tiloihin, jos vanhus ei itse hoksannut. Hoitohenkilökunta vei asukkaat pihalle ja hyväkuntoisimmat kävelylle. Myöskin ohjelmaa vanhuksille oli tarjolla. Omaiset otettiin erittäin hyvin vastaan. Toisin oli puolison omaisella. Tämä Lassintalon laitoshoitoa tarjoavan vanhusten hoikoti pitäisi lopettaa. Vähin mitä Oulu voisi tehdä vanhusten hyväksi. Onko muitakin ala-arvoisia vanhusten hoitokoteja (tilojen vuoksi) Oulussa. Viranomaiselle jolle asia kuuluu on viestitelty noin vuosi sitten. Ehkä enemmänkin yhteydenottoja on ollut.

4

222

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Eikö hyvinvoinnin lautakunta lopettanut tämän hoitokodin toiminnan 2019. Siitähän pidettiin kokouskin. Ei kuulosta hyvältä, jos paikka tiloineen on vielä toiminnassa. Minä hain sieltä omaiseni pois muutama vuosi sitten yksityiseen hoitopaikkaan. Vieläkö tämä hoitokoti on olemassa?

• Anonyymi

Tietääkseni on vielä olemassa neljännessä kerroksessa. Alakerrassa on kyllä aula, jossa kävimme sukulaista tapaamassa koronan aikana, kun yläkertaan ei saanut mennä. Alakerran aula ei kyllä palvele tilana sitä, mitä pitäisi olla. Sukulaisemme oli hyvämuistinen ja sen verran hyväkuntoinen,että jos tilat olisivat olleet samassa kerroksessa suhteellisen lähellä hänen huonettaan niin hän olisi pystynyt menemään sinne itsekin. Hoitajat toivat vanhuksia alakerran tilaan, jos omaiset olivat vierailulla. Muuten vanhukset olivat omissa huoneissaan. Sukulaisemme oli koko muun ajan siinä pienen pienessä huoneessa. Lääkäri määräsi hänelle rauhoittavaa/psyykenlääkettä, että vanhus pystyi olemaan yksin huoneessa ilman kontakteja. Va hus ei mitenkään aggressiivinen eikä häiritsevä. Lääke määrättiin, jotta hän pystyi olemaan huoneessaan yksin yötä päivää (siis myös ennen koronaa ja kotona-aallon jälkeenkin). Henkilökunta toi vain ruoan ja kahvit ja lähtivät nopeasti pois.

• Anonyymi

Eivät tainneet nämä päättäjät käydä katsomassa minkälaiset tilat ovat. En usko,että he itse sinne vanhana haluavat tai oman vanhuksensa sinne laittaisivat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eivät tainneet nämä päättäjät käydä katsomassa minkälaiset tilat ovat. En usko,että he itse sinne vanhana haluavat tai oman vanhuksensa sinne laittaisivat.

Niinpä. Vähäiset ovat vanhuksen pyynnöt. Inhimillinen hoitopaikka sopivine tiloineen, ruoka ja lähelle INHIMILLINEN IHMINEN. Ei ole paljon pyydetty. Luulisi tämän onnistuvan hyvinvointi Suomessa ja Oulussa, jos tahtoa ja ymmärrystä riittää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3212
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2820
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      45
      2574
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1963
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1291
    Aihe