Lassintalon ympärivuorokautisessa vanhusten hoitokodissa ( laitoshoito) tilat ja huoneet ovat aivan ala-arvoisia. Miten voidaan vanhukset sijoittaa koirankopin kokoiseen huoneeseen. Mitään kunnollista yhteistä tilaakaan ei ole, missä vanhukset voisivat olla ja mihin henkilökunta voisi vanhukset hakea ja missä omaiset voisivat vanhuksen kanssa olla. Ankeaa vanhuksen viettää koko aika liian pienessä huoneessa, johon mahtuu vain sänky. He eivät voi olla henkilökunnan ja muiden asukkaiden seurassa kun kunnollisia tiloja ei ole. Tämä on aivan ala-arvoista. Miten voi olla mahdollista että tämmöinen vanha mörskä on vanhuksen viimeinen asuinsija. Törkeää. Vanhus itse ei osaa pitää puoliansa ja omaiset eivät tiedä kuinka ala-arvoinen Lassintalon vanhusten hoitopaikka on tilana. Tähän hoitajamitoitus ei paljon lohduta. Hoitohenkilökunta muuten ok, mutta vähän hiljaisilta vaikuttavat eivätkä juurikaan kommunikoi, kun päästävät vanhuksen omaiset sisään. Nyt kun Oulu on myynyt rakennuksia, niin Oulu voisi sijoittaa vanhusten hoitoon ja tilojen puolesta päästä hiukan enemmän yksityistä ympärivuotista hoitoa tarjoavien vanhusten hoitokotien tasolle. Minun vanhempani olivat yksityisessä ympärivuorokautisessa hoidossa ja puolisoni vanhempi oli Lassinkallion hoitokodissa laitoshoidossa. Vanhemmillani oli erittäin hyvä hoito ja hoiva ja hyvä iso huone, johon mahtuu hyvin kaksi ihmistä ja vielä omaisetkin sopivat tilaan. Myöskin yhteiset tilat olivat isot ja viihtyisät. Hoitohenkilökunta haki asukkaan yhteisiin tiloihin, jos vanhus ei itse hoksannut. Hoitohenkilökunta vei asukkaat pihalle ja hyväkuntoisimmat kävelylle. Myöskin ohjelmaa vanhuksille oli tarjolla. Omaiset otettiin erittäin hyvin vastaan. Toisin oli puolison omaisella. Tämä Lassintalon laitoshoitoa tarjoavan vanhusten hoikoti pitäisi lopettaa. Vähin mitä Oulu voisi tehdä vanhusten hyväksi. Onko muitakin ala-arvoisia vanhusten hoitokoteja (tilojen vuoksi) Oulussa. Viranomaiselle jolle asia kuuluu on viestitelty noin vuosi sitten. Ehkä enemmänkin yhteydenottoja on ollut.
Vanhusten laitoshoito ja hoitajamitoitus
4
187
Vastaukset
- Anonyymi
Eikö hyvinvoinnin lautakunta lopettanut tämän hoitokodin toiminnan 2019. Siitähän pidettiin kokouskin. Ei kuulosta hyvältä, jos paikka tiloineen on vielä toiminnassa. Minä hain sieltä omaiseni pois muutama vuosi sitten yksityiseen hoitopaikkaan. Vieläkö tämä hoitokoti on olemassa?
- Anonyymi
Tietääkseni on vielä olemassa neljännessä kerroksessa. Alakerrassa on kyllä aula, jossa kävimme sukulaista tapaamassa koronan aikana, kun yläkertaan ei saanut mennä. Alakerran aula ei kyllä palvele tilana sitä, mitä pitäisi olla. Sukulaisemme oli hyvämuistinen ja sen verran hyväkuntoinen,että jos tilat olisivat olleet samassa kerroksessa suhteellisen lähellä hänen huonettaan niin hän olisi pystynyt menemään sinne itsekin. Hoitajat toivat vanhuksia alakerran tilaan, jos omaiset olivat vierailulla. Muuten vanhukset olivat omissa huoneissaan. Sukulaisemme oli koko muun ajan siinä pienen pienessä huoneessa. Lääkäri määräsi hänelle rauhoittavaa/psyykenlääkettä, että vanhus pystyi olemaan yksin huoneessa ilman kontakteja. Va hus ei mitenkään aggressiivinen eikä häiritsevä. Lääke määrättiin, jotta hän pystyi olemaan huoneessaan yksin yötä päivää (siis myös ennen koronaa ja kotona-aallon jälkeenkin). Henkilökunta toi vain ruoan ja kahvit ja lähtivät nopeasti pois.
- Anonyymi
Eivät tainneet nämä päättäjät käydä katsomassa minkälaiset tilat ovat. En usko,että he itse sinne vanhana haluavat tai oman vanhuksensa sinne laittaisivat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eivät tainneet nämä päättäjät käydä katsomassa minkälaiset tilat ovat. En usko,että he itse sinne vanhana haluavat tai oman vanhuksensa sinne laittaisivat.
Niinpä. Vähäiset ovat vanhuksen pyynnöt. Inhimillinen hoitopaikka sopivine tiloineen, ruoka ja lähelle INHIMILLINEN IHMINEN. Ei ole paljon pyydetty. Luulisi tämän onnistuvan hyvinvointi Suomessa ja Oulussa, jos tahtoa ja ymmärrystä riittää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 871633
- 771273
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1761217Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55952Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46901- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9823- 46822
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35789