Katselin Lumisen sivuilta siniaaltoinverttereitä. Toisissa inverttereissä luki VA ja toisissa W. Ovatko nuo erilaisia inverttereitä vai mistä moinen johtuu?
Volttiamppeeri ja Watti
16
835
Vastaukset
- Anonyymi
Watti on pätötehon yksikkö, Volttiampeeri VA on näennäis tehon.
Resistiivisellä eli vastuskuormalla nuo on yksyhteen, mutta jos virtapiirissä kapasitanssia tai induktanssia (esim. sähkömoottoreita) niin virtaa kulkee enempi mitä siitä hyödyksi saa
Tuolta vaikka voi sähkötehon kohdalta lähteä tustustumaan aiheeseen tarkemmin:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Teho- Anonyymi
Kiitoksia! 👍
- Anonyymi
Oikea tapa ilmoittaa generaattorin tai invertterin teho on volttiampeereina VA.
Jos teho ilmoitetaan watteina W, pitää samassa yhteydessä ilmoittaa sen kuorman tehokerroin cos φ.
Generaattori jonka teho on 2000 VA, pystyy syöttämään vain 1000W loistelamppukuormitusta jonka tehokerroin on 0,5 cos φ.
Sama generaattori pystyy kyllä syöttämään 2000 W lämmitinkuormaa, koska sen tehokerroin on 1,0 cos φ. - Anonyymi
Wateilla ilmoittaminen on periaatteessa väärin, mutta sekatavarakaupan tuotteet tekevät paremmin kauppansa, kun teho on ilmoitettu "selkeästi".
Paremmat merkkituotteet on ilmoitettu oikein jo pelkästään kunniasyistä ja väärät merkinnät vain heikeintäisivät suunnatun kohderyhmän uskottavuutta tuotteen valmistajan ymmärryksestä.
Toinen tapa olisi ilmoittaa invertterin suurin virta ja kuluttaja saa sitten itse päättää kuinka paljon haluaa siirrellä sitä loistehona tai muuttaa pätötehoksi.- Anonyymi
Se voi olla meille maallikoille parempi, että asiat esitetään mahdollisimman yksinkertaisina. Jos on tarve käyttää esimerkiksi 2000 watin imuria, niin silloin tietää ostaa 2500 watin invertterin jne. Itse haluan kuitenkin oppia kaiken mahdollisen sähköön liittyvistä asioista näin harrastelupohjalta, joten olen erittäin iloinen kaikista vastauksista myös tähän asiaan liittyen vaikken niitä vielä ymmärtäisikään. Sähköasiat ovat vaan niin valtavan mielenkiintoisia asioita! 👍
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se voi olla meille maallikoille parempi, että asiat esitetään mahdollisimman yksinkertaisina. Jos on tarve käyttää esimerkiksi 2000 watin imuria, niin silloin tietää ostaa 2500 watin invertterin jne. Itse haluan kuitenkin oppia kaiken mahdollisen sähköön liittyvistä asioista näin harrastelupohjalta, joten olen erittäin iloinen kaikista vastauksista myös tähän asiaan liittyen vaikken niitä vielä ymmärtäisikään. Sähköasiat ovat vaan niin valtavan mielenkiintoisia asioita! 👍
Moottorikäyttöön joutuu yleensä ostamaan n. 10x invertterin käynnistysvirran takia. Vaikkapa jääkaapin kompurat ovat n. 100 W, mutta ei taatusti käynnisty 100 tai 200 W invertterillä, tuskin edes 500 W.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottorikäyttöön joutuu yleensä ostamaan n. 10x invertterin käynnistysvirran takia. Vaikkapa jääkaapin kompurat ovat n. 100 W, mutta ei taatusti käynnisty 100 tai 200 W invertterillä, tuskin edes 500 W.
Tuskin tarvii ihan 10x kun monesti invertereissä on hetkellinen käynnistysteho esimerkiksi tuplat ilmoitettuun jatkuvaan. Riippuu paljon siitä, paljonko moottorilla on kuormaa perässä käynnistyshetkellä. Ennen 10x mitoitusta kannattaa jo suunnitella väliin käynnistysvastusta, pehmoa, tähtikolmiota tai taajuusmuuttajaa riippuen käytettävästä moottorityypistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskin tarvii ihan 10x kun monesti invertereissä on hetkellinen käynnistysteho esimerkiksi tuplat ilmoitettuun jatkuvaan. Riippuu paljon siitä, paljonko moottorilla on kuormaa perässä käynnistyshetkellä. Ennen 10x mitoitusta kannattaa jo suunnitella väliin käynnistysvastusta, pehmoa, tähtikolmiota tai taajuusmuuttajaa riippuen käytettävästä moottorityypistä.
Oleellinen on myös moottorin tyyppi -oikosulkumoottorit ottavat suuren käynnistysvirran (~6 x In) -hiiliharjalliset yleisvirtamoottorit huomattavasti vähemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niissä on ollut jo vuosikaudet PTC vastus joka pehmentää käynnistystä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niissä on ollut jo vuosikaudet PTC vastus joka pehmentää käynnistystä.
Ei pehmennä kovinkaan tehokkaasti, ainakaan sen perusteella kun lueskelee juttuja aurinkosähkö järjestelmien perässä olevista jääkaapeista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se noin mene. Kun et tiedä sen 2000W imurin tehokerrointa, et voi myöskään tietää kunka monen W tai VA invertteri pitäisi hankkia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pehmennä kovinkaan tehokkaasti, ainakaan sen perusteella kun lueskelee juttuja aurinkosähkö järjestelmien perässä olevista jääkaapeista.
Ei jääkaapeissa ole mitään PTC-käynnistyspehmentäjää. Olet käsittänyt jääkaapin startterin toiminnan täysin väärin.
Ja sitä paitsi käynnistyspehmentäjänä käytetään NTC-vastusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei jääkaapeissa ole mitään PTC-käynnistyspehmentäjää. Olet käsittänyt jääkaapin startterin toiminnan täysin väärin.
Ja sitä paitsi käynnistyspehmentäjänä käytetään NTC-vastusta.Minähän en ole pehmentäjästä muuta sanonut kuin että kaapit eivät todellisuudessa kovin pehmeästi käyntiin lähde.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minähän en ole pehmentäjästä muuta sanonut kuin että kaapit eivät todellisuudessa kovin pehmeästi käyntiin lähde.
Järeimmistä kylmälaitteista, kuten maalämpöpumpuista löytyy jo pehmokäynnistinkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sitä paitsi käynnistyspehmentäjänä käytetään NTC-vastusta.Mut eikös NTC-vastuksen käynnistys tehdä juuri pehmeämmäksi 0.5 cos kondensaattorilla.
Eli näin ajatellen jääkaappi ei tarvitse edes käynnistyksenpehmentäjää, korjatkaa jos olen väärässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mut eikös NTC-vastuksen käynnistys tehdä juuri pehmeämmäksi 0.5 cos kondensaattorilla.
Eli näin ajatellen jääkaappi ei tarvitse edes käynnistyksenpehmentäjää, korjatkaa jos olen väärässä.Olet niin väärässä kuin olla voi. Virheitä oli tuossa niin monta ettei kannata edes alkaa oikoa!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla362436- 372421
- 951731
Olen aina vain
Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?511300Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?861291Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau51175Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen
Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?2691042- 53989
- 27750
Kumpi teistä rakastui ensin?
Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi36747