Taimen 500 soutuveneestä kokemuksia

Anonyymi

Taimen 500 soutuvene kokemuksia

Ostin Taimen 500 soutuveneen noin vuosi sitten. Se on toisena mökkiveneenä, souturetkiä ja myös kalastukseen jonkinverran. Verkkojen kokemiseen on vakaampi pieni moottorivene. Taimen 500 on siis noin 5 metriä pitkä. Väri on vihreä. Keskimmäinen penkki on puupenkki, joten keskitila on yhtenäinen ja näin helpompi puhdistaa kurasta ja roskista. Penkit ovat mukavan korkeita, joten veneessä on hyvä istua. Takapenkki on hieman taaksepäin kalteva, joten siinä ei ole ihan niin miellyttävä istua. Venettä voi soutaa keskeltä ja edestä. Jalkavasteet soutamista varten ovat pienet ja minulle (183 cm) hieman liian edessä. Airoina olen käyttänyt 240 cm pyöreitä airoja. Myös 270 cm airoja olen kokeillut ja ne soveltuvat myös ainakin vahvemmalle soutajalle. Vene on aika kapearunkoinen, joten se kulkee hyvin oli soutajia sitten 1 tai 2. Pysyy hyvin myös suunnassaan, jos takapenkilläkin on sopivasti painoa. Kun vene pysyy hyvin suunnassaan, sen kääntäminen paikallaan on hidasta verrattuna lyhyeen tasaperäiseen veneeseen. Koska vene on sulavarunkoinen, on se samalla aika kiikkerä. Veneessä on syytä kävellä varovasti. Katiskojen ja verkkojen kokemisessa kiikkeryydestä on haittaa. Veneessä on sopivankokoinen tappi pohjassa sekä toinen tappi perätuhdon takaosassa perätuhdolle kertyneen veden poistoon. Pienen perämoottorin voi laittaa perään, mutta se jää aika kauaksi penkillä istujasta, joten moottorin operointi ei ole helppoa. Moottoriin kannattaa laittaa pidennetty ohjauskahva. Kaikenkaikkiaan ihan käyttökelpoinen vene pääasiassa soutamalla liikkuvalle. Jos liikkuu enimmäkseen perämoottorin avulla, ei tämä vene ehkä ole paras ratkaisu.

7

994

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuulostaa tyypilliseltä savolaismalliselta leskentekijältä.

    • Anonyymi

      Se muuttuu ihan käteväksi perämoottoriveneeksi juuri sillä jatkopinnalla. Pikku Hondan kanssa (vapaa kytkin) et tarvitse enää soutajaa verkoilla vaikka laskisit vähän enemmänkin verkkoja. Peruuttamalla ja takatuhdolla istuen laskee verkot kätevästi paljusta. Hankaimen reijät olen teipannut yli niin verkko ei tartu niihin.

    • Anonyymi

      Olen tuumaillut laittaa soutuveneeseeni n. 100 kiloinen, vanha laskutukippo, moottorilla ajoa varten perän molemmille puolille suuret kellukkeet l. Blenderit. Eivät haittaa soutaessa, mutta kannattelevat perää moottorilla ajellessa. Onko kellään kokemuksia vastaavasta viritelmästä?

      • Anonyymi

        Tarkoitin tietysti fendereitä eli lepuuttajia@


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitin tietysti fendereitä eli lepuuttajia@

        Kun ostin moottoriksi 25 heppaisen evikan, myyjä vakuutteli että soutupaatissani oleva 5 hp on vain suositus ja tuolla koneella naapurin kymppihevosvoomanenki jiäp toiseksi. Täytyhän se sit ostaa, ens kesänä näytän naapurin Petelle miten ajetaan moottorilla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitin tietysti fendereitä eli lepuuttajia@

        Kyllä ne auttaa jos kelluttaa tarpeeksi, nopeus kyllä kärsii. Tukeva kiinnitys on tärkeää!


    • Anonyymi

      Minulla on juuri samat kokemukset Taimen 501 veneestä kuin aloittajalla. Miellyttää korkeat penkit , avoin keskitila ja hyväkulkuisuus soudettaessa. Takapenkillä on oltava painoa, jos on kaksi soutajaa, muutoin on aika hankala hallittava. Perämoottorin käyttö on hankalaa, kun jää kauas. Senverran on kiikkerä, että katiskoille ja verkoille otan käyttöön tasaperäisen moottoriveneen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1790
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      78
      1401
    3. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      199
      1388
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1308
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      163
      1091
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1073
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      912
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      896
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      846
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      804
    Aihe