Minulla on Yamaha 15 hv vuodelta 1990. Ostin kaverilta halvalla kun se on seissyt ainakin 10 vuotta ulkotallissa. Kaasari oli tukossa mutta putsasin jag konehan lähti käyntiin. Laitoin sitten veneeseen ja starttasin jag kone kävi kun unelma. Ainakin tyhjäkäynnillä. Vettä tuli hyvin juorureiästä. Sitten vain vaihde päälle ja ajoon. Moottori kävi kun unelma, hiljaa ja tärisemättä vielä puolikaasullakin. Sitten kun vielä lisäsin kaasua ehkä noin 3/4 niin yhtäkkiä kone rupesi nakuttaa ilkeästi. Kun vielä lisäsin kaasua niin aivan kun se olisi leikannut kiinni, kova kolina ja moottori sammui. Lähti kyllä uudelleen käyntiin ja hiljaa ajaellessa kävi nätisti mutta heti kun kaasua lisäsin lähelle täyttä niin rupesi kolina kuulumaan.
No, moottori irti ja kotiin. Mittasin puristuspaineet ja ja se oli molemmissa sylintereissä samaa, aika hyvä. Sitten otin termostaatin pois. Tarkistin vesipumpun ja siipipyörä oli kuin uusi, elikkä näytti toimivan hyvin. Sitten uudelleen kokeilemaan vedessä. Nyt ajoin ensin melko pitkään puoli kaasulla ja taas kone kävi kun unelma. Mutta kun ajoin täysillä niin ehkä minuutin jälkeen rupesi taas kuulumaan nakutusta ja lopuksi leikkasi vähän kiinni taas. Starttasin uudelleen ja taas kävi nätisti puoli kaasulla mutta heti kun ajoi vähän kovemmin niin alkoi nakutus kuulumaan taas . Moottori pois ja toinen vanha Yamaha tilalle. Kuitenkin haluaisin saada sen kuumenevan koneen käyttöön kun se on huomattavasti uudempi. Mikäkö siinä voisi olla vikana? Olisiko niin että jokin vesikanava on vieläkin tukossa mikä aiheuttaa ylilämpenemistä vai olisiko joku laakeri tai vastaava joka aiheuttaa kolinan ja kiinnileikkaamisen? Mikä avuksi?
Yamaha 15hv kuumenee?
13
638
Vastaukset
- Anonyymi
Kaikenlaista riettautta sitä onkin tehtaalla keksitty. Onkohan petilaakerista karannu haulit kokonaan.
- Anonyymi
Ihan parasta.
Paalattuna. - Anonyymi
Kuusakoski huoltaa kyseiset koneet.
- Anonyymi
Kaikki te, jotka olette tai olette ajatellut vastata ihan tyhmästi voitte lopettaa. Jos te olette sellaisessa asemassa että tiellä on mahollisuutta ostaa kallista, uutta konetta koko ajan niin onnittelen! Minulla (ja varmaan monella muullakaan) ei ole mahdollisuutta tähän , ja sen takia joutuu joskus tappelemaan vähän vanhemman kaluston kanssa. Siinä yleensä oppiikin asioita matkan varrella, mikä ei tapahdu niille jotka heti kun tulee pientä vastoinkäymistä heittää vanhat tavarat pois ja ostaa uutta tilalle. Pyydän nyt, että kaikki te, jotka olette täällä vain viisastelemassa voitte jatkaa jossain muualla missä on enemmän samanhenkistä porukkaa! Tehän vaan näytätte tyhmyyttänne kuitenkin!
- Anonyymi
Jos olet aloittaja niin olet kehittänyt melkoisen jutun meidän anonyymien ihmeteltäväksi. Ilman pelkoa tyhmyyden näyttämisestä uskon moottorin kuumenemisen, vähän leikkaamiseen kiinni taas, johtuvan riittämättömästä jäähdytysvedestä.
- Anonyymi
Kannattaa vaihtaa se siipipyörä saattaa olla kovettunut jos noin kauan seissyt
- Anonyymi
Minäkään en usko moottorin kiinnileikkaamiseen. Jos moottori on 10v ollut käyttämättä ja ilman suojaöljyä niin teepä sisäänajo hiukan vahvemmalla bensiiniöljyseoksella ja aja ensimmäiset 10 tuntia kevyellä kaasulla max 1/3 täydestä kaasusta. No nythän olet jo kaasutellut tietty. Sinänsä mielenkiintoista kuinka vahva yama on kuitenkin koneena. Mutta kokeile vielä se sisäänajo 10 tuntia pikkukaasula ja sitten syyskuussa kirjoita meille kestääkö täyttä kaasua. En usko että moottori kiinni leikannut jos kerta starttaa taas :)
- Anonyymi
2T-koneessa kiinnileikkaaminen ei välttämättä aiheuta vakavia vaurioita. Mulla on leikannut kiinni 20 hv Mariner ja 125 ccm Hondan moottoripyörä. Perämoottoriin oli tarttunut muovia tukkimaan vedenoton. Sammui plaanista ja sammuttuaan ei pyörinyt narusta vetämällä. Merkkivesireiästä tuli vesihöyryä. Muutaman minuutin odottelun jälkeen käynnistyi normaalisti ja tuolla ajettiin monta vuotta ongelmitta.
Tuo moottoripyörä leikkasi ajossa kiinni kahdesti niin, että takapyörä meni lukkoon. Omaa hölmöyttä. Oli juuri porautettu ylikokoon ja uusi mäntä. Olin koonnut itse ja laittanut jäähdytysvedet niin, että paisuntasäiliö oli täysi, mutta kierto ei. 2 km ehdin ajaa heti en tajunnut mitä tapahtui ja sama uudestaan 1 km myöhemmin. Tuolla ajoin vedet laitettua 10 tkm ja tehoa oli vähintään samat kuin uutena eli huippunopeus hiukan parempi. - Anonyymi
Tuo uudelleen ajettava sisäänajoteoria ei pidä missään nimessä paikkaansa. Kyllä sylinterit ja männänrenkaat ovat aikanaan sisäänajossa
ja senjälkeisessä käytössä muotoutuneet pysyvästi toisiinsa kuten puristuspaineet näyttivät. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo uudelleen ajettava sisäänajoteoria ei pidä missään nimessä paikkaansa. Kyllä sylinterit ja männänrenkaat ovat aikanaan sisäänajossa
ja senjälkeisessä käytössä muotoutuneet pysyvästi toisiinsa kuten puristuspaineet näyttivät.Moposta oli porattu sylinteri javaihdettu mäntä. Ei tarvita sisäänajoa? Vmp.
- Anonyymi
Itse ajoin aikoinaan vähän isommalla koneella samoin oirein. Alkoi jumimaan aina kovassa rasituksessa. Syyksi paljastui, ettei kaksitahtikoneen bensassa ollut yhtään öljyä. Ei juminut yhtään kun sitten laitoin öljyä joukkoon. Alimman pytyn jouduin hoonaamaan ja rengastamaan uudestaan.
- Anonyymi
Kuminen siipipyörä vaihtoon,vaikka siinä ei näkyisikään mitään . Se on herkkä laite. Ei tarvi kun startata ,ettei kone ole vedessä,niin sen jälkeen ei pumppaa kunnolla. Silikoni rasva on kova sana asentaessa uutta.
- Anonyymi
Ja sitten vielä.kannattaa vesikanavat tutkia ja paineilmalla suhautella. Itselläni oli 4heppasessa puutikku vesikanavassa ja vei kannen tiivisteen kuumentuessaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sannalla tänään vuorossa The Daily Show
Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.1438375Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut
Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m1067566Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot1255789Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!
Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,1035678Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään
eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm1214852Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"
Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo1472700Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa
(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys632529Ei välimatka meitä erottanut
Vaan välirikko ja väärinymmärrykset. Oikeastaan henkinen välimatka on meidän välillä pieni, näin uskon. Näen koko ajan e81515Maajussi-Villen morsioehdokas Maarit ei halunnut Villeä - Tämä totuus valkeni kuvauksissa!
Ohhoh, tekikö Maarit mielestäsi oikean ratkaisun Villen suhteen? Maajussi-Ville on herättänyt voimakkaita tunteita puol71474Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.
Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs2241394