Lentäjät nukahtivat ja missasisvat laskeutumisen

Anonyymi

Tuosta tapauksesta tuli mileen, että miten autopilotti toimii tai miten sitä käytetään.

Syötetäänkö siihen vain määränpään koordinaatit, mutta ei automaattista laskeutumista tai missä vaiheessa ja miten automaattinen laskeutuminen asetetaan?

Minne flyga lentää yksin jos lentäjät eivät herää edes hälytyssuumeriin kun lennon kohde on saavutettu?

"Both pilots on Ethiopian Airlines flight fall asleep, miss landing"

- https://nypost.com/2022/08/19/pilots-on-ethiopian-airlines-flight-fall-asleep-miss-landing/

6

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Autopilotissa ei ilmeisesti ole herätyspalvelua eikä se kaiketi huomauta matkustamon henkilökuntaakaan, että kippareille tulisi toimittaa aamukahvit ohjaamoon näiden herättyä.
      Koneet kyetään kyllä ottamaan alas autopilotilla, mutta juridisista syistä (vakuutusyhtiöt vaativat sierainparin syyllisen penkille haverin sattuessa) koneet otetaan alas ihmiskäpälän ohjaamana.

      • Anonyymi

        Ainakin tuollainen nolla-arvoinen skeidan tuotanto on voimissaan, aamukahvilla tai ilman ... miksi edes vaivaudut.


    • Anonyymi

      Autopilottiin syötetään ennalta suunnitellun reitin reittipisteet joita pitkin autopilotti lentää. Kun lähestytään kohdetta, lennonjohto antaa luvan aloittaa laskeutuminen jolloin autopilotti asetetaan alempi lentokorkeus ja esim kuinka nopeasti tullaan alas. Tässä vaiheessa myös tiedetään mille kiitoradalle lasku tehdään ja isommilla kentillä on aina tietyt lähestymisreitit joitka pitkin ruuhka-aikoina lentokoneet saadaa sovitettua laskeutumisjonoon. Jos on oikein ruuhkaista lennonjohto laittaa koneita holdaamaan eli kiertämään ympyrää. Autopilotti osaa lentää lähestymisreitin kuten myös holdaukset. Autopilotilla voidaan tulla laskuun asti mutta ainakin finskillä otetaan ennen laskua autopilotti pois päältä ja tullaan laskuun manuaalisesti.

      • Anonyymi

        "Kun lähestytään kohdetta, lennonjohto antaa luvan aloittaa laskeutuminen jolloin autopilotti asetetaan alempi lentokorkeus ja esim kuinka nopeasti tullaan alas. Tässä vaiheessa myös tiedetään mille kiitoradalle lasku tehdään ja isommilla kentillä on aina tietyt lähestymisreitit joitka pitkin ruuhka-aikoina lentokoneet saadaa sovitettua laskeutumisjonoon."

        Kas, olihan täällä yksi ihan asiallinenkin kommentti ;-)

        Oletin, että lähtökohtaisesti autopilotti veisi finaalin linjalle saakka (eli kiitotie jo valmiiksi määriteltynä) ja teknisesti mahdollisesti tarvittaessa laskeutumiseenkin saakka, ellei siihen tee muutoksia ennen laskeutumista tai joutuisi odottelemaan vuoroaan ja kiertämään kehäää.

        Sitten on noita kertomuksia nukahtaneista lentäjistä, jolloin kone on lentänyt suoraan (?) jopa ohi kohteen, eli autopilotti pitää peruslentokorkeuden ja lentää suoraan ohi kohteen vaikka siihen saakka kunnes polttoaine loppuu (?).

        "Autopilotti osaa lentää lähestymisreitin kuten myös holdaukset. Autopilotilla voidaan tulla laskuun asti mutta ainakin finskillä otetaan ennen laskua autopilotti pois päältä ja tullaan laskuun manuaalisesti."

        Tarkoittaako tuo sitä, että lentoonlähdön jälkeen (?) speksit autopilottiin syötettyään kone voisi tarvittaessa hoitaa hommaan laskeutumiseenkin saakka ilman pilottien toimenpiteitä laskeutumisen suhteen?

        Tuosta Finnairin lentäjien tapana olevasta manuaalisti laskeutumisesta ollen joskus aimminkin lukenut.

        Olikos se nyt jokin MD-11 tai jokin vastaava kone, jonka autopilotti osaa tuoda finaalilinjalle ja korkeuteen x saakka, mutta siitä etenpäin homma on hoidettava manuaalisesti.

        #

        Aiheesta tuli mieleen 'Air Crash Investigation' dokkari jota usein katselin, silloin kun se oli vielä kanavillani näkyvissä.

        Yhdessä jaksossa oli muistaaksseni Air France & Aibus, joka oli laskeutumassa autopilotilla hyvin huonosa näkyvyydessä ja sitten viimehetkellä pilotti päätti vetää takaisin ylös, mutta täydet 'take-off' kaasut laitettuaan kone antoikin vain rajoitetun powerin ja kone päätyi kiitotien takana olevaan metsään. Muistaakseni vain muutamia henkiinjääneitä pilotin lisäksi. En muista paikkaa ja vuotta.

        En muista sen tarkemmin, mutta tuossa tapauksessa oli syntynyt jokin autopilottiin liittyvä ongelma, informatiikka-ristiriita, joka ei lennon tuossa vaiheessa enää tunnistanut tai ottanut huomioon manuaalista ylösvetoa (liittyikö vielä lentosiivekkeisiinkin?), vaan oletti laskeuutmisen olevan edelleen voimassa tai jotakin tuohon suuntaan oleva tekninen ongelma. Taisi vielä liittyä johonkin systeemin ohjelmoinnin turvaominaisuuteen. Sen jälkeen Airbusin systeemin ohjelmointiin tehtiin joitakin muutoksia.


    • Anonyymi

      Miun lenskarissa on kaks mootorii ja autopiluutti onkis utopiapiluutti. A4 paperille kirjuutetaan mihkä halutaan, vaiks Juupajoki kk, korkeurella 580 metrii. Sitte paperi konpanssin taakke, ja suuntaan E ninkus etelä. Ja kohta ollanskis perillä jossain.
      Näin se meillä toimii.

      Sanginjoki rokkaa.

    • Anonyymi

      Mulla on dronessa kans autopilot. Jos en ohjaa kopterin viiteen minuuttiin tai se häviää tutkasta se palaa automaattisesti lähtöpisteeseen. On se tuo tekniikka vaan kehittynyt pirusti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      60
      2007
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1688
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1408
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      241
      1367
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      232
      1313
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      339
      1179
    7. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    8. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      80
      1135
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      317
      1085
    10. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      342
      1082
    Aihe