Lentäjät nukahtivat ja missasisvat laskeutumisen

Anonyymi

Tuosta tapauksesta tuli mileen, että miten autopilotti toimii tai miten sitä käytetään.

Syötetäänkö siihen vain määränpään koordinaatit, mutta ei automaattista laskeutumista tai missä vaiheessa ja miten automaattinen laskeutuminen asetetaan?

Minne flyga lentää yksin jos lentäjät eivät herää edes hälytyssuumeriin kun lennon kohde on saavutettu?

"Both pilots on Ethiopian Airlines flight fall asleep, miss landing"

- https://nypost.com/2022/08/19/pilots-on-ethiopian-airlines-flight-fall-asleep-miss-landing/

6

123

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Autopilotissa ei ilmeisesti ole herätyspalvelua eikä se kaiketi huomauta matkustamon henkilökuntaakaan, että kippareille tulisi toimittaa aamukahvit ohjaamoon näiden herättyä.
      Koneet kyetään kyllä ottamaan alas autopilotilla, mutta juridisista syistä (vakuutusyhtiöt vaativat sierainparin syyllisen penkille haverin sattuessa) koneet otetaan alas ihmiskäpälän ohjaamana.

      • Anonyymi

        Ainakin tuollainen nolla-arvoinen skeidan tuotanto on voimissaan, aamukahvilla tai ilman ... miksi edes vaivaudut.


    • Anonyymi

      Autopilottiin syötetään ennalta suunnitellun reitin reittipisteet joita pitkin autopilotti lentää. Kun lähestytään kohdetta, lennonjohto antaa luvan aloittaa laskeutuminen jolloin autopilotti asetetaan alempi lentokorkeus ja esim kuinka nopeasti tullaan alas. Tässä vaiheessa myös tiedetään mille kiitoradalle lasku tehdään ja isommilla kentillä on aina tietyt lähestymisreitit joitka pitkin ruuhka-aikoina lentokoneet saadaa sovitettua laskeutumisjonoon. Jos on oikein ruuhkaista lennonjohto laittaa koneita holdaamaan eli kiertämään ympyrää. Autopilotti osaa lentää lähestymisreitin kuten myös holdaukset. Autopilotilla voidaan tulla laskuun asti mutta ainakin finskillä otetaan ennen laskua autopilotti pois päältä ja tullaan laskuun manuaalisesti.

      • Anonyymi

        "Kun lähestytään kohdetta, lennonjohto antaa luvan aloittaa laskeutuminen jolloin autopilotti asetetaan alempi lentokorkeus ja esim kuinka nopeasti tullaan alas. Tässä vaiheessa myös tiedetään mille kiitoradalle lasku tehdään ja isommilla kentillä on aina tietyt lähestymisreitit joitka pitkin ruuhka-aikoina lentokoneet saadaa sovitettua laskeutumisjonoon."

        Kas, olihan täällä yksi ihan asiallinenkin kommentti ;-)

        Oletin, että lähtökohtaisesti autopilotti veisi finaalin linjalle saakka (eli kiitotie jo valmiiksi määriteltynä) ja teknisesti mahdollisesti tarvittaessa laskeutumiseenkin saakka, ellei siihen tee muutoksia ennen laskeutumista tai joutuisi odottelemaan vuoroaan ja kiertämään kehäää.

        Sitten on noita kertomuksia nukahtaneista lentäjistä, jolloin kone on lentänyt suoraan (?) jopa ohi kohteen, eli autopilotti pitää peruslentokorkeuden ja lentää suoraan ohi kohteen vaikka siihen saakka kunnes polttoaine loppuu (?).

        "Autopilotti osaa lentää lähestymisreitin kuten myös holdaukset. Autopilotilla voidaan tulla laskuun asti mutta ainakin finskillä otetaan ennen laskua autopilotti pois päältä ja tullaan laskuun manuaalisesti."

        Tarkoittaako tuo sitä, että lentoonlähdön jälkeen (?) speksit autopilottiin syötettyään kone voisi tarvittaessa hoitaa hommaan laskeutumiseenkin saakka ilman pilottien toimenpiteitä laskeutumisen suhteen?

        Tuosta Finnairin lentäjien tapana olevasta manuaalisti laskeutumisesta ollen joskus aimminkin lukenut.

        Olikos se nyt jokin MD-11 tai jokin vastaava kone, jonka autopilotti osaa tuoda finaalilinjalle ja korkeuteen x saakka, mutta siitä etenpäin homma on hoidettava manuaalisesti.

        #

        Aiheesta tuli mieleen 'Air Crash Investigation' dokkari jota usein katselin, silloin kun se oli vielä kanavillani näkyvissä.

        Yhdessä jaksossa oli muistaaksseni Air France & Aibus, joka oli laskeutumassa autopilotilla hyvin huonosa näkyvyydessä ja sitten viimehetkellä pilotti päätti vetää takaisin ylös, mutta täydet 'take-off' kaasut laitettuaan kone antoikin vain rajoitetun powerin ja kone päätyi kiitotien takana olevaan metsään. Muistaakseni vain muutamia henkiinjääneitä pilotin lisäksi. En muista paikkaa ja vuotta.

        En muista sen tarkemmin, mutta tuossa tapauksessa oli syntynyt jokin autopilottiin liittyvä ongelma, informatiikka-ristiriita, joka ei lennon tuossa vaiheessa enää tunnistanut tai ottanut huomioon manuaalista ylösvetoa (liittyikö vielä lentosiivekkeisiinkin?), vaan oletti laskeuutmisen olevan edelleen voimassa tai jotakin tuohon suuntaan oleva tekninen ongelma. Taisi vielä liittyä johonkin systeemin ohjelmoinnin turvaominaisuuteen. Sen jälkeen Airbusin systeemin ohjelmointiin tehtiin joitakin muutoksia.


    • Anonyymi

      Miun lenskarissa on kaks mootorii ja autopiluutti onkis utopiapiluutti. A4 paperille kirjuutetaan mihkä halutaan, vaiks Juupajoki kk, korkeurella 580 metrii. Sitte paperi konpanssin taakke, ja suuntaan E ninkus etelä. Ja kohta ollanskis perillä jossain.
      Näin se meillä toimii.

      Sanginjoki rokkaa.

    • Anonyymi

      Mulla on dronessa kans autopilot. Jos en ohjaa kopterin viiteen minuuttiin tai se häviää tutkasta se palaa automaattisesti lähtöpisteeseen. On se tuo tekniikka vaan kehittynyt pirusti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      139
      3095
    2. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      8
      1686
    3. Mies pyysi rahaa

      Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      222
      1374
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

      niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1191
    5. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1171
    6. Voi vttu. Tiedän jo nyt että laitan sulle tänään jotain tunnustusviestiä

      Koita kestää ❤️
      Ikävä
      37
      1051
    7. Mites nyt suu pannaan

      Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1032
    8. Taas Lieksassa tyritty

      Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      987
    9. Hän on niin

      Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      964
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

      paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      38
      918
    Aihe