Lentäjät nukahtivat ja missasisvat laskeutumisen

Anonyymi

Tuosta tapauksesta tuli mileen, että miten autopilotti toimii tai miten sitä käytetään.

Syötetäänkö siihen vain määränpään koordinaatit, mutta ei automaattista laskeutumista tai missä vaiheessa ja miten automaattinen laskeutuminen asetetaan?

Minne flyga lentää yksin jos lentäjät eivät herää edes hälytyssuumeriin kun lennon kohde on saavutettu?

"Both pilots on Ethiopian Airlines flight fall asleep, miss landing"

- https://nypost.com/2022/08/19/pilots-on-ethiopian-airlines-flight-fall-asleep-miss-landing/

6

145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Autopilotissa ei ilmeisesti ole herätyspalvelua eikä se kaiketi huomauta matkustamon henkilökuntaakaan, että kippareille tulisi toimittaa aamukahvit ohjaamoon näiden herättyä.
      Koneet kyetään kyllä ottamaan alas autopilotilla, mutta juridisista syistä (vakuutusyhtiöt vaativat sierainparin syyllisen penkille haverin sattuessa) koneet otetaan alas ihmiskäpälän ohjaamana.

      • Anonyymi

        Ainakin tuollainen nolla-arvoinen skeidan tuotanto on voimissaan, aamukahvilla tai ilman ... miksi edes vaivaudut.


    • Anonyymi

      Autopilottiin syötetään ennalta suunnitellun reitin reittipisteet joita pitkin autopilotti lentää. Kun lähestytään kohdetta, lennonjohto antaa luvan aloittaa laskeutuminen jolloin autopilotti asetetaan alempi lentokorkeus ja esim kuinka nopeasti tullaan alas. Tässä vaiheessa myös tiedetään mille kiitoradalle lasku tehdään ja isommilla kentillä on aina tietyt lähestymisreitit joitka pitkin ruuhka-aikoina lentokoneet saadaa sovitettua laskeutumisjonoon. Jos on oikein ruuhkaista lennonjohto laittaa koneita holdaamaan eli kiertämään ympyrää. Autopilotti osaa lentää lähestymisreitin kuten myös holdaukset. Autopilotilla voidaan tulla laskuun asti mutta ainakin finskillä otetaan ennen laskua autopilotti pois päältä ja tullaan laskuun manuaalisesti.

      • Anonyymi

        "Kun lähestytään kohdetta, lennonjohto antaa luvan aloittaa laskeutuminen jolloin autopilotti asetetaan alempi lentokorkeus ja esim kuinka nopeasti tullaan alas. Tässä vaiheessa myös tiedetään mille kiitoradalle lasku tehdään ja isommilla kentillä on aina tietyt lähestymisreitit joitka pitkin ruuhka-aikoina lentokoneet saadaa sovitettua laskeutumisjonoon."

        Kas, olihan täällä yksi ihan asiallinenkin kommentti ;-)

        Oletin, että lähtökohtaisesti autopilotti veisi finaalin linjalle saakka (eli kiitotie jo valmiiksi määriteltynä) ja teknisesti mahdollisesti tarvittaessa laskeutumiseenkin saakka, ellei siihen tee muutoksia ennen laskeutumista tai joutuisi odottelemaan vuoroaan ja kiertämään kehäää.

        Sitten on noita kertomuksia nukahtaneista lentäjistä, jolloin kone on lentänyt suoraan (?) jopa ohi kohteen, eli autopilotti pitää peruslentokorkeuden ja lentää suoraan ohi kohteen vaikka siihen saakka kunnes polttoaine loppuu (?).

        "Autopilotti osaa lentää lähestymisreitin kuten myös holdaukset. Autopilotilla voidaan tulla laskuun asti mutta ainakin finskillä otetaan ennen laskua autopilotti pois päältä ja tullaan laskuun manuaalisesti."

        Tarkoittaako tuo sitä, että lentoonlähdön jälkeen (?) speksit autopilottiin syötettyään kone voisi tarvittaessa hoitaa hommaan laskeutumiseenkin saakka ilman pilottien toimenpiteitä laskeutumisen suhteen?

        Tuosta Finnairin lentäjien tapana olevasta manuaalisti laskeutumisesta ollen joskus aimminkin lukenut.

        Olikos se nyt jokin MD-11 tai jokin vastaava kone, jonka autopilotti osaa tuoda finaalilinjalle ja korkeuteen x saakka, mutta siitä etenpäin homma on hoidettava manuaalisesti.

        #

        Aiheesta tuli mieleen 'Air Crash Investigation' dokkari jota usein katselin, silloin kun se oli vielä kanavillani näkyvissä.

        Yhdessä jaksossa oli muistaaksseni Air France & Aibus, joka oli laskeutumassa autopilotilla hyvin huonosa näkyvyydessä ja sitten viimehetkellä pilotti päätti vetää takaisin ylös, mutta täydet 'take-off' kaasut laitettuaan kone antoikin vain rajoitetun powerin ja kone päätyi kiitotien takana olevaan metsään. Muistaakseni vain muutamia henkiinjääneitä pilotin lisäksi. En muista paikkaa ja vuotta.

        En muista sen tarkemmin, mutta tuossa tapauksessa oli syntynyt jokin autopilottiin liittyvä ongelma, informatiikka-ristiriita, joka ei lennon tuossa vaiheessa enää tunnistanut tai ottanut huomioon manuaalista ylösvetoa (liittyikö vielä lentosiivekkeisiinkin?), vaan oletti laskeuutmisen olevan edelleen voimassa tai jotakin tuohon suuntaan oleva tekninen ongelma. Taisi vielä liittyä johonkin systeemin ohjelmoinnin turvaominaisuuteen. Sen jälkeen Airbusin systeemin ohjelmointiin tehtiin joitakin muutoksia.


    • Anonyymi

      Miun lenskarissa on kaks mootorii ja autopiluutti onkis utopiapiluutti. A4 paperille kirjuutetaan mihkä halutaan, vaiks Juupajoki kk, korkeurella 580 metrii. Sitte paperi konpanssin taakke, ja suuntaan E ninkus etelä. Ja kohta ollanskis perillä jossain.
      Näin se meillä toimii.

      Sanginjoki rokkaa.

    • Anonyymi

      Mulla on dronessa kans autopilot. Jos en ohjaa kopterin viiteen minuuttiin tai se häviää tutkasta se palaa automaattisesti lähtöpisteeseen. On se tuo tekniikka vaan kehittynyt pirusti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Erään T miehen viimeinen aloitus tänne

      Moi Olen kirjoittanut täällä säännöllisesti yli 5 vuotta. Kaivannut kuten kuuluukiin, mutta myös unohdellut ja selvitel
      Ikävä
      40
      5140
    2. Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa

      Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova
      Maailman menoa
      160
      2733
    3. Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois

      Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v
      Maailman menoa
      106
      2262
    4. Yritän saada sinut pois mielestäni ja ajatuksistani nainen

      Turhaan. Mitä enemmän yritän, sitä enemmän haluan sinut ja sinua. Miten voitkaan olla niin ihana ja tuntua niin hyvältä.
      Ikävä
      80
      1794
    5. Sanna Antikainen (ps) : Vornasen pyssy suututti demarit

      https://www.suomenuutiset.fi/sanna-antikaisen-kolumni-vornasen-pyssy-suututti-demarit-mutta-kuka-puhuu-totta/ Vornasen
      Maailman menoa
      25
      1780
    6. Riikka se runnoo työttömyyttä lisää

      Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276
      Maailman menoa
      36
      1753
    7. Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta

      "I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from
      Maailman menoa
      0
      1710
    8. Mikä on sinun ja kaivattusi ikä

      💕💕💕💕
      Ikävä
      88
      1551
    9. Nyt meni maku vas.liittoon, kun vaativat minimituntipalkkaa lakiin

      Sehän tarkoittaa samalla myös maksimituntipalkkaa, koska kun laki on kerran laadittu, niin sitä on vaikea muuttaa. Työma
      Maailman menoa
      67
      1495
    10. Miksi rakastuit ?

      Kyseiseen naiseen?
      Ikävä
      73
      1458
    Aihe