Lentäjät nukahtivat ja missasisvat laskeutumisen

Anonyymi

Tuosta tapauksesta tuli mileen, että miten autopilotti toimii tai miten sitä käytetään.

Syötetäänkö siihen vain määränpään koordinaatit, mutta ei automaattista laskeutumista tai missä vaiheessa ja miten automaattinen laskeutuminen asetetaan?

Minne flyga lentää yksin jos lentäjät eivät herää edes hälytyssuumeriin kun lennon kohde on saavutettu?

"Both pilots on Ethiopian Airlines flight fall asleep, miss landing"

- https://nypost.com/2022/08/19/pilots-on-ethiopian-airlines-flight-fall-asleep-miss-landing/

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Autopilotissa ei ilmeisesti ole herätyspalvelua eikä se kaiketi huomauta matkustamon henkilökuntaakaan, että kippareille tulisi toimittaa aamukahvit ohjaamoon näiden herättyä.
      Koneet kyetään kyllä ottamaan alas autopilotilla, mutta juridisista syistä (vakuutusyhtiöt vaativat sierainparin syyllisen penkille haverin sattuessa) koneet otetaan alas ihmiskäpälän ohjaamana.

      • Anonyymi

        Ainakin tuollainen nolla-arvoinen skeidan tuotanto on voimissaan, aamukahvilla tai ilman ... miksi edes vaivaudut.


    • Anonyymi

      Autopilottiin syötetään ennalta suunnitellun reitin reittipisteet joita pitkin autopilotti lentää. Kun lähestytään kohdetta, lennonjohto antaa luvan aloittaa laskeutuminen jolloin autopilotti asetetaan alempi lentokorkeus ja esim kuinka nopeasti tullaan alas. Tässä vaiheessa myös tiedetään mille kiitoradalle lasku tehdään ja isommilla kentillä on aina tietyt lähestymisreitit joitka pitkin ruuhka-aikoina lentokoneet saadaa sovitettua laskeutumisjonoon. Jos on oikein ruuhkaista lennonjohto laittaa koneita holdaamaan eli kiertämään ympyrää. Autopilotti osaa lentää lähestymisreitin kuten myös holdaukset. Autopilotilla voidaan tulla laskuun asti mutta ainakin finskillä otetaan ennen laskua autopilotti pois päältä ja tullaan laskuun manuaalisesti.

      • Anonyymi

        "Kun lähestytään kohdetta, lennonjohto antaa luvan aloittaa laskeutuminen jolloin autopilotti asetetaan alempi lentokorkeus ja esim kuinka nopeasti tullaan alas. Tässä vaiheessa myös tiedetään mille kiitoradalle lasku tehdään ja isommilla kentillä on aina tietyt lähestymisreitit joitka pitkin ruuhka-aikoina lentokoneet saadaa sovitettua laskeutumisjonoon."

        Kas, olihan täällä yksi ihan asiallinenkin kommentti ;-)

        Oletin, että lähtökohtaisesti autopilotti veisi finaalin linjalle saakka (eli kiitotie jo valmiiksi määriteltynä) ja teknisesti mahdollisesti tarvittaessa laskeutumiseenkin saakka, ellei siihen tee muutoksia ennen laskeutumista tai joutuisi odottelemaan vuoroaan ja kiertämään kehäää.

        Sitten on noita kertomuksia nukahtaneista lentäjistä, jolloin kone on lentänyt suoraan (?) jopa ohi kohteen, eli autopilotti pitää peruslentokorkeuden ja lentää suoraan ohi kohteen vaikka siihen saakka kunnes polttoaine loppuu (?).

        "Autopilotti osaa lentää lähestymisreitin kuten myös holdaukset. Autopilotilla voidaan tulla laskuun asti mutta ainakin finskillä otetaan ennen laskua autopilotti pois päältä ja tullaan laskuun manuaalisesti."

        Tarkoittaako tuo sitä, että lentoonlähdön jälkeen (?) speksit autopilottiin syötettyään kone voisi tarvittaessa hoitaa hommaan laskeutumiseenkin saakka ilman pilottien toimenpiteitä laskeutumisen suhteen?

        Tuosta Finnairin lentäjien tapana olevasta manuaalisti laskeutumisesta ollen joskus aimminkin lukenut.

        Olikos se nyt jokin MD-11 tai jokin vastaava kone, jonka autopilotti osaa tuoda finaalilinjalle ja korkeuteen x saakka, mutta siitä etenpäin homma on hoidettava manuaalisesti.

        #

        Aiheesta tuli mieleen 'Air Crash Investigation' dokkari jota usein katselin, silloin kun se oli vielä kanavillani näkyvissä.

        Yhdessä jaksossa oli muistaaksseni Air France & Aibus, joka oli laskeutumassa autopilotilla hyvin huonosa näkyvyydessä ja sitten viimehetkellä pilotti päätti vetää takaisin ylös, mutta täydet 'take-off' kaasut laitettuaan kone antoikin vain rajoitetun powerin ja kone päätyi kiitotien takana olevaan metsään. Muistaakseni vain muutamia henkiinjääneitä pilotin lisäksi. En muista paikkaa ja vuotta.

        En muista sen tarkemmin, mutta tuossa tapauksessa oli syntynyt jokin autopilottiin liittyvä ongelma, informatiikka-ristiriita, joka ei lennon tuossa vaiheessa enää tunnistanut tai ottanut huomioon manuaalista ylösvetoa (liittyikö vielä lentosiivekkeisiinkin?), vaan oletti laskeuutmisen olevan edelleen voimassa tai jotakin tuohon suuntaan oleva tekninen ongelma. Taisi vielä liittyä johonkin systeemin ohjelmoinnin turvaominaisuuteen. Sen jälkeen Airbusin systeemin ohjelmointiin tehtiin joitakin muutoksia.


    • Anonyymi

      Miun lenskarissa on kaks mootorii ja autopiluutti onkis utopiapiluutti. A4 paperille kirjuutetaan mihkä halutaan, vaiks Juupajoki kk, korkeurella 580 metrii. Sitte paperi konpanssin taakke, ja suuntaan E ninkus etelä. Ja kohta ollanskis perillä jossain.
      Näin se meillä toimii.

      Sanginjoki rokkaa.

    • Anonyymi

      Mulla on dronessa kans autopilot. Jos en ohjaa kopterin viiteen minuuttiin tai se häviää tutkasta se palaa automaattisesti lähtöpisteeseen. On se tuo tekniikka vaan kehittynyt pirusti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      250
      2296
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      84
      1891
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      75
      1565
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      132
      1332
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1200
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1155
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1066
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1064
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      990
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      901
    Aihe