Vuokralaisen painajainen: asunnon sähkölämmitys paljastui vasta sopimuksen allekirjoituksen jälkeen – "Mitä voin tehdä?
Vuokralainen tuntee olonsa petetyksi ja harkitsee rikosilmoitusta.
Vuokralainen muutti 900 kilometrin päästä Lappiin. Vasta vuokrasopimuksen allekirjoituksen jälkeen selvisi, että asunnossa on sähkölämmitys.
Vuokrasopimuksessa ei puhuttu asunnon lämmityksestä.
– Ehdotin, että sopimukseen lisättiin lause, että vuokrasopimuksessa noudatetaan lakia asuinhuoneiston vuokrauksesta. Hän suostui kirjoittamaan lauseen ja allekirjoitin sopimuksen. Sain asuntoon avaimet ja menin asunnolle.
Lukija saapui kissansa kanssa tyhjään asuntoon ja huomasi, että asunto oli kylmä. Hän laittoi patterit päälle.
– Tajusin, että nämähän ovat sähköpatterit. Aloin miettimään, että kuka tämän sähkön maksaa, lukija kertoo.
– Pidin asiaa itsestään selvänä, että vuokranantaja olisi sen maininnut. Kerrotaan, mitä vuokraan kuuluu ja mitä ei kuulu. Eikä vuokransuuruus mitenkään viitannut siihen, että siitä puuttuu jotain niin oleellista, kertoo lukija.
Seuraavana aamuna lukija otti heti yhteyttä vuokranantajaan ja kertoi, että asia olisi pitänyt mainita vuokrasopimuksessa.
On harvinaista, että kerrostalossa on sähkölämmitys. Näin kertoo Vuokralaiset VKL ry:n toiminnanjohtaja Anne Viita.
– Yleistä on, että jos sähkölämmityksestä puhutaan tai riidellään, niin kyseessä on rivi- tai omakotitalo. Kerrostaloissa on yleensä jokin muu lämmitysmuoto kuin sähkölämmitys, kertoo Viita.
Viidan mukaan jo sopimusneuvotteluvaiheessa pitäisi jo kertoa kaikki se, mitä vuokraan sisältyy tai on sisältymättä. Esimerkiksi vesi tai lämmitys ovat sellaisia asioita.
– Jos mitään ei ole mainittu, niin Suomessa usein oletetaan lämmityksen kuuluvan vuokraan, Viita sanoo.
Petetty olo
Iltalehden lukija selvitti asiaa sähkönsiirtoyrityksen kautta ja asunnon talvikuukauden kulutus on noin 1 000 kilowattia kuukaudessa.
– Ja se on nyt epäselvää, onko se sellaiselta talvelta kun tässä on asuttu. Jopa sähköfirman työntekijä ymmärsi, miten hämmentävää on, että asun kerrostalokaksiossa ja minun täytyy itse maksaa sähkölämmitys, lukija kertoo.
Lukija tuntee olonsa petetyksi ja harkitsee rikosilmoituksen tekoa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/94a94844-b1bd-4828-ba39-e9ea79e6bd1f
Vuokralainen ei halua maksaa sähkölaskua
19
394
Vastaukset
- Anonyymi
Hohhoijaa.?.ei vuokralainen sitten itse tullut näitä asioita kysyneeksi tai tutustunut asuntoon etukäteen .nyt sitten syyttää muita omasta kädetömyydestään..
- Anonyymi
Yleensä vuokraan kuuluu lämmitys tai sitten vuokra on puolet pienempi jos asukas itse maksaa jokatapauksessa vuokrasta lämmityksen mutta itse eri laskulla. Tämä on kyllä kiskontaa todella ettei lämmitys kuulu vuokran hintaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yleensä vuokraan kuuluu lämmitys tai sitten vuokra on puolet pienempi jos asukas itse maksaa jokatapauksessa vuokrasta lämmityksen mutta itse eri laskulla. Tämä on kyllä kiskontaa todella ettei lämmitys kuulu vuokran hintaan.
Oleellista kai on millaista vuokraa pyydetään...kaukolämmöllä tai keskuslämmitysellä riippuen asunnon koosta yhtiövastike on n .100-150 euroa kuukaudessa korkeampi kuin sähkölämmitteisessä asunnossa..lisäksi kuuma vesi laskutetaan erikseen.
Jos asunnossa on sähkölämmitys on se vuokraushinta alempi kuin asunnossa johon kuuluu lämmitys.erikoista jos vuokralainen ei itse ota etukäteen selvää asioista vaan tekee oletuksia
Toki vuokraushinnoittua on vaikea hahmottaa Helsingistä käsin kun siellä se normi kaksion vuokra on yli 1000 euro kuukaudessa kun taas jossain Kittilässä puhutaan puolet pienemmistä summista.kannattaisi etukäteen perehtyä alueen hintatasoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minäkin olen vuokranantaja ja minullekin on tullut tälläistä erikoisia vuokralaisia vaatimuksineen..
Asunto vuokrattiin sähkölämmityksellä jossa vuokralainen tekee oman sähkösopimuksen ja vuokrataan hinnoiteltu sen mukaan...tästä huolimatta vuokralainen tuli viime tingassa vaatimaan että jos se sähkö sisältyisi vuokraan...
Ei missään nimessä suostuttu..saunalllinen rivitalo kaksio ilmaisella sähköllä ja alhaisella vuokralla olisi käytännössä asunnon luovuttaminen asukkaalle puoli ilmaiseksi sitten ottaisi vielä riskin sähkötuhlailevasta asiakkaasta.sai lähteä menemään vuokrakuormansa kanssa etsimään muuta asuntoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minäkin olen vuokranantaja ja minullekin on tullut tälläistä erikoisia vuokralaisia vaatimuksineen..
Asunto vuokrattiin sähkölämmityksellä jossa vuokralainen tekee oman sähkösopimuksen ja vuokrataan hinnoiteltu sen mukaan...tästä huolimatta vuokralainen tuli viime tingassa vaatimaan että jos se sähkö sisältyisi vuokraan...
Ei missään nimessä suostuttu..saunalllinen rivitalo kaksio ilmaisella sähköllä ja alhaisella vuokralla olisi käytännössä asunnon luovuttaminen asukkaalle puoli ilmaiseksi sitten ottaisi vielä riskin sähkötuhlailevasta asiakkaasta.sai lähteä menemään vuokrakuormansa kanssa etsimään muuta asuntoa.Sinä olet varmaankin kertonut jos sopimusvaiheessa, että asukas maksaa itse lämmityskulut? Aika kelmi vuokranantaja, jos ei kerro kaikkie kustannuksia ja saa sitten katsoa peiliin kun tulee riitaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollainen poikkeus tulisi kertoa selkeästi. Se, että vuokranantajanta vetosi kuvissa näkyviin pattereihin on aika halpamaista. Selvästi vuokranantaja pyrki peittelemään tätä.
- Anonyymi
No olihan tuo nyt ihan selvä petos. Oikeuteen
- Anonyymi
Vuokralaisella on oikeus irtisanoa kämppä ja muuttaa muualle.mutta epäilen kyllä että asunto on kyllä vuokrattu alueen hintatason mukaisesti lämmitysmuoto huomioiden eli jos oikeuteen haluaa lähteä niin saa varautua ehkä suureen laskuun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vuokralaisella on oikeus irtisanoa kämppä ja muuttaa muualle.mutta epäilen kyllä että asunto on kyllä vuokrattu alueen hintatason mukaisesti lämmitysmuoto huomioiden eli jos oikeuteen haluaa lähteä niin saa varautua ehkä suureen laskuun.
Toki ei voi pakottaa vuokranantajaa vuokraamaan, mutta jos tällainen huijaus on tehty ja siitä on aiheutunut kuluja, on kohtuu korvaus paikallaan esimerkiksi muutama tonni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen kuin vuokralainen ottaa paksinsa ja painuu hemmettiin ja jättää vuokran maksamatta. Mitä omistaja muuta voi tehdä kuin vaatia häätöä? No huiii!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki ei voi pakottaa vuokranantajaa vuokraamaan, mutta jos tällainen huijaus on tehty ja siitä on aiheutunut kuluja, on kohtuu korvaus paikallaan esimerkiksi muutama tonni.
No totta kai olisi pitänyt kysyä mutta kyllä kerrostaloasunnossa lämmitys lähtökohtaisesti kuuluu vuokraan ELLEI TOISIN MAINITA.
Melkein yhtä itsestään selvää kuin sen WC: n käyttö ilman eri maksua.
Ns. käyttösähkölle vuokralainen yleensä tekee oman sopimuksen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No totta kai olisi pitänyt kysyä mutta kyllä kerrostaloasunnossa lämmitys lähtökohtaisesti kuuluu vuokraan ELLEI TOISIN MAINITA.
Melkein yhtä itsestään selvää kuin sen WC: n käyttö ilman eri maksua.
Ns. käyttösähkölle vuokralainen yleensä tekee oman sopimuksen.Ei tuolla Kittilässä edes ole kerrostaloja? Korkeimmat asuinrakennukset on kaksikerrosnasintoja ei niitä voi kutsua kerrostaloiksi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuolla Kittilässä edes ole kerrostaloja? Korkeimmat asuinrakennukset on kaksikerrosnasintoja ei niitä voi kutsua kerrostaloiksi
Eli pienkerrostaloja. Tai ns. luhtitaloja. Rakenteiltaan ja tekniikaltaan enempi rivitalojen kaltaisia ja näistä tosiaan voisi sähkölämmitystä odottaa löytävänsä.
- Anonyymi
Kusettajia on moneen junaan. Voihan vaikka vessan käyttämisestäkin tulla 5e maksu per kerta "etkä ole tajunnut etukäteen kysyä, turha valittaa".
- Anonyymi
Vuokraovessa tuli katsottua että melkoisen kalliita kämppiä Kittilässä on vuokralla..
Rivitalokolmiot jopa 1800 euroa kuukaudessa? Eikä niistä ilmoituksista selviä millainen lämmitys siellä on - Anonyymi
Jos siivous jo alkais siivoamaan hammashoitolat jopa Nivala, itkettäminen murtuma linjasto ,
- Anonyymi
Tuo oli hyvin sanottu, kannatetaan.
- Anonyymi
Murtuma linjastoja vastaan, kaikki yhteisessä rintamassa! Heti! Nivala!
- Anonyymi
Hei
Toivottavasti on edes ulkoovi lukitus, ja eikä hätäänsä soittavia ihmisiä jotka kuulee väärin ja soittavat sinua tapetaan,saat pian poliisin oven taakse Näin meillä Nivalaiset tekee saadakseen parempaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1033121GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431167- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521055Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32997- 67868
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53847
- 44832
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24801