Jäykkä taka-akseli?

Anonyymi

Iräautopalstalla on usein puhetta siitä että skodassa on jäykkä taka-akseli. Pitääkö paikkaansa? Ja mitä jäykkä taka-akseli tarkoittaa?

69

691

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kiinnostaa myös! Ja hienoa että palstalla puhutaan teknisistä asioista eikä hopöhöpöä. Tero

      • Anonyymi

        Mä en tiedä varmasti mu omasta mielestä jäykkä taka-akseli vois kenties olla takavetoisissa autoissa silloin et siinä ei ole joustoa juuria lain toimisi kai suurinpiirtein niin jot kun polkasee lusikan lattiaan ja kun takarenkaat ottaa pitoa tienpinnasta niin sen sijaan että perä niiaisi kävisikin niin että keula nousee irti tienpinnasta arvaus sinänsä kun en ole automekaanikko


    • Anonyymi

      En tiedä Skodasta mutta omassa Toyotassani on jäykkä taka-akseli ja lötkyt jouset, kyllä sillä pärjää kunhan pitää vauhdin alle 70 km/h eikä tee äkkinäisiä ohjausliikkeitä tai jarrutuksia.

      • Anonyymi

        Missä Toyotassa muka?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä Toyotassa muka?

        Hyvin monessa. Kaikissa 2000-luvun alkuvuosikymmenen Corollissa ja Auriksissa, kaikissa Yariksissa kautta aikojen. Toyota on kopioinut rakenteen 70-luvun Golfista. Fakta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin monessa. Kaikissa 2000-luvun alkuvuosikymmenen Corollissa ja Auriksissa, kaikissa Yariksissa kautta aikojen. Toyota on kopioinut rakenteen 70-luvun Golfista. Fakta!

        Ei pidä paikkaansa, jäykkis tuli Skodaan ensimmäisistä neuvostoautoista kun he eivät ymmärtäneet jotain Fordia tarkastellessaan juuri mitään näkemästään. Tämä tuli sittemmin Skodaan Venäjän kautta. japanilaisissa autoissa taas on ollut erillisjousitus alusta asti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa, jäykkis tuli Skodaan ensimmäisistä neuvostoautoista kun he eivät ymmärtäneet jotain Fordia tarkastellessaan juuri mitään näkemästään. Tämä tuli sittemmin Skodaan Venäjän kautta. japanilaisissa autoissa taas on ollut erillisjousitus alusta asti

        "japanilaisissa autoissa taas on ollut erillisjousitus alusta asti" Tuo on valhe!
        Jos Skodan yhdystukiakselisto on röllin mielestä jäykkä akseli, niin samanlainen Golfista kopioitu "jäykkä" akselisto on melkein kaikissa japanilaisissa pienissä ja alemman keskiluokan autoissa ollut kymmeniä vuosia. Yariksessa aina ja Corollassa ja Auriksessakin oli.
        Alkuperäisessä Corollassa oli takaveto, aito jäykkä taka-akseli ja lehtijouset niin kuin hevosrattaissa. Vasta 80-luvulla Corolla sai monivarsituetun taka-akseliston etuvetoon siirryttäessä. Vuosituhannen vaihteen tienoilta lähtien toistakymmentä vuotta käytettiin sitten 70-luvun Golfista kopioitua yhdystukiakselistoa joka röllin mielestä on jäykkä, vaikka toimii täysin eri tavalla kuin oikea jäykkä akseli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin monessa. Kaikissa 2000-luvun alkuvuosikymmenen Corollissa ja Auriksissa, kaikissa Yariksissa kautta aikojen. Toyota on kopioinut rakenteen 70-luvun Golfista. Fakta!

        Se on kopioitu hevoskärrystä.


    • Anonyymi

      Nyt alkaa Toyotan omapojalta dissaus aiheet olla vähissä kun joutuu kierrättämään noin onnetonta ja ikivanhaa juttuaan.

    • Anonyymi

      Putkenpätkä jonka molempiin päihin on pultattu pyörät. Tekniik sano r*ssä.

      • Anonyymi

        Olisipa Toyotakin tehnyt noin, niin ei olisi autot ajokiellossa.


      • Anonyymi

        Teknik! Se sanoo kun nökee rautakanken


    • Anonyymi

      Jäykästä taka-akselista on vain etua Skodassa. Jäykkä akseli mahdollistaa suuremmat kaalimäärät pellolta sovhoosiin.

    • Anonyymi

      Traktoreissa ja työ-mönkijoissä on edelleen jäykkä taka-akseli kuten Skodissa. En kylläkään täysin ymmärrä miksi, eikö muka erillisjousitus olisi parempi?

      • Anonyymi

        Skoda ja "työ" mainittu samassa lauseessa, huh huh no sellaista sattuu


    • Anonyymi

      Lapset eivät ole ihan päässeet vielä amispoikien tasolle tekniikan tietojen saralla.
      Hauskoja ja noloja poikia.

      • Anonyymi

        Koulussa opetetaan kuinka skoodan jäykkä taka-akseli toimii. Se toimii huonosti. Mitä noloa siinä on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koulussa opetetaan kuinka skoodan jäykkä taka-akseli toimii. Se toimii huonosti. Mitä noloa siinä on?

        Missä noin opetetaan? Sun kannattaa vaikka googlata eri akselistot, saatat jopa ymmärtää niiden erot?
        Toyota käyttää myös vääntövarsi jousitusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koulussa opetetaan kuinka skoodan jäykkä taka-akseli toimii. Se toimii huonosti. Mitä noloa siinä on?

        Kerro toki sitten missä niin opetetaan ja miten se toimii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro toki sitten missä niin opetetaan ja miten se toimii.

        Ei tule vastausta pojalta, yritä edes.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tule vastausta pojalta, yritä edes.

        Emme tee sinun läksyjäsi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä noin opetetaan? Sun kannattaa vaikka googlata eri akselistot, saatat jopa ymmärtää niiden erot?
        Toyota käyttää myös vääntövarsi jousitusta.

        Esimerkiksi Aallon autotekniikalla


      • Anonyymi

        Ai kuten rs-skodistit?


    • Anonyymi

      Mikähän siinä voi olla kun minulla vääntää aina vatsasta kun ajan omalla Skoda Octavialla?

      • Anonyymi

        Tuoko oli parasta mitä Toyotan omapojalta irtoaa?


    • Anonyymi

      Kaalin haju laittaa mahan sekaisin.
      Saattaa mennä myös kuralle, kun saa jänniittää pääseekö perille.

      • Anonyymi

        Vaihda se Toyota kunnon autoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihda se Toyota kunnon autoon.

        Sanoo VRS-pakkomielteinen?


    • Anonyymi

      Skoda kutsuu jäykkää etu- tai taka-akselia innovaatioksi, jolla säästetään tarvittavien komponenttien määrässä ja laadussa.

      • Anonyymi

        Laita vaikka joku linkki missä on kuva tai kuvaillaan Skodan jäykkää etu- ja taka-akselia, tai edes kuvaile yleensä millainen on jäykkä etuakseli etuvetoisessa autossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laita vaikka joku linkki missä on kuva tai kuvaillaan Skodan jäykkää etu- ja taka-akselia, tai edes kuvaile yleensä millainen on jäykkä etuakseli etuvetoisessa autossa.

        Luuletko tosiaan että Skodan tuotekehitysosasto paljastaa jäykän etuakselin suuren innovaationsa salat? Sen tiedon pitäisi riittää että ratkaisu säästää merkittävästi valmistuskustannuksissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuletko tosiaan että Skodan tuotekehitysosasto paljastaa jäykän etuakselin suuren innovaationsa salat? Sen tiedon pitäisi riittää että ratkaisu säästää merkittävästi valmistuskustannuksissa.

        Eikö kuvia löydy autoista joita on maailmassa miljoonia?
        Outoa jos et löydä.


    • Anonyymi

      Škodassa muutenkin säästetty kaikessa. Materiaalit on halvinta laatua, usein kierrätettyä jätemateriaalia, pellit ja maalipinnat ohuita haperoja ruostepesiä ja kaiken lisäksi ei-tasapaksuja.

      • Anonyymi

        Hihii, Toyotan omapoika yrittää taas kääntää Toyotan perisyntejä parempien merkkien ongelmaksi. On poika sitkeä, vaikkakin kovin yksinkertainen.


      • Anonyymi

        Hei nythän kuvailit juuri Toyotaasi noilla oninaisuuksilla. Länsiautoissahan ei noin ole, vain itäauto Toyotissa. Mutta sinulla onkin siitä jo vankka tietämys.


    • Anonyymi

      Miksi Skoda voittaa kaikki testit ja vertailut, varsinkin ajo-ominasuuksissa?

      • Anonyymi

        Ei se ole ikinä voittanut mitään, ehkä jossain avto-lehdessä.


    • Anonyymi

      Isolohkot 1.0-2.0 jäykkiksellä on kaikkein hupaisimpia pomppijoita :D

      Naurattaa tosin vain kunnes tällainen pötkylä pomppii ihan likellä aiheuttaen vaaran. Silloin otetaan rekkari talteen ja käydään antamassa länsiautoporukalla sukkasaippuaa.

      • Anonyymi

        Ja voittaa Toyotan ajoltaan jokaisessa testissä ja vertailussa. Ei tikkujen määrä ratkaise jos ei osaa suunnitella ja toteuttaa, hihii!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja voittaa Toyotan ajoltaan jokaisessa testissä ja vertailussa. Ei tikkujen määrä ratkaise jos ei osaa suunnitella ja toteuttaa, hihii!

        ”Meijän iskän auto voittaa teijän iskän auton”. Infantiilin regression määrä on aivan huipuissaan. Takaisin vaan hiekkalaatikolle leikkimään ja Skoda-hiekkalinnoja valamaan ämpärimuovisiin muotteihin. Kun ei vaan sataisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Meijän iskän auto voittaa teijän iskän auton”. Infantiilin regression määrä on aivan huipuissaan. Takaisin vaan hiekkalaatikolle leikkimään ja Skoda-hiekkalinnoja valamaan ämpärimuovisiin muotteihin. Kun ei vaan sataisi.

        Varmasti sataa. Se on skeidan kohtalo.


    • Anonyymi

      Tero se olen minä, olen typerien tarinoiden keksijä ja nauran omille tarinoilleni.

    • Anonyymi

      Auttaako jos valaa juotosbetonia skoodan taka-akselin sisälle? Ei pomppisi niin kovin?

      • Anonyymi

        Ei kun sitä on yritetty noissa Toyotissa, vaan eipä ole apua. Karmeita ajettavia nuo kommarivehkeet Toyotat.


    • Anonyymi

      Jenkemi auttaa skootan pyöränripustuksissa.

    • Anonyymi

      Huutista, jäykkä taka-akseli eli JÄYKKIS

    • Anonyymi

      Pompottaa, sano skooda kompi kuski.

    • Anonyymi

      Joissakin VAG malleissa tosiaan on jäykkä taka-akseli. Se on varsin käypäinen ja edullinen halpaan pieneen perusautoon.

      Eseimerkiksi edullisemmat Octaviat ja varmaan Golffit on varustettu yhdystukiheilurilla mikä on jäykkä tapa-akseli.

      https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kokemuksia-koeajoista-kirjainyhdistelmien-kirjava-kerho/


      "– edullisimmat Octaviat on varustettu takapäässä yhdystukiheilurilla, kun RS:ssä pyöräntuenta on hoidettu monivarsituennalla."

      • Anonyymi

        Voi sinua Toyotan omapoikaa. Taitaa Toyotan kyykky käydä itsetunnon ja hermon päälle ihan tosissaan, mutta ota rennosti, näin se on ollut aina.


    • Anonyymi

      Kahvit tuli näppikselle kun katoin tuon takapyörästön tekniikkaa autodatasta 🤣🤣🤣🤣🤣

      • Anonyymi

        Jäykkiksen voi laittaa myös eteeen, kunhan se on niin vinossa että vie vasemmalle ja kohti Moskovaa


    • Anonyymi

      Miten on mahdollista että vielä 2022 Škodassa on jäykkä taka-akseli? Ei hyvää päivää noita itäautoja.

    • Anonyymi

      Mitsussa on loistava alusta.

    • Anonyymi

      Istu ja pompi, skooda kompi ja jäykkä taka-akseli.

    • Anonyymi

      konsernin sisällä kaikki nauravat skodalle, siksi jäykkis on jätetty skodalle

    • Anonyymi

      Hah. Näillä jäykällä taka-akselilla varustetuilla erikoisautoilla otetaan kaaharit kiinni.

      "Poliisi suorittaa liikennevalvontaa tunnuksellisten poliisiautojen lisäksi myös tunnuksettomilla autoilla, joita kutsutaan kansankielisesti siviilipoliisiautoiksi. Tavallisten siviiliautojen lisäksi poliisilla on käytössään VATV-autoja, eli niin sanotun vaativan ajotapavalvonnan erikoispartioautoja.

      VATV-käytössä suositaan karvalakkimalleja tehokkaampia henkilöautoja, joissa on tyypillisesti vähintään 250 hevosvoimaa. Tällainen auto on muun muassa Skoda Octavia RS"

      Video löytyy Maikkarin netistä.

      • Anonyymi

        Ja jos katsot niitä kiinniottovideoita niin ne luovuttavat aina. Tekosyynä "ettei aiheudu vaaraa sivullisille :("


    • Anonyymi

      Vieläkö on perusvarusteisena jäykkä taka-akseli?

      • Anonyymi

        Voi sinua pientä yksinkertaista poikaa.


    • Anonyymi

      Se on samanlainen kuin hevoskärreissä joilla mm. Härmän häjyt ajoivat, yhtenäinen kiinteä akselitanko joka on lehtijousilla kiinni korissa.

    • Anonyymi

      Kysessä on siis yhdystukiakselisto - takapyörät ja korin yhdistävä teräspalkki, joka toimii samanaikaisesti sekä pyöräntuentana, jousituksena, että kallistuksenvakaajana. Usein siihen lisätään myös matalat kierrejouset parantamaan jousitusta. Pitkittäisten tukivarsien ansiosta pyörät liikkuvat enimmäkseen pystysuunnassa, mikä tekee käytöksestä vakaata ja ennakoitavaa. Halpana ja tilaa säästävänä sitä pidetään "ihan OK" ratkaisuna, jos ei kummoisia ajoelämyksiä olla hakemassa.

      Oma suosikkini edullisten etuvetojen luokassa on PSA:n takavuosina käyttämä vääntösauva-akselisto, joka on hieman samanlainen, mutta yhtenäisen palkin sijaan molemmalla takapyörällä on oma vääntösauvansa, mikä tekee siitä erillisjousituksen. Sittemmin PSA:kin siirtyi yhdystukiakseliin, sillä säästyneet rahasummat painoivat vaakakupissa enemmän, kuin edut ajo-ominaisuuksissa ja mukavuudessa.

      • Anonyymi

        Eikä nuo kestävyydeltään olleet kummoisia. Laakerivika on vieläpä kallis korjata.


      • Anonyymi

        Katos, Oktavian vanteet ja kaikki!


    • Anonyymi

      Minun naapurin skodassa oli edessä yksi lehtijousi poikittain , siinä lahnan mallisessa ja toisella naapurilla oli varakone takaloosterissa.

    • Anonyymi

      Vieläkö Škodassa on jäykkä taka-akseli? Ei hyvää päivää.

      • Anonyymi

        Pienikoneisissa on. Myös joissakin volkkareissa on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pienikoneisissa on. Myös joissakin volkkareissa on.

        Niin ja osassa on rumpujarrut takana.


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5810
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3687
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1948
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1782
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1232
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1187
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      957
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      51
      951
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe