Puomit mökki ja metsäteille!

Anonyymi

Onko maanomistajilla , mökkiomistajilla , tieosuuskunnilla oikeus sulkea puomilla tie. Mitä sanoo laki, kertooka kuka tietää.

Puomilla loppuisi tuo röyhkeä ulkolaisten marjanpoiminta. Tulevat aivan mökkitontille , nuotiopaikka taukopaikka muutaman kymmenen metrin päässä. Härskiä porukkaa .
Eikö nämä ostajat saa kuria. Puomi siinä on paras . Isontien varteen niin ei ne kehtaa kävellä kilometrejä , monihan on tiensä jo sulkenut.

32

978

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ei saa sulkee jos hälyytysajoneuvo tarvii tietä

    • Anonyymi

      Minä tiedän.

    • Anonyymi

      YKSITYISTIELAISSA...

      "85 §
      Liikenteen salliminen avustettavalla tiellä
      Jos valtio tai kunta tämän tai muun lain perusteella avustaa tiekuntaa tai tieosakkaita yhteisesti tien kunnossapidossa, tien käyttämistä muuhun kuin tieosakkaiden hyväksi tapahtuvaan liikenteeseen ei saa kieltää tai tietä sulkea sinä ajanjaksona, jota avustus koskee. Sama koskee tietä, jonka kunnossapidosta kunta vastaa kustannuksellaan. Tien käytöstä 28 §:n nojalla suoritettavan maksun periminen voidaan kieltää tien kunnossapitoa koskevassa avustuspäätöksessä.

      Jos muusta kuin tieosakkaiden hyväksi tapahtuvasta liikenteestä aiheutuu huomattavaa haittaa kiinteistön tai rekisteriyksikön omistajalle tai liikenneturvallisuudelle, voidaan avustettavan tien käyttö kunnan suostumuksella muiden kuin tieosakkaiden hyväksi kieltää tai sitä rajoittaa taikka avustettava tie sulkea. Kunnan on pyydettävä ennen tällaisen suostumuksen antamista toimivaltaiselta elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta lausunto.

      Jos valtio tai kunta tämän tai muun lain perusteella avustaa tiekuntaa tai tieosakkaita yhteisesti tien rakentamisessa taikka tie on tehty kokonaan tai osaksi kunnan varoilla, on kymmenen vuoden ajan viimeisen avustuserän nostamisesta tai kunnan tekemän tietyön päättymisestä lukien noudatettava, mitä edellä tässä pykälässä säädetään tien käyttämisestä muiden kuin tieosakkaiden hyväksi tapahtuvaan toimintaan tai liikenteeseen"

      • Anonyymi

        Tuo laki pitäisi ehottomasti päivittää nykypäivään.


    • Anonyymi

      Ja 100 varma että kaikki tiet ovat saaneet jonkun avustuksen tai etuuden ehkä verohyödyn/edun joten sulkeminen onnistuu vain kun pelkästään itse on rahoittanut kaiken eikä vähennyksiin ole laitettu tien soran ajoa!

    • Anonyymi

      Kerrankin täällä on minun lisäksi, joku viisaampi.

      Jatka tähän, tien voi sulkea puomilla mikäli se ei palvele muita kuin omistamaasi kiinteistöä ja sijaitsee kokonaan omistamallasi mailla.

      Siinä teille oppia.

      • Anonyymi

        Silti sen käyttö tilapaisesti(marjanpoiminta) on sallittua, jalan, hevosella, tahi polkupyörällä. Ei moottoriajoneuvolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silti sen käyttö tilapaisesti(marjanpoiminta) on sallittua, jalan, hevosella, tahi polkupyörällä. Ei moottoriajoneuvolla.

        Tuon ymmärtää ja noinhan sen kuuluu olla.

        Jos siellä tontin reunalla on joukkueellinen tänne lennätettyjä tauolla nuotiolla , autot perävaunuineen parkkeerattu niin korjausta vaatii systeemi. Lakeja muuttamalla tai sitten puomi tien alkuun . Ei parane muuten.
        Normaalin poiminnan ymmärtää jokainen .


    • Anonyymi

      KYLLÄ TÄMÄ ON LAINMUKAISTA, VARSINKIN, MARJANKERUU AIKAAN RAJOITTAA LIIKENNETTÄ ULKOMAALAISILTA.
      -turvallisuus-syistäkin tehdä näin

      • Anonyymi

        ps. lisään tuohon vielä, että lakihan on sellainen, mitä missä milloinkin tarvitaan. Se on juuri näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ps. lisään tuohon vielä, että lakihan on sellainen, mitä missä milloinkin tarvitaan. Se on juuri näin.

        Tuo kunnan ja valtion tukema tuli selväksi. Hyvä.
        Jos tie on metsäyhtöiden ja mökki ja maanomistajien tie , tulkitsenlo oikein että puomin saa laittaa jos osakkaat niin haluaa.
        Kymmenen vuotta on vaan kymmenen , tuskin noihin rakennusaikanakaan on valtion rahaa laitettu.


    • Anonyymi

      Kyltti tiellä liukumiinoja toimii myös hyvin.
      Tosin täytyy olla jokunen liukumiina näkyvästi esillä.

    • Anonyymi

      Kuntahan avustaa tiekuntia yleensä vuosittain. Jos tiekunta saa avustusta, tietä ei avustuksen saamisen aikana saa sulkea.
      Jos avustusta ei saa, tien saa sulkea. Sulkeminen ei riipu tien osakkaiden määrästä, jos he ovat yhteisymmärryksessä tiensä sulkeneet, se on ihan ok.
      T. Asiantuntija, pöklentäjä

      • Anonyymi

        Ja jos tie on omilla varoin kustannettu niin kellään muilla ei ole nokan koputtamista. Että sillee...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos tie on omilla varoin kustannettu niin kellään muilla ei ole nokan koputtamista. Että sillee...

        Paitsi jos tien varrella on kännykkä linkkimasto niin et voi kieltää huolto-ajoa mastolle vaikka se tie on sinun rakentama ja sinun maillasi.
        Puomin voit laittaa mutta avain pitää toimittaa myös huolto-yhtiölle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi jos tien varrella on kännykkä linkkimasto niin et voi kieltää huolto-ajoa mastolle vaikka se tie on sinun rakentama ja sinun maillasi.
        Puomin voit laittaa mutta avain pitää toimittaa myös huolto-yhtiölle.

        Se vaan kummassa linkkimastossa vikoja sitten löyty kun on puomitettu tie.


    • Anonyymi

      Naapurikunnassa hyvä esimerkki yleisen tien omimisesta ja puomittamisesta vastoin lakia....

      • Anonyymi

        Otsikossa oli kysymys mökki ja metsäteistä.


    • Anonyymi

      Voiko Hyryntien molempiin päihin laittaa puomin

      • Anonyymi

        Omalla vastuulla voit.


    • Anonyymi

      Ihan vapaasti voi hyrntien päihin laittaa laput,jos haluat,

      • Anonyymi

        Patalaput?


    • Anonyymi

      Mulla ihan oma ja itsetehty mökkitie, noin 1km ja puomi heti tien alkupäässä ja 8 valvonta kameraa, kaikki lähettävii ja tallentavii, jokainen suunnattu siten että aina jossain kamerassa "näkyy" yksi muukin kamera, koko mökkialue valvottu tarkkaan, lisäksi lukuisia liiketunnistimia, hyvin on riittänyt ja hiippailijat jäänyt kiinni.

      • Anonyymi

        Minä tein vedellä täytetyn vallihaudan tien halki, siinä on krokotiilejä. Sinne ei saa mennä!

        Nyt olen loukussa mökilläni, kun en pääse pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä tein vedellä täytetyn vallihaudan tien halki, siinä on krokotiilejä. Sinne ei saa mennä!

        Nyt olen loukussa mökilläni, kun en pääse pois.

        No jos se tie kerran halki on niin vallihaudan reunoja myöten voi vielä kulkea.


    • Anonyymi

      Faija anna munaa ja mökkitie

    • Anonyymi

      Oon saanut munaakin.

      • Anonyymi

        Mutta jotain oleellista ja ratkaisevaa on kuitenkin jäänyt saamatta ilmeisesti olit vika jonossa, kun kauhalla jaettiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jotain oleellista ja ratkaisevaa on kuitenkin jäänyt saamatta ilmeisesti olit vika jonossa, kun kauhalla jaettiin.

        Joo vika olin jonossa, edellä olevat sai täyden kauhallisen paskaa, loppui just ennen minuu , mulle ei ollut enää mistä antaa.


    • Anonyymi

      Kyllä pystyy kieltämään. Jos on omalla maalla ja itse tien kustantanut. Kannattaa laittaa kyltti että yksityisalue. Tai että yleinen tie päättyy.

      • Anonyymi

        Kiellän kaiken omalla maallani, sinnepäin ei saa edes katsoo.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1812
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1459
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1245
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1150
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      261
      935
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      922
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      106
      877
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      805
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      674
    Aihe