Työllisyyssuunnitelma loppui, ei uutta. Tuleeko hakea 4 silti?

Anonyymi

Eli nyt on joku väliaka kai, 3 kk työllstymissuunnitelmani loppui, täytin vaatimukset, mutta uutta suunnitelmaa ei ole vielä tehty. Mitkä on nyt velvollisuuteni, hakeakkko silti niitä 4, ja minne ne kirjataan kun oma palvelussa ei näy mitään?
Kuinka pitkä aika voi mennä ennen kuin virkailija ottaa yhteyttä ja tekee uuden suunnitelman sinne?
Onko muilla käynyt näin? Ja mikä on syynä?

23

937

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Mitkä on nyt velvollisuuteni, hakeakkko silti niitä 4, ja minne ne kirjataan kun oma palvelussa ei näy mitään?"

      Kannattaa hakea ja laittaa paikat itselle ylös.

      "Kuinka pitkä aika voi mennä ennen kuin virkailija ottaa yhteyttä ja tekee uuden suunnitelman sinne?"

      Virkailijan työtilanteesta riippuen, voi mennä kuukausiakin.

      "Onko muilla käynyt näin? Ja mikä on syynä?"

      Sama juttu koskee muitakin, eli päivittämättömiä työllistymis- ja aktivointisuunnitelmia on hyvin monilla muillakin.

      PS. Kuntakokeilun myötä paljastui kymmeniä tuhansia vanhentuneita suunnitelmia TE-palveluitten jäljiltä, jotka tosin tuolloin päivitettiin, mutta osa on varmaan vanhentunut uudelleen.

    • Anonyymi

      Olen samassa tilanteessa. Ei periaatteessa ole mitään vaaraa jos ei lähettele hakemuksia ennen kuin suunnitelma on taas päivitetty, koska ei hakuja pysty mitenkään ilmoittamaankaan. Uusi suunnitelma on voimassa sen allekirjoituspäivästä eteenpäin, ja sitten taas ilmoitellaan haettuja paikkoja niin kuin aikaisemminkin.

      Ainakin kuntakokeilussa suunnitelman päivittämistä odotellessa voi vierähtää kuukausi jos toinenkin. Helposti kolmas ja neljäskin. Ei ole työttömän vastuulla, jos virkailija ei ehdi tai viitsi soittaa ja päivittää suunnitelmaa.

      • Anonyymi

        "Ei periaatteessa ole mitään vaaraa jos ei lähettele hakemuksia ennen kuin suunnitelma on taas päivitetty..."

        Vaaraa työllistyä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei periaatteessa ole mitään vaaraa jos ei lähettele hakemuksia ennen kuin suunnitelma on taas päivitetty..."

        Vaaraa työllistyä?

        Vaaraa karenssista.


    • Anonyymi

      Miksi pitää olla asetettu velvollisuus hakea tietty määrä työpaikkoja? Eikö nykyajan suomalainen tajua hakea töitä, vaikka 4 paikkaa viikossa, ilman että joku siitä erikseen sanoo?

      • Anonyymi

        Pohjoismainen työvoimapalvelumalli
        vain konkretisoi sen, mitä työttömyysturvalakiin on kirjattu jo vuosikymmeniä sitten:

        "Etuuden saajan yleisenä velvollisuutena on hakea aktiivisesti työtä..."

        (https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290)


      • Anonyymi

        Aina ollut valvollisuus hakea työpaikkoja. Nykyään vain käytössä tulospalkkaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pohjoismainen työvoimapalvelumalli
        vain konkretisoi sen, mitä työttömyysturvalakiin on kirjattu jo vuosikymmeniä sitten:

        "Etuuden saajan yleisenä velvollisuutena on hakea aktiivisesti työtä..."

        (https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290)

        Aina on ollut työttömyysetuuden ehtona se että on työmarkkinoiden käytettävissä ja että työtä on haettava.

        Mutta se mikä jätetään koko ajan mainitsematta, työttömälläkin työn hakemisen perusteena on se että työtön on tekemässä valintaa työstään, ammatistaan tai elinkeinostaan, ja se on oikeus joka taataan perustuslailla.

        Vähän ytimekkäämmin sanoen, vaikka työtä onkin haettava, ei se sitä tarkoita että pitäisi hakea työtä jota ei ole valitsemassa.

        Perustuslaki pykälä 18, sitä ei JTYPL.illä ihan voida ohittaa, mutta karenssin voi saada joka tapauksessa se kannattaa muistaa, ja karenssien tehtailu saadaan loppumaan ainoastaan sillä että joku karenssin saanut työtön onnistuu tekemään riittävän hyvän kantelun asiasta oikeuslaitokselle, jonka tehtävä on oikaista ja korjata virkamiesten toimintamenettelyjä.

        Lakeja kun tulkitaan helposti eri tarkoitusperillä täysin pieleen, se kuuluu tietenkin oikeuslaitoksen korjattavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina on ollut työttömyysetuuden ehtona se että on työmarkkinoiden käytettävissä ja että työtä on haettava.

        Mutta se mikä jätetään koko ajan mainitsematta, työttömälläkin työn hakemisen perusteena on se että työtön on tekemässä valintaa työstään, ammatistaan tai elinkeinostaan, ja se on oikeus joka taataan perustuslailla.

        Vähän ytimekkäämmin sanoen, vaikka työtä onkin haettava, ei se sitä tarkoita että pitäisi hakea työtä jota ei ole valitsemassa.

        Perustuslaki pykälä 18, sitä ei JTYPL.illä ihan voida ohittaa, mutta karenssin voi saada joka tapauksessa se kannattaa muistaa, ja karenssien tehtailu saadaan loppumaan ainoastaan sillä että joku karenssin saanut työtön onnistuu tekemään riittävän hyvän kantelun asiasta oikeuslaitokselle, jonka tehtävä on oikaista ja korjata virkamiesten toimintamenettelyjä.

        Lakeja kun tulkitaan helposti eri tarkoitusperillä täysin pieleen, se kuuluu tietenkin oikeuslaitoksen korjattavaksi.

        Sinulla menee sekaisin työn hakeminen ja työn valitseminen.


      • Anonyymi

        " Eikö nykyajan suomalainen tajua hakea töitä, vaikka 4 paikkaa viikossa, ilman että joku siitä erikseen sanoo?"

        Tajuaa kyllä, mutta ehkä tuolla raportoinnilla halutaan seurata sitä hakemista ja vaatia niiltä, jotka eivät hae vaikka haettavaa olisi. Itse koen tuon hiukan turhaksi, koska totta kai niitä töitä haetaan jos halutaan työllistyä. Se on eri asia jos ei ole mistä hakea, mikä lienee arkipäivää pienillä paikkakunnilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla menee sekaisin työn hakeminen ja työn valitseminen.

        Minä valitsin työni jo hyvin nuorena: pikkupoikana päätin, että minusta tulee astronautti.

        Aikuisuuteni aikana on suomalaisella on ollut kaksi kertaa mahdollisuus hakea astronauttikoulutukseen, pääsyvaatimuksena mm. vähintään CPL-luokan lentolupakirja tai vaihtoehtoisesti sotilaslentäjän koulutus sekä ylempi korkeakoulututkinto luonnontieteiden, tekniikan tai lääketieteen alalta.

        Minulla ei ole muuta koulusivistystä kuin rimaa hipoen läpäisty amis, kierosilmäisyys estää lentolupakirjan saamisen eikä minun amiksen papereillani olisi yliopistoon päässytkään, mutta minun perustuslaillinen oikeuteni on saada valitsemani työ: lentää avaruusaluksella.

        Nyt työkkäri on sitä mieltä, että minun pitäisi hakea roskakuskiksi, koska minulla on c-ajokortti ja muu kyseiseen ammattiin vaadittava osaaminen. Mutta kun minä en ole koskaan valinnut roskakuskin ammattia, minä valitsen työkseni olla ASTRONAUTTI. Mihin voin valitaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Eikö nykyajan suomalainen tajua hakea töitä, vaikka 4 paikkaa viikossa, ilman että joku siitä erikseen sanoo?"

        Tajuaa kyllä, mutta ehkä tuolla raportoinnilla halutaan seurata sitä hakemista ja vaatia niiltä, jotka eivät hae vaikka haettavaa olisi. Itse koen tuon hiukan turhaksi, koska totta kai niitä töitä haetaan jos halutaan työllistyä. Se on eri asia jos ei ole mistä hakea, mikä lienee arkipäivää pienillä paikkakunnilla.

        Eihän sitä ole muuallakaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä valitsin työni jo hyvin nuorena: pikkupoikana päätin, että minusta tulee astronautti.

        Aikuisuuteni aikana on suomalaisella on ollut kaksi kertaa mahdollisuus hakea astronauttikoulutukseen, pääsyvaatimuksena mm. vähintään CPL-luokan lentolupakirja tai vaihtoehtoisesti sotilaslentäjän koulutus sekä ylempi korkeakoulututkinto luonnontieteiden, tekniikan tai lääketieteen alalta.

        Minulla ei ole muuta koulusivistystä kuin rimaa hipoen läpäisty amis, kierosilmäisyys estää lentolupakirjan saamisen eikä minun amiksen papereillani olisi yliopistoon päässytkään, mutta minun perustuslaillinen oikeuteni on saada valitsemani työ: lentää avaruusaluksella.

        Nyt työkkäri on sitä mieltä, että minun pitäisi hakea roskakuskiksi, koska minulla on c-ajokortti ja muu kyseiseen ammattiin vaadittava osaaminen. Mutta kun minä en ole koskaan valinnut roskakuskin ammattia, minä valitsen työkseni olla ASTRONAUTTI. Mihin voin valitaa?

        Kyllä sinulla on lakiin perustuva oikeus valita työksesi astronautti, ja se on oikeus jota hallitus ei voi ottaa pois.

        Jos et päässyt astronautiksi, Te-toimistolla on varmasti velvollisuus tarjota sinulle esim. tähtilaivan kapteenin työtä heti kun sellainen paikka avautuu, eikä varmasti kannata sekoittaa elokuvarooleja tähän lainkaan.

        Sinulla on lisäksi myös oikeus astronautin työtäkin odotellessa toimeentulotuen turvaan, myöskään sitä oikeutta ei hallitus voi sinulta peruuttaa.

        Työttömyysturvan voi toki katkaista ihan milloin vain ja millä tahansa perusteella, mutta älä nyt sentään sen varaan mitään koskaan laske.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sinulla on lakiin perustuva oikeus valita työksesi astronautti, ja se on oikeus jota hallitus ei voi ottaa pois.

        Jos et päässyt astronautiksi, Te-toimistolla on varmasti velvollisuus tarjota sinulle esim. tähtilaivan kapteenin työtä heti kun sellainen paikka avautuu, eikä varmasti kannata sekoittaa elokuvarooleja tähän lainkaan.

        Sinulla on lisäksi myös oikeus astronautin työtäkin odotellessa toimeentulotuen turvaan, myöskään sitä oikeutta ei hallitus voi sinulta peruuttaa.

        Työttömyysturvan voi toki katkaista ihan milloin vain ja millä tahansa perusteella, mutta älä nyt sentään sen varaan mitään koskaan laske.

        Nyt meni ammatti ja työ sekaisin


    • Anonyymi

      Ei niitä ainakaan voi kirjata omapalveluun jos siellä ei näy sitä osiota, mihin ne laitetaan. Ja sitä tuskin näkyy, jos ei ole suunnitelma voimassa. Joten karenssia et voi saada, vaikka et hakisi yhtään paikkaa.

      • Anonyymi

        Juurikin näin. On työkkärin vastuulla ottaa yhteyttä ja päivittää suunnitelma. Karenssia ei voi tulla.


    • Anonyymi

      Yhteydenottoa odotellessa normi haku päällä tietysti.

      Sielä työhakusuunitelmissa TE-sivuilla kun tehdään sitä 4 paikkaa/kk, on yhtenä vaihtoehtona alasvetovalikoissa profiilin avaaminen työmarkkinatorille.

      Se siis lasketaan yhdeksi hauksi. Se taisi katketa myös määräajoin, eli uusikaa se että on voimassa.

      • Anonyymi

        Kannattaa olla varovainen, kun lähettää työhakemuksia, sillä sitä myöten saattaa työllistyä. Samalla loppuisi toimeentulotuki ja työmarkkinatuki.


      • Anonyymi

        Käsitin että on suuri virhe mennä työmarkkinatorille, odotan te normisivuilla sitten ollaan taas hakevinaan..


      • Anonyymi

        Minulle ei ole koskaan vaadittu profiilin avaamista työmarkkinatorilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle ei ole koskaan vaadittu profiilin avaamista työmarkkinatorilla.

        Työmarkkinatorilla on hyvät mahdollisuudet verkostoitua muitten samassa elämäntilanteessa olevien kanssa.

        Juuri tällä hetkellä on kova kysyntä kuntouttavaan työtoimintaan.


    • Anonyymi

      Juu ihan normaalia ittellä pättyi myös 3kk suunitelma ja hain tietysti joka kk ne 4 paikkaa. Postissa sit tulee uusi aika, valitsin siis että asioidaan postin välityksellä eikä puhelimella tai sähköpostilla, varmempaa perinteisellä postilla

      • Anonyymi

        Ja sitten kun paperikirje hukkuu, niin ollaan ihmeissään.

        Miksi et valinnut sähköistä asiointia?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1347
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe