metsästyksen aloitus

hessu

Nyt pääsi puraisemaan "metsästyskärpänen".

Omistan vuotiaan beaglen joka viime talvena ainoassa ajossansa näytti metsästyslahjansa!Kovasti sai kehuja...

Nyt kuitenkin harmittaa omistaa lahjakas koira, kun varmuutta ei ole että joku kaveri sitä mettälle veisi joten parempi kai tehdä se itse:)

Mulla ei ole mitään hajua miten kaiken saisin alkuun,sen tiedän että tutkinnossa tarvisi käydä,mutta missä niitä järjestetään Pirkanmaan alueella ja mitä siellä pitää osata (jos kirjastosta sattuis löytyy jotai tietokirjoja...),seuraan uskoisin pääseväni tuttujen kautta...

Kävin juuri kirjastossa ahmimassa metsästysaiheisia kirjoja ja nyt kun inspiraatio on kova olis kiva saada asiat alkuun ennenkuin innostus lopahtaa esteen tullessa eteen...

Ymmärsiköhän kukaan...

Toisin sanoen,mitä mun pitää tehdä jotta koirani kanssa pääsemme viettämään laatuaikaa metsälle jänisten kiusaksi???

9

1063

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdasd

      et tarttee juuri muuta kuin metsästyskortin, mikäli sinulla on omia tai muiden maita joilla saat metsästää...

      itse koe on varsin helppo, riippuen tietenkin kaavakkeista. Kaavakkeita on kahdet erilaiset ja toiset ovat ihan peruskoulutasoiset että terveellä järellä pystyy päättelemään vastaukset. Ja yleensä riistanhoitoyhdistys järjestää kursseja joilla käydään läpi kaikki olellisimmat asiat.

      pirkanmaan alueesta en tiedä missä järjestävät kokeita, mutta kyseleppä niiltä tutuiltas jotka ovat seurassa tästä asiasta niin saat varmasti kattavemman vastauksen ja auttavat varmasti mielellään alkuun...

      toivottavasti oli edes jotain apua

    • kuule

      tarvitse itse metsästyskorttia jos saat kaveriksesi jonkun seuraan kuuluvan.Toki et pääse ampumaan silloin,mutta se ei ajattamiseen vaikuta.
      Jos joku metsästäjä suostuu,niin pääset sen seuran alueelle kaverisi seurana viemään koiraasi,toki joillain seuroilla on rajoituksia,mutta ainakin meilläpäin tuo onnistuu monella seuralla.Toki seuraan kuulumattomana et yksin saa mennä ajattamaan sinne.
      Kyllä metsästysseuraan voi yleensä kuulua jo ennen metsästyskortin suorittamista,saa ostoluvat aseellekin paremmin jos kuuluu seuraan.
      Oot hyvässä asemassa jos sulla on mahdollisuus päästä seuraan,monessa paikassa ei tahdota uusia jäseniä millään.

    • kokemus

      Aluksi itselläni oli vain seuran jäsenyys!
      Ajattamassa voi kaydä mutta ei metsästää!
      Koiran harjoittelua ei lueta metsästykseksi ,koska ei olla liikkeelä pyyntitarkoituksessa!
      Seuran puheenjohtaja varmasti tietää asiasta!

    • mie tiijän!

      kunnon pyssyn. Osta mahollisimman iso tykki jotta lähtöö henki jäniksestä

    • Beaglen kanssa kans

      Hei!
      Onnea uuden hienon harrastuksen aloittamisessa. Korjaisin tuossa tuota metsästyskortin suorittamisessa käytettäviä kyselysarjoja, että niitä on neljä eri sarjaa. Ite aikoinaan luotin että viimeistään viidennellä kerralla täytyy päästä läpi koska kysymyssarja on silloin jo kertaalleen kohdalle osunut, no, onneksi toinen kerta riitti sit siihen tutkinnon läpäisemiseen, mutta tässä osoite mistä löytyy tietoa kortin suorittamisesta ja muutenkin hyvää tietoa. Jopa harjoituskysymyksiä on joskus ainakin ollut täällä. eli www.riista.fi
      Eipä muuta kuin hyvää jatkoa piikelin kanssa ja mekin täälä kovasti jo odotellaan syksyä omamme kanssa.

    • Lepa

      Kortti on helppo saada. 50 kirjallista kysymystä ja 10 tunnistus kuvaa. Aikaa 45min.
      Kysymykset rasti ruutuun systeemillä.
      yksi älytön vaihtoehto ja lopuista rastitaan se oikea. Joka kysymykseen vain yksi oikea vaihtoehto. Oppimateriaalia voit kysyä kirja kaupasta. Kirjojen nimi Metsästäjän opas (Metsästäjäin Keskus Järjestö) ja sen mukana toinen kirja Metsästys- ja aselainsäädäntö.

      Riippuu iästäsi Aseenkantoluvan saa aikaisintaan 15v. huoltajan suostumuksella. Vaativat poliisilaitoksella perustelun aseen hankintaa varten. Siis voit siitä tutkinto paikasta kysellä paikallisesta eräliikkeestä. Meillä oli siten että kurssi viitenä iltana ja maanataina koe. Kävin kurssin ja kerralla tutkinto läpi.

      Metsästyskortin mukana tulee jonkinlainen vakuutus joka korvaa henkilövahingot ja koiran JOS se on ollut esim. jäljestämässä VIRANOMAISEN PYYNNÖSTÄ. Ei korvaa esine vahinkoja.

      Onnea metsästys uralle!

    • mikä olisi

      paras koira metsästykseen?

      • Tämä:

        Suomenpystykorva


    • Suomi-rodun edustaja

      Koiranohjaaja ei tarvitse metsästyskorttia. Käytännössä metsästäjätutkinnossa saat kuitenkin paljon hyödyllistä tietoa, joten suosittelen sen suorittamista erittäin lämpimästi. Itse pääsin siitä kerrasta läpi, mutta ei se ihan niin läpihuutojuttu ole kuin mitä ehkä joku antaa ymmärtää. Kannattaa tankata kirjat huolella läpi. Ilman korttia et sitten todellakaan saa tehdä muuta kuin kulkea koiran kanssa metsässä. Kortin kera saat hakea aselupaa ja kun suoritat vielä jonkun näistä ampumakokeista, niin pääset sitten räiskimäänkin.

      En beagleista tiedä, mutta omia (Karjalankarhu)koiriani en päästäisi kenenkään muun mukana metsään. Mun seurassa voi olla muita, mutta aina on vähintäänkin minä ja koira. Sen on kuitenkin pelattava MUN kanssa, ei kenenkään muun.

      Jäi vähän epäselväksi se, että kuinka sitten saat niitä metsästysmahdollisuuksia... Seuraan ei ole tosiaan pakko kuulua, voithan päästä jonnekin vierailevaksi tähdeksi. Valtion maillekin kait onnistuu jänispyynti omin päin kun vain ostaa luvan... En ole ihan varma, kun en tuota lajia harrasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 129
      3521
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3219
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2388
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1841
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1476
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1390
    Aihe