Sähköveneilijä siirty dieseliin

Anonyymi

Juttu Facebookin sähköveneily-ryhmässä. Nyt käytössä Oceanvolt.

Liian vähän toimintamatkaa liian pienellä teholla, eikä akku lataudu potkurilla likikään riittävän nopeasti.

Paras ratkaisu tuollainen on valtamerien ylittäjille, jotka eivät määränpäässä tee huvipurjehduksia.

Kun potkuri tekee sähköä ja veneessä on suuret litiumakut, pitkille ylityksille voi järjestellä kaikenlaista mukavaa. Varsinaiseen veneilyyn sähkö ei kuitenkaan kelpaa.

17

822

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eli toimii akkulaturina.
      Vähän arvokas.

    • Anonyymi

      En löytänyt tuollaista juttua. Anyway, useimmat raportit aiheesta ovat myönteisiä. Olennaista on tietysti, mikä on vaatimus toimintamatkalle. Jos haluaa, että Helsingistä Gotlantiin pääsee koneajossa, niin sitten ainakaan useimmat sähkömoottoritoteutukset eivät vastaa tarpeeseen. Jos riittää, että noin puoli tuntia satamasta lähtiessä/satamaan tullessa eli about 1 h/pvä on ajoa, niin ongelmia ei näytä olevan.

      • Anonyymi

        Niinpä. Ja miksi tarvitsisi välttämättä niinkään paljon ajoa per päivä? Satamasta pääsee ulos ja sisään tyypillisesti muutamassa minuutissa. Siihen ei kovin kummoisia akkuja tarvita.

        Eipä silti itselleni nykytilanteeseen sovi. Vaikka aikoinaan liikuin moottorittomalla veneellä, niin nyt kyllä lapset hermostuisivat, jos matkanteko tyssäisi tuulen puutteeseen.


      • Anonyymi

        Löytyi se sittenkin, taisin vain etsiä "aggressiivisempaa" otsikointia. Joo, seitsemäntonninen perinnealus charter-käytössä ja vaatimuksena 60 mpk toimintamatka. Ei siis kovin hyvin vertaudu tavallisen harrastematkapurjeveneilijän tarpeeseen (väittäisin, että sellaiselle parempi "keskivertotapaus" olisi n. viisitonninen ja rungoltaan huomattavasti sutjakampi vene ja toimintamatkavaatimus n. 30 mpk.


    • Anonyymi

      Juttu on Facebookin sähköveneilijät-ryhmässä, kirjoitettu muutama päivä sitten.

    • Anonyymi

      No siirtyikö joku moottorilla-ajelija sähkömoottoriin?

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Charter-veneessä on se ongelma, että toukokuun 15. päivä voidaan sopia, että kesäkuun 15. päivä käydään Aspössä ja tullaan takaisin ja silloin sinne sitten pitää oikeasti mennä, kun ruoka ja sauna on tilattu seurueelle. Eli ei ole minkäänlaista joustoa, kun hupipurjehtija voi tinkiä aikataulusta ja kohteesta.


    • Anonyymi

      Siellä on kerrottu, miksi litium-akkuihin siirtyminen ei olisi ratkaissut perusongelmaa ja miten järjettömän kallista se olisi ollut.

      • Anonyymi

        Perusongelmia on monta. Hidas suurivastuksinen vene, tarve ajaa pitkään melko suurella nopeudella ja charter-käyttö.

        Tuossa mainittiin 20 kWh akusto, jolla ajaa 6 h 4 kn. Vaikkapa samankokoinen Arcona 380 Z ajaa 9 h 4 kn tai 4,5 h 5 kn 14,5 kWh akuilla. Lisäksi se kulkee helposti 7-9 kn purjeilla, jolloin akut latautuvat tehokkaasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perusongelmia on monta. Hidas suurivastuksinen vene, tarve ajaa pitkään melko suurella nopeudella ja charter-käyttö.

        Tuossa mainittiin 20 kWh akusto, jolla ajaa 6 h 4 kn. Vaikkapa samankokoinen Arcona 380 Z ajaa 9 h 4 kn tai 4,5 h 5 kn 14,5 kWh akuilla. Lisäksi se kulkee helposti 7-9 kn purjeilla, jolloin akut latautuvat tehokkaasti.

        Joo, katselin joskus tuon luovimista, ja ei ollut kauhean vikkelää. Sinänsä varmaan Stuurboottiin olisi mahtunut enemmänkin akkuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, katselin joskus tuon luovimista, ja ei ollut kauhean vikkelää. Sinänsä varmaan Stuurboottiin olisi mahtunut enemmänkin akkuja.

        Mahtuu, mutta maksaa. Varsinkin veneen arvoon nähden.


    • Anonyymi

      Jos jaksaa roikkua aina saaristomerellä, niin miksi ei sähkövispilä olisi luonteva moneltakin kantilta, mutta, jos matkaa taitaa itämerellä tai ulkopuolella, niin on monia tilanteita, että pitää pystyä pidempiinkin kone ajoihin, kun purjehtiminen ei ole vaihtoehto...

      • Anonyymi

        Ja ennen kaikkea se, että vaikka saaristomme pieniinkin saariin on viritetty sähköliitännät nykyveneilijöiden riemuksi, niin kaikkialla maailmassa et pääse joka ilta töpselin päähän, vaan usein vene on ankkurissa. Itse en omassa saaristossammekaan halua olla riippuvainen ulkopuolisesta sähköstä, vaan veneen omien aurinkopaneelien tulee riittää kattamaan sähkönkulutus. Siihen ei oikein sovi se, että konekin käy sähköllä. Päinvastoin, tulee olla mahdollisuus ladata myös koneella, jos vaikka sattuu pidempi pilvinen jakso.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja ennen kaikkea se, että vaikka saaristomme pieniinkin saariin on viritetty sähköliitännät nykyveneilijöiden riemuksi, niin kaikkialla maailmassa et pääse joka ilta töpselin päähän, vaan usein vene on ankkurissa. Itse en omassa saaristossammekaan halua olla riippuvainen ulkopuolisesta sähköstä, vaan veneen omien aurinkopaneelien tulee riittää kattamaan sähkönkulutus. Siihen ei oikein sovi se, että konekin käy sähköllä. Päinvastoin, tulee olla mahdollisuus ladata myös koneella, jos vaikka sattuu pidempi pilvinen jakso.

        Tuohon auttaa aika hyvin runsaat aurinkopaneelit (purjeisiin mahtuu helposti 1 kW) ja hydrogeneraattori. Purjeissa olevat paneelit tietysti edellyttävät purjehtimista ja hydrogeneraattori vielä kohtuullista vauhtia.

        Sähkömoottori ei sovi niille, jotka herkästi ajavat moottorilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon auttaa aika hyvin runsaat aurinkopaneelit (purjeisiin mahtuu helposti 1 kW) ja hydrogeneraattori. Purjeissa olevat paneelit tietysti edellyttävät purjehtimista ja hydrogeneraattori vielä kohtuullista vauhtia.

        Sähkömoottori ei sovi niille, jotka herkästi ajavat moottorilla.

        Tietynlainen yleistys tietysti tämäkin, mutta ehkä voisi sanoa näin: sähkömoottori sopii parhaiten sille, jonka aikataulut/elämäntilanne/luonne sopivat siihen, että jos ei tänään päästä sinne 30 mpk päässä olevaan alunperin suunniteltuun satamaan, niin jäädään johonkin välille toiseen satamaan tai vaikka ankkuriin odottelemaan sopivaa tuulta.

        Esim. meikäläisellä olisi tässä oikeasti vähän haastetta, koska luonteeni on vähän sellainen, että jos olen aamulla/illalla päättänyt, että tänään mennään Kasnäsista Kökariin, niin sitten mennään Kasnäsistä Kökariin, vaikka se edellyttäisi koneella ajamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietynlainen yleistys tietysti tämäkin, mutta ehkä voisi sanoa näin: sähkömoottori sopii parhaiten sille, jonka aikataulut/elämäntilanne/luonne sopivat siihen, että jos ei tänään päästä sinne 30 mpk päässä olevaan alunperin suunniteltuun satamaan, niin jäädään johonkin välille toiseen satamaan tai vaikka ankkuriin odottelemaan sopivaa tuulta.

        Esim. meikäläisellä olisi tässä oikeasti vähän haastetta, koska luonteeni on vähän sellainen, että jos olen aamulla/illalla päättänyt, että tänään mennään Kasnäsista Kökariin, niin sitten mennään Kasnäsistä Kökariin, vaikka se edellyttäisi koneella ajamista.

        Kyllähän sinne pääsee sähkömoottorisella purkkarillakin. Ei vaan 6-7 solmua pläkässä. Eli menee enemmäm aikaa joko koneella tai purjeilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      123
      1875
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      193
      1488
    3. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1198
    4. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      45
      1172
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      87
      1057
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      102
      995
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      900
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      846
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      817
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      771
    Aihe