Pikaisella googletuksella moottoripyörät näyttäisi käyttävän 28% vähemmän polttoainetta ja päästävän 30% vähemmän hiilidioksidia, mutta 416% enemmän hiilivetyjä, 3220% enemmän typen oksideja ja 8065% enemmän hiilimonoksidia.
Moottoripyörien järkyttävät päästöt
27
1645
Vastaukset
- Anonyymi
Eli siis moottoripyörät keskimäärin kuluttavat hieman vähemmän, mutta myrkyttävät ilmaa MONINKERTAISESTI bensa-autoihin verrattuna.
- Anonyymi
Ai kamala sentään. Ihan kukkahattua puristaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai kamala sentään. Ihan kukkahattua puristaa.
Samaa itse aiheuttamaasi syöpäilmaa sinäkin hengität, vaikka ehkä kuvittelet jotain muuta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai kamala sentään. Ihan kukkahattua puristaa.
Mitä järkyttävää siinä on , meillä on Suomessa ajoaika reilu puolivuotta, niillä päästöillä tai niiden lopettamisella ei ole juuri vaikutusta ilmastoon? Paitsi tietysti jossain mansen laitakaupungilla ? Sehän on joidenkin mielestä varma hengenlähtö jos kahtena päivänä menee moottoripyörä ohi ? Saasteet tappaa ?
- Anonyymi
Minä en tuollaista tietoa löytänyt. Laitatko linkin.
- Anonyymi
Aloittaja on googlettanut omaa mielikuvitustaan, antaa sedän haaveilla?
- Anonyymi
Nyt ollaan oikealla asialla! Valtio mukaan talkoisiin, että saadaan uusia prätkiä ja motoristeja tien päälle 👍
https://yle.fi/uutiset/3-10392326
"Uusia prätkiä ja mopoja tarvitaan liikenteeseen vuoden 2030 ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi."
"Lainsäätäjä voi halutessaan hioa uuteen tieliikennelakiin tulevia liikennesääntöjä niin, että kaksipyöräisillä ajavat voisivat saada joitakin etuja nykysääntöihin verrattuna. Esimerkkejä voisivat olla moottoripyörien pysäköinnin salliminen samalla tavalla vapaasti ja maksutta kuin mopoillakin tai vaikka oikeus ajaa tietyillä kaistoilla.
Myös verotuksen painopistettä voidaan siirtää niin, että uuden ja vähän saastuttavan moottoripyörän hankinta olisi edullista. Veroja maksettaisiin käytön ja saastuttavuuden mukaan. Veroruuvilla valtio pystyy tunnetusti vaikuttamaan siihen, millä vehkeellä ihmiset liikkuvat."- Anonyymi
Juttu on vuodelta 2018 eikä muutenkaan tarkoita viritettyjä Bomber-pyöriä tai mopoja ilman pakoputkea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juttu on vuodelta 2018 eikä muutenkaan tarkoita viritettyjä Bomber-pyöriä tai mopoja ilman pakoputkea.
Mutta ei muuta sitä tosiasiaa, että motoristeja tarvitaan lisää, ihan ympäristön kannalta. Hyvä jos päättäjilläkin silmät aukeaa ja valtio alkaa tukea meitä voimakkaammin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta ei muuta sitä tosiasiaa, että motoristeja tarvitaan lisää, ihan ympäristön kannalta. Hyvä jos päättäjilläkin silmät aukeaa ja valtio alkaa tukea meitä voimakkaammin.
Ei, vaan kaikkia polttomoottorilaitteita tarvitaan vähemmän.
- Anonyymi
Mitähän satukirjaa aloittaja on lukenut.
- Anonyymi
On nähnyt villin unen.
- Anonyymi
Yhtä uskottavia tarinoita kuin Venäjän tiedotusvälineissä
- Anonyymi
Mp:n päästöt vs. auton päästöt kannattaa ottaa huomioon, että jos huomioidaan niillä liikutettava massa ja ihmismäärä, aiheuttaa pyörät paljon suuremmat pakokaasupäästöt kuin autot. Keskimääräinen isohko mp. painaa vaikka 250kg, keskikokoinen henkilöauto ehkä 1600kg, silti molemmat normaalissa maantieajossa kuluttaa suurinpiirtein saman määrän bensaa satasella. 150-200hv pyörä vie satasella 6-8litraa, 150hv henkilöauto suunnilleen saman. Hybridit jo selvästi vähemmän. Moottoripyörällä ajamista Suomessa ei millään järkisyyllä voida perustella. Harrastuskäytössä tietysti menee ihan hienosti. Siksi oma motoristinura onkin jatkunut yli 30 vuotta. Tietysti iän karttuessa ajetaan helteillä ja viileämmillä keleillä autolla, koska mukavuustekijät ilmastointi ja lämmityslaite.
- Anonyymi
Ei kannata ottaa huomioon koska ilmastonmuutos ei välitä ajoneuvon massasta. Fakta on että keskimäärin mp kuluttaa ja saastuttaa selvästi vähemmän kuin henkilöauto ja jokainen kilometri jossä prätkällä korvattu henkilöauto, hidastaa ilmastonmuutosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kannata ottaa huomioon koska ilmastonmuutos ei välitä ajoneuvon massasta. Fakta on että keskimäärin mp kuluttaa ja saastuttaa selvästi vähemmän kuin henkilöauto ja jokainen kilometri jossä prätkällä korvattu henkilöauto, hidastaa ilmastonmuutosta.
Huom. mp ei myöskään kuluta asfalttiin uria.
Liikenneinfra vetää niillä myös paremmin, eli ruuhkaisuuden päästöt alenevat niiden osalta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huom. mp ei myöskään kuluta asfalttiin uria.
Liikenneinfra vetää niillä myös paremmin, eli ruuhkaisuuden päästöt alenevat niiden osalta.Meillä lähialueen kadut on täynnä nimenomaan moottoripyörillä tehtyä mustaa viivaa.
Aivan karmeat hiukkaspäästöt tulee siitä kun kokonainen rengas tuhotaan katuun muutaman sadan metrin matkalle. En voi käsittää mitä järkeä siinä on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kannata ottaa huomioon koska ilmastonmuutos ei välitä ajoneuvon massasta. Fakta on että keskimäärin mp kuluttaa ja saastuttaa selvästi vähemmän kuin henkilöauto ja jokainen kilometri jossä prätkällä korvattu henkilöauto, hidastaa ilmastonmuutosta.
Moottoripyörä ei kuluta tarpeeksi paljon vähemmän (usein jopa päin vastoin) ja lisäksi moottoripyörän hiukkaspäästöt ovat valtavasti polttomoottoriautoa pahemmat. Sähköautoihin ja hybrideihin ei kannata edes verrata. Jokainen poltettu bensalitra edistää ilmanstonmuutosta. Aivan sama onko se 5 vai 6 litraa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä lähialueen kadut on täynnä nimenomaan moottoripyörillä tehtyä mustaa viivaa.
Aivan karmeat hiukkaspäästöt tulee siitä kun kokonainen rengas tuhotaan katuun muutaman sadan metrin matkalle. En voi käsittää mitä järkeä siinä on.Siinähän tuhotaan vaan rengasta, katu pysyy ehjänä ? Asfaltti on paljon kovempaa kuin kumi, autojen nastat tekee pahaa jälkeä, se musta viiva häviää ajan myötä siitä tiestä. Se musta viiva häiritsee vaan sua ,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä lähialueen kadut on täynnä nimenomaan moottoripyörillä tehtyä mustaa viivaa.
Aivan karmeat hiukkaspäästöt tulee siitä kun kokonainen rengas tuhotaan katuun muutaman sadan metrin matkalle. En voi käsittää mitä järkeä siinä on.Joissain maissa tämä asia on huomioitu, esim Madridin aamuruuhkassa autoilijat antaa tietä kaistojen välissä. Suurkaupungissa pysäköintipaikkoja on moottoripyörille ja skoottereille runsaasti, ja ovat ilmaisia. Siellä yritetään saada liikenne sujumaan, eikä tehdä kiusaa ihmisille jotka tuleva TÖIHIN . En juuri nähnyt että autoissa olisi ollut useampia matkustajia ? Siellä saattaa työmatkat olla pitkiä, suosittuja oli myös isot skootterit . Tosin ilmasto on sallivampi kuin meidän, kaksipyöräisten käytössä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottoripyörä ei kuluta tarpeeksi paljon vähemmän (usein jopa päin vastoin) ja lisäksi moottoripyörän hiukkaspäästöt ovat valtavasti polttomoottoriautoa pahemmat. Sähköautoihin ja hybrideihin ei kannata edes verrata. Jokainen poltettu bensalitra edistää ilmanstonmuutosta. Aivan sama onko se 5 vai 6 litraa.
Ei vitun ituhipit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottoripyörä ei kuluta tarpeeksi paljon vähemmän (usein jopa päin vastoin) ja lisäksi moottoripyörän hiukkaspäästöt ovat valtavasti polttomoottoriautoa pahemmat. Sähköautoihin ja hybrideihin ei kannata edes verrata. Jokainen poltettu bensalitra edistää ilmanstonmuutosta. Aivan sama onko se 5 vai 6 litraa.
Sehän ei ole sama kun otetaan vaikka 10000 ajoneuvoa niin alkaa eroa syntymään ? Ja maailman päästöistä Suomen moottoripyörät eivät muuta mitään
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä lähialueen kadut on täynnä nimenomaan moottoripyörillä tehtyä mustaa viivaa.
Aivan karmeat hiukkaspäästöt tulee siitä kun kokonainen rengas tuhotaan katuun muutaman sadan metrin matkalle. En voi käsittää mitä järkeä siinä on.On tainnut tämä polumäenkadulla asuva moottoripyörän vihaaja joutua laitoshoitoon kun ei enää kirjoittele näitä juttujaan ?
- Anonyymi
Tutki joku et mikä moottorityyppi aiheutti eniten päästöjä?
Ihan mielenkiinnosta kysyn oliko 2Tahti vai 4 tahtinen V vai rivimoottori?
2 vai 3 vai 4 sylinterinen? Ettei vain olisi HD ja muut väärään aikaan sytytystuöppaan virtaa työntävät niitä eniten saastuttavia? - Anonyymi
Kaikenlaista harmia.
- Anonyymi
Niinhän sitä sanotaan, että "Loud pipes saves lives".
- Anonyymi
Uudemmissa moottoripyörisä on katalysaattori kuten autoissakin. Päästöt eivät poikkea autoista prosentteina. Lisäksi pakokaasujen määrä on pienempi.
Mikä pyörä Suomen olosuhteissa kuluttaa yli kuusi litraa sadalla. Eihän näillä nopeusrajoituksiaa saa bensaa palamaan. Oma sataheppainen vie 4,5 litraa maantieajossa. Kaupunkiajossa n. 5 litraa. Siis Helsingissä kun koko ajan seisot liikennevaloissa. Saksan autobaanoilla kyllä alkaa bensa maistumaan vähän eri tahtiin kun joutuu ottamaan tehojakin nopeuden kasvaessa.
Noita aloittajan lukuja löytyy ehkä 50-60-lukujen kaksitahtisista. Muuten on vain pahoja unia.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html3775098Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html3582918- 762571
- 952213
Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M4811933MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."
Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/361633Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola2351466Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!
Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku281419"Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta
löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko351363- 661253