Minkälaisia keulasuojia on viritelty rantautumista helpottamaan? Erityisesti luonnonsatamiin yksin tai sivutuulessa porukallakin tullessa olisi hienoa, jos voisi ajaa keulan kallioon ja pitää veneen koneella paikoillaan kunnes köydet on saatu kiinni. Tavallinen keulafendari toimii laituria vasten, mutta ei suojaa keulan alakulmaa kalliota vasten.
Ajattelin jos laminoisi lasikuidusta keulan muotoisen suojan ja siihen ohut kumi alle ja paksu kumi päälle. Asetettaisiin paikoilleen ennen rantaan saapumista. Asettuisi varmasti hyvin, jos nimenomaan oman veneen keulan mukaan tehty. Kiinnitys remmeillä varvaslistaan. Lyhyet siirtymät voisi olla vaikka paikoillaankin.
Onko kokemuksia tällaisesta, tai jostain muusta virityksestä? Toki joku supermerikarhu tulee nyt kertomaan, ettei tarvita kun itse parkkeeraa vaikka 50-jalkaisen paatin yksin, moottoritta ja 12 metrin sivutuulessa märälle kalliolle, mutta tässä haetaan nyt apuja ihan tavallisin taidoin varustetulle purjehtijalle...
Keulasuoja rantautumisiin
26
1179
Vastaukset
- Anonyymi
Käytettyjä autonrenkaita keulaan roikkumaan. Se on paras. Niitä ne ammattilaisetkin käyttää satamahinaajissa.
https://previews.123rf.com/images/unkas/unkas1703/unkas170300027/73751750-rubber-tyre-fender-on-blue-tugbooat-hul.jpg- Anonyymi
Satamahinaajaan hyvä, mutta koitapa saada renkaat pysymään siinä purjeveneen keulan keskellä..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Satamahinaajaan hyvä, mutta koitapa saada renkaat pysymään siinä purjeveneen keulan keskellä..
Kolmella köydellä ylin yksinään ja alimmat viritä molemmille laidoille.
Noita autonrenkaita käyttävät isot purjelaivatkin luonnonsatamissa sivukiinnityksessä kalioihin Tukholman saaristossa, ovat siitä hyviä, että uppoavat vs fendarit.
Etsi pieni halkaisia leveitä renkaita...
- Anonyymi
Miksei tuollainen kelpaa? https://www.veneilijanverkkokauppa.fi/fi/product/keulalepuuttaja-14x60/793164X0
- Anonyymi
Oikealle korkeudelle sijoitettuna tuo varmasti toimii hienosti laituria vasten, mutta kalliorantaan tullessa ensimmäisenä osuva kohta purjeveneen keulassa on tyypillisesti vähän veden alle jäävä kulma. Siihen tuo ei oikein istu. Siellä alakulmassa tuskin saa kovin hyvin pysymään mitään sellaista suojaa, jota ei ole juuri kyseiseen veneeseen tehty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikealle korkeudelle sijoitettuna tuo varmasti toimii hienosti laituria vasten, mutta kalliorantaan tullessa ensimmäisenä osuva kohta purjeveneen keulassa on tyypillisesti vähän veden alle jäävä kulma. Siihen tuo ei oikein istu. Siellä alakulmassa tuskin saa kovin hyvin pysymään mitään sellaista suojaa, jota ei ole juuri kyseiseen veneeseen tehty.
No se veden alapuolinen osa hoituu millä tahansa kumimattoriekaleella joka roikkuu tuosta edellämainitusta. Eikän sen tarvitse myötäillä rungon muotoja srn kummemmin, päivastoin, lepää kalliota vasten ja leveyttä riittävästi että pysyy välissä vaikka vene vähän liikkuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No se veden alapuolinen osa hoituu millä tahansa kumimattoriekaleella joka roikkuu tuosta edellämainitusta. Eikän sen tarvitse myötäillä rungon muotoja srn kummemmin, päivastoin, lepää kalliota vasten ja leveyttä riittävästi että pysyy välissä vaikka vene vähän liikkuu.
Esim jotain tuollaista, niin on paksuutta että joustaa, mutta ei paina älyttömästi. https://www.puuilo.fi/kennokumimatto-60x80cm
- Anonyymi
Muotoon laminoitu suoja olisi varmasti hyvä. Ehkäpä kopioin idean. Siihen kuitusuojan päälle voisi laittaa jonkun tuollaisen:
https://www.svb24.com/en/tessilmare-bino90-rubber-profile-grey-per-metre.html
Tuota sieltä alakulman alta ihan ylös asti, niin sama suoja toimii hyvin laituriakin vasten. Ehkäpä rungon ja lasikuituisen suojan väliin vielä paksu solukumimatto vaimentamaan tömäystä rantaan/laituriin ajaessa.
Tuollaisella setillä varmaan uskaltaisi lilluttaa keulan kallioon ja sitten lisätä tehoja ja laittaa vaikka autopilotin pitämään veneen suorassa, jos on yksin liikenteessä.- Anonyymi
Jos siitä pysyvästi ruman haluaa niin antaa kolhiintua.
- Anonyymi
Muija roikkumaan perse rantaa kohti sinne keulaan.
Kyllä siihen hanuriin pysähtyy pehmeästi isompikin paatti- Anonyymi
Ja jos saaressa sattuu olemaan karhuja, lähtevät nekin käpälämäkeen.
- Anonyymi
Ei siinä mitään tarvitse. Korkeintaan naarmuja tulee.
- Anonyymi
Näin on. Keulan lasikuitu kestää, vaikka ajaisi rantakallioon 10 solmua. Naarmut ehtii talvella paikata. Lasikuidun mätänenemiseen naarmun jälkeen menee 25 vuotta. Ei ne ole näyttelyesineitä vaan käyttötavaroita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin on. Keulan lasikuitu kestää, vaikka ajaisi rantakallioon 10 solmua. Naarmut ehtii talvella paikata. Lasikuidun mätänenemiseen naarmun jälkeen menee 25 vuotta. Ei ne ole näyttelyesineitä vaan käyttötavaroita.
Saippua lådallako liikut. Kyllä 10 000kg massa saa melkoista osumaa 10 solmun törmäyksessä rantakallioon, vaikka olisi sileä ja loivan pyöreä saati terävä
- Anonyymi
Eiköhän kölirauta ole ihan hyvä suoja.
- Anonyymi
Ihan typerää touhua. Tarkoitukseen on kehitetty vallan hyviä runkomuotoja, mutta ei kelpaa vaan keulan pitää olla pystysuora ja sitten ihmetellään kuinka tässä nyt näin kävi. Kohta joku kyselee peräsinsuojaa kun pitää kiinnittyä luonnonsatamiin leveä perä edellä.
- Anonyymi
Voisitko vielä täydentää lausuntoasi kuvailemalla minkälaisia runkomuotoja on kehitetty rantautumisen helpottamiseksi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisitko vielä täydentää lausuntoasi kuvailemalla minkälaisia runkomuotoja on kehitetty rantautumisen helpottamiseksi?
Voi itku... etkö koskaan ole nähnyt vähän vanhempia purjeveneitä? Eteenpäin viistottu keula ja siitä edelleen eteenpäin viistotut keulaportaat. Sulavalinjainen ja matalat kansirakenteet. Ellei sellaisella pääse kolhuitta sivutuulessa luonnonsatamaan, on tuuli niin kova ettei sinne ole asiaa muutenkaan. Eri asia nykyään kun pitää olla tasapohjaisia tylppäkeulaisia leveäperäisiä saippualaatikoita kaiken maailman pilothouse hyttirakennelmilla eikä pysy hanskassa vaikka kuinka keulapotkuri pärisee ja laiturissa aisat. Kipparissahan ei koskaan ole vikaa, niin pakko olla kalustossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi itku... etkö koskaan ole nähnyt vähän vanhempia purjeveneitä? Eteenpäin viistottu keula ja siitä edelleen eteenpäin viistotut keulaportaat. Sulavalinjainen ja matalat kansirakenteet. Ellei sellaisella pääse kolhuitta sivutuulessa luonnonsatamaan, on tuuli niin kova ettei sinne ole asiaa muutenkaan. Eri asia nykyään kun pitää olla tasapohjaisia tylppäkeulaisia leveäperäisiä saippualaatikoita kaiken maailman pilothouse hyttirakennelmilla eikä pysy hanskassa vaikka kuinka keulapotkuri pärisee ja laiturissa aisat. Kipparissahan ei koskaan ole vikaa, niin pakko olla kalustossa.
Voi itku, tosiaan. Sitä luulisi, että veneiden muotoilua ohjaisivat muut seikat kuin rantautuminen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi itku, tosiaan. Sitä luulisi, että veneiden muotoilua ohjaisivat muut seikat kuin rantautuminen.
Miksi ihmeessä luulisit niin? Rantautuminen on oleellinen osa venesuunnittelua varsinkin saaristoveneessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ihmeessä luulisit niin? Rantautuminen on oleellinen osa venesuunnittelua varsinkin saaristoveneessä.
Jassoo, uutta tietoa vaan pukkaa. Jotkut vieläkin jaksavat selittää, että puisten purjeveneiden upeat muodot johtuivat pääasiassa sen aikaisista veneluokkien mittasäännöistä. Materiaalina puu myös rajoitti muotoilua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jassoo, uutta tietoa vaan pukkaa. Jotkut vieläkin jaksavat selittää, että puisten purjeveneiden upeat muodot johtuivat pääasiassa sen aikaisista veneluokkien mittasäännöistä. Materiaalina puu myös rajoitti muotoilua.
Tottakai materiaalit rajoittaa muotoilua, mutta työveneiksi ne purjeveneetkin on alkujaan tehty, ei kilpaveneiksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jassoo, uutta tietoa vaan pukkaa. Jotkut vieläkin jaksavat selittää, että puisten purjeveneiden upeat muodot johtuivat pääasiassa sen aikaisista veneluokkien mittasäännöistä. Materiaalina puu myös rajoitti muotoilua.
Uutta tietoa? Itsestäänselvyyksiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jassoo, uutta tietoa vaan pukkaa. Jotkut vieläkin jaksavat selittää, että puisten purjeveneiden upeat muodot johtuivat pääasiassa sen aikaisista veneluokkien mittasäännöistä. Materiaalina puu myös rajoitti muotoilua.
Miksei tylppäkeulaista venettä pystyisi tekemään puusta, se olisi jopa helpompaa kuin viistokeulaisen tekeminen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uutta tietoa? Itsestäänselvyyksiä.
Olisko sittenkin ihan vaan pikkusen ironiaa eli pikku piruilua.
- Anonyymi
Otetaan mallia luonnosta. Tarvitaan säkki ja kompressori:
https://youtu.be/2j09IFjmwbc
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur1101631- 1671571
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1671472Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."
The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise231288Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!
Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys901174Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän
Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c70951Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle
Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su146943- 89819
Sofia Virta vertasi Karjalan evakoita nykymatuihin
Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta avasi sanaisen arkkunsa, eli tyhmyyden tynnyrinsä, valtiovarainministeri Riikka Purr184782Rokotevastaiset aiheuttaneet lasten kuolemat USA:ssa, eivätkä pyydä anteeksi
Jo kaksi lasta kuollut tuhkarokkoon Texasissa, koska rokotevastaiset ovat toimillaan tuhonneet suojaavan rokotekattavuud207759