musta ja synkkä joulu

Anonyymi

taitaa tulla näillä sähkön hinnoilla musta joulu...ja pimeä uusivuosi....ei kuusta eikä rakettia..

14

93

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Vanhanaikainen paljon sähköä kuluttava valosarja joulukuuseen 16 x 3W = 48 W
      Käyttöaika 10 h päivässä kahden viikon ajan = 140 h
      Sähkönkulututus koko joulukautena = 6,72 kWh

Jos lasketaan tällä hetkellä myynnissä olevilla sopimushinnoilla, sähkön hinta siirtoineen pyöreästi 50 c/kWh, jolloin kuusenkynttilöiden käytön hinnaksi tulee 3,36 euroa.

Näilläkin hinnoilla joulukuusen hankinnasta koituu huomattavasti suurempi kustannus kuin kuusenkynttilöiden käytöstä, ellei sitä kuusta varasta kävelylmatkan päästä naapurin metsästä lainasahalla.

• Anonyymi

Tuon kun kertoo miljoonalla taloudella saadaan yht 6,7 milj kwh...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja tuon kaiken voi korvata sillä, että käydään joulusaunassa vähän nopeammin ja ostetaan pienempi kinkku, joka paistuu nopeammin ja josta jää vähemmän pakastettavaa joulun jälkeen.

Oikeasti koristevalot, varsinkin modernit led-valot, ovat niin mitätön pisara meressä, ettei niillä ole mitään merkitystä mihinkään.

Edellä mainittu laskuesimerkki led-valoilla = 16 x 0,3 W, kulutus 0,67 kWh ja kustannus 0,34 euroa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei muuten tule, laskepa uudestaan.

• Anonyymi

Ei jouluvaloja, ei kinkun paistoo, ei joulusaunaa,
      joulu menee kynttilän valossa.

• Anonyymi

Steariinin hinta on noussut niin paljon, että sähköverkosta virran ottavat led-kynttilät tulevat varmasti halvemmaksi.

• Anonyymi

Ihana rauhaisa joulu siis.

• Anonyymi

Lämmitetäänkö omakotitaloakin vain "nopeasti", ettei kulu paljon sähköä?
      Vaihdetaanko ledit siihenkin?
      Boikotoidaanko Venäjän maakaasua, että se saadaan polttaa rajan takana ilmaan isolla liekillä?

• Anonyymi

Lämmitys on niitä harvoja asioita, joissa kuluttajan sähkönsäästöllä on oikeasti merkitystä. Vanhan "totuuden" mukaan yhden asteen lämpötilan lasku säästää 5 % lämmityskustannuksissa.

Tässä kuussa olen säästänyt 150 kWh viime vuoteen verrattuna käytännössä sillä, että kylppärin lattialämmitys on niin pienellä, että se toimii vain suihkussakäynnin yhteydessä muu lämmitys (elokuussa vähäinen) asunnossa hoituu nykyisin ILPillä sähköpattereiden sijaan.
        Jos saman säästön haluaisi tehdä led-valaistusta vähentämällä, 10 W lampun käyttöaikaa pitäisi vähentää 15 000 tuntia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lämmitys on niitä harvoja asioita, joissa kuluttajan sähkönsäästöllä on oikeasti merkitystä. Vanhan "totuuden" mukaan yhden asteen lämpötilan lasku säästää 5 % lämmityskustannuksissa.

Tässä kuussa olen säästänyt 150 kWh viime vuoteen verrattuna käytännössä sillä, että kylppärin lattialämmitys on niin pienellä, että se toimii vain suihkussakäynnin yhteydessä muu lämmitys (elokuussa vähäinen) asunnossa hoituu nykyisin ILPillä sähköpattereiden sijaan.
        Jos saman säästön haluaisi tehdä led-valaistusta vähentämällä, 10 W lampun käyttöaikaa pitäisi vähentää 15 000 tuntia.

Tässä kuussa olen säästänyt 150 kWh viime vuoteen verrattuna käytännössä sillä, että kylppärin lattialämmitys on niin pienellä, että se toimii vain suihkussakäynnin yhteydessä muu lämmitys (elokuussa vähäinen)

Taitaa mennä lokakuulle ennenkuin saan edes tuota 150kwh kulumaan kuukaudessa. Mistäköhän pihistäis että olisin säästössä mukana.

• Anonyymi

Ledeillä ei voi lämmittää, mutta valoissa ihan hyviä. Sähkönkulutus ihan oikeasti noin kymmenesosa hehkulampusta samalla valoteholla..
        Jouluvalot on yleensä juuri ledejä.

• Anonyymi

Hiukkaspäästöjä tuosta hiukan tulee, mutta kovasti lämmittää sydäntä katsoa Putinin polttavan omia sotakassa-rahojaan savuna ilmaan.

• Anonyymi

Odottelen jolunjäkeisiä alennusmyyntejä.... Siirretään joulua kuukaudella..

• Anonyymi

Joulu menee takan loimussa.
      Karjalanpaistilla mennään, valmistuu leivinuunissa.
      Vähittäiskaupalle vinkki, ei kannata hankkia hyllyjä täyteen krääsää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6040
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4137
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3362
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2996
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      255
      2083
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1846
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe