Kolesteroli ja alkoholi

Anonyymi

Käytin alkoholia kohtuullisesti, kaljalla silloin tällöin tai kotiin punaviiniä, kuitenkin viikoittain. Kolesteroli oli n. 6. Hyvä 3 ja huono 1
Korona-aikana lopetin alkoholin kokonaan. Puolen vuoden kuluttua kol oli 6,5, hyvä 2 ja huono 2 ja nyt parin vuoden kuluttua kokonaiskolesteroli reilu 7. Erittelyä ei ole vielä otettu.
Mikään ruokavaliossa ja liikunnassa ei ole muuttunut. Hoitajan mukaan se on tyypillistä. Alkoholi alentaa kolesterolia. Minulle uusi asia ja olen pettynytkin.
Onko muilla kokemuksia samasta?
Onko joku mahdollisesti aloittanut alkoholin uudestaan ja onko kolesterolitilanne muuttunut?
Ethän ala luettelemaan ohjeita tai linkkejä. olen paljon perehtynyt kolesteroliin, vain tämä alkoholin yhteys kolesteroliin on uusi. siitä haluan vertaiskokemusta, en muusta.

13

2118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      mun piti viilata lisää ruokavaliota kun kolesteroliarvot kohosi niin kohta syyskuuhun tulee vuosi niin pitää mennä uuvelleen verikokeisiin josko ois tilanne menny paremmaksi kun viilannut tuota ruokavaliota. ei aina voi silläkään vaikuttaa kolesteroliarvoihin sillä oon lukenbu jostaki että stressi myös nostaa kolesterolia sekä kolesterolin korkea arvo on möys perinnöllinen geneettinen juttu, mut toki voi paljon vaikuttaa myös omilla toimillaan. oon harrastanut aika usein myös raskasta liikuntaa ja siirtynyt kalapainotteeiseen ja kasvispainotteisseen syöntiin. rasvatonta maitoa juon ja vettä. leipiä en ole unohtanut vaan syön noin about 3-4 palaa päivässä ruisleipää.

      • Anonyymi

        vähän kuitenki stressaa mieltäni jos ei pian kolesterolinumerot ole paljoa muuttuneet. vähän pelkään että jokin voi olla vinossa. esim raskas liikunta aiheuttaa ylenpalttise kovaa hengästymiustä eli tulee tukehtumisen tunne kun ottaa niin kovasti henkeen. tosin kestävyyteni on parantunut tai se oli parempi tuossa helmikuun tienoilla kun helposti pystyin juoksemaan 5 kilometriä hengästymättä mutta nyt tuntuu että kuolen hengästymiseen ja voi seurata kovasta liikunnasta jopa huonovointisuutta ja rintakipua. lääkäri diagnosoi 4 vuotta sitten mulle paniikkihäiriön ja voi olla että nbää oireet johtuukin siitä, en tiedä mutten ole menny jatkotutkimuksiin, ja varmaan ei kannata kun aiemmin silloin 4 vuotta sitten ramppasin koko ajan sairaalassa niin varmaan sairaalan väki alkoi jo tympääntyä siihen niin että otettiin minusta silloin paljon eri kokeita ja sydänfilmissäkin kävin eikä löydetty mitään mut onhan toi aika outoa että raskas liikunta tai keskiraskas liikunta aiheuttaa noin pahaa oireilua vai mitä sanotte??


    • Anonyymi

      Jeps.itse lopettanut 13vuotta sitten alkomahoolin ja rupesin vielä tarkemmin syömään hyvin.roskaruokaa syön harvoin niin siltikin vuosi tarkastuksissa tosiaan kolestroli on heikentynyt .nyt taitaa olla 6.5kokonais kole...alkoholi tosiaan alentaa se on jännä juttu

      • Anonyymi

        merkillinen juttu uo muuten! huh! niin tota ehkä stressaat liikaa niin stressi vo inostaa myös arvoja? ootko miten paljon stressannu??
        ihmejuttu tosiaan kun sanot että oot syöyny terveellisesti ja oot joskus juonu alkoholia ja roskaruokia kitannut enempi niin nyt et kumpaakaan vaan harvoin roskaruokaa ja alkoholia et 13 vuoteen niin miten tuo on mahdollista? kolestorolin noususi voi ehkä johtua stressistä vai miten sulla on sitten muu syönti eli mitä oikein syöt? ymmärrän jos et kaikkia ruoka aineksia jaksa luetella. mä syön ja juon esinm näitä seuraavia; rasvaton maito, vesi, puolukka, banaani, mansikka, ruisleipä, kauraleipä, siemenleipä, peruna, tumma makarooni(paljon parempi kuin valkoinen makarooni mutta toki peruna on parempi hiilihydraattiruoka kuin tumma makarooni), porkkana, vihreä salaatti, tomaatti, kirsikkatomaatti, kala kuten lohi , hauki tai ahven sekä siika, kana(en osta marinoituja kanoja), hernekeitto, kaurapuuro, makaroonikasvissekoitus, noin kerran viikossa jauhelihaa, joskus enemmän kuin kerran viikossa, joskus kerran tai kaksi kertaa kahdessa viikossa jauhelihaa, kerran kahdessa viikossa salmiakkia(mieluummin ostan karkkilootan jossa vähemmän karkkia), jäätelöitä ja rodskaruokia en suyö juuri ollenkaan, vaan erittäin harvoin, oisko noin 2-3 pizzaa yhden vuoden aikana, ja about noin 2-3 jäätelöä yhden vuoden aikana. Kaikki pitäs olla siis nyt kunnossa mut vähän jännittää meno tonne kokeisiin.


      • Anonyymi

        huomio en ole sun lääkäri joten älä kuuntele mua =)
        mut näin toivon sulle että saat kuntoon kolesterolisi.
        itselle samaa toivon että arvot ois tippuneet
        viime kerralla terveyshoitaja sanoi minulle että aikoo hommata mulle lääkkeet jos alkaa arvot vielä kohota.mun numerot ovat tällaiset 6.6 ja 4.4
        terveyslääkäri tai hoitaja sanoi että on enemmän huolissaan tuosta 4.4 luvusta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        merkillinen juttu uo muuten! huh! niin tota ehkä stressaat liikaa niin stressi vo inostaa myös arvoja? ootko miten paljon stressannu??
        ihmejuttu tosiaan kun sanot että oot syöyny terveellisesti ja oot joskus juonu alkoholia ja roskaruokia kitannut enempi niin nyt et kumpaakaan vaan harvoin roskaruokaa ja alkoholia et 13 vuoteen niin miten tuo on mahdollista? kolestorolin noususi voi ehkä johtua stressistä vai miten sulla on sitten muu syönti eli mitä oikein syöt? ymmärrän jos et kaikkia ruoka aineksia jaksa luetella. mä syön ja juon esinm näitä seuraavia; rasvaton maito, vesi, puolukka, banaani, mansikka, ruisleipä, kauraleipä, siemenleipä, peruna, tumma makarooni(paljon parempi kuin valkoinen makarooni mutta toki peruna on parempi hiilihydraattiruoka kuin tumma makarooni), porkkana, vihreä salaatti, tomaatti, kirsikkatomaatti, kala kuten lohi , hauki tai ahven sekä siika, kana(en osta marinoituja kanoja), hernekeitto, kaurapuuro, makaroonikasvissekoitus, noin kerran viikossa jauhelihaa, joskus enemmän kuin kerran viikossa, joskus kerran tai kaksi kertaa kahdessa viikossa jauhelihaa, kerran kahdessa viikossa salmiakkia(mieluummin ostan karkkilootan jossa vähemmän karkkia), jäätelöitä ja rodskaruokia en suyö juuri ollenkaan, vaan erittäin harvoin, oisko noin 2-3 pizzaa yhden vuoden aikana, ja about noin 2-3 jäätelöä yhden vuoden aikana. Kaikki pitäs olla siis nyt kunnossa mut vähän jännittää meno tonne kokeisiin.

        Itse syön ihan perus ruokia. ..kaurapuuroa ...kalaa ...vihanneksia...pähkinöitä ..oliiviöljyä
        ...kanaa..punasta lihaa aika vähän...pääosin ruisleipää...rasvattomia tuotteita.viikonloppusin saatan mätkiä karkkia ja jäätelöä..mutta viikolla pidän kovempaa kuria.ja liikuntaa harrastan n.10-15h viikossa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        huomio en ole sun lääkäri joten älä kuuntele mua =)
        mut näin toivon sulle että saat kuntoon kolesterolisi.
        itselle samaa toivon että arvot ois tippuneet
        viime kerralla terveyshoitaja sanoi minulle että aikoo hommata mulle lääkkeet jos alkaa arvot vielä kohota.mun numerot ovat tällaiset 6.6 ja 4.4
        terveyslääkäri tai hoitaja sanoi että on enemmän huolissaan tuosta 4.4 luvusta

        Perintötekijät voi vaikuttaa myös asiaan että ruokailulla ei välttämättä saa kuin vähän parannettua tilannetta


    • Anonyymi

      Kiitos vastaajille.
      Sinulle 28.08.2022 11:37, hoitajasisareni sanoo että liika liikunta pitää jättää, se ei ole hyväksi jos on kolesterolia, että pitäisi pystyä rentoutumaan eikä hosua liikaa. Meinaa minut tuntien että menen liian kovilla kierroksilla eteenpäin.
      Sinulle 28.08.2022 12:54, Niinpä. Voisiko olla että alkoholi laittaa veren virtaamaan joutuisammin niin ettei siitä rasvat ehdi jäädä suonten seinämiin. En tiedä, ihme juttu kuitenkin. Jään seuraamaan tilannetta, toivon ettei enää nouse.

    • Anonyymi

      "Ethän ala luettelemaan ohjeita tai linkkejä. olen paljon perehtynyt kolesteroliin."

      Sinulla on aina olleet hyvin huonot triglyseridiarvot (sekä raittiina että kohtuukäyttäjänä). Ja muutenkin kolesteroliprofiilisi on kokonaisuutena aika erikoinen..

      • Anonyymi

        Mistä tiedät mun triglyn. Odotan lääkärin soittoa. Sitten tiedän kaikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tiedät mun triglyn. Odotan lääkärin soittoa. Sitten tiedän kaikki.

        No sanoit perehtyneesi paljon kolesteroliin, joten olet varmasti kuullut Friedewaldin kaavasta.

        Friedewald WT, Levy RI, Fredrickson DS. Estimation of the concentration of low-density lipoprotein cholesterol in plasma, without use of the preparative ultracentrifuge. Clin Chem 1972;18(6):499-502.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sanoit perehtyneesi paljon kolesteroliin, joten olet varmasti kuullut Friedewaldin kaavasta.

        Friedewald WT, Levy RI, Fredrickson DS. Estimation of the concentration of low-density lipoprotein cholesterol in plasma, without use of the preparative ultracentrifuge. Clin Chem 1972;18(6):499-502.

        Ilman muuta.
        Oletteko te tehneet testin, millainen mahdollisuus kullakin on saada sydän- tai aivoinfarkti tai aivohalvaus. Tässä THL:n sivulta ja terveyskirjastosta Finriski-laskuri, jota käyttämällä arvot saadaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3993
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2338
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1411
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      9
      1320
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe