Ruokapäiväkirjasta

Anonyymi

Oletkos joskus käyttänyt syömisesi seurantaan ruokapäiväkirjaa ja jos niin mitä? Tarjolla on netin syövereissä jos minkälaista ohjelmaa, ilmaisia ja maksullisia. Mitä hyötyä niistä vai ylipäätään onko?
Siili

53

66

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En ole koskaan moisia tarvinnut. Aina olen syönyt mitä halunnut, myöskin sen jälkeen kun paino nousi 15 kiloo tupakanpolton laitettuani tauolle reilu 6 vuotta sitten. Pikkuhiljaa on alkanut paino tippumaan ilman taulukoita ja ihan omalla ruokaremontilla kun salaatteja ym raakaruokaa en pysty syömään. Satunnaisesti kurkkua ja miniluumutomaatteja ja nekin aiheuttaa oireita. Vielä olis muutama kilo ihannepainoon pudotettava, mutta ittepä kannan joten ei niin väliä :)

      vn

      • Anonyymi

        Lisään vielä että vuoden kokeilin tuota salaattikuuria muutama vuosi sitten ja oli kyllä elämäni hirvein vuosi vatsavaivoineen ja paino ei tippunut yhtään. Sitten kun jätin raakakasvikset ja aloin kuumentamaan/kypsentämään kaikki niin vatsavaivat loppui kuin seinään. Porkkanaa pystyn raakana syömään mutta en joka päivä sitäkään, kuumennettuna kyllä.

        vn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään vielä että vuoden kokeilin tuota salaattikuuria muutama vuosi sitten ja oli kyllä elämäni hirvein vuosi vatsavaivoineen ja paino ei tippunut yhtään. Sitten kun jätin raakakasvikset ja aloin kuumentamaan/kypsentämään kaikki niin vatsavaivat loppui kuin seinään. Porkkanaa pystyn raakana syömään mutta en joka päivä sitäkään, kuumennettuna kyllä.

        vn

        Minä olen muutamaan otteeseen mielenkiinnosta pitänyt# näkee kalorimäärät ja oikeastaan annoskokojakin. Nyt viimesimmäksi proteiikit. Muyta ei sitä kauhean kauaa jaksa. Mutta huvinsahan piää olla kullakin :).
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen muutamaan otteeseen mielenkiinnosta pitänyt# näkee kalorimäärät ja oikeastaan annoskokojakin. Nyt viimesimmäksi proteiikit. Muyta ei sitä kauhean kauaa jaksa. Mutta huvinsahan piää olla kullakin :).
        Siili

        Punnitsetko sitä taulukkoo varten kaikki mitä syöt ? Mun sapuskoissa ainoo mittari on pakasterasiat, kiusaukset, keitot, laatikot yms 0.5dl:n rasiaan ja muut 0.3dl:n rasiaan eikä ihan täyteen. Ainoa mitä yleensä punnitsen on pullataikinan jauhot kun mun yleiskoneen kapasiteetti on max kilo jauhoja ettei turvasulake kosahda. Sama kone ollut jo 41 vuotta eikä vielä ole kosahtanut.

        vn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Punnitsetko sitä taulukkoo varten kaikki mitä syöt ? Mun sapuskoissa ainoo mittari on pakasterasiat, kiusaukset, keitot, laatikot yms 0.5dl:n rasiaan ja muut 0.3dl:n rasiaan eikä ihan täyteen. Ainoa mitä yleensä punnitsen on pullataikinan jauhot kun mun yleiskoneen kapasiteetti on max kilo jauhoja ettei turvasulake kosahda. Sama kone ollut jo 41 vuotta eikä vielä ole kosahtanut.

        vn

        Olen tehnyt sitökin eli elintarvikevaakalla punninnut kaikki suunnilleen mitä syön. Sitä ei kuitenkaa jaksa tehdä kauan# alkaa kyllästyttää.
        Mulla oli siis nettiohjelma johin syötettiin tiedot ja se ohjelma laski esim. Kalorit
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen tehnyt sitökin eli elintarvikevaakalla punninnut kaikki suunnilleen mitä syön. Sitä ei kuitenkaa jaksa tehdä kauan# alkaa kyllästyttää.
        Mulla oli siis nettiohjelma johin syötettiin tiedot ja se ohjelma laski esim. Kalorit
        Siili

        Siksipä mulla mokomat jääneet kun ikinä en ole niin tarkkaan viitsinyt edes alkaa punnitsemaan :) En jaksais päivästä toiseen alkaa merkkaamaan kaikkee ylös.


        vn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksipä mulla mokomat jääneet kun ikinä en ole niin tarkkaan viitsinyt edes alkaa punnitsemaan :) En jaksais päivästä toiseen alkaa merkkaamaan kaikkee ylös.


        vn

        Minä olin muutama vuosi sitten työpaikan ASLAK-kurssilla. Siellä.piti ottaa joku mitattava terveystavoite# siis konkreettinen. Minä otin painon kun se oli helpoin. Laihdutin tuon vuoden aikana 12 kg sillä keinoin että pidin ruoka-ja liikuntapäiväkirjaa. Nykyisinkin joskus merkkailen päiväkirjaan vaikka viikon verran,l ihan huvikseni. En laske kaloreita mutta punnitsen ruoat tai ainakin jotenkin määrät arvioin.
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olin muutama vuosi sitten työpaikan ASLAK-kurssilla. Siellä.piti ottaa joku mitattava terveystavoite# siis konkreettinen. Minä otin painon kun se oli helpoin. Laihdutin tuon vuoden aikana 12 kg sillä keinoin että pidin ruoka-ja liikuntapäiväkirjaa. Nykyisinkin joskus merkkailen päiväkirjaan vaikka viikon verran,l ihan huvikseni. En laske kaloreita mutta punnitsen ruoat tai ainakin jotenkin määrät arvioin.
        Siili

        Lisään vielä että tuona aikana söin kaikkea,m mitään en jättänyt pois. Seurasin vaan ohjelman avulla kalorimääriä.
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään vielä että vuoden kokeilin tuota salaattikuuria muutama vuosi sitten ja oli kyllä elämäni hirvein vuosi vatsavaivoineen ja paino ei tippunut yhtään. Sitten kun jätin raakakasvikset ja aloin kuumentamaan/kypsentämään kaikki niin vatsavaivat loppui kuin seinään. Porkkanaa pystyn raakana syömään mutta en joka päivä sitäkään, kuumennettuna kyllä.

        vn

        Suunnilleen päivittäin syön miniluumutomaatti/tuorekurkku/jääsalaatti/sipuli, joskus paprika salaatiksi pilkottuna, salaatinkastike päälle. Suunnilleen puolet lautasesta, jossa ruoka mitä milloinkin, einestäkin.
        Tyytyväisenä "lautasmalliini".
        Toivottavasi ei ala tulla vatsaoireita. Mistähän ne johtuvat, onko yksilöllistä.


    • Anonyymi

      En ole pitänyt päiväkirjaa.
      Luonnollisena osana syömiseni kiinnostusta olen ajan saatossa omaksunut tiedot käyttämieni elintarvikkeiden koostumuksesta ja ominaisuuksista.
      Muisti toimii vieläkin.
      Protsku, kuidut, suola, rasvat ja jakauma, hiilarimäärät ja niistä sokeri.
      Nuo ovat syöpyneet takaraivooni.
      Olen sen verran fanaatikko, että tiettyjen syötävien osalta lasken päässäni valintahetkellä ko. tarvikkeen protskun hinnan / paino.

      • Anonyymi

        Toisilla on ytimessä toisilla muuten vaan kiinnostaa välillä enempi ja välillä vähempi? Tilanteen mukaan. Nyt lähinnä sen takia kun kiinnostaa tietää tämänhetkisen ruokavalion proteiikit per vrk.
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisilla on ytimessä toisilla muuten vaan kiinnostaa välillä enempi ja välillä vähempi? Tilanteen mukaan. Nyt lähinnä sen takia kun kiinnostaa tietää tämänhetkisen ruokavalion proteiikit per vrk.
        Siili

        Osaatko tai muistatko lennosta miten paljon protskua naisen pitäis syödä/painokg?
        Minulla ei keittiovaakaa, joten olen vaan arvuutellut. Luulen, että syön liian vähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaatko tai muistatko lennosta miten paljon protskua naisen pitäis syödä/painokg?
        Minulla ei keittiovaakaa, joten olen vaan arvuutellut. Luulen, että syön liian vähän.

        Ikääntyvällä 1.2-1.4 g painokiloa kohti, 80-100g ainakin sydänliiton mukaan.
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaatko tai muistatko lennosta miten paljon protskua naisen pitäis syödä/painokg?
        Minulla ei keittiovaakaa, joten olen vaan arvuutellut. Luulen, että syön liian vähän.

        Et ollutkaan yhtaikaisesti, mutta google oli. 1,1-1,3 grammaa/painokg/nainen.
        Hmmm...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ollutkaan yhtaikaisesti, mutta google oli. 1,1-1,3 grammaa/painokg/nainen.
        Hmmm...

        Grammaa / painokilo? Tarvitseeko läski proteiinia?
        Lasken oman tarpeeni kehon koostumusanalyysin antamasta RASVATTOMASTA painosta.
        Treeni-intensiteetistä riippuen 2g - 2,5g / rasvaton painokilo.
        1943 syntynyt hauras vanhus. Herttanen ilmaisu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Grammaa / painokilo? Tarvitseeko läski proteiinia?
        Lasken oman tarpeeni kehon koostumusanalyysin antamasta RASVATTOMASTA painosta.
        Treeni-intensiteetistä riippuen 2g - 2,5g / rasvaton painokilo.
        1943 syntynyt hauras vanhus. Herttanen ilmaisu!

        Miksi läski ei tartteis proteiinia. Ehkä ikääntyvä pullukka tarttee proteiinia enemmän kuin nuoremmat sen vuoksi et lihakset pysyis paremmin. En ole mikää asiantuntija mut näin ne ravitsemusterapeutit tuppaavat sanomaan.
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi läski ei tartteis proteiinia. Ehkä ikääntyvä pullukka tarttee proteiinia enemmän kuin nuoremmat sen vuoksi et lihakset pysyis paremmin. En ole mikää asiantuntija mut näin ne ravitsemusterapeutit tuppaavat sanomaan.
        Siili

        Jos liian laardin kuskaamisen tulkitsee lisäpainolla treenaamiseksi niin voihan sen noinkin tulkita.
        Lihaskudos tarvitsee protskua. Laardi on rasvaa ja vettä. Sillä ei ole proteiinin kanssa mitään tekemistä.

        Ne saattavat "tupata sanomaan" koska epäilevät, että kovin harvalla on käytettävissään luotettava tulos kehonsa koostumuksesta.

        Inhottava yhteys. Mitä runsaammin laardia niin sitä enemmän on ahmittava energiapitoista proteiinia. Jokin tuossa mättää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos liian laardin kuskaamisen tulkitsee lisäpainolla treenaamiseksi niin voihan sen noinkin tulkita.
        Lihaskudos tarvitsee protskua. Laardi on rasvaa ja vettä. Sillä ei ole proteiinin kanssa mitään tekemistä.

        Ne saattavat "tupata sanomaan" koska epäilevät, että kovin harvalla on käytettävissään luotettava tulos kehonsa koostumuksesta.

        Inhottava yhteys. Mitä runsaammin laardia niin sitä enemmän on ahmittava energiapitoista proteiinia. Jokin tuossa mättää!

        Katoppa Käypä hoito Proteiinin tarve laihduttaessa. Proteiinin tarvetta voi katsoa muultakin kannalta kuin kehonrakennuksen.
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katoppa Käypä hoito Proteiinin tarve laihduttaessa. Proteiinin tarvetta voi katsoa muultakin kannalta kuin kehonrakennuksen.
        Siili

        En ole havainnut tässä ketjussa merkkiäkään kehonrakennuksesta!


      • Anonyymi

        Mä teen itse sapuskani ja olen niin tyhmä että en edes osaisi noita kaikkia laskea, en edes niitä kaloreita. No sen tiedän että suolaa ja sokeria niissä ei juuri ole ja rasvaakin se vähä mitä vaikka 10% jauhelihassa on tai broiskun lihassa. Paistamiseen käytän pannulla oivariinia kuten leivänkin päälle, mutta sitäkin tee harvoin.

        vn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole havainnut tässä ketjussa merkkiäkään kehonrakennuksesta!

        No sorry. Puhutaan sitten proteiinien suhteesta kuntosalikäynteihin.
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Grammaa / painokilo? Tarvitseeko läski proteiinia?
        Lasken oman tarpeeni kehon koostumusanalyysin antamasta RASVATTOMASTA painosta.
        Treeni-intensiteetistä riippuen 2g - 2,5g / rasvaton painokilo.
        1943 syntynyt hauras vanhus. Herttanen ilmaisu!

        JOhan menee taas rakettitieteeksi. JOskus ihan hävettää tämä länsimainen snobbailu mittailuilla ja tarkkailuilla. Afrikassa kuolee luultavimmin tänä vuonna muutama kymmenen miljoonaa lasta nälkään ennätysmaisen kuivuuden takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        JOhan menee taas rakettitieteeksi. JOskus ihan hävettää tämä länsimainen snobbailu mittailuilla ja tarkkailuilla. Afrikassa kuolee luultavimmin tänä vuonna muutama kymmenen miljoonaa lasta nälkään ennätysmaisen kuivuuden takia.

        No minun omaan hyvinvointiini sijoittamani proteiinien huomioimiotta jättäminen ei Afrikan lapsia auta.
        Siili


    • Anonyymi

      Minäkään en voi syödä mitään vihannesta tai juuresta raakana, myös happamat marjat ja omena ei enää sovi.

    • Anonyymi

      Saatan liioitella mutta muutan proteiinin varmennusta fyysisen aktiviteetin mukaan.
      Kun teen suurten lihasryhmien kuten maastavedot, etu- ja takakyykyt, normitangon hack, minulle pitkiä 10:n sarjoja niin varmistan riittävän protskun saannin.
      Kapeat pyramidit ovat toinen juttu mutta kuluttavat nekin vaikkakin vähemmän.

      Samaa, mutta pienemmässä mittakaavassa myös pitkillä, pieniin lihasryhmiin kohdistuvilla jähyämisillä..

      Viisasteluni viesti pyrkii olemaan se, että fyysisellä aktiivisuudella ja kuormituksella ajallisine kestoineen on merkitystä.
      Mielestäni pelkkä tuntumus, vähän, paljon, kovaa jne. ei ole riittävä arviointiperuste.

      Ollessani vielä työelämässä kävin sulan maan aikaan viikoittain hölkkäämässä vaihtelevia lenkkejä. Kerran työkaverini kysyivät paljonko juoksin. Sanoin, että maratonin verran. ÄLÄ VALEHTELE!
      Vastasin, etteivätkö ne maailman parhaat juokse sen 2:n tunnin pintaan,
      Nousten mäet kävellen olin hölkännyt reilu 2 tuntia. Elimistöni oli siis kuormittunut kuormitusajan, ei kilometrien perusteella. Aika ja syketaso ratkaisevat kuormituksen ja harjoitusvaikutuksen.
      2:n tunnin sauvojen ulkoiluttaminen olisi vain herättänyt ruokahalun.

      • Anonyymi

        Ok. Kuitenkin tavallisen pulliaisen ei tarvinne edes kiinnittää huomiota proteiinien saantiin jos syö monipuolisesti proteiinien lähteitä. Kuitenkin kun ikää karttuu, proteiineja tulee saada pikkasen enemmän jotta vahvistetaan lihasmassaa tai ehkäistään sen katoa. Laihduttaessa proteiinien riittävä saanti vie näläntunnetta. Useimmille meistä tämä tieto riittää.

        Himourheilijoiden ja kehonrakentajien ravitsemus on ihan oma lukunsa.
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. Kuitenkin tavallisen pulliaisen ei tarvinne edes kiinnittää huomiota proteiinien saantiin jos syö monipuolisesti proteiinien lähteitä. Kuitenkin kun ikää karttuu, proteiineja tulee saada pikkasen enemmän jotta vahvistetaan lihasmassaa tai ehkäistään sen katoa. Laihduttaessa proteiinien riittävä saanti vie näläntunnetta. Useimmille meistä tämä tieto riittää.

        Himourheilijoiden ja kehonrakentajien ravitsemus on ihan oma lukunsa.
        Siili

        Varsinainen ongelma on se, että ikääntyessä ravinnon tarve vähenee ja ilman koostumuksen tarkkailua saattaa vähentyneen syömisen seurauksena myös proteiinin määrä jäädä liian pieneksi. Koskee myös suojaravinteita.
        Lihasmassan katoa ei voi estää. Vain hidastaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varsinainen ongelma on se, että ikääntyessä ravinnon tarve vähenee ja ilman koostumuksen tarkkailua saattaa vähentyneen syömisen seurauksena myös proteiinin määrä jäädä liian pieneksi. Koskee myös suojaravinteita.
        Lihasmassan katoa ei voi estää. Vain hidastaa.

        Kyllä näin juuri. Kun edesmenneen äitinivruokahalu muuttui heikompaan suuntaan ostin hälle apteekista lidäravinnejuomia joissa oli proteiinia.
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä näin juuri. Kun edesmenneen äitinivruokahalu muuttui heikompaan suuntaan ostin hälle apteekista lidäravinnejuomia joissa oli proteiinia.
        Siili

        Yksi hyvä tapa lisäproteiinille on heraproteiinijauheet, niitä on helppo lisätä esim aamupuuroon kuten minä teen joka aamu. Käytän maustamatonta mutta jos joisin esim pirtelöitä tai smoothieita voisin laittaa sekaan maustettua, pirtelöön vaikka vanilja- tai suklaa-. Kamalan kallistakaan tuo ei ole, maustamaton maksaan.13 € pussi riippuen kaupasta ja mulla se kestää yli kuukauden kun käytän vähemmän kuin ohjeessa, vain n. 1/2 dl päivässä.

        vn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi hyvä tapa lisäproteiinille on heraproteiinijauheet, niitä on helppo lisätä esim aamupuuroon kuten minä teen joka aamu. Käytän maustamatonta mutta jos joisin esim pirtelöitä tai smoothieita voisin laittaa sekaan maustettua, pirtelöön vaikka vanilja- tai suklaa-. Kamalan kallistakaan tuo ei ole, maustamaton maksaan.13 € pussi riippuen kaupasta ja mulla se kestää yli kuukauden kun käytän vähemmän kuin ohjeessa, vain n. 1/2 dl päivässä.

        vn

        Kyllä. Monesti nuo valmiit esim nutridrinkin juomat on kalliita ja niitä pitää juoda millilitroissa kohtuu paljon.

        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä. Monesti nuo valmiit esim nutridrinkin juomat on kalliita ja niitä pitää juoda millilitroissa kohtuu paljon.

        Siili

        Salieväs.
        Viion kuutena aamuna lähden ruumiinkulttuurin pariin niin aikaisin aamupäivisin, etten vois syödä puuroa tai muutakaan vaan kuittaan safkan vesirinkelin puolikkaalla johon olen imeyttänyt juoksevaa hunajaa. Rasvatonta maitoa 2dl. Protskua noin 6g.

        Mukaan salijuoma. 3dl pulloon kaakon makuista 80% protskujauhetta noin 30g.
        Protskua noin 25g.
        Sokeria n. 3g.
        Rasvaa n. 3g.
        Jos teen juoman veden asemesta maitoon niin siitä tulee protskua lisää n. 10g.
        Varmistelu on noin 25g - 35g protskua.
        Tulen salilta noin 10;30. Suihin joku hedelmä.

        Raejuusto, muna yms. sötkötyksellä täydennetty reilu annos viher,- sipuli,- tomaattisalattia naamaan klo12.30.
        Kotilounas klo 14,00.

        Naposteluun kourallinen maapähkinöitä. Juu, juu. On kasvisrasvaa ja protskua.

        Iltapäivän lopulla ruisleipää päällä valkosipulivoita ja kananmunaa sillipalojen kera jsekä tietenkin maitoa. Maidon kulutukseni kokonaisuudessaan on 1 - 1,5 litraa / pv.
        = 35g > 50g protskua maidon vitamiinit.

        Illalla natustelen usein punaleima Emmentaal juuston käsipaloja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Salieväs.
        Viion kuutena aamuna lähden ruumiinkulttuurin pariin niin aikaisin aamupäivisin, etten vois syödä puuroa tai muutakaan vaan kuittaan safkan vesirinkelin puolikkaalla johon olen imeyttänyt juoksevaa hunajaa. Rasvatonta maitoa 2dl. Protskua noin 6g.

        Mukaan salijuoma. 3dl pulloon kaakon makuista 80% protskujauhetta noin 30g.
        Protskua noin 25g.
        Sokeria n. 3g.
        Rasvaa n. 3g.
        Jos teen juoman veden asemesta maitoon niin siitä tulee protskua lisää n. 10g.
        Varmistelu on noin 25g - 35g protskua.
        Tulen salilta noin 10;30. Suihin joku hedelmä.

        Raejuusto, muna yms. sötkötyksellä täydennetty reilu annos viher,- sipuli,- tomaattisalattia naamaan klo12.30.
        Kotilounas klo 14,00.

        Naposteluun kourallinen maapähkinöitä. Juu, juu. On kasvisrasvaa ja protskua.

        Iltapäivän lopulla ruisleipää päällä valkosipulivoita ja kananmunaa sillipalojen kera jsekä tietenkin maitoa. Maidon kulutukseni kokonaisuudessaan on 1 - 1,5 litraa / pv.
        = 35g > 50g protskua maidon vitamiinit.

        Illalla natustelen usein punaleima Emmentaal juuston käsipaloja.

        Minä en syö mitään proteiinijauheita. Korkeintaan jotain proteiinipatukkaa tai vanukasta joskus. Muutoin ihan normiruoka.
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en syö mitään proteiinijauheita. Korkeintaan jotain proteiinipatukkaa tai vanukasta joskus. Muutoin ihan normiruoka.
        Siili

        Tärkeintä saada omassa elämässä palikat kohilleen, monipuolinen ravitsemus,m itelle sopiva liikunta sekä uni.
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en syö mitään proteiinijauheita. Korkeintaan jotain proteiinipatukkaa tai vanukasta joskus. Muutoin ihan normiruoka.
        Siili

        Jos kulutus on kova niin mielestäni olisi harkitsematonta eliminoida kovan treenin tulos protskuniukkuuteen.
        Syön päivittäin normaalit sapuskat mutta treenipäivinä varmistan saannin kuvaamillani keinoilla. Päivien kuormittavuus vaihtelee.
        Olen laskenut tarpeekseni 2g - 2,5g protskua / RASVATON painokilo.
        En minäkään SYÖ jauhetta vaan teen siitä juoman.
        Patukat ovat pitoisuuteensa nähden törkeän kalliita.
        Jääkaapissa on lisäksi rahkaa jota syön harkinnan mukaan.

        Jos en treenaisi lihasvoima painotteisesti niin tuskin kiinnittäisin protskun saamiseen enempää huomiota.
        Jokunen käsite. Maastaveto normitangolla max. nyt 2 x oma paino.
        Mave ja hack kapeana pyramidina maksimiin, tasaraudoilla 5:n sarjoja, 70% maksimista 10:n sarjoja ja joskus maksimin testaus. Joku noista.
        En ole muutamaan vuoteen tehnyt rinnalle vetoa ja tempauksen lopetin jo aikaisemmin.
        Toinen polveni ei enää tykkää pohjakyykystä. Ei edestä eikä takaa.

        Hack kyykky samalla tangolla mave -10kg.
        Kevyt päivä kuten tänään. Leuanvetoja kynttilänä ( ilman sätkimista ) 6 x 5 toistoa.¨
        Rystypuolen hauiskääntöjä 6 x 5 toistoa.
        Pohjenousuja 4 x 10kpl 30kg:n lisäpainolla.

        Leikin myös nuorison taljoilla ja putkivempeleillä. Penkkipunnerrus istuen ilman selkänojaa on vakio kerran viikossa.
        Vatsaa muutaman kerran viikossa. Rekissä riippuen koivet suorina varpaat rekkiin 8:n sarjoja.
        Rockia ( dragon flag ) rauhallisia 10:n toistoja muutama kappale.
        Pitkää lankkua, ei siis naisten kyynärpääasennossa vaan oikeasti pitkässä asennossa pitoja maun mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kulutus on kova niin mielestäni olisi harkitsematonta eliminoida kovan treenin tulos protskuniukkuuteen.
        Syön päivittäin normaalit sapuskat mutta treenipäivinä varmistan saannin kuvaamillani keinoilla. Päivien kuormittavuus vaihtelee.
        Olen laskenut tarpeekseni 2g - 2,5g protskua / RASVATON painokilo.
        En minäkään SYÖ jauhetta vaan teen siitä juoman.
        Patukat ovat pitoisuuteensa nähden törkeän kalliita.
        Jääkaapissa on lisäksi rahkaa jota syön harkinnan mukaan.

        Jos en treenaisi lihasvoima painotteisesti niin tuskin kiinnittäisin protskun saamiseen enempää huomiota.
        Jokunen käsite. Maastaveto normitangolla max. nyt 2 x oma paino.
        Mave ja hack kapeana pyramidina maksimiin, tasaraudoilla 5:n sarjoja, 70% maksimista 10:n sarjoja ja joskus maksimin testaus. Joku noista.
        En ole muutamaan vuoteen tehnyt rinnalle vetoa ja tempauksen lopetin jo aikaisemmin.
        Toinen polveni ei enää tykkää pohjakyykystä. Ei edestä eikä takaa.

        Hack kyykky samalla tangolla mave -10kg.
        Kevyt päivä kuten tänään. Leuanvetoja kynttilänä ( ilman sätkimista ) 6 x 5 toistoa.¨
        Rystypuolen hauiskääntöjä 6 x 5 toistoa.
        Pohjenousuja 4 x 10kpl 30kg:n lisäpainolla.

        Leikin myös nuorison taljoilla ja putkivempeleillä. Penkkipunnerrus istuen ilman selkänojaa on vakio kerran viikossa.
        Vatsaa muutaman kerran viikossa. Rekissä riippuen koivet suorina varpaat rekkiin 8:n sarjoja.
        Rockia ( dragon flag ) rauhallisia 10:n toistoja muutama kappale.
        Pitkää lankkua, ei siis naisten kyynärpääasennossa vaan oikeasti pitkässä asennossa pitoja maun mukaan.

        Syöty jauhehan se on liotettukin jauhe.
        Uskon että tässä ikäluokassa olet harjoituksinesi erikoistapaus ja syömiset sen mukaiset.
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syöty jauhehan se on liotettukin jauhe.
        Uskon että tässä ikäluokassa olet harjoituksinesi erikoistapaus ja syömiset sen mukaiset.
        Siili

        Kanssakäymiseni nuorempien salikavereiden kanssa kanssa on sen verran luontevaa, että tuossa saattaa olla perääkin.
        Yritän levittää lihaskuntoilun ilosanomaa ikääntyville ukoille.
        Tästä on monen sortin hyötyä.
        Vahikoa? Vanhat urheiluvammat tulevat nykyään esiin. Toinen polvi vaatii vedoissa ja kyykyissä tukemista. Vastakkaisen puolen lonkkaan on ilmestynyt 2 luokan nivelrikko joka joskus haittaa reippaammassa kävelyssä.
        Toinen olkapää on leikattu jo 8 vuotta sitten kun nuoruuden tempausnostojen seuraukset huomauttivat liikerajoituksen ja kipuilun muodossa.
        Kokeilin joskus ukkojumppaa mutta en kokenut sitä hyödylliseksi.
        Täytän ensi vuotena 80 vuotta ja olen salilla ainoa lajini edustaja.
        Treenikaverini oli minua 3 vuotta nuorempi ja ikänsä punttia tosimielessä vetänyt.
        Ainoa heppu jolle hävisin maastavedossa. 74v ikäisenä vedin 200kg niin tämä K.M. veti 220kg.
        Kaveri sai jonkun ähkyn pari vuotta sitten ja jokunen aika taaksepäin hän siirtyi vaimonsa viralliseksi omaishoitajaksi.
        Hyvä puoli tästä omituisuudestani on, että nostolavalla on aina tilaa.
        Vaimoni kannustaa minua varauksettomasti.
        Teen kotona kaiken muun paitsi en ole puuttunut pesukoneeseen ja tiskariinkin vain panostusmielessä.
        Vaimoni ostaa ja kantaa kotiin omat banaaninsa ja yhteiset leipämme.
        Kuljetustilaukset ilmestyvät eteisen seinäkalenteriin. Seuraava on 05.09. naapurikaupungin keskussairaalaan 35 kilometrin päähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kulutus on kova niin mielestäni olisi harkitsematonta eliminoida kovan treenin tulos protskuniukkuuteen.
        Syön päivittäin normaalit sapuskat mutta treenipäivinä varmistan saannin kuvaamillani keinoilla. Päivien kuormittavuus vaihtelee.
        Olen laskenut tarpeekseni 2g - 2,5g protskua / RASVATON painokilo.
        En minäkään SYÖ jauhetta vaan teen siitä juoman.
        Patukat ovat pitoisuuteensa nähden törkeän kalliita.
        Jääkaapissa on lisäksi rahkaa jota syön harkinnan mukaan.

        Jos en treenaisi lihasvoima painotteisesti niin tuskin kiinnittäisin protskun saamiseen enempää huomiota.
        Jokunen käsite. Maastaveto normitangolla max. nyt 2 x oma paino.
        Mave ja hack kapeana pyramidina maksimiin, tasaraudoilla 5:n sarjoja, 70% maksimista 10:n sarjoja ja joskus maksimin testaus. Joku noista.
        En ole muutamaan vuoteen tehnyt rinnalle vetoa ja tempauksen lopetin jo aikaisemmin.
        Toinen polveni ei enää tykkää pohjakyykystä. Ei edestä eikä takaa.

        Hack kyykky samalla tangolla mave -10kg.
        Kevyt päivä kuten tänään. Leuanvetoja kynttilänä ( ilman sätkimista ) 6 x 5 toistoa.¨
        Rystypuolen hauiskääntöjä 6 x 5 toistoa.
        Pohjenousuja 4 x 10kpl 30kg:n lisäpainolla.

        Leikin myös nuorison taljoilla ja putkivempeleillä. Penkkipunnerrus istuen ilman selkänojaa on vakio kerran viikossa.
        Vatsaa muutaman kerran viikossa. Rekissä riippuen koivet suorina varpaat rekkiin 8:n sarjoja.
        Rockia ( dragon flag ) rauhallisia 10:n toistoja muutama kappale.
        Pitkää lankkua, ei siis naisten kyynärpääasennossa vaan oikeasti pitkässä asennossa pitoja maun mukaan.

        Vaikuttavatko jauheproteiinit yhtä hyvin kuin luonnonmukaiset ?
        Luonnonmukaisista proteiininlähteistä saa muitakin tärkeitä ravintoaineita
        kuin proteiinia.
        Onko jauheissa lisäaineita ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kulutus on kova niin mielestäni olisi harkitsematonta eliminoida kovan treenin tulos protskuniukkuuteen.
        Syön päivittäin normaalit sapuskat mutta treenipäivinä varmistan saannin kuvaamillani keinoilla. Päivien kuormittavuus vaihtelee.
        Olen laskenut tarpeekseni 2g - 2,5g protskua / RASVATON painokilo.
        En minäkään SYÖ jauhetta vaan teen siitä juoman.
        Patukat ovat pitoisuuteensa nähden törkeän kalliita.
        Jääkaapissa on lisäksi rahkaa jota syön harkinnan mukaan.

        Jos en treenaisi lihasvoima painotteisesti niin tuskin kiinnittäisin protskun saamiseen enempää huomiota.
        Jokunen käsite. Maastaveto normitangolla max. nyt 2 x oma paino.
        Mave ja hack kapeana pyramidina maksimiin, tasaraudoilla 5:n sarjoja, 70% maksimista 10:n sarjoja ja joskus maksimin testaus. Joku noista.
        En ole muutamaan vuoteen tehnyt rinnalle vetoa ja tempauksen lopetin jo aikaisemmin.
        Toinen polveni ei enää tykkää pohjakyykystä. Ei edestä eikä takaa.

        Hack kyykky samalla tangolla mave -10kg.
        Kevyt päivä kuten tänään. Leuanvetoja kynttilänä ( ilman sätkimista ) 6 x 5 toistoa.¨
        Rystypuolen hauiskääntöjä 6 x 5 toistoa.
        Pohjenousuja 4 x 10kpl 30kg:n lisäpainolla.

        Leikin myös nuorison taljoilla ja putkivempeleillä. Penkkipunnerrus istuen ilman selkänojaa on vakio kerran viikossa.
        Vatsaa muutaman kerran viikossa. Rekissä riippuen koivet suorina varpaat rekkiin 8:n sarjoja.
        Rockia ( dragon flag ) rauhallisia 10:n toistoja muutama kappale.
        Pitkää lankkua, ei siis naisten kyynärpääasennossa vaan oikeasti pitkässä asennossa pitoja maun mukaan.

        LOPETA JO - ketä tämä kiinnostaa?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        LOPETA JO - ketä tämä kiinnostaa?!

        No ketjun aloittajaa ainakin kyllä.
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikuttavatko jauheproteiinit yhtä hyvin kuin luonnonmukaiset ?
        Luonnonmukaisista proteiininlähteistä saa muitakin tärkeitä ravintoaineita
        kuin proteiinia.
        Onko jauheissa lisäaineita ?

        Kuten toteat niin proteiinipitoinen ruoka on RUOKAA ja jauheet ovat pitkälle käsiteltyjä lisukkeita.
        Saatavana on myös yksittäisiä aminohappovalmisteita mutta lisukkeiden käyttö lienee jo usean vuoden ajan painottunut jauheisiin joista kaikkien aminohappokoostusta ei edes ilmoiteta. Kuten esimerkiksi käyttämässäni halvassa WHEY 80.
        Isot pojat puhuvat jauheiden hydroloitumisesta ( ? ) tai jostakin sellaisesta tarkoittaen ilmeisesti ko. valmisteiden helppoa hyödyntämistä ilman ruuansulatuksen kummempaa kuormittumista. niin se on mukana nautitussa kalorimäärässä. Ylimääräinen muuttuu rasvaksi. Suoraan tai välillisesti.

        Minusta protskujauheet eivät ole aterian korvikkeita vaan yhden raviteen täydennystä. Jos sitä ei tarvita mutta mussutettaan
        Huipputason urheilijoilla ja todella kovaa treenaavilla harrastelijoilla on energian tarve niin suuri, että kyseisen energiamäärän sulattelu tavallisesta ravinnosta saattaa olla ylivoimaista.

        Oma WHEYN käyttöni on varmistelua. Suurin osa protskustani tulee maidosta, kananmunista, raejuustosta ja rahkasta normaalin kotisapuskan lisäksi.
        Tosin käytän kananmunia sapuskan valmistuksessakin.
        Esimerkiksi tänään kuumensin sunnuntaisen jauhelihakastike / spagetti jämän tehden siitä kahden henkilön munakkaan.

        Mainosjakso: Puuhasteluni tuloksena on rasva% laskenut viimeisen 10:n vuoden aikana
        19,6%.( Viitealue 10 - 20). -> 12,9%!
        Vatsaontelon viskeraali 106,4 -> 57,1! Yleinen tavoite 100 tai alle. Ikäluokkani yläraja on noin 150.
        Lihasta on kadonnut tuona aikana noin 6kg. Puheet loputtomasta kehityksestä ovat potaskaa.
        Ennen korona aikaa oli vuosittain kaksi kuukauden mittaista rappiojaksoa ja pari lyhyempää, viikon kahden mittaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en syö mitään proteiinijauheita. Korkeintaan jotain proteiinipatukkaa tai vanukasta joskus. Muutoin ihan normiruoka.
        Siili

        Minä kokeilin proteiinirahkaa mutta maha ei tykännyt, saman teki jugurtti. ja vanukas Niissä jotain mikä ei sovi. Siksi otin sitten tuon heraproteiinijauheen käyttöön kun siihen ei maha reagoi.

        vn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä kokeilin proteiinirahkaa mutta maha ei tykännyt, saman teki jugurtti. ja vanukas Niissä jotain mikä ei sovi. Siksi otin sitten tuon heraproteiinijauheen käyttöön kun siihen ei maha reagoi.

        vn

        Näinhän se on et mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle. Omien tuotteideni pitäänolla laktoosittomia.
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kulutus on kova niin mielestäni olisi harkitsematonta eliminoida kovan treenin tulos protskuniukkuuteen.
        Syön päivittäin normaalit sapuskat mutta treenipäivinä varmistan saannin kuvaamillani keinoilla. Päivien kuormittavuus vaihtelee.
        Olen laskenut tarpeekseni 2g - 2,5g protskua / RASVATON painokilo.
        En minäkään SYÖ jauhetta vaan teen siitä juoman.
        Patukat ovat pitoisuuteensa nähden törkeän kalliita.
        Jääkaapissa on lisäksi rahkaa jota syön harkinnan mukaan.

        Jos en treenaisi lihasvoima painotteisesti niin tuskin kiinnittäisin protskun saamiseen enempää huomiota.
        Jokunen käsite. Maastaveto normitangolla max. nyt 2 x oma paino.
        Mave ja hack kapeana pyramidina maksimiin, tasaraudoilla 5:n sarjoja, 70% maksimista 10:n sarjoja ja joskus maksimin testaus. Joku noista.
        En ole muutamaan vuoteen tehnyt rinnalle vetoa ja tempauksen lopetin jo aikaisemmin.
        Toinen polveni ei enää tykkää pohjakyykystä. Ei edestä eikä takaa.

        Hack kyykky samalla tangolla mave -10kg.
        Kevyt päivä kuten tänään. Leuanvetoja kynttilänä ( ilman sätkimista ) 6 x 5 toistoa.¨
        Rystypuolen hauiskääntöjä 6 x 5 toistoa.
        Pohjenousuja 4 x 10kpl 30kg:n lisäpainolla.

        Leikin myös nuorison taljoilla ja putkivempeleillä. Penkkipunnerrus istuen ilman selkänojaa on vakio kerran viikossa.
        Vatsaa muutaman kerran viikossa. Rekissä riippuen koivet suorina varpaat rekkiin 8:n sarjoja.
        Rockia ( dragon flag ) rauhallisia 10:n toistoja muutama kappale.
        Pitkää lankkua, ei siis naisten kyynärpääasennossa vaan oikeasti pitkässä asennossa pitoja maun mukaan.

        Fleguhan siellä taas brassailee näillä kuntosali treeneillään ja joskus tällä mieskunnon säilyttämisellä näiden treeniensä ansioista.

        Kuinka sairas vaimosi kestää sen kaiken?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fleguhan siellä taas brassailee näillä kuntosali treeneillään ja joskus tällä mieskunnon säilyttämisellä näiden treeniensä ansioista.

        Kuinka sairas vaimosi kestää sen kaiken?

        Tosiasioiden toteaminen ei ole kehumista, brassailua eikä moittimista mutta saattaa muuttua sellaiseksi kateellisen tai pahansuovan korvien välissä.
        Brassailuksi saattaisi tulkita epämääräiset ilmaisut kuten hyvä, hieno, erinomainen, suurenmoinen yms. ilman selkeitä, neutraalisti esitettyjä numeerisia perusteita.

        Vaimoni on tyytyväinen kuntooni ja kannustaa varauksetta minua harrastuksessani.
        En ymmärrä tuon "kestämisen" tarkoitusta tässä yhteydessä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fleguhan siellä taas brassailee näillä kuntosali treeneillään ja joskus tällä mieskunnon säilyttämisellä näiden treeniensä ansioista.

        Kuinka sairas vaimosi kestää sen kaiken?

        Jos salitreenit ruokavalioineen on hälle tärkeitä ja hän haluaa niistä kirjoittaa aloituksen aiheesta# miksi sinun pitää asennoitua noin ilkeästi ? Ja laittaa rekattuna vielä tykkäys itsellesi. Käyt vissiin vähän joka ikätyhmäsdä hämmentämässä rekattuakin nikkiä vaihdellen vai kuinka?
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiasioiden toteaminen ei ole kehumista, brassailua eikä moittimista mutta saattaa muuttua sellaiseksi kateellisen tai pahansuovan korvien välissä.
        Brassailuksi saattaisi tulkita epämääräiset ilmaisut kuten hyvä, hieno, erinomainen, suurenmoinen yms. ilman selkeitä, neutraalisti esitettyjä numeerisia perusteita.

        Vaimoni on tyytyväinen kuntooni ja kannustaa varauksetta minua harrastuksessani.
        En ymmärrä tuon "kestämisen" tarkoitusta tässä yhteydessä!

        Toisilla ei ole mitään sanottavaa aiheista niin hyökyilevät toisten kirjoittajien päälle joko rekattuna tai ilman rekisteröityä nikkiään. Tarkoituksenaan vain haastaa riitelemään tai loukata.
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos salitreenit ruokavalioineen on hälle tärkeitä ja hän haluaa niistä kirjoittaa aloituksen aiheesta# miksi sinun pitää asennoitua noin ilkeästi ? Ja laittaa rekattuna vielä tykkäys itsellesi. Käyt vissiin vähän joka ikätyhmäsdä hämmentämässä rekattuakin nikkiä vaihdellen vai kuinka?
        Siili

        Olen yrittänyt omalla kohdallani kuvat syy ja seuraus suhdetta. Olen sitä mieltä, että, yksilökohtaisuudesta huolimatta siinä saattaa olla yleisempääkin osviittaa.
        Ruokailu.
        Raittius.
        Liikunta.
        Jossakin järjestyksessä ja tarvitsematta sortua askeettisuuteen.


    • Anonyymi

      Proteiinit ovat välttämättömiä.

      Proteiinit eli valkuaisaineet ovat sekä suoja- että energiaravintoaineita.
      Proteiineja tarvitaan kehossa lukuisiin eri tarkoituksiin ja niistä saadaan myös energiaa.

      Proteiinien tehtävät:

      -Muodostavat uusia kudoksia kasvuaikana ja kudosten uusiutuessa
      -Toimivat elimistön immuunipuolustuksessa muun muassa vasta-aineina
      -Kuljettavat ravintoaineita ja kaasuja veressä
      -Ovat hormonien ja entsyymien rakennusaineita

      Aivotkin tarvitsevat proteiinia.

      • Anonyymi

        Juu ei ne ihan turhanaikaisia ole.
        Siili


    • Anonyymi

      Pari kertaa yritin pitää ruokapäiväkirjaa, en edes muista miksi. Joka tapauksessa, aina unohtui jotain kirjaamatta enkä ollut muutoinkaan mitenkään motivoitunut.

      AIka hyvin on päivän syömiset muistissa muutoinkin. Pakkohan se on tässä iässä vähän seurata syömisiään.

      • Anonyymi

        Nykyään on näppärä kun on älykännyt jossa voi merkata heti. Toisaalta pitäishän sitä tässä iässä osata syödä mut ei. Jos ei yhtää tarkkaile tällä syömushalulla ja liikunnan vähenemisen myötä vaaka alkaa vaikertaa:)
        Siili


    • Anonyymi

      Asun itä-Helsinki alle 70v. nainen. Kyllä tunen itseni nyt paksuksi ja masentuneeksi.Koska olin kerhon kanssa pieni retki Itä-Helsinki Heinäkussa ja laihat 2 Kerhon vetäjä keskutelivat askeltensa määristä,tuijottaen älypuhelin.HUOM LAIHAT! Ym. Tunnen itseni paksuksi ,rumaksi,mitättömäksi.Kun he laihuuden lisäksi viellä kaunita!Mihin Maailma On mennyt. terveisin tanttaa ja pätkäkin Itä-Helsingistä.

      • Anonyymi

        Kanna itsesi tyytyväisenä ja ylpeänä. Älä vertaa itseäsi muihin ja varsinkaan nuorempiin. Sulla on sun elämä. Oliko kerhossa muutoin mukavaa?
        Siili


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe