Kerran täyttelin pihatynnyrin puolikasta, kaadetun männyn kaarnalla ja taisi sinne vähän havujakin mennä sekaan, niin tuli kyllä komeat kesäkasvit, en ennen ole nähnyt niin korkeiksi ja runsaskukkaisiksi kasvaneita samettiruusuja.
Sen jälkeen olen käyttänyt, puista pudonneita kaarnanpaloja, tai kelottuneista männyistä irtoilevista, isommista kuoripaloista pienimääni kaarnaa, sillä ajatuksella, että sen täytyy olla toimivaa lannoitetta, kun tuo esimerkkitapaus meni niin kivasti.
Miten on kasvitietäjät, olenko oikeilla jäljillä lannoiteideani suhteen ja löytyykö luonnosta muuta lannoitteeksi käyttökelpoista, jota kannattaa poimia ja käyttää kasvien lannoitteena ?
Nokkosta toki olen kuivatellut ja sitä jauhetta sirotellut ja kyllä sekin on toiminut, pitää vain saada se ensin hyvin kuivaksi, että tulee puuterimaista jauhetta, eikä hometta. Mieluummin käyttäisi luonnonlannoitteita, silläkin ajatuksella, että onhan se ihmisellekin parempi, ettei tule huoneilmaan lannoitemyrkkyjä.
Käykö pikkuisen kelottuneen männynkaarna katteesta ja lannoitteesta kasveille?
7
260
Vastaukset
- Anonyymi
Lisään vielä, että multaan niitä kaarnan- ja muita männynpaloja tietenkin sekoittelin ja päällimäinen kerros oli ihan kasvimultaa, mutta siellä alla siis oli lannoitteena, kesäkukka-tynnyrissä, kaadetusta männystä hyödynnettyjä kaarnaa ym osia.
- Anonyymi
Keräävällä leikkurilla ruohoja ja niitä kasvien ympärille. On hyvä lannoite, mutta anna myös sitä nurmikollesi ettet kaikkia aina vie.
- Anonyymi
Kaupungissa vähemmän nurmikkoa, asvalttipiha ja pieni nurkkaus kasveille.
Kiinnostaisi noin tiedollisesti, että miten on kaarnojen käyttö katteina ja lannoitteina ?- Anonyymi
Kaarna ja hake sopii, jos aiot viljellä sieniä.
- Anonyymi
Saattaisimpa kantarelleja ja reishiä viljelläkin, mutta nyt kinnostaisi tietää, onko männyistä irronnut kuiva kaarna, sopiva myös katteeksi ison kasvin ruukkuun, tai jopa lannoitteeksi ?
- Anonyymi
Etkö osaa lukea: "Kaarna ja hake sopii, jos aiot viljellä sieniä". Jos aiot viljellä sieniä isossa ruukussa, niin laita kaarnaa ja haketta ja purua, mutta jos aiot viljellä 'isoa kasvia', niin älä laita. Kaarna tosin sopii päällyskasveille, jotka eivät ole pääsääntöisesti isoja kasveja.
- Anonyymi
Ei ole kaarna lannoite. Se suorastaan estää kasvien kasvua. Sen vuoksi puiden ja pensaiden juurelle levitetään puistoissa kaarnaa etteivät heinät ja muut ruohot kasva puun juurella kun niiden ruohojen leikkaaminen koneella on hankalaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831589Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä721400Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2301366Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2311301- 111142
Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121100Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041059Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1341029- 90975
Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi65973