Oikean silmäni näkö huononi (yli-1) ja sumeni yhtäkkiä. Muutenkin näköni on -5. Kävin silmälääkärissä ja hän antoi diagnoosiksi pigmenttidispersio syndrooman eli värikalvoni ja mykiöni hankaavat reunalta vastakkain ja reunoilta on irronnut hiukkasia mykiöön. Nämä hiukkaset näkyvät mykiössä "matoina". Lääkäri oli sitä mieltä, että näköni nopea heikkeneminen johtuu siitä, että hiukkaset ovat tukkineet mykiön ulosmenotiehyitä, jolloin paine silmässä voi heitellä tilapäisesti. Tämä voi kuulemma aiheuttaa nopeaa näön alenemista. Nyt joudun glaukoomaepäilyn vuoksi ns. päivän kestäviin silmähermotutkimuksiin. Onko kenelläkään kokemuksia tällaisesta syndroomasta? Oikea silmäni on edelleen sumea ja näkö heikompi, joten päätäni särkee jatkuvasti ja molemmat silmät kipeytyvät yrittäessään tarkentaa näkemäänsä. Tässä vaiheessa ei kuulemma kannata hankkia uusia silmälaseja, mutta on aika ikävä kulkea silmät harittaen.
pigmenttidispersio syndrooma
6
5270
Vastaukset
- silmälääkäri
Korjaanpa tässä pari pientä väärinkäsitystä:
Hiukkasia ei irtoa värikalvosta mykiöön, vaan värikalvosta irronneet pigmenttihiukkaset voivat jäädä mykiön pintaan, lisäksi niitä kertyy myös sarveiskalvon sisäpinnalle keskiosasta alaspäin (tätä kutsutaan nimellä "Krukenbergin spindeli") ja kammiokulmaan, jossa silmän kammionesteen poistuminen silmästä voi hidastua ja tästä johtuen silmänpaine voi nousta.
Mikäli silmänpaine on koholla, voidaan sitä laskea tipoilla, joiden vaikutus perustuu kammionesteen muodostumisen hidastamiseen tai ulosvirtauksen parantumiseen. Joissakin tapauksissa myös laserhoito voi olla tarpeen.
Sinun tapaukseesi sopivista vaihtoehdoista kuulet varmasti lisää jatkotutkimusten yhteydessä.- patsumas
onko tuo syndrooma kovin harvinainen vai tuiki tavallinen.?..itse en ole sellaisesta aikaisemmin kuullut. Pääsen tosiaan tutkimuksiin, mutta vasta kuun lopussa. Menen yksityiselle, joten maksaa varmaan aika paljon? Onko mahdollista, että näköni vielä palaa itsestään ennalleen oikeassa silmässä vai joudunko tiputtamaan tippoja lopun ikääni?
- silmälääkäri
patsumas kirjoitti:
onko tuo syndrooma kovin harvinainen vai tuiki tavallinen.?..itse en ole sellaisesta aikaisemmin kuullut. Pääsen tosiaan tutkimuksiin, mutta vasta kuun lopussa. Menen yksityiselle, joten maksaa varmaan aika paljon? Onko mahdollista, että näköni vielä palaa itsestään ennalleen oikeassa silmässä vai joudunko tiputtamaan tippoja lopun ikääni?
En osaa lukumääriä sanoa, mutta ei tuo pigmenttidispersiosyndrooma kovin yleistä Suomessa ole. Pitemmän ajan kuluttua voi silmänpainetilanne helpottaa kun pigmenttiä ei enää niin paljoa irtaudu eli kun ikää tulee lisää, et ehkä tarvitse painetta alentavia lääkkeitä (mikäli niitä nyt käytät).
Näön tms suhteen en voi tässä ennusteita antaa, kun en ole silmääsi nähnytkään. - Minoy
silmälääkäri kirjoitti:
En osaa lukumääriä sanoa, mutta ei tuo pigmenttidispersiosyndrooma kovin yleistä Suomessa ole. Pitemmän ajan kuluttua voi silmänpainetilanne helpottaa kun pigmenttiä ei enää niin paljoa irtaudu eli kun ikää tulee lisää, et ehkä tarvitse painetta alentavia lääkkeitä (mikäli niitä nyt käytät).
Näön tms suhteen en voi tässä ennusteita antaa, kun en ole silmääsi nähnytkään.Minulle ilmoitettiin juuri tammikuussa (olen 43v nainen) että sairastan tätä pigmenttidispersiosyndroomaa ja Krugenbergin spindeliä. Olen käyttänyt kuukausipiilolinssejä parikymppisestä päivittäin. Nyt sain kuulla, että linssit joita olen käyttänyt vuosia, ovat vanhanaikaiset, eivätkä alaluomieni alla olevat verisuonet ole saaneet happea (ovat sitä yrittäneet saada verkkokalvon kautta). Minulle vaihdettiin hengittävä linssilaatu ja tilanne parani välittömästi. Voiko olla että että tämä huonosti hengittävä linssi on vuosikausien saatossa aiheuttanut tämän glaukoomani???
- nope.
Minoy kirjoitti:
Minulle ilmoitettiin juuri tammikuussa (olen 43v nainen) että sairastan tätä pigmenttidispersiosyndroomaa ja Krugenbergin spindeliä. Olen käyttänyt kuukausipiilolinssejä parikymppisestä päivittäin. Nyt sain kuulla, että linssit joita olen käyttänyt vuosia, ovat vanhanaikaiset, eivätkä alaluomieni alla olevat verisuonet ole saaneet happea (ovat sitä yrittäneet saada verkkokalvon kautta). Minulle vaihdettiin hengittävä linssilaatu ja tilanne parani välittömästi. Voiko olla että että tämä huonosti hengittävä linssi on vuosikausien saatossa aiheuttanut tämän glaukoomani???
Ei mitään yhteyttä. Piilolasi on pinnalla, mekaaninen hankaus sisäpuolella.
- sinienkeli82
Sain tänään kuulla että sairastan juuri tuota Krukenbergin spindeliä. Vielä ei tartte tippoja tiputella mutta tulevaisuudes nekin varmaan tulee tutuiksi. Laser ei kuulemma sovi mun silmille joten leikkaukseen sitten mennään jos niin käy. Tämä kaikki tuli sattumalta ilmi kun en tykkää silmieni väristä (juu tiedän, olen turhamainen!) ja päätin hankkia väripiilolinssit. Tarkastettiin silmänpaine ja vasen 25 ja oikee 17. Mikä onni että päätin hommata ne piilarit! Muuten asia ei olisi välttämättä hetkeen selvinny ku vasta olin hommannu optikolta uudet lasit. Jatkos meen vain ja ainoastaan silmälääkärille! Ikää mulla vasta 30v ja näkö äärettömän tärkee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod192198Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021207- 65939
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53895- 39824
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53805J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31706Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273663Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33632