Puimureiden polttoainelaitteiden suojaus pitkän seisokin ajaksi.

Anonyymi

Ajankohtainen asia.

Ymmärrän kyllä että maatiloilla on tilanne hankala nykyään. Muutakin miettimistä varmasti riittää.
Tarkoitan kyllä aiheella hyvää kuitenkin pitkässä juoksussa.
Miten yleensä menetellään. ?

Tuliskohan tästä keskustelua .?

6

834

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eipä ole suojailtu mitenkään, ja puimureita ollut yli viiskytä vuotta, eikä mitään ongelmia. Olen kyllä kuullut että lipevät kauppamiehet ovat hyväuskoisille sellaistakin ainetta hyvin tarpeellisena kaupanneet. Tankki viimeisenä ihan täyteen, kun puimuri viedään syksyllä talviasunnolleen, siinä se.

    • Anonyymi

      Ollaan mielestäni oikean asian äärellä.

      Haluan osaltani antaa hieman neuvoja esimerkiksi viljelijöille tältä pieneltä
      osalta josta arvelen jotain tietäväni. Jos edes jollekkin olis apua ettei tulis turhaan kallita remppoja. Muitakin kuluja kun on ihan tarpeeksi.

      Aikanaan suojattiin seisovien koneiden diesellaitteita talvisäilytyksen aikana esim seuraavasti.
      1 Ajettiin plttoainetankki mahdollisimman tyhjäksi
      2 Laskettiin tankista loput polttoaineet ja kondensoitunut vesi pois
      3 Vaihdettiin polttoainesuodattimet uudet ja tyhjennettiin vedenerottimet
      puhdistettiin siirtopumujen sihdit ja vastaavat.
      4 Imetettiin polttoainetankin läheltä polttoaineen imuletkusta järjestelmään
      ainetta jolla dieselkorjaamot koekäytää ruiskutuspumppuja koepenkissä..
      5 Ilmattiin järjestelmä ja käytettiin moottoria tällä aineella kunnes kaikki
      paikat polttoainejärjestelmässä oli sitä täynnä. Palautettiin imuletkun kytkentä
      ennalleen.
      6 Senjälkeen tankki täytettiin ( mieluummin) talvilaadun polttoaineella jos ei
      käyttöohjekirja kiellä. sitä käyttämällä aluksi kesällä.
      7 Rivipumppujen nokka akseli ja säädinkoteloiden öljynvaihto niissä malleisa
      joissa ne ei ole liitetty moottorin ölynpainevoitelukiertoon.

      Siis tarkoittaa sitä että ruiskutuspumppujen elementit paineventtiilit
      paineensäätöventtiilit nestepäät ja moottorien siirtopumput ja
      suutinkätjet joiden sisällä on tämä koetusöljy säilyy taatusti talven yli ilman
      vaurioita joka johtuisi säilytyksestä .
      Työurani noin 50 vuotta aikana olen nähnyt ainoastaan yhden puimurin
      käyttöhjekirjassa tämän kyseisen ohjeen joka todella toimii.

      Nykyään on tilanne toinen , on polttoaineissa bioaineita lisääntyvässä määrin
      moottorit on paljolti yhteispaineruiskuja (Commonrail) Dieselbaktteerista
      puhutaan(on oikeesti totta jos polttoaineessa on vettä mukana). Toimiva
      polttoaineen vedenerotus on suuressa roolissa.

      Hyvää syksyä ja jaksamista kaikille, teette arvokasta työtä kotimaamme
      ruuan eteen . Aika jatkossa tulee kyllä osoittamaan mikä on asioiden
      tärkeysjärjestys ja mistä kuuluu teille maksaa oikea hinta.

      Jatkan mielelläni keskustelua
      Olen joskus kirjoittanut tälle palstalle paljonkin
      Senioridieselasentaja 72V eläkkeellä

    • Anonyymi

      Kirjoitit nytkin paljon, olet varmasti asiantuntija. Mielestäni tankin täyttäminen talveksi riittää. Laitetaanhan joskun käyntiin moottoreita jotka ovat seisoneet käynnistämättä jossain metsässä esim 30 vuotta ja hyvin toimii kun starttivirta riitti käynnistykseen.

      • Anonyymi

        Ei riitä tällaiset vanhat konstit enää.
        Nyt on aika toinen.

        Ennen oli polttoaineessa rikkiä joka osaltaan suojasi muunmuassa dieselbakteerilta.
        Kulutti kyllä ruiskutuslaitteita (elementit paineventtiilit nestepäät suutinkärjet) mutta miellettiin usein luontaiseksi kulumiseksi.
        Myöskään bioaineita ei ennen polttoaineessa ollut.

        Siihen on syynsä miksi niitä nyt on oltava. Laitteet ja toiminta niiden ympärillä on mukautettava siihen. Siitä on kysymys.

        Tarkoittaa sitä että polttoaineen vedenerotus on oltava uusissa ja vanhoissa laitteissa sillä tasolla koko ketjussa että ruiskutuslaitteisiin ei vaan pääse vettä polttoaineen mukana..

        Ketju tarkoittaa sitä joka päättyy dieselmoottorin viimeisen polttoainesuodattimen puhtaalle puolelle. Esimerkiksi hyvä keino on omalta osaltaan hoitaa asiaa niin että esimerkiksi Farmasisäiliöstä tankkauksen yhteydessä ,varmistaa esisuodattimella ja vedenerottimella ettei tankkiin pääse likaa eikä vettä. Tämä aluksi, loput oltava koneessa.

        Dieselbakteeri(kannattaa syöttää nimi hakukoneisiin) tarvitsee elääkseen vettä ,voi aiheuttaa tosi hankaluuksia nykyisissä laitteissa ja todella isoja kustannuksia.
        Todellakin vanhat rivipumput ja esim nykyiset sähköhjatut jakajapumput ja yhteispaineruiskutuksen laitteet eivät ole ihan sama asia.

        Monissa uusissa moottoreissa on panostettu polttoaineen suodatukseen ja vedenerotukseen todella hyvin.
        Pärjääköhän vanhemmat laitteet.
        Polttoaineethan on samat molemmilla .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei riitä tällaiset vanhat konstit enää.
        Nyt on aika toinen.

        Ennen oli polttoaineessa rikkiä joka osaltaan suojasi muunmuassa dieselbakteerilta.
        Kulutti kyllä ruiskutuslaitteita (elementit paineventtiilit nestepäät suutinkärjet) mutta miellettiin usein luontaiseksi kulumiseksi.
        Myöskään bioaineita ei ennen polttoaineessa ollut.

        Siihen on syynsä miksi niitä nyt on oltava. Laitteet ja toiminta niiden ympärillä on mukautettava siihen. Siitä on kysymys.

        Tarkoittaa sitä että polttoaineen vedenerotus on oltava uusissa ja vanhoissa laitteissa sillä tasolla koko ketjussa että ruiskutuslaitteisiin ei vaan pääse vettä polttoaineen mukana..

        Ketju tarkoittaa sitä joka päättyy dieselmoottorin viimeisen polttoainesuodattimen puhtaalle puolelle. Esimerkiksi hyvä keino on omalta osaltaan hoitaa asiaa niin että esimerkiksi Farmasisäiliöstä tankkauksen yhteydessä ,varmistaa esisuodattimella ja vedenerottimella ettei tankkiin pääse likaa eikä vettä. Tämä aluksi, loput oltava koneessa.

        Dieselbakteeri(kannattaa syöttää nimi hakukoneisiin) tarvitsee elääkseen vettä ,voi aiheuttaa tosi hankaluuksia nykyisissä laitteissa ja todella isoja kustannuksia.
        Todellakin vanhat rivipumput ja esim nykyiset sähköhjatut jakajapumput ja yhteispaineruiskutuksen laitteet eivät ole ihan sama asia.

        Monissa uusissa moottoreissa on panostettu polttoaineen suodatukseen ja vedenerotukseen todella hyvin.
        Pärjääköhän vanhemmat laitteet.
        Polttoaineethan on samat molemmilla .

        Dieselbakteeri liittyi tiettyyn biodiesel valmistusprosessiin, jota sekoitettiin dieseliin. Enää ei diesel pilaannu siten kuin joitakin vuosia sitten.

        Diselmoottori eikä muutkaan moottorit tarvitse mitään erityistoimia talven yli säilytykseen.

        Uudemmat sähköisesti ohjatut ruiskupumput ja sähköhydrauliikka onkin sitten toinen asia, ne happanee ihan itsestäänkin, eikä niitä voi suojata oikein mitenkään, kuiva tila nyt ainakin vähentää hapettumisia anturin liittimissä ja johdoissa.


    • Anonyymi

      Siinä samalla päästää polttoainesuuttimet pois ja valuttaa sylinterit täyteen öljyä. Muistelisin että tämä ohje on ollut useassa ohjekirjassa. Liekköhän kukaan käyttänyt.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

      Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      196
      22532
    2. Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"

      Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant
      Maailman menoa
      89
      9757
    3. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

      Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      50
      7697
    4. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

      Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      93
      6479
    5. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

      Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      190
      6196
    6. Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut

      Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m
      Maailman menoa
      63
      5805
    7. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      56
      5290
    8. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      51
      5193
    9. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

      Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      121
      4853
    10. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

      eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      107
      4539
    Aihe