Ammatillinen kuntoutus ja ikä

Anonyymi

Jos vajaakuntoisella alkaa olla ikää liki 60 vuotta, miksi yksikään työnantaja haluaisi ottaa hänet töihin?

Millaisia kokemuksia vähän vajaa kuusikymppisillä on ammatillisesta kuntoutuksesta? Onko se johtanut uuteen työpaikkaan vai oletko joutuneet järjestelmän väliinputoajiksi?

5

200

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

Tuolta Noposelta taitaa porukka työllistyä keskimääräistä vajakkia paremmin. Mutta kaikkein tärkeintä on se mitä vaivoja ylipäänsä on ja miten ne ilmenee ulospäin jos ilmenee sekä sitten koulutus ja kokemus. Tules-ongelmat mm. on hyvin hankalia monen ammatin kannalta. Kun taas esim. joku hyväkuntoinen depistä sairastava voi parhaassa tapauksessa tehdä vaikka mitä.

lajijasuris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuolta Noposelta taitaa porukka työllistyä keskimääräistä vajakkia paremmin. Mutta kaikkein tärkeintä on se mitä vaivoja ylipäänsä on ja miten ne ilmenee ulospäin jos ilmenee sekä sitten koulutus ja kokemus. Tules-ongelmat mm. on hyvin hankalia monen ammatin kannalta. Kun taas esim. joku hyväkuntoinen depistä sairastava voi parhaassa tapauksessa tehdä vaikka mitä.

lajijasuris

Itse olin Noposella valmennettavana ja ikää 60 tänä vuonna. Työpaikka on irtoamassa ihan just nyt, mutta sanoisin että työkokeilu oli se avainjuttu työllistymiseen, kun pääsi itse näyttämään työnantajalle, että työhön vielä pystyy.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse olin Noposella valmennettavana ja ikää 60 tänä vuonna. Työpaikka on irtoamassa ihan just nyt, mutta sanoisin että työkokeilu oli se avainjuttu työllistymiseen, kun pääsi itse näyttämään työnantajalle, että työhön vielä pystyy.

Hieno juttu, mutta kyllä se taitaa olla aika harvinaista, että yli 60v. ja vielä vajaak. otetaan vakitöihin. Varmaan on paljon vallalla vanhoja käsityksiä eli että mm. ikä olis automaattisesti riski sairauspoissaoloille ja tk-eläkkeelle. Työnantajilla on tai ainakin ollut semmonenkin keppi, että mitä enemmän tk-eläkkeitä, sitä suurempi sv-maksu. En tiedä, mutta onhan se kumma, jos ei edes selvästi terveen oloset ja työhaluiset saa työtä. Kuinkahan paljon muualta tulleita käytetään näissä hyväksi ja poljetan palkkoja&työehtoja...?
        Kuuskymppisillä on onneksi ihan lakiin kirjattu oikeus päästä vähän helpommin tk-eläkkeelle

lajijasuris

• Anonyymi

Joku työllistyy toinen ei, riippuu tietysti paljon alasta ja tuuristakin.
      Alle 60 vuotiaana ei työkyvyttömyyseläkkeelle taida käytännössä päästä kuin täysin romu ja liikuntakyvytön, eli sinne vaan koulutukseen, saa parempaa tukeakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Asianajaja Herman Ljungberg

Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      156
      6899
    2. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      33
      4033
    3. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      114
      2022
    4. Ja taas kerran

Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      61
      1906
    5. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      82
      1446
    6. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      193
      1444
    7. Nainen, taidan inhota minua todella

tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      73
      1091
    8. Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen

Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202
      Viihde ja kulttuuri
      13
      984
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi

vuoden 2025 aluksi?
      Ikävä
      48
      979
    10. Rattoisaa lauantai iltaa

Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      225
      947
    Aihe